E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja związana z obsługą statku powietrznego w porcie lotniczym

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

Ćwiczenie 1. - Dokumentacja operacyjna1DcZ0vZoyH
RW4YZ9gqxRAWV
Dopasuj skrót do definicji. MTOW (Maximum Take-off Weight) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa LIR (Loading Instruction Report) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa CoG (Centre of Gravity) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa ATC (Air Traffic Control) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa DOW (Dry Operating Weight) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa PIL (Passenger Information List) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa ULC Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa ZFW (Zero Fuel Weight) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa TTL (Total Traffic Load) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa TOF (Take-Off Fuel) Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna masa startowa, 2. Kontrola ruchu lotniczego, 3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, 4. Środek ciężkości samolotu, 5. Całkowita waga ładunku, 6. Suchy ciężar operacyjny, 7. Instrukcja załadunku, 8. Lista pasażerów, 9. Ilość paliwa w zbiornikach w momencie rozpoczynania rozbiegu po pasie startowym, 10. Konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez paliwa
Ćwiczenie 2. - Informacje o załadunku i pasażerach2DfqjxoH6e
RgwLQoLsyQyoJ
Łączenie par. Określ, czy podane zdania dotyczące depeszy LDM są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz Prawda albo Fałsz.. Zawiera informację o rejsie wylotowym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o rejsie przylotowym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informuję o ilości cateringu na pokładzie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o ilości pasażerów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o ilości paliwa w zbiornikach samolotu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o ilości bagażu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o rozpiętości skrzydeł samolotu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera znaki rejestracyjne samolotu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o materiałach niebezpiecznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o rozmieszczeniu bagażu w lukach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zawiera informację o ilości kamizelek ratunkowych na pokładzie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 3. - Obieg dokumentów na lotnisku2DfqjxoH6e
level=2R1Yrd3Ry6GNLI
Uzupełnij luki w opisach dokumentacji. Przeciągnij odpowiedni kafelek na lukę lub edytuj lukę i wybierz odpowiednią propozycję z listy rozwijalnej. IATA-DGR to przepisy dotyczące transportu materiałów 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych w międzynarodowym transporcie lotniczym.

Depesza LDM Load Message zawiera wszystkie niezbędne informacje o rejsie 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych.

LIR Loading Instruction Report Instrukcja załadunku to dokument zawierający informację o sposobie rozmieszczenia 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych w samolocie.

PAŻP to skrót od Polskiej Agencji 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych Powietrznej.

Rozróżniamy dwa rodzaje zgłaszania zdarzeń lotniczych. 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych (system dobrowolnego zgłaszania zdarzeń) oraz 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych (system obowiązkowego zgłaszania zdarzeń).

PIL to lista 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych.

Wyważenie samolotu to czynność polegająca na określeniu położenia środka 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych samolotu po załadowaniu.

ZFW Zero Fuel Weight to konstrukcyjny ciężar załadowanego statku powietrznego bez 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych.

Luk bagażowy to pomieszczenie samolotu, w którym podczas lotu przechowywane są 1. Żeglugi, 2. bagażu, 3. paliwa, 4. bagaże, 5. pasażerów, 6. przylotowym, 7. MORS, 8. ciężkości, 9. VORS, 10. niebezpiecznych pasażerów.
Ćwiczenie 4. - Klasyfikacja statków powietrznych3DcZ0vZoyH
level=3RYrY42K5h3pWg
Klasyfikacja statków powietrznych zależna jest od rozpiętości skrzydeł. Przyporządkuj literę kodu statku powietrznego do odpowiadającej rozpiętości skrzydeł.