E-materiały do kształcenia zawodowego

Urządzenia peryferyjne

INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych – Technik informatyk 351203

bg‑red

Interfejsy zewnętrzne urządzeń peryferyjnych

GRAFIKA INTERAKTYWNA

1
RBspksut54iGq1
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Interfejsy zewnętrzne urządzeń peryferyjnych, licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika Interfejsy zewnętrzne urządzeń peryferyjnych składa się z zakładek zawierających plansze, na których znajdują się znaczniki z informacjami.

Interfejsy urządzeń peryferyjnych
Grafika przedstawia kilka rzędów interfejsów z podpisami

1. Interfejs S‑Video
Interfejs ma formę koła, na kole znajdują się cztery wejścia, po dwa z prawej i lewej strony. U dołu widoczny jest poziomo zorientowany prostokąt.
Obok umiejscowiony został znacznik z cyfrą jeden. Pod znacznikiem kryje się treść tożsama z tekstem:
Interfejs S‑Video, znany również jako Separated Video lub Y/C, służy do przesyłania analogowego sygnału wideo, w którym jasność i kolor są oddzielone i przesyłane osobno. S‑Video wykorzystuje 4‑pinowe złącze mini‑DIN i jest stosowane głównie do przesyłania sygnału z urządzeń takich jak odtwarzacze DVD, starsze konsole do gier oraz kamery wideo do telewizora lub monitora.
Poniżej znajduje się tabela prezentująca dane:
Szybkość transmisji: brak,
Maksymalna długość: około 20 metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 4, 7 lub 9 w zależności od odmiany

2. Interfejs PS/2
Pierwszy interfejs, opisany interfejs pS/2 dla klawiatury ma forme koła, na kole znajduje się sześć wejść, po dwa z prawej, z lewej strony oraz u dołu. Pośrodku widoczny jest pionowo zorientowany prostokąt. Wnętrze koła ma kolor zielony. Drugi interfejs, opisany interfejs pS/2 dla myszy ma formę koła, na kole znajduje się sześć wejść, po dwa z prawej, z lewej strony oraz u dołu. Pośrodku widoczny jest pionowo zorientowany prostokąt. Wnętrze koła ma kolor niebieski. Obok umiejscowiony został znacznik z cyfrą dwa. Pod znacznikiem kryje się treść tożsama z tekstem:
Interfejs PS/2 to standardowy interfejs stosowany w komputerach do połączenia klawiatury i myszy z komputerem. Interfejs ten używa okrągłych złączy, a nazwa pochodzi od nazwy portów PS/2, które są zwykle zielone dla myszy i fioletowe dla klawiatury. Interfejs PS/2 został wprowadzony przez firmę IBM w latach osiemdziesiątych i stał się popularnym standardem w branży komputerowej przez długi czas. Współcześnie jednakże, coraz częściej zastępowany jest nowszymi interfejsami, takimi jak USB.
Na górze widoczna jest ilustracja przedstawiająca taki sam interfejs, jak przedstawione na planszy. Jedyną różnicą jest kolor wnętrza koła, które jest fioletowego koloru.
Pod tekstem znajduje się tabela prezentująca dane:
Szybkość transmisji: 10 do 16,7 kilobitów na sekundę dla klawiatury, 10 do dwudziesty kilobitów na sekundę dla myszy
Maksymalna długość: do sześciu metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 6

3. Interfejs USB
Ilustracja przedstawia blok dwóch wejść USB przedstawionych za pomocą poziomo zorientowanego prostokąta. Pod obydwoma prostokątami znajdują się po cztery małe kwadraciki.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą trzy. Pod znacznikiem znajduje się treść:
Interfejs USB (angielskie Juniwersal Serial Bas) to uniwersalny interfejs komunikacyjny wykorzystywany do przesyłania danych między urządzeniami cyfrowymi. Port USB składa się z gniazda, zwykle prostokątnej wtyczki, oraz z gniazda w urządzeniu, do którego wtyczka jest podłączana. Jest stosowany do podłączania różnych urządzeń, takich jak myszki, klawiatury, drukarki, skanery, kamery cyfrowe, telefony, odtwarzacze MP3 i wiele innych. Wspiera on szybkie przesyłanie danych i umożliwia ładowanie urządzeń mobilnych, takich jak telefony komórkowe czy tablety.
Powyżej tekstu znajduje się ilustracja przedstawiająca symbol USB. Symbol składa się z kropki, z której poprowadzona jest do góry strzałka. Od linii prowadzi ukośna linia w lewo, która potem biegnie do góry i zakończona jest kropką. Nieco wyżej od linii zakończonej strzałką, prowadzi ukośna linia w prawo, która potem biegnie do góry i zakończona jest kwadratem.
Poniżej tekstu znajduje się tabela prezentująca dane:
Szybkość transmisji: 480 megabitów na sekundę dla 2.0, 5 gigabitów na sekundę dla 3.0.
Maksymalna długość: 5 metrów dla 2.0, 3 metry dla 3.0
Liczba podłączonych urządzeń: do stu dwudziestu siedmiu
Możliwość zasilania przez interfejs: Tak

4. Interfejs DSL
Grafika przedstawia wejście o nieregularnym kształcie. Kształt przypomina prostokąt z dolną ścianą zwężającą się do dołu schodkowo z obydwóch stron.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą cztery. Pod znacznikiem znajduje się treść: Interfejs DSL (angielskie Didżital Subskrajber Lajn) to technologia pozwalająca na transmisję danych wysokiej prędkości za pośrednictwem standardowych linii telefonicznych. Dzięki zastosowaniu modulacji fali nośnej, interfejs DSL umożliwia przesyłanie sygnałów cyfrowych z prędkością nawet do kilku Megabitów na sekundę, w przypadku DSL Lite, lub kilkuset megabitów na sekundę w przypadku nowoczesnych technologii DSL, takich jak VDSL2. Interfejs DSL wykorzystuje jedną linię telefoniczną, co oznacza, że użytkownik może jednocześnie przeglądać strony internetowe i korzystać z telefonu, bez konieczności korzystania z dodatkowej linii.
Powyżej znajduje się grafika tożsama z tą na planszy.
Poniżej znajduje się tabela prezentująca dane:
Szybkość transmisji: ADSL: do dwudziestu czterech megabirów na sekundę pobiarania i do trzech megabitów na sekundę wysyłania; VDSL: do stu megabitów na sekundę.
Maksymalna długość: 6 kilometrów dla ADSL półtora kilometra dla VDSL
Liczba podłączonych urządzeń: DSL umożliwia podłączenie jednego urządzenia do jednej linii telefonicznej. W przypadku potrzeby podłączenia większej liczby urządzeń, można użyć routera, który pozwoli na podłączenie wielu urządzeń do jednej linii.
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 2

5. Interfejs równoległy
Grafika przedstawia prostokąt, po lewej i prawej stronie znajduje się po okrągłym otworze. Pośrodku widoczne jest wejście o kształcie trapezu z zaokrąglonymi krawędziami i z krótszą podstawą zwróconą do dołu. W środku znajduje się łącznie 25 pinów w dwóch rzędach. W górnym jest ich 13, w dolnym 12. Poniżej znajduje się podpis: Interfejs równoległy (IEEE 1284).
Poniżej znajduje się znacznik z cyfrą pięć. Pod znacznikiem znajduje się treść:
Interfejs równoległy
Interfejs równoległy DB‑25 to rodzaj interfejsu komunikacyjnego, w którym dane przesyłane są jednocześnie po wielu liniach lub kanałach. W przeciwieństwie do interfejsów szeregowych, w których dane przesyłane są po jednej linii w danym czasie, interfejsy równoległe przesyłają wiele bitów jednocześnie. Najczęściej interfejsy równoległe są stosowane w celu przesyłania dużych ilości danych w krótkim czasie, takich jak drukowanie lub przesyłanie danych graficznych. Jednak ze względu na dużą liczbę kabli i złożoność w połączeniu, interfejsy równoległe są coraz rzadziej stosowane na rzecz interfejsów szeregowych.
Powyżej tekstu widoczna jest grafika przedstawiająca taki sam interfejs jak ten umiejscowiony na planszy. Ilustracje różnią się jedynie kolorem wnętrza trapezu. Na planszy jest to fiolet, pod znacznikiem jest to kolor niebieski.
Poniżej tekstu widoczna jest tabela prezentująca dane:
Szybkość transmisji: 19,2 kilobita na sekundę
Maksymalna długość: do 15 metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 25

6. Interfejs szeregowy
Grafika przedstawia prostokąt po lewej i prawej stronie znajduje się po okrągłym otworze. Pośrodku widoczne jest wejście o kształcie trapezu z zaokrąglonymi krawędziami i z krótszą podstawą zwróconą do dołu. W środku znajduje się łącznie 9 pinów w dwóch rzędach. W górnym jest ich 5, w dolnym 4. Pod interfejsem znajduje się podpis interfejs szeregowy RS‑232.
Poniżej znajduje się znacznik z cyfrą sześć. Pod znacznikiem znajduje się treść:
Interfejs szeregowy DE‑9 to rodzaj interfejsu komunikacyjnego, w którym dane przesyłane są po jednej linii lub kanale w jednym momencie. W przeciwieństwie do interfejsów równoległych, w których dane przesyłane są jednocześnie po wielu liniach lub kanałach, interfejsy szeregowe przesyłają pojedyncze bity danych w danym czasie. Interfejsy szeregowe są stosowane w wielu zastosowaniach, takich jak komunikacja między komputerami, przesyłanie danych między urządzeniami peryferyjnymi, takimi jak drukarki, skanery i modemy, oraz w innych zastosowaniach przemysłowych i komunikacyjnych.
Powyżej tekstu znajduje się grafika różniąca się jedynie odcienie wnętrza środkowego wejścia.
Poniżej znajduje się tabela prezentująca dane:
Szybkość transmisji: 115 kilobitów na sekundę
Maksymalna długość: do piętnastu metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 9

7. Interfejs VGA
Grafika przedstawia prostokąt, po lewej i prawej stronie znajduje się po okrągłym otworze. Pośrodku widoczne jest wejście o kształcie trapezu z zaokrąglonymi krawędziami i z krótszą podstawą zwróconą do dołu. W środku znajduje się łącznie 15 pinów - po pięć w trzech rzędach. Pod interfejsem znajduje się podpis interfejs VGA.
Poniżej znajduje się znacznik z cyfrą siedem. Pod znacznikiem znajduje się treść:
Interfejs VGA (Video Grafik Arrej) to standardowy interfejs wideo stosowany w komputerach i monitorach. Pozwala na przesyłanie sygnału wideo analogowego pomiędzy urządzeniami, wykorzystując do tego celu 15‑stykowy wtyk typu D‑Sub. Interfejs VGA obsługuje rozdzielczość do 640x480 pikseli z 16 lub 256 kolorami, ale dzięki różnym modyfikacjom można uzyskać wyższe rozdzielczości i większą liczbę kolorów. Chociaż interfejs VGA został zastąpiony przez nowsze standardy wideo, takie jak DVI, HDMI czy DisplejPort, wciąż jest stosowany w niektórych starszych urządzeniach lub jako interfejs wyjściowy w trybie awaryjnym.
Powyżej znajduje się ilustracja przedstawiająca szkic rysunku, który znajduje się na planszy.
Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:
Szybkość transmisji: Pozwala na przesłanie obrazu w maksymalnej rozdzielczości 2048 x 1536) przy odświeżaniu 85 Herzów
Maksymalna długość: do trzydziestu metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 15

8. Interfejs DVI
Ilustracja przedstawia prostokątny przedmiot, na którego ścianie od lewej strony znajdują się trzy rzędy po osiem czarnych kwadratów. Po prawej widać podłużny prostokąt, a nad nim i pod nim po dwa krótsze prostokąty. Poniżej znajduje się napis: interfejs DVI
Poniżej znajduje się znacznik z cyfrą osiem. Pod znacznikiem znajduje się treść:
Interfejs DisplayPort to cyfrowy interfejs przesyłu obrazu stosowany w komputerach, monitorach i innych urządzeniach multimedialnych. Interfejs ten został opracowany przez grupę branżową w celu zastąpienia starszych standardów, takich jak DVI i VGA, i umożliwia przesyłanie obrazu w rozdzielczości od standardowej HD do 8K. DisplayPort umożliwia również przesyłanie dźwięku i danych przez ten sam kabel. Interfejs DisplayPort jest coraz częściej stosowany w nowoczesnych urządzeniach multimedialnych zamiast starszych standardów.
Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:

Szybkość transmisji: do 80 Gigabitów na sekundę
Maksymalna długość: około piętnaście metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 20

9. Interfejs FireWire
Ilustracja przedstawia dwa prostokątne wejścia. Poniżej znajduje się napis: Interfejs Firewire (IEEE 1394, iLink) Poniżej znajduje się znacznik z cyfrą dziewięć.
Pod znacznikiem znajduje się treść: Interfejs Firewire (znany również jako IEEE 1394 lub iLink) to standardowy interfejs stosowany w urządzeniach elektronicznych do przesyłania danych, w tym wideo i audio, między komputerem a innymi urządzeniami, takimi jak kamery, odtwarzacze MP3, dyski twarde i wiele innych. Zapewnia bardzo szybką transmisję danych i umożliwia obsługę wielu urządzeń jednocześnie. Istnieją różne rodzaje portów Firewire, różniące się prędkością przesyłania danych i liczbą pinów. Najczęściej spotykane to Firewire 400 (z prędkością do czterystu megabitów na sekundę) i Firewire 800 (z prędkością do ośmiuset Megabitów na sekundę).
Nad treścią widoczny jest symbol: W punkcie centralnym znajduje się okrąg o grubej obwódce. Pod okręgiem znajdują się dwa poziomo położone prostokąty. Na północny wschód od okręgu znajduje się ukośnie zorientowany prostokąt. Na północny zachód od okręgu znajdują się dwa, zorientowane ukośnie, prostokąty o wielkości prostokątów umiejscowionych pod okręgiem.
Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:
Szybkość transmisji: 400 Mb/s, 800 Mb/s, 3200 Mb/s
Maksymalna długość: 4,5 m dla firewire 400, do 100 m dla firewire 800
Liczba podłączonych urządzeń: do 63
Możliwość zasilania przez interfejs: Tak
Liczba pinów: 4, 6 lub 9 w zależności od wersji

10. Interfejs TRS
Ilustracja przedstawia pięć okrągłych wejść ułożonych w pionowym rzędzie jeden pod drugim. Od każdego z wejść prowadzi w prawo pozioma linia. Poziome linie połączone są pionową linią. Obok znajduje się napis: Interfejs TRS.
Poniżej znajduje się znacznik z liczbą dziesięć. Pod znacznikiem znajduje się treść:
Interfejs TRS (Minijack) to rodzaj złącza elektrycznego stosowanego głównie do przesyłania sygnałów audio. TRS oznacza „Tip, Ring, Sleeve”, co odnosi się do trzech części złącza. Tip to wtyk, Ring to druga część złącza, a Sleeve to trzecia i najdłuższa część złącza. TRS jest powszechnie stosowany w słuchawkach, głośnikach, mikrofonach, instrumentach muzycznych i innych urządzeniach audio. Interfejs TRS może obsługiwać zarówno sygnały mono, jak i stereo, a także sygnały równoległe lub zróżnicowane impedancje.
Na panelu znajduje się również pasek otwarzania z nagraniem o treści tożsamej. Nad treścią widoczna jest ilustracja: Jest to podłużny przedmiot z którego wystaje gnot. Część najbliższa korpusowi opisana jest jako ground, dalsza opisana jest right, a końcówka opisana jest: left.
Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:
Maksymalna długość: do kilku metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 3

11. Interfejs HDMI
Ilustracja przedstawia element o kształcie prostokąta z obciętymi oble dolnymi rogami. Pośrodku znajduje się prostokątne podłużne wejście. Obok znajduje się napis: Interfejs HDMI.
Poniżej znajduje się znacznik z liczbą jedenaście. Pod znacznikiem znajduje się treść: Interfejs HDMI (ang. High‑Definition Multimedia Interface) to standardowy interfejs stosowany w urządzeniach elektronicznych do przesyłania sygnału wideo i audio cyfrowego pomiędzy źródłem, takim jak odtwarzacz Blu‑ray lub komputer, a odbiornikiem, takim jak telewizor lub monitor. Zapewnia bardzo wysoką jakość obrazu i dźwięku w rozdzielczościach od 480p do 4K Ultra HD, a także obsługuje wiele formatów dźwięku przestrzennego, takich jak Dolby Digital czy DTS‑HD. W porównaniu do innych interfejsów, takich jak DVI czy VGA, port HDMI jest bardziej zaawansowany i bardziej uniwersalny, a także umożliwia łatwe podłączenie urządzeń bez konieczności używania dodatkowych kabli audio.
Powyżej tekstu znajduje się ilustracja. Opis grafiki: jest to logo złożone z liter ha, de , em oraz i, u góry po prawej stronie znajdują się literki tm. Poniżej widoczny jest napis high‑definition multimedia interface.
Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:
Szybkość transmisji: 10,2 Gb/s dla wersji 1.4, 18Gb/s dla wersji 2.0
Maksymalna długość: 15 metrów Liczba podłączonych urządzeń: do 3 w wersji 1,4, do 8 w wersji 2.0
Możliwość zasilania przez interfejs: Tak
Liczba pinów: 19

12. Interfejs Displayport
Ilustracja przedstawia przyrząd o kształcie prostokąta z uciętym prawym dolnym rogiem. W przedmiocie jest podłużna szczelina. Pod ilustracją znajduje się napis: Interfejs Displayport.
Powyżej znajduje się znacznik z liczbą dwanaście. Pod znacznikiem znajduje się treść: Interfejs Displayport to cyfrowy interfejs przesyłu obrazu stosowany w komputerach, monitorach i innych urządzeniach multimedialnych. Interfejs ten został opracowany przez grupę branżową w celu zastąpienia starszych standardów, takich jak DVI i VGA, i umożliwia przesyłanie obrazu w rozdzielczości od standardowej HD do 8K. DisplayPort umożliwia również przesyłanie dźwięku i danych przez ten sam kabel. Interfejs DisplayPort jest coraz częściej stosowany w nowoczesnych urządzeniach multimedialnych zamiast starszych standardów.
Wyżej widoczna jest ilustracja: Jest to logo zawierające literę d, z której zrobiona jest litera p.
Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:
Szybkość transmisji: do 80 Gb/s
Maksymalna długość: do piętnastu metrów
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Tak
Liczba pinów: 20

13. Interfejs DisplayPort Mini
Ilustracja przedstawia mały przyrząd o kształcie prostokąta z uciętymi dolnymi rogami. W przedmiocie jest podłużna szczelina. Pod ilustracją znajduje się napis: Interfejs Mini Displayport. Powyżej znajduje się znacznik z liczbą trzynaście. Pod znacznikiem znajduje się treść: Interfejs DisplayPort Mini to mniejsza wersja cyfrowego interfejsu przesyłu obrazu DisplayPort, opracowana w celu ułatwienia przesyłania obrazu z urządzeń przenośnych, takich jak laptopy, tabletów i smartfonów, do większych ekranów. DisplayPort Mini jest mniejszy niż standardowy DisplayPort i korzysta z innych złączy. Interfejs ten umożliwia przesyłanie obrazu w wysokiej rozdzielczości i zapewnia lepszą jakość obrazu niż starsze standardy, takie jak VGA czy DVI.

Wyżej widoczna jest ilustracja: Jest to logo zawierające literę de, z której zrobiona jest litera pe. Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:

Szybkość transmisji: 8,64 Gb/s.
Maksymalna długość: 3 metry
Liczba podłączonych urządzeń: 1
Możliwość zasilania przez interfejs: Nie
Liczba pinów: 20

14. Interfejs Ethernet
Ilustracja przedstawia mały przyrząd o kształcie prostokąta. U góry przedmiotu znajdują się złote prostokąty, zorientowane pionowo, ułożone w poziomym rzędzie obok siebie. W lewym dolnym rogu znajduje się zielony prostokąt, w prawnym dolnym rogu: żółty.
Pod ilustracją znajduje się napis: Interfejs Ethernet.
Obok znajduje się znacznik z liczbą czternaście. Pod znacznikiem znajduje się treść: Interfejs RJ‑45 (Ethernet) to standardowe złącze typu jack wykorzystywane do przesyłania danych sieciowych w technologii Ethernet. Złącze RJ‑45 wykorzystuje 8‑pinową konfigurację pinów i zazwyczaj jest stosowane do podłączenia kabla Ethernetowego do urządzeń sieciowych, takich jak routery, przełączniki lub karty sieciowe w komputerach. RJ‑45 umożliwia przesyłanie danych z prędkością do 10 Gb/s przy użyciu kabla kategorii 6 lub 6A, co czyni go popularnym rozwiązaniem w dzisiejszych sieciach przemysłowych i domowych.

Wyżej widoczna jest ilustracja: Jest to logo. Logo składa się z poziomej lini oraz połączonych z nią trzech kwadratów. Kwadraty dolne położone pod linią na prawo i na lewo, od kwadratu położonego nad linią, który połączony jest z linią kreską wychodzącą ze środka jej długości.

Niżej widoczna jest tabela przedstawiająca następujące dane:
Szybkość transmisji: Jego prędkość transmisji zależy od standardu sieci.
dla standardu 100BASE‑TX, prędkość wynosi 100 Mb/s,
dla standardu 1000BASE‑T - 1 Gb/s,
dla standardu 10GBASE‑T - 10 Gb/s.
Maksymalna długość: do stu metrów
Liczba podłączonych urządzeń: Ethernet jest typowo stosowany w sieciach komputerowych, gdzie wiele urządzeń może być podłączonych do jednego portu Ethernet poprzez przełączniki sieciowe. W teorii, liczba urządzeń, które można podłączyć do jednego portu Ethernet jest nieograniczona. W praktyce, liczba urządzeń zależy od szybkości transmisji oraz obciążenia sieci.
Możliwość zasilania przez interfejs: Tak
Liczba pinów: 8

Odmiany interfejsu równoległego
1. DA‑15 Grafika przedstawia przedmiot o kształcie prostopadłościanu. Prostokąt zorientowany jest poziomo. Po prawej i lewej stronie znajduje się pole, a na nim w dwóch rzędach piętnaście okręgów. W górnym rzędzie jest 8 okręgów, w dolnym 7. Obok widoczny jest napis DA‑15. Obok napisu znajduje się znacznik z cyfrą jeden. Znacznik kryje treść:
Interfejs DA‑15 to typ 15‑pinowego złącza stosowanego głównie w komputerach i monitorach do przesyłania sygnału wideo analogowego. DA‑15 jest również wykorzystywany do innych celów, np. połączenie zewnętrznych urządzeń takich jak skanery, drukarki lub kontrolery do gier. W zależności od zastosowania, interfejs DA‑15 może obsługiwać różne standardy sygnału, takie jak VGA, SVGA, XGA lub UXGA.
Panel z informacjami zawiera różnież pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

2. DB‑25
Grafika przedstawia przedmiot o kształcie prostopadłościanu. Prostokąt zorientowany jest poziomo. Po prawej i lewej stronie znajduje się pole, a na nim w dwóch rzędach 25 okręgów. W górnym rzędzie jest 13 okręgów, w dolnym 12.
Obok widoczny jest napis DB‑25. Obok napisu znajduje się znacznik z cyfrą jeden. Znacznik kryje treść:
Interfejs DB‑25 to złącze 25‑stykowe stosowane w różnych urządzeniach komputerowych i sieciowych, takich jak drukarki, skanery, modemy, a także porty szeregowe i równoległe na komputerze. DB‑25 był szczególnie popularny w latach 80. i 90. jako standardowe złącze szeregowe RS‑232, używane do komunikacji między różnymi urządzeniami w celu przesyłania danych, takich jak tekst, dźwięk lub obraz. Obecnie interfejs DB‑25 jest rzadziej używany, ale wciąż jest wykorzystywany w niektórych aplikacjach przemysłowych i laboratoryjnych, gdzie wymagana jest niezawodność i trwałość połączenia.
Panel z informacjami zawiera różnież pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

3. DC‑37
Grafika przedstawia przedmiot o kształcie prostopadłościanu. Prostokąt zorientowany jest poziomo. Po prawej i lewej stronie znajduje się pole, a na nim w dwóch rzędach 37 okręgów. W górnym rzędzie jest 19 okręgów, w dolnym 18. Obok widoczny jest napis DC‑37. Obok napisu znajduje się znacznik z cyfrą jeden. Znacznik kryje treść:
Interfejs DC‑37 to typ złącza stosowanego w urządzeniach komputerowych i sieciowych do przesyłania danych oraz sygnałów sterujących. Złącze składa się z 37 pinów ułożonych w dwóch rzędach, które zapewniają transmisję danych w standardzie równoległym. Interfejs DC‑37 był popularny w latach 80. i 90. XX wieku, ale obecnie został w dużej mierze zastąpiony przez nowsze standardy połączeń, takie jak USB czy Ethernet.
Panel z informacjami zawiera różnież pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

3. DD‑50
Grafika przedstawia przedmiot o kształcie prostopadłościanu. Prostokąt zorientowany jest poziomo. Po prawej i lewej stronie znajduje się pole, a na nim w trzech rzędach 50 okręgów. W górnym rzędzie jest 17 okręgów, w środkowym 16, a w dolnym 17.
Obok widoczny jest napis DD‑50. Obok napisu znajduje się znacznik z cyfrą jeden. Znacznik kryje treść:
Interfejs DD‑50 to rodzaj złącza stosowanego głównie w urządzeniach komputerowych do przesyłania dużych ilości danych. Złącze składa się z 50 styków ułożonych w dwóch rzędach po 25. Interfejs DD‑50 był stosowany przede wszystkim w urządzeniach zewnętrznych, takich jak dyski twarde i taśmy magnetyczne, a zastąpiony został przez bardziej uniwersalne interfejsy, takie jak USB i FireWire.
Panel z informacjami zawiera różnież pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

3. DE‑9
Grafika przedstawia przedmiot o kształcie prostopadłościanu. Prostokąt zorientowany jest poziomo. Po prawej i lewej stronie znajduje się pole, a na nim w dwóch rzędach 9 okręgów. W górnym rzędzie jest 5 okręgów, w dolnym 4.
Obok widoczny jest napis DE‑9. Obok napisu znajduje się znacznik z cyfrą jeden. Znacznik kryje treść:
Interfejs DE‑9, zwany również złączem DB‑9 lub 9‑pinowym, to standardowy port szeregowy stosowany do transmisji danych między urządzeniami. Zwykle używany jest do podłączania urządzeń peryferyjnych, takich jak myszy, klawiatury, drukarki lub modemy, do komputera. Interfejs DE‑9 ma dziewięć pinów w kształcie litery D i jest stosowany w różnych standardach, takich jak RS‑232, RS‑422 i RS‑485.
Panel z informacjami zawiera różnież pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

Odmiany interfejsu DVI

Interfejsy DVI można podzielić na 3 główne odmiany:

Interfejs DVI‑I (I - Integrated, z ang. zintegrowany) przesyłający sygnał cyfrowy i analogowy.
Interfejs DVI‑D (D- digital, z ang. cyfrowy) przesyłający sygnał cyfrowy.
Interfejs DVI‑A (A - Analog, z ang. analogowy) przesyłający sygnał analogowy.

Dodatkowo, DVI‑I oraz DVI‑D dzielą się na odmiany z jednym połączeniem lub dwoma połączeniami.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

Niżej widoczna jest grafika, złożona z pięciu ilustracji, prezentująca odmiany interfejsu DVI

1. DVI‑I (z jednym połączeniem)
Ilustracja przedstawia prostokąt o zaokrąglonych kątach. W środku po lewej stronie i na prawej części prostokąta znajdują się po trzy rzędy pionowe założone z trzech czarnych kwadratów. Po prawej stronie widoczne są dwa pionowe rzędy po dwa kwadraty przedzielone podłużnym prostokątem.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą jeden, a pod nim treść:
DVI‑I (z jednym połączeniem) to odmiana interfejsu DVI, która przesyła zarówno sygnał analogowy, jak i cyfrowy wideo, wykorzystując tylko jedno łącze cyfrowe. W porównaniu do wersji z dwoma połączeniami, oferuje mniejszą przepustowość, ograniczoną rozdzielczość i odświeżanie obrazu.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

2. DVI‑I (z dwoma połączeniami)
Ilustracja przedstawia prostokąt o zaokrąglonych kątach. W środku znajdują się trzy rzędy poziome złożone z ośmiu kwadratów każdy. Po prawej stronie widoczne są dwa pionowe rzędy po dwa kwadraty przedzielone podłużnym prostokątem.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą dwa, a pod nim treść:
DVI‑I (z dwoma połączeniami) to odmiana interfejsu DVI, która przesyła zarówno sygnał cyfrowy, jak i analogowy wideo, wykorzystując przy tym dwa łącza cyfrowe. Dzięki temu oferuje większą przepustowość i obsługuje wyższe rozdzielczości oraz szybsze odświeżanie obrazu w porównaniu z wersją o jednym połączeniu. Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

3. DVI‑D (z jednym połączeniem)
Ilustracja przedstawia prostokąt o zaokrąglonych kątach. W środku po lewej stronie i na prawej części prostokąta znajdują się po trzy rzędy pionowe założone z trzech czarnych kwadratów. Po prawej stronie znajduje się wąski prostokąt zorientowany poziomo.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą trzy, a pod nim treść:
DVI‑D (z jednym połączeniem) to odmiana interfejsu DVI, która przesyła jedynie sygnał cyfrowy wideo i wykorzystuje tylko jedno łącze cyfrowe. Oznacza to, że nie przesyła sygnału analogowego, co ogranicza kompatybilność z urządzeniami, które wymagają jednoczesnego przesyłania sygnałów cyfrowych i analogowych. Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

4. DVI‑D (z dwoma połączeniami)
Ilustracja przedstawia prostokąt o zaokrąglonych kątach. W środku znajdują się trzy rzędy poziome złożone z ośmiu kwadratów każdy. Po prawej stronie widoczne są dwa pionowe rzędy po dwa kwadraty przedzielone podłużnym prostokątem. Po prawej stronie znajduje się wąski prostokąt zorientowany poziomo.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą cztery, a pod nim treść:
DVI‑D (z dwoma połączeniami) to odmiana interfejsu DVI, która przesyła jedynie sygnał cyfrowy wideo, ale wykorzystuje dwa łącza cyfrowe, co umożliwia przesyłanie większej ilości danych i oferuje większą przepustowość niż wersja z pojedynczym połączeniem.Jest stosowany w urządzeniach, które obsługują wyłącznie sygnały cyfrowe, takich jak nowoczesne monitory LCD, projektory i karty graficzne. Dzięki większej przepustowości, DVI‑D obsługuje wyższe rozdzielczości i szybsze odświeżanie obrazu niż wersja pojedyncza.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

5. DVI‑A
Ilustracja przedstawia prostokąt o zaokrąglonych kątach. W środku, po prawej stronie, znajdują się blisko górnej i dolnej podstawy prostokąta po dwa kwadraty. Bliżej prawej strony widoczne są trzy poziome rzędy kwadratów. W pierwszym i drugim, licząc od góry, są trzy kwadraty, w dolnym dwa. Po prawej stronie widoczne są dwa pionowe rzędy po dwa kwadraty przedzielone podłużnym prostokątem.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą pięć, a pod nim treść:
DVI‑A (DVI‑Analog) - przesyła tylko sygnał analogowy wideo, bez informacji cyfrowych. Ten typ interfejsu DVI jest rzadko stosowany i jest kompatybilny tylko z urządzeniami wyposażonymi w złącza analogowe, takie jak starsze monitory CRT.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

Odmiany interfejsu USB
Plansza przedstawia odmiany interfejsu USB. Interfejsy podzielone są na dwie kategorie: USB 1.1 - 2.0 oraz USB 3.0

  • USB 1.1 - 2.0

1. USB 2.0 typu A
Ilustracja przedstawia prostokąt przedzielony w poziomie na dwie równe części. Dolna połowa prostokąta ma kolor szary, górna połowa ma kolor biały. Na linii przedzielającej prostokąt na dwie części znajdują się cztery żółte małe prostokąty.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 2.0 typu A  to standardowy port USB, który jest szeroko stosowany w komputerach, laptopach i innych urządzeniach elektronicznych. Jest to jedno z dwóch podstawowych wtyczek USB (obok wtyczki typu B), z których korzystają urządzenia USB, takie jak myszki, klawiatury, drukarki, dyski twarde, pendrive'y i wiele innych. Oferuje szybkość transferu danych do 480 Mb/s i obsługuje do 127 urządzeń podłączonych jednocześnie do jednego portu USB.
Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

2. USB 2.0 typu B
Ilustracja przedstawia pole o kształcie prostokąta ze ściętymi górnymi kątami. W środku znajduje się biały prostokąt. Na górnej i dolnej ścianie prostokąta umieszczone są symetrycznie po dwa żółte prostokąty.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 2.0 typu B to standard interfejsu USB, który jest używany głównie do podłączania drukarek, skanerów i innych urządzeń peryferyjnych do komputera. W przeciwieństwie do wtyczki typu A, wtyczka typu B ma kształt kwadratu z zaokrąglonymi rogami. Interfejs USB 2.0 typu B zapewnia szybkość przesyłania danych do 480 Mb/s.
Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

3. USB 2.0 typu Mini‑A
Ilustracja przedstawia biały trapez z krótszą podstawą skierowaną ku dołu. Prostokąt umiejscowiony jest na podłużnym prostokącie. Górna podstawa trapezu przechodzi przez środek prostokąta. Na górnej podstawie ulokowane zostało pięć małych żółtych prostokątów, ułożonych w poziomym rzędzie jeden obok drugiego.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 2.0 typu Mini‑A to mniejsza wersja złącza USB typu A, zaprojektowana do podłączania urządzeń mobilnych, takich jak smartfony lub tablety. Ma mniejsze wymiary niż USB typu A i charakteryzuje się wydajnością transferu danych do 480 Mbps.
Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

4. USB 2.0 typu Mini‑B
Ilustracja przedstawia biały prostokąt. Prostokąt umiejscowiony jest na podłużnym trapezie. Górna podstawa prostokątu przechodzi przez środek trapezu. Na górnej podstawie ulokowane zostało pięć małych żółtych prostokątów, ułożonych w poziomym rzędzie jeden obok drugiego.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 2.0 typu Mini‑B to wtyk USB o mniejszych rozmiarach niż standardowe wtyki typu A i B. Jest stosowany w urządzeniach przenośnych, takich jak smartfony, aparaty fotograficzne czy odtwarzacze MP3. Ten typ interfejsu ma kształt trapezu i posiada pięć pinów. Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

5. USB 2.0 typu Micro‑A
Ilustracja przedstawia szary prostokąt, we wnętrzu prostokąta przy dolnej podstawie znajduje się mniejszy prostokąt o kolorze białym. Z górnej podstawy białego prostokąta poprowadzonych jest pięć wihajstrów o żółtym kolorze i białych końcówkach.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 2.0 typu Micro‑A to niewielki złączny port USB używany do przesyłania danych i zasilania urządzeń elektronicznych, taki jak telefony komórkowe, tablety, czy kamery. Posiada pięć pinów, a jego rozmiar wynosi 6,85 mm x 1,8 mm. Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

6. USB 2.0 typu Micro‑B
Ilustracja przedstawia szary trapez, we wnętrzu trapezu przy dolnej podstawie znajduje się mały prostokąt o kolorze białym. Z górnej podstawy białego prostokąta poprowadzonych jest pięć wihajstrów o żółtym kolorze i białych końcówkach.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 2.0 typu Micro‑B to rodzaj złącza USB wykorzystywanego w urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony, tablety, aparaty fotograficzne itp. W porównaniu do poprzedniego typu, Mini‑B, posiada mniejsze wymiary, co pozwala na zwiększenie kompaktowości urządzeń. Interfejs ten umożliwia transfer danych z prędkością do 480 Mb/s. Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

  • USB 3.0
    7. USB 3.0 typu A
    Ilustracja przedstawia prostokąt przedzielony poziomą linią, na dwie równe części. Dolna ma kolor szary, górna ma kolor biały. Na linii przedzielającej prostokąt na pół znajdują się cztery żółte prostokąty. Na górnej części prostokąta znajduje się pięć żółtych kwadratów.
    Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
    Interfejs USB 3.0 typu A to standardowy port USB o większej przepustowości danych i szybszej prędkości transferu w porównaniu z poprzednią wersją USB 2.0. Porty USB 3.0 typu A mają zwykle niebieskie wewnętrzne wstawki lub oznaczenia, a wtyk USB 3.0 typu A jest kompatybilny wstecznie z portami USB 2.0 typu A.
    Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

8. USB 3.0 typu B
Ilustracja przedstawia element o kształcie zbliżonym do dwóch połączonych ze sobą prostokątów. Mniejszy prostokąt znajduje się na górze. Jest podzielony na dwie części poziomą linią. Górna ma kolor żółty, dolna szary. Na lini dzielącej połowy znajduje się pięć żółtych wihajstrów o białych końcówkach. Końcówki znajdują się po szarnej stronie. Prostokąt nie ma dolnej podstawy. Z jego boków poprowadzone są ukośne linie symetrycznie w prawą i lewą stronę. Przyrząd poniżej ma większą szerokość niż na poziomie pierwszego prostokąta. Linie poprowadzone są następnie w dół. Po czym skręcają, i biegnąc poziomo łączą się. Pozostała część urządzenia ma kolor szary, w niej znajduje się prostokąt na którego górnej i dolnej podstawie umiejscowione zostały symetrycznie po dwa prostokąty.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 3.0 typu B to typ złącza USB 3.0, który jest używany jako złącze docelowe w urządzeniach USB takich jak drukarki, skanery lub urządzenia przechowywania danych. Posiada on charakterystyczny kształt prostokąta z jednym ściętym narożnikiem i 10 pinami, które zapewniają szybszą przepustowość i lepszą wydajność niż w przypadku interfejsów USB 2.0. Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

9. USB 3.0 typu Micro‑B
Ilustracja przedstawia dwa scalone ze sobą bloki. Lewy ma kształt trapeza, prawy prostokąta o zaokrąglonych kątach. W części przypominającej trapez oraz w części prostokątnej znajduje się po prostokącie, z którego górnej ściany poprowadzone jest po pięć żółtych wihajstrów zakończonych białym elementem.
Obok znajduje się znacznik kryjący treść:
USB 3.0 typu Micro‑B to jedno z najnowszych standardowych złączy USB wykorzystywane w urządzeniach mobilnych takich jak smartfony, tablety czy zewnętrzne dyski twarde. Charakteryzuje się ono dużo większą prędkością transferu danych oraz wydajnością w porównaniu do starszych wersji USB. Złącze Micro‑B jest mniejsze niż typu B i posiada dodatkowe styki umożliwiające przesyłanie danych z większą prędkością.
Pod znacznikiem znajduje się również nagranie o treści tożsamej.

Schematy elektryczne impulsów w złączach / rozkład pinów

Rozkład pinów interfejsu PS/2 Ilustracja przedstawia okragły interfejs. U góry w kole znajduje się pionowo zorientowany prostokąt. Na wysokości prostokąta znajdują się po obydwóch stronach okręgi opisane cyframi sześć (po prawej stronie) oraz pięć (po prawej stronie). Poniżej ulokowane są kolejne dwa okręgi: znaczone cyframi 4 (okrąg po lewej) oraz 3 (okrąg po prawej). Na dolne znadują się jeszcze dwa okręgi opisane dwójką (okrąg na dole po lewej) i cyfrą jeden (okrąg po prawej).

1. Pin transmisji danych.
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin transmisji danych służy do przesyłania danych między urządzeniem a komputerem. Oznaczany jako DATA lub D. Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

2. Pin nieużywany
Obok pinu nie znajduje się znacznik.

3. Pin uziemiający
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin uziemiający ogranicza zakłócenia przy transmisji danych. Oznaczany jako GND lub G.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

4. Pin zasilania
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin zasilania dostarcza napięcie +5V do podłączonego urządzenia. Oznaczany jako VCC lub +5V.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

5. Pin zegara
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin zegara synchronizuje transmisję danych między urządzeniem a komputerem. Oznaczany jako CLK lub CLOCK. Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

6. Pin nieużywany
Pod znacznikiem kryje się treść:
Piny 2 i 6 w złączu PS/2 są nieużywane ze względu na sposób komunikacji między urządzeniem (klawiatura lub mysz) a komputerem. Sygnały te były pierwotnie przewidziane do obsługi urządzeń podwójnej prędkości, ale nie zostały one ostatecznie wykorzystane w związku z ograniczeniami przepustowości i wydajnością interfejsu PS/2.
W praktyce, połączenie tylko czterech pinów (zasilanie, masa, dane i sygnał zegarowy) wystarcza do obsługi klawiatury lub myszy w standardowej prędkości. Ponadto, w celu oszczędzania kosztów produkcji, wyeliminowanie dwóch nieużywanych pinów redukuje koszty produkcji kabli i złącz.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

Rozkład pinów interfejsu VGA Złącze VGA (Video Graphics Array) jest analogowym interfejsem wideo stosowanym do przesyłania sygnału wideo z komputera lub innego źródła do monitora lub innego urządzenia wyświetlającego obraz. Sygnał wideo w złączu VGA jest przesyłany jako analogowy sygnał elektryczny za pomocą 15 pinów. Powyżej znajduje się pasek otwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

Niżej znajduje się tabela:
Pin 1; oznaczenie: czerwony; kierunek: wyjście; pełna nazwa: kanał transmisji czerwonego koloru
Pin 2; oznaczenie: zielony; kierunek: wyjście; pełna nazwa: kanał transmisji zielonego koloru
Pin 3; oznaczenie: niebieski; kierunek: wyjście; pełna nazwa: kanał transmisji niebieskiego koloru
Pin 4; oznaczenie: ID2; kierunek: wejście; pełna nazwa: identyfikacja przesyłania danych 2
Pin 5; oznaczenie: GND; kierunek: brak; pełna nazwa: uziemienie
Pin 6; oznaczenie: RGND; kierunek: brak; pełna nazwa: uziemienie czerwonego koloru wideo
Pin 7; oznaczenie: GGND; kierunek: brak; pełna nazwa: uziemienie zielonego koloru wideo
Pin 8; oznaczenie: BGND; kierunek: brak; pełna nazwa: uziemienie niebieskiego koloru wideo
Pin 9; oznaczenie: ID1; kierunek: brak; pełna nazwa: identyfikacja przesyłania danych 1
Pin 10; oznaczenie: SGND; kierunek: brak; pełna nazwa: uziemienie synchronizacji
Pin 11; oznaczenie: ID0; kierunek: wejście; pełna nazwa: identyfikacja przesyłania danych 0
Pin 12; oznaczenie: SDA; kierunek: wejście; pełna nazwa: szeregowa linia danych
Pin 13; oznaczenie: HSYNC; kierunek: wejście; pełna nazwa: synchronizacja pozioma
Pin 14; oznaczenie: VSYNC; kierunek: wejście; pełna nazwa: synchronizacja pionowa
Pin 15; oznaczenie: SCL; kierunek: wejście; pełna nazwa: zegar szeregowy

Do pinów od cztery do sześć przypisana jest ilustracja o tytule: interfejs VGA.
Ilustracja przedstawia trapez o krótszej podstawie skierowanej do dołu. W środku znajdują się trzy poziome rzędy okręgów po pięć w każdej linii. Nad górną podstawą po lewej stronie znajduje się cyfra 5, nad górną podstawą po prawej stronie znajduje się cyfra 1. Przy lewym ramieniu widać liczbę 10, przy prawnym ramieniu cyfrę 6. Przy dolnej podstawie po lewej stronie znajduje się liczba 15. Przy dolnej podstawie po prawej stronie znajduje się liczba 11.

Do pinów od siódmego do dziewiątego przypisana jest ilustracja o tytule: Wtyk męski złącza VGA
Ilustracja przedstawia trapez o krótszej podstawie skierowanej do dołu. W środku znajdują się trzy poziome rzędy okręgów po pięć w każdej linii. Nad górną podstawą po lewej stronie znajduje się cyfra 1, nad górną podstawą po prawej stronie znajduje się cyfra 5. Przy lewym ramieniu widać cyfrę 6, przy prawnym ramieniu liczbę 10. Przy dolnej podstawie po lewej stronie znajduje się liczba 11. Przy dolnej podstawie po prawej stronie znajduje się liczba 15.

1. Piny RGB
Po kliknięciu w znacznik w tabeli oznaczone zostają piny od 1 do 3.
Znacznik kryje treść: Sygnał wideo jest przesyłany za pomocą trzech kanałów kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego (tzw. RGB), które przesyłane są przez trzy piny w złączu VGA. Sygnał koloru jest kodowany na poziomie napięcia i jest odczytywany przez monitor jako intensywność danego koloru. Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

2. Piny uziemniające i identyfikujące
Po kliknięciu w znacznik w tabeli oznaczone zostają piny od 4 do 11. Znacznik kryje treść: W złączu VGA znajdują się również piny uziemiające (GND, RGND, GGND, BGND, SGND), które zapewniają stabilność poziomu sygnału oraz piny identyfikacyjne (ID0, ID1, ID2) umożliwiające identyfikację sygnału i określenie jego parametrów. takich jak rozdzielczość i częstotliwość odświeżania obrazu.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

3. Pin monitora
Po kliknięciu w znacznik w tabeli oznaczony zostaje znacznik z liczbą 12. Znacznik kryje treść: Pin SDA to linia danych szeregowych wykorzystywana do przesyłania informacji o parametrach monitora, takich jak rozdzielczość czy częstotliwość odświeżania, między urządzeniami.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

4. Piny synchronizacji obrazu
Po kliknięciu w znacznik w tabeli oznaczone zostają znaczniki z liczbą 13 i 14.
Piny HSYNC i VSYNC odpowiadają za synchronizację obrazu podczas odświeżania ekranu. Pin HSYNC (Horizontal Sync) odpowiada za synchronizację w poziomie, natomiast VSYNC (Vertical Sync) za synchronizację w pionie.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

5. Pin zegarowy
Po kliknięciu w znacznik w tabeli oznaczony zostaje znacznik z liczbą 15.
Pin SCL umożliwia koordynowanie czasowe przesyłanych danych oraz synchronizację poziomów napięcia między komputerem a monitorem. Oznacza to, że sygnał SCL steruje szybkością przesyłu danych między komputerem a monitorem i określa, kiedy dane mają być przesyłane. Sygnał SCL ma charakter zegarowy, a jego transmisja jest zgodna z częstotliwością pracy procesora w komputerze.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania o treści tożsamej.

Oznaczenia pinów interfejsu szeregowego DE‑9
Ilustracja przedstawia dwa prostokątny. Wewnątrz obydwóch prostokątów przy prawym i lewym boku znajduje się po okręgu. W środku widoczne jest pole o kształcie trapezu z krótszą podstawą zwróconą ku dołowi. W polu znajdują się dwa rzędy okręgów. W górnym rzędzie jest to pięć okręgów, w dolnym znajdują się cztery okręgi.
Ilustracja po lewej opisana jest jako wtyczka złącza szeregowego DE‑9. Piny w trapezie ponumerowane są w nim od lewej: pierwszy rząd 1, 2, 3, 4, 5, w dolnym rzędzie 6, 7, 8, 9.
Ilustracja po prawej opisana jest jako interfejs szeregowy DE‑9. Piny w trapezie ponumerowane są w nim od lewej: pierwszy rząd 5, 4, 3, 3, 1 w dolnym rzędzie 9, 8, 7, 6.

1. Pin CD
Po kliknięciu w pierwszy punktor pojawia się oznaczenie obydwóch pinów opisanych jedynką.
Pin CD - Carrier Detect (wykrywanie nośnika): przesyła sygnał informujący o tym, że urządzenie docelowe jest podłączone i gotowe do odbioru danych.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

2. Pin RxD
Po klinięciu w drugi punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer dwa na ilustracji prezentującej wtyczkę oraz na okręgu numer 3 prezentującym interfejs.
Pin RxD - Receive Data (odbiór danych przychodzących): sygnał wejściowy, na którym przesyłane są dane z urządzenia docelowego do urządzenia źródłowego. Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

3. Pin TxD
Po klinięciu w trzeci punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer 3 na ilustracji prezentującej wtyczkę oraz na okręgu numer 2 prezentującym interfejs.
Pin TxD - Transmit Data (przesyłanie danych wychodzących): sygnał wyjściowy, na którym przesyłane są dane z urządzenia źródłowego do urządzenia docelowego.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

4. Pin DTR
Po klinięciu w czwarty punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer 4 na ilustracji prezentującej wtyczkę oraz na okręgu numer 4 interfejsu.
Pin DTR - Data Terminal Ready - sygnał informujący o tym, że urządzenie źródłowe jest gotowe do wysłania danych.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

5. Pin GND
Po klinięciu w piąty punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer dwa na obydwóch ilustracjach.
Pin GND - Ground (uziemienie): jest to pin uziemiający, który służy do zabezpieczenia przed zakłóceniami elektromagnetycznymi.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

6. Pin DSR
Po klinięciu w szósty punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer 6 na ilustracji prezentującej wtyczkę oraz na okręgu numer 6 prezentującym interfejs.
Pin DSR - Data Set Ready (gotowość zestawu danych): sygnał informujący o tym, że urządzenie docelowe jest gotowe do odbioru danych.
Powyżej znajduje sie pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

7. Pin RTS
Po klinięciu w siódmy punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer 7 na ilustracji prezentującej wtyczkę oraz na okręgu numer 8 interfejsu.
Pin RTS - Request to Send (żądanie wysłania danych): przesyła sygnał komunikujący, że urządzenie źródłowe jest gotowe do wysłania danych.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

8. Pin CTS
Po klinięciu w ósmy punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer 8 na ilustracji prezentującej wtyczkę oraz na okręgu numer 7 interfejsu.
Pin CTS - Clear to Send (gotowość do odbioru danych): przesyła sygnał informujący o tym, że urządzenie docelowe jest gotowe na odbiór danych.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

9. Pin RI
Po klinięciu w dziewiąty punktor pojawia się oznaczenie na okręgu numer dziewiątym na ilustracji prezentującej wtyczkę, oraz na okręgu numer 9 interfejsu.
Pin RI - Ring Indicator (sygnał wywołania): jego funkcja polega na sygnalizowaniu urządzeniu odbierającemu, że połączenie jest aktywne.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

Oznaczenia pinów interfejsu złącza Ethernet RJ‑45

Ilustracja przedstawia prostokątny interfejs. Interfejs składa się z obudowy oraz ośmiu kolorowych pinów. Piny położone są poziomo jeden nad drugim. Przy obudowie nieco wyżej od pierwszego pinu znajduje się cyfra jeden. Na dole, przy obudowie, poniżej pinu ósmego widoczne jest cyfra osiem. Kolory pinów: zielono‑biały, zielony, pomarańczowo‑biały, brązowo‑biały, brązowy, pomarańczowy, niebieski i niebiesko‑biały.
Poniżej ilustracji znajduje się tekst: W niektórych przypadkach piny 4, 5, 7 i 8 mogą być wykorzystywane do zasilania urządzenia w standardzie PoE (Power over Ethernet, z ang. zasilanie poprzez Ethernet), ale nie są to standardowe funkcje złącza RJ‑45.

1. TX+ Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pin zielono‑biały.
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin 1 - TX+ (Transmit Positive) - pozytywny sygnał transmisji danych z urządzenia nadawczego do urządzenia odbiorczego. Jest oznaczany kolorem biało‑zielonym.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

2. TX-
Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pin zielony.
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin 2 - TX- (Transmit Negative) - negatywny sygnał transmisji danych z urządzenia nadawczego do urządzenia odbiorczego. Jest oznaczany kolorem zielonym.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

3. RX+
Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pinpomarańczowo‑biały.
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin 3 - RX+ (Receive Positive) - pozytywny sygnał odbierania danych z urządzenia odbiorczego przez urządzenie nadawcze. Jest oznaczany kolorem biało‑pomarańczowym.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

4. Nie używany
Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pin brązowo‑biały.
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin 4 - Nieużywany. Jest oznaczany kolorem biało‑brązowym.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

5. Nie używany
Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pin brązowy.
Pod znacznikiem kryje się treść:
Pin 5 - Nieużywany. Jest oznaczany kolorem brązowym.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

6. RX-
Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pin pomarańczowy.
Pod znacznikiem kryje sie treść:
Pin 6 - RX- (Receive Negative) - negatywny sygnał odbierania danych z urządzenia odbiorczego przez urządzenie nadawcze. Jest oznaczany kolorem pomarańczowym.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

7. Nie używany
Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pin niebieski.
Pod znacznikiem kryje sie treść: Pin 7 - Nieużywany. Jest oznaczany kolorem niebieskim.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

8. Nie używany
Po kliknięciu w znacznik oznaczony zostaje pin biało‑niebieski.
Pod znacznikiem kryje sie treść:
Pin 8 - Nieużywany. Jest oznaczany kolorem biało‑niebieskim.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

Oznaczenia pinów interfejsu złącza HDMI Transmisja danych za pomocą złącza HDMI odbywa się przy pomocy kanałów komunikacyjnych TMDS (Transition‑minimized differential signaling), co w języku angielskim oznacza sygnał różnicowy z minimalnym przejściem stanów. Transmisja sygnału w ten sposób jest możliwa dzięki zastosowaniu nowoczesnego algorytmu kodowania, który zmniejsza negatywny wpływ interferencji elektromagnetycznej pomiędzy przewodami i umożliwia precyzyjne odtworzenie zegara w odbiorniku. Dzięki temu osiągnięto dużą tolerancję, co umożliwia zwiększenie maksymalnej odległości między nadajnikiem a odbiornikiem oraz wykorzystanie tańszych przewodów.
Podczas transmisji, informacja jest kodowana w postaci różnicy między sygnałem + a sygnałem -. Ten rodzaj przesyłania nazywa się przesyłaniem sygnału różnicowego (differential signaling) i jest powszechnie stosowany w przesyłaniu sygnałów cyfrowych ze względu na jego odporność na zakłócenia elektromagnetyczne.

Złącze HDMI posiada następujące piny: Poniżej znajduje się ilustracja ze znacznikami. Ilustracja przedstawia interfejs. Pośrodku znajduje sie podłużne wejście przypomniające kształtem prostokąt zorientowany poziomo ze obciętymi dolnymi rogami. W obrębie wejście widoczne jest 19 pinów. Przy górnej ścianie złącza znajduje się 10 ponumerowanych pinów. Od lewej są to numery: 19, 17, 15, 15, 11, 9, 7, 5, 3, 1. Przy dolnej ścianie jest to dziewięć ponumerowaenych pinów. Od lewej są to numery: 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 2.

1. TMDS Data2+
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Dejta 2+: przesyła sygnał cyfrowy z kanału 2 o napięciu dodatnim.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

2. TMDS Data2 Shield
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Dejta 2 Szild (Osłona kanałów Data2): chroni kanał danych 2 przed zakłóceniami elektromagnetycznymi.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

3. TMDS Data2-
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Dejta 2-: przesyła sygnał cyfrowy z kanału 2 o napięciu ujemnym.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

4. TMDS Data1+
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Data 1+: przesyła sygnał cyfrowy z kanału 1 o napięciu dodatnim.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

5.\ TMDS Data1 Shield
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Data1 Shield (Osłona kanałów Data1): chroni kanał danych 1 przed zakłóceniami elektromagnetycznymi.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

6. TMDS Data1-
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Dejta 1-: przesyła sygnał cyfrowy z kanału 1, który zawiera najmniej znaczące bity danych.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

7. TMDS Data0+
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Data0+: przesyła sygnał cyfrowy z kanału 0 o napięciu dodatnim.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

8. TMDS Data0 Shield
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Dejta 0 Szild (Osłona kanałów Data0): chroni kanał danych 0 przed zakłóceniami elektromagnetycznymi.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

9. TMDS Data0-
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS Dejta 0-: przesyła sygnał cyfrowy z kanału 0, który zawiera najmniej znaczące bity danych.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

10. TMDS Clock+
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS klok+: przesyła sygnał zegara cyfrowego, który synchronizuje przesyłanie danych między urządzeniami.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

11. TMDS lock Shield
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS klok szild (osłona sygnału zegara): chroni sygnał zegara przed zakłóceniami elektromagnetycznymi.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

12. TMDS Clock-
Pod znacznikiem kryje się treść:
TMDS klock-: przesyła sygnał przeciwfazowy zegara cyfrowego.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

13. CEC
Pod znacznikiem kryje się treść:
CEC (konsumer Electroniks kontrol, z angielskiego kontrola elektroniki użytkowej): służy do przesyłania sygnałów sterujących między urządzeniami HDMI. Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

14. CEC Ground
Pod znacznikiem kryje się treść:
CEC Ground (uziemienie CEC): zapewnia wspólny potencjał dla sygnału CEC.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

15. SCL
Pod znacznikiem kryje się treść:
SCL (serial klok): służy do przesyłania sygnałów zegara w magistrali I2C, która jest stosowana do komunikacji między urządzeniami elektronicznymi.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

16. SDA
Pod znacznikiem kryje się treść:
SDA (serial data): służy do przesyłania danych w magistrali.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

17. DDC/CEC Ground
Pod znacznikiem kryje się treść:
DDC/CEC Ground: zapewnia wspólny potencjał dla sygnałów DDC i CEC.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

18. +5V Power
Pod znacznikiem kryje się treść:
+5V Pałer (zasilanie +5V): służy do zasilania urządzeń.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

19. HPD
Pod znacznikiem kryje się treść:
HPD (Hat Plag Detekt, z ang. wykrywanie gorącej wtyczki): informuje urządzenia HDMI o podłączeniu lub odłączeniu kabla HDMI.
Powyżej znajduje się pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej.

Powiązane ćwiczenia