E-materiały do kształcenia zawodowego

Projekt graficzny w poligrafii

PGF.04 Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych - Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943

Interaktywne materiały sprawdzające

11
Pokaż ćwiczenia:
11
1. Obróbka i cechy grafiki rastrowej – test sprawdzający3DejiKhe4l
1
3Test jednokrotnego wyboru101595Bardzo dobrze poradziłeś sobie z wykonaniem tego testu. Doskonale wykorzystałeś przyswojony materiał dotyczący obróbki i cech grafiki rastrowej. Brawo!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Nie odpowiedziałeś poprawnie na część pytań. Wróć do materiału, który dotyczy obróbki oraz cech grafiki rastrowej i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać test, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test

Test jednokrotnego wyboru

Rozwiąż test jednokrotnego wyboru, zaznaczając poprawną odpowiedź spośród podanych.

Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Twój ostatni wynik:
-
2. Grafika rastrowa2DejiKhe4l
R1e5GUXE8ct7Y2
Połącz w pary słowa z kolumn tak, aby stworzyły pełne i poprawne terminy związane z grafiką rastrową. grafika Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki przestrzeń Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki obiekt Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki tryb Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki jednostka Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki rozmiar Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki granice Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki skalowanie Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki korekcja Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki pędzel Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki zaznaczanie Możliwe odpowiedzi: 1. bitmapowa, 2. proporcjonalne, 3. korygujący, 4. rozdzielczości, 5. obrazu, 6. kadrowania, 7. inteligentny, 8. obiektywu, 9. mieszania, 10. barw, 11. ścieżki
3. Narzędzia programu do obróbki grafiki wektorowej2DtPgRxxv0
RbdPjsUYH1kuS2
Do każdego narzędzia programu do obróbki grafiki wektorowej, poprzez przeciągnięcie, przyporządkuj czynności, które można za pomocą niego wykonać.
4. Grafika wektorowa2DtPgRxxv0
RBp9OFiQvfXhV2
Spośród podanych do wyboru, zaznacz poprawne wyrażenia w zdaniach dotyczących grafiki wektorowej. Grafikę wektorową nazywamy inaczej grafiką bitmapową/obiektową.

Dzięki temu, że grafiki wektorowej nie cechuje przestrzeń barw/rozdzielczość, jest ona bezstratna.

Program z pakietu Adobe, który służy do obróbki grafiki wektorowej to Adobe Illustrator/Photoshop.

Obok formatu AI najczęściej wykorzystywany formatem do zapisu grafiki wektorowej jest CDR/JPG.

Czynność mająca na celu zmianę rozdzielczości, modelu kolorów czy tła grafiki wektorowej to impozycja/rasteryzacja.

Narzędzie w programie graficznym, dzięki któremu tworzy się ścieżkę zakończoną dwoma punktami kontrolnymi to Glif/Pióro.

Symbol lub graf w typografii określa się terminem obiekt/glif.

W grafice wypełnienie w postaci płynnego przejścia między kolorami określa się terminem gradient/maskowanie.

Czynności powiększania lub zmniejszania grafiki wektorowej to skalowanie/miniaturyzowanie.
5. Rodzaje kompozycji1D13FxPHjQ
1

Spośród podanych obok każdej ilustracji odpowiedzi, wybierz poprawną.

R1Vl6xmPytUDx1
1. Wybierz poprawną odpowiedź spośród podanych:
RbfVKDo9pC9021
2. Wybierz poprawną odpowiedź spośród podanych:
R1LlD0VBzxykl1
3. Wybierz poprawną odpowiedź spośród podanych:
RwBxMsAGsumAQ
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym rodzajów kompozycji.
6. Kompozycja i barwa w grafice komputerowej2D13FxPHjQ
R1f2Ned8XQgQ32
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Układ kompozycyjny szeregowy stosuje układ brył geometrycznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kompozycja centralna to taka, w której główne elementy grafiki są usytuowane w centrum projektu i rozbudowywane od środka kompozycji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kompozycja zamknięta to taka, w której poszczególne elementy grafiki są rozmieszczone w uporządkowany sposób, na ogół w poziomie i pionie, równolegle lub prostopadle do krawędzi i siebie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Złoty podział to „idealny” podział odcinka na dwie części, a stosunek długości dwóch linii wynosi 1:1,1618.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reguła trójpodziału to przecięcie pola obrazu trzema liniami pionowymi, dzięki czemu powstają trzy jednakowe pola.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Koło barw to graficzna wizualizacja w formie koła, prezentująca powstawanie i łączenie barw.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mieszanie subtraktywne to mieszanie barw poprzez nałożenie na siebie świateł trzech podstawowych barw, czyli czerwonej, niebieskiej i zielonej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Model przestrzeni barw RGB jest zwany subtraktywnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skala szarości to 254 tony szarości oraz biały i czarny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
7. Projektowanie graficzne opakowań - test podsumowujący3DuOQWbp09
1
3Test wielokrotnego wyboru406095Bardzo dobrze poradziłeś sobie z wykonaniem tego testu. Doskonale wykorzystałeś przyswojony materiał dotyczący projektowania graficznego opakowań. Brawo!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Nie odpowiedziałeś poprawnie na część pytań. Wróć do materiału, który dotyczy zagadnień związanych z projektowaniem graficznym opakowań i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać test, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test

Test wielokrotnego wyboru

Rozwiąż test wielokrotnego wyboru zaznaczając jedną, dwie lub trzy poprawne odpowiedzi spośród podanych.

Liczba pytań:
40
Limit czasu:
60 min
Twój ostatni wynik:
-
8. Skutki popełnianych błędów w projektowaniu opakowań1DuOQWbp09
R15jQsq81hBD61
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym skutków błędów popełnianych w projektowaniu opakowań. Przy projektowaniu opakowania należy starać się wykluczyć jak najwięcej możliwych błędów, które mogą wpływać na dalsze operacje, takie jak drukowanie czy procesy wykończeniowe.

Dlatego warto zwracać uwagę m.in. na format zapisu plików, gdyż nieodpowiedni będzie skutkował np. niewyraźnymi krawędziami 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, nieczytelnością drobnych elementów 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych. Rozdzielczość przygotowywanego projektu wpływa na 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych drukowanej pracy.

Należy zwrócić uwagę także na punkt 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, czyli kropki lub plamki, z których zbudowana jest drukowana grafika. Niepożądanym efektem jest 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych punktu rastrowego, który polega na tym, że punkt rastrowy o zdefiniowanej wcześniej wielkości podczas drukowania ulega 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych.

W druku fleksograficznym mogą pojawić się tzw. 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, czyli braki farby na elementach obrazu, złe 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych kolorów na wydrukach, zmiany barw w trakcie druku nakładu, efekt mory, trapping, nierówne 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych i wiele innych.

Dobór podłoża drukowego ma m.in. wpływ na ustawienie 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych barwnych.

Jeśli przygotowywane opakowanie będzie lakierowane, warto pamiętać o konieczności prawidłowego oznaczenia elementów lakierowanych w projekcie opakowania oraz o doborze odpowiedniego podłoża drukowego, gdyż podłoża bardzo 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych lakieruje się trudno i należy wówczas stosować bardzo grube przejścia lakieru lub lakierować podłoża kilkukrotnie.

W trakcie krojenia wydrukowanych opakowań mamy do czynienia z przesunięciem wykroju w stosunku do druku nawet do 5 mm. Z tego powodu projekt opakowania powinien uwzględniać 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych wystające poza obszar wykroju. Jeśli na wykrojniku znajduje się więcej niż jeden 1. jakość, 2. spady, 3. liter, 4. użytek, 5. powiększeniu, 6. aple, 7. pasowanie, 8. separacji, 9. niedodruki, 10. chłonne, 11. przyrost, 12. rastrowy, 13. graficznych, to należy wziąć pod uwagę miejsce ich stykanie się i nie stosować w tych miejscach kontrastowych kolorów.
9. Projektowanie produktów poligraficznych - quiz2Dk6O295Nk
1
2Quiz71195Bardzo dobrze poradziłeś sobie z wykonaniem tego quizu. Doskonale wykorzystałeś przyswojony materiał dotyczący projektowania produktów poligraficznych. Brawo!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Nie odpowiedziałeś poprawnie na część pytań. Wróć do materiału, który dotyczy projektowania produktów poligraficznych i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać test, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test

Quiz

Sprawdź swoją wiedzę rozwiązując przygotowany quiz.

Liczba pytań:
7
Limit czasu:
11 min
Twój ostatni wynik:
-
10. Impozycja w projektowaniu produktów poligraficznych2Dk6O295Nk

Obejrzyj fragment filmu i spośród podanych odpowiedzi, wybierz czynność, która jest zaprezentowana w nagraniu.

R1aJCQ95IAvWd
Film nawiązujący do treści materiału
RqEhjq4tufSh92
W filmie zaprezentowano Możliwe odpowiedzi: 1. impozycję, 2. ripowanie, 3. naświetlanie
R6sQSlAopFWVB
Uzupełnij lukę w zdaniu, wybierając poprawne wyrażenie spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym prepress.
1
Materiały powiązane