Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Internet – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia oraz wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji znalezionych w internecie.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo oraz kluczowe pytania związane z internetem oraz wybranymi tematami maturalnymi,

  • wie, jak posługiwać się komputerem i internetem.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi internetu oraz wybranych tematów maturalnych,

  • ćwiczy sprawność mówienia i czytania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia wiadomości,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem i streścić przeczytany materiał,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • właściwie pracuje z komputerem.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z komputerem i internetem, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Komputery z dostępem do internetu, kartki z tematami maturalnymi

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie kilka tematów maturalnych. Następnie będziecie szukać informacji na ich temat w internecie i przygotujecie o nich, pisemnie lub ustnie, krótkie informacje”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają tematy maturalne. Uczniowie odpowiadają ustnie, a jeśli nie wymienią wszystkich, mogą skorzystać z podręcznika. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  2. Uczniowie losują tematy maturalne, a następnie nauczyciel wyjaśnia im, że muszą poszukać w internecie informacji na ich temat oraz przygotować pisemnie lub ustnie krótką prezentację. Informacje muszą być istotne z punktu widzenia przygotowania do matury (słownictwo, kluczowe pytania i odpowiedzi na nie).

  3. Uczniowie uruchamiają komputery i w parach wyszukują informacje na wylosowane tematy, na wybranych przez siebie stronach internetowych. Nauczyciel monitoruje ich pracę. Mogą przygotować notatki w formie elektronicznej lub w zeszytach.

  4. Uczniowie prezentują znalezione informacje i wyjaśniają je kolegom. Pozostali uczniowie robią notatki w zeszytach.

  5. Nauczyciel sprawdza notatki uczniów w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wybierz jeden interesujący cię temat maturalny i przygotuj o nim informacje (ważne słownictwo i pytania oraz odpowiedz na nie).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja powinna odbyć się w sali z dostępem do komputerów i internetu. Można również przeprowadzić lekcję w wersji bez komputerów, ale wtedy nauczyciel musi przynieść uczniom wcześniej przygotowane materiały. Po lekcji uczeń powinien znać tematy maturalne (np. zdrowie, praca, życie rodzinne i towarzyskie), ważne słownictwo z ich zakresu oraz kluczowe pytania z nimi związane.

RHAzmnrMpojra

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.48 KB w języku polskim
R11jxnIwAYtT9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim