Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Cele

      • Kształtowanie umiejętności dokonywania prawidłowych wyborów podczas korzystania z internetu.

      • Przedstawienie negatywnych i pozytywnych cech internetu.

      • Kształtowanie umiejętności posługiwania się w dyskusji argumentami, które nie ranią uczuć innych ludzi.

      • Wdrażanie do krytycznego oceniania zasobów internetu.

    2. Umiejętności

      • Uczeń rozumie potrzebę racjonalnego korzystania z internetu.

      • Zna negatywne i pozytywne cechy internetu.

      • Potrafi ocenić przydatność zasobów, które znajdują się na stronach internetowych.

      • Potrafi używać w dyskusji rozsądnych i logicznych argumentów.

      • Potrafi dyskutować w sposób kulturalny i nie obrażający uczuć innych.

  2. Metoda pracy Burza mózgów, dyskusja, prezentacje.

  3. Środki dydaktyczne Karteczki samoprzylepne”, czyste kartki papieru, kartki z napisami: „Internet ma więcej + niż –” , „Internet ma więcej – niż +”.

  4. Przebieg lekcji:

    1. Faza przygotowawcza

      1. Powitanie klasy, sprawdzenie listy uczniów, inne czynności organizacyjne jak np.: przekazanie aktualnych informacji, usprawiedliwienie godzin nieobecnych, rozwiązanie bieżących problemów.

      2. Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsca w kole i przedstawia temat lekcji (zapisuje temat na tablicy): Internet – czy dobrze z niego korzystamy?

      3. Nauczyciel w trakcie burzy mózgów prosi uczniów o swobodne wypowiadanie się na temat internetu i korzystania z niego. Prowadzący zapisuje (w formie skróconej) wypowiedzi uczniów na tablicy.

      4. Po wyczerpaniu pomysłów i opinii nauczyciel prosi uczniów o ustawienie ławek w kształcie dwóch stołów umiejscowionych naprzeciw siebie. Na jednym stole nauczyciel umieszcza kartkę z napisem: Internet ma więcej + niż ., a na drugim stole kartkę z napisem: Internet ma więcej – niż +.

    2. Faza realizacyjna

      1. Prowadzący prosi uczniów, aby zajęli miejsca, przy stole z napisem bliższym ich poglądom.

      2. Kiedy uczniowie podejmą decyzję i zajmą miejsca przy wybranych przez siebie stołach, nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi karteczki samoprzylepne i prosi, aby uczniowie przytoczyli argumenty, dlaczego zajęli miejsce przy tym, a nie innym stole.(dlaczego wg nich Internet ma więcej plusów niż minusów i odwrotnie).

      3. W czasie, w którym uczniowie wypisują argumenty na karteczkach, nauczyciel dzieli tablicę na pół i na jednej stronie podpisuje: „Internet ma więcej +”, a na drugiej „Internet ma więcej –” .

      4. Nauczyciel prosi uczniów o podchodzenie do tablicy i przyklejanie swoich argumentów na odpowiedniej części tablicy (plusy do plusów, minusy do minusów).

      5. Jeden z uczniów zlicza i zapisuje ilość plusów i ilość minusów, a następnie prosi jednego ucznia, żeby odczytał głośno argumenty na plus, a drugiego ucznia – argumenty na minus.

      6. Nauczyciel prosi uczniów o pracę w grupach ( trzy, cztery osoby w grupie) i każdej grupie daje czystą kartkę papieru.

      7. Uczniowie są proszenie o usystematyzowanie w dwóch kolumnach argumentów na + i – w systemie: od najważniejszego do najmniej ważnego ich zdaniem.

        Przykład:

    3. Faza podsumowująca

      1. Uczniowie są proszeni o wymienienie się kartkami z innymi grupami i przejrzenie usystematyzowania argumentów.

      2. Uczniowie po raz drugi zajmują miejsce przy dwóch stołach i nauczyciel prosi osoby chętne o wyrażenie swojej opinii na temat internetu. Nauczyciel podkreśla, że niedopuszczalne jest naśmiewanie, wyszydzanie, używanie wulgaryzmów podczas wypowiedzi.

      3. Po skończonych wypowiedziach nauczyciel pyta uczniów, czy nadal każdy chce siedzieć przy danym stole, czy też są osoby, które chciałyby zmienić miejsce i usiąść przy innym stole (czyli, czy jest ktoś, kto po dyskusji, zmienił pogląd na temat plusów i minusów internetu).

  5. Czas trwania lekcji 45 minut

RjmdXCYoVXzHz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 57.94 KB w języku polskim
RvHDdNV55VFFW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 212.00 KB w języku polskim