Interdyscyplinarny turniej klas piątych 5/5

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie utrwalają wiadomości.

b) Umiejętności

Uczniowie:

  • wykorzystują wiadomości w nowej sytuacji edukacyjnej,

  • ćwiczą umiejętności organizacyjne,

  • potrafią zaprezentować swoje umiejętności na forum.

b) Postawy

Uczniowie uczą się we współpracy, nawiązują kontakty z rówieśnikami, uczą się zasad pozytywnej rywalizacji.

2. Metoda i forma pracy

Turniej, burza mózgów, praca z klasą, współpraca międzyklasowa.

3. Środki dydaktyczne

Karty oceny, regulamin turnieju, zaproszenia, dyplomy, materiały papiernicze, stoliki do pracy zespołów, rekwizyty do zabaw sportowych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wychowawca przedstawia uczniom i ich rodzicom propozycję zorganizowania międzyszkolnego, interdyscyplinarnego turnieju klas piątych. Ustala termin imprezy, a następnie wraz z uczniami ustala przydział obowiązków (załącznik 1). Wychowawca może nawiązać współpracę z nauczycielami przedmiotów, którzy opracują pytania i zadania na turniej (załącznik 2‑3). Na zajęciach wychowawczych lub zajęciach języka polskiego uczniowie opracowują tekst zaproszenia i wykonują zaproszenie (załącznik 4). Wychowawca przygotowuje tekst regulaminu imprezy, program i dołącza do zaproszenia (załącznik 5 - 6).

W dniu turnieju uczniowie pod opieką wychowawcy i nauczyciela wychowania fizycznego przygotowują salę do spotkania. Ustawiają stoliki do pracy zespołów, wyznaczają miejsce dla widowni. Wychowawca przygotowuje karty oceny zespołów (załącznik 7) oraz kartki z zadaniami (załącznik 2), pisaki, kółeczka wycięte z samoprzylepnego papieru, a także cukierki. Nauczyciel wychowania fizycznego przygotowuje rekwizyty do ćwiczeń sportowych, sprzęt nagłaśniający, tablicę do prezentacji wyników.

b) Faza realizacyjna

  1. Wychowawca i przewodniczący klasy witają gości.

  2. Wychowawca klasy przypomina zasady turnieju.

  3. Wychowawca klasy prosi, aby nauczyciele‑opiekunowie klas zajęli miejsce przy stoliku jury. Jury wybiera przewodniczącego.

  4. Wychowawca prosi 5‑osobowe zespoły reprezentujące klasy, aby zajęły miejsca przy stolikach.

  5. Wychowawca rozpoczyna pierwszą część turnieju. Reprezentanci zespołów podchodzą do stolika jury, losują pytanie z danej dziedziny. Wracają na miejsce, ustalają odpowiedź z kolegami. Po 3 minutach w kolejności wyznaczonej przez nauczyciela prowadzącego podchodzą do mikrofonu, odczytują pytanie, podają odpowiedź. Jury podejmuje decyzję o przyznaniu punktów. Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, zespół otrzymuje 2 punkty. Konkurencja powtarzana jest 5 razy, ponieważ pytania przygotowane zostały z pięciu dziedzin.

  6. Nauczyciel wychowania fizycznego rozpoczyna drugą część turnieju. Uczniowie‑sportowcy ustawiają się w wyznaczonych przez nauczyciela wychowania fizycznego miejscach. Biorą udział w pięciu konkurencjach typu wyścigi zespołów. Wychowawcy‑opiekunowie klas wspomagają nauczyciela prowadzącego w części sportowej turnieju. Przewodniczący jury zapisuje wyniki na tablicy.

c) Faza podsumowująca

Posumowanie punktacji. Przewodniczący jury przedstawia wyniki, wręcza dyplomy zwycięzcom (załącznik 8). Uczniowie otrzymują po dwa kółeczka wycięte z samoprzylepnego papieru. Na obydwu rysują buźkę, która wyraża ich poziom zadowolenia lub niezadowolenia z atmosfery, jaka panowała na turnieju. Jedno kółeczko uczeń przykleja do swojego ubrania, a drugie na arkuszu papieru przygotowanego przez organizatorów turnieju.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Karta przydziału zadań.

sprawy do załatwienia

termin

odpowiedzialny

uwagi

regulamin imprezy

zaproszenia

program imprezy

zadania dla zespołów

słodycze

dyplomy

puchary

organizacja sali w dniu turnieju

załącznik 2.

Przykłady pytań:

Język polski

Jak mieli na imię główni bohaterowie powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”?

Skąd pochodzili bohaterowie „Przygód Tomka Sawyera” Marka Twaina?

Jak wabił się pies, który strzegł bohaterów książki „W pustyni i w puszczy”?

Podajcie pytania czasownika.

Z podanych wyrazów wybierzcie przymiotnik

Gruby, ładnie, kotka, wujek, wybrać się

Historia

Akwedukt to …

Kamienny posąg lwa z ludzką głową to…

Władca podziemnego świata zmarłych w starożytnej Grecji to...

Monoteizm to …

Miasto, które było pierwszą stolicą polski, to …

Matematyka

Starsza siostra Wojtka codziennie rano na zrobienie makijażu poświęca około 12 minut. Ile czasu poświęca na makijaż w ciągu roku?

Rzymskimi cyframi zapisano datę urodzenia i śmierci Mikołaja Kopernika: MCDLXXIII‑MDXLIII.

Ile lat żył Mikołaj Kopernik?

Ile godzin i ile minut mija od godz. 6.45 do 16.18?

Oblicz: 1,5 · ¼ + 3,7

Podaj miarę kąta

Przyroda

Budowa ciał. Podajcie nazwy stanów skupienia.

Z czego zbudowane są substancje proste?

Co to jest rozszerzalność temperaturowa?

Po czym poznamy, że dana mieszanina jest jednorodna?

W jakiej miejscowości i w jakim powiecie leży miejscowość, w której mieszkacie?

Język angielski

Cat=dog ???

Jak zamienić kota na psa?

Zmieniając po 1 literze w pięciu kolejnych wyrazach, udowodnijcie, że kota można zmienić w psa.

b) Zadania na turniej

załącznik 3.

Część sportowa

Przykłady konkurencji

„Transport piłek”- transport piłki lekarskiej do połowy dystansu i zostawienie jej w kole hula‑hop i zabranie z koła piłeczki pingpongowej na rakietce do tenisa stołowego, obiegnięcie palika; dochodząc do koła, zostawiamy w nim rakietkę i piłeczkę pingpongową; zabieramy piłkę lekarską, wracając do rzędu i przekazując ją kolejnemu partnerowi...itd.

„Górą wędrująca piłka „- w siadzie skrzyżnym jeden za drugim podajemy piłkę koszykową górą kolejnemu partnerowi, gdy piłka dojdzie do ostatniego z rzędu, wstaje on z piłką i biegnie na początek rzędu. Powtarzamy ćwiczenie, do czasu, gdy na początku rzędu będzie osoba, która zaczynała jako pierwsza.

„Wyścigi żonglerów”- staramy się utrzymać laskę gimnastyczną (lub kij do unihokeja) na palcu wskazującym dowolnej ręki, szybkim krokiem lub biegiem przemieszczamy się do palika. Kto doniesie laskę do palika, chwyta ją w dłoń i wraca do swojego rzędu, przekazując laskę kolejnemu partnerowi.

„Piłka lekarska z padem”- osoby w rzędzie stoją w odstępach (70‑100 cm), bokiem do siebie, podają piłkę lekarską do partnera obok, a po podaniu wykonują pad do przodu na parkiet. Gdy piłka dochodzi do ostatniego w rzędzie, przebiega on nad leżącymi współpartnerami. Gdy przeskoczył nad każdym, wszyscy się podnoszą i wykonują analogiczne ćwiczenie. Konkurencja dobiega końca, gdy na początku rzędu znajdzie się osoba, która zaczynała podawać.

„Wyścig braci syjamskich”- zespół tworzy trzy pary. Startuje pierwsza para. W dwójkach plecami do siebie, ręce splecione łokciami, bieg bokiem (krokiem odstawno‑dostawnym), obiegnięcie palika i powrót. Gdy para minie linię startu, ćwiczenie rozpoczyna kolejna para.

„Tratwą przez morze”. Materace to tratwy. Parkiet to morze. Dwa materace dla każdej drużyny ustawione jeden za drugim w kierunku palika. Cały zespół na materacu dalszym. Zespół przenosi materac, na którym nie ma nikogo, przed swój materac. Cały zespół po przełożeniu materaca wchodzi na ten pusty itd. Za każdym razem zespół przesuwa się o długość materaca – dystans do uzgodnienia min. 12‑15 m.

„Wyścig pokrywek do garnków”- pokrywka do garnka na głowie, dodatkowo kozłowanie piłki do koszykówki dowolną ręką – do palika i z powrotem. Na linii startu przekazujemy piłkę oraz pokrywkę kolejnej osobie z zespołu.

„Wyścig wiewiórek” - w połowie dystansu na parkiecie leży koło hula‑hop, w nim woreczek i piłka do siatkówki. Na końcu dystansu drugie koło hula‑hop puste. Zawodnik ma za zadanie dobiec do pierwszego koła, chwycić dowolną rzecz i przenieść ją do drugiego koła hula‑hop. Następnie wrócić do pierwszego koła po druga rzecz i przenieść ją jak najszybciej do drugiego koła i wrócić do rzędu. Kolejna osoba dobiega do końcowego koła i zabiera dowolną jedną rzecz i przenosi ja do pierwszego koła, wraca do dalszego koła po drugą rzecz i także ją przenosi do pierwszego hula‑hop...itd.

c) Zaproszenie

załącznik 4.

Przykład zaproszenia

d) Program i regulamin

załącznik 5.

Przykład programu

Program turnieju 5/5

9.00 - Rozpoczęcie

  • powitanie (wychowawca klasy gospodarzy, przewodniczący klasy)

  • zapoznanie z programem i zasadami turnieju (wychowawca klasy gospodarzy)

9.10 - Konkurs wiedzy i umiejętności (prowadzący: wychowawca klasy gospodarzy)

  • zajęcie miejsc przy stolikach

  • losowanie pytań

  • rozwiązywanie zadań (5 grup po 5 pytań po ok. 10 minut - razem maksymalnie ok. 50 minut)

  • uczniowie losują pytania, zastanawiają się ok. 1 minuty. podchodzą do mikrofonu, odpowiadają.

10.00 - Przerwa organizacyjna (ok. 10 minut; czas na przygotowanie się zespołów sportowych i przygotowanie sprzętu)

  • częstujemy cukierkami.

10.10 - Konkurs sprawnościowy (prowadzący: nauczyciel wychowania fizycznego)

ok. 11.00‑11.10 - Przerwa organizacyjna

11.10 - Zakończenie

  • rozdanie dyplomów i nagród (przewodniczący jury, wychowawca klasy gospodarzy)

  • pożegnanie (wychowawca klasy gospodarz)

załącznik 6.

Przykład regulaminu turnieju

Regulamin turnieju

Organizatorem turnieju jest Szkoła Podstawowa w Salonikach

Impreza adresowana jest do klas szóstych z terenu gminy Salonówka.

Spotkanie odbędzie się 28 stycznia 2007 r. w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej w Salonikach.

Turniej będzie się składał z 2 części: interdyscyplinarnej i sportowej.

Klasy biorące udział w turnieju typują dwie reprezentacje: pięcioosobową - prymusów i dziesięcioosbową – sportowców. Ich składy nie mogą się pokrywać.

Punktacja:

Konkurs interdyscyplinarny: jury konkursu przyzna po 2 punkty za każdą prawidłową odpowiedź. Zespół może zdobyć maksymalnie 10 punktów.

Zawody sportowe: jury konkursu przyzna 5‑1 punktu w zależności od miejsca zajętego przez zespół w danej dyscyplinie. Zespół może zdobyć maksymalnie 25 punktów.

Jury konkursu przyzna 1‑15 punktów zespołom klasowym, które będą dopingować swoich przedstawicieli.

Jury konkursu może przeprowadzić dodatkowy konkurs interdyscyplinarny lub sportowy, jeśli zdobyte ilości punktów nie pozwolą na wyłonienie 3 zwycięskich drużyn.

Nagrody:

Trzy klasy, które zdobędą najwyższą ilość punktów, otrzymają nagrody.

Wszystkie klasy uczestniczące w turnieju zostaną nagrodzone dyplomami.

W skład jury wchodzą nauczyciele‑opiekunowie klas.

e) Ocena zespołów i dyplom

załącznik 7.

Karta oceny

klasa/ szkoła

konkurs interdyscyplinarny

Konkurs sportowy

premia

razem

miejsce

załącznik 8.

Dyplom. Przykład.

7. Czas trwania lekcji

4 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RdLls7C2jdytR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 228.66 KB w języku polskim
R1HpCTMRGyNrE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 64.00 KB w języku polskim