Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Internet – sieć globalna, wyszukiwanie informacji

Cele lekcji

Operacyjne cele instrumentalne:

A. Zapamiętywanie – uczeń zna:

  1. pojęcie wyszukiwarka (serwisy wyszukiwawcze, katalogi stron, programy szukające), zasady korzystania z wyszukiwarek;

  2. różnice pomiędzy wyszukiwarką i przeglądarką;

  3. pojęcie portal;

  4. zna przynajmniej dwa adresy stron WWW polskich serwisów informacyjnych.

B. Rozumienie – uczeń rozumie:

  1. konieczność stosowania programów do wyszukiwania i serwisów wyszukiwawczych do znajdowania informacji w sieci.

C. Zastosowanie w sytuacjach typowych – uczeń potrafi:

  1. uruchomić wyszukiwarkę internetową i znaleźć w internecie informacje na zadany temat;

  2. wykorzystać informacje zgromadzone na stronach WWW do opracowania pisemnej wypowiedzi na zadany temat.

Operacyjne cele kierunkowe:

  1. przestrzeganie zasad BHP,

  2. przygotowanie do życia w skomputeryzowanym świecie i społeczeństwie,

  3. zwiększanie skuteczności działania,

  4. zaangażowanie w pracę klasy.

Metoda i forma pracy:

Metody: pogadanka, pokaz – obserwacja, problemowa, ćwiczenia praktyczne.

Formy: indywidualna, w zespołach dwuosobowych.

Środki dydaktyczne

stanowiska komputerowe podłączone do Internetu, przeglądarka Internet Explorer, program Poszukiwacz Internetowy.

Przebieg zajęć

I. Ogólny

a) Część wstępna (10 min)

Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej.

Sformułowanie nowego tematu lekcji.

Uczniowie:

  • przypominają pojęcia: internet, strona WWW, adres WWW,

  • omawiają, co to jest przeglądarka i jaki rodzaj przeglądarki zainstalowany jest w pracowni,

  • omawiają wygląd okna przeglądarki i przeznaczenie przycisków standardowych i paska Adresy,

  • omawiają wygląd strony WWW,

  • dyskutują na temat możliwości uzyskania informacji na zadany temat, gdy nieznany jest adres na strony WWW.

Nauczyciel:

  • uzupełnia i koryguje wypowiedzi,

  • prowadzi rozmowę kierowaną na temat: stron WWW, programów służących do przeglądania stron WWW, przeznaczenia przycisków standardowych i paska Adresy,

  • precyzuje temat lekcji „Internet – sieć globalna, poszukiwanie informacji”.

b) Część główna (25 min)

Zapoznanie z wyszukiwarkami.

Wyszukiwanie informacji na zadany temat.

Uczniowie:

  • poznają rodzaje wyszukiwarek (serwis wyszukiwawczy, katalog stron, programy do wyszukiwania);

  • poznają pojęcie: portal;

  • zasady korzystania z wyszukiwarek w portalach;

  • uruchamiają polski serwis informacyjny Wirtualna Polska lub Onet, korzystając z adresów zapisanych na tablicy www.wp.pl, www.onet.pl;

  • znajdują w sieci Wielką Internetową Encyklopedię Multimedialną – WIEM wydawnictwa FOGRA;

  • wyszukują wiadomości o księżycu, jednocześnie zapisując je w formie notatki w zeszycie.

Nauczyciel:

  • omawia rodzaje wyszukiwarek i wyjaśnia nowe pojęcia, np. portal;

  • poleca uruchomić komputery i wejść do Internetu;

  • pomaga uczniom, po uruchomieniu przeglądarki i serwisu informacyjnego – w odpowiednim miejscu wpisać hasło encyklopedia;

  • pomaga poruszać się po encyklopedii WIEM;

  • motywuje uczniów do pracy.

c) Część końcowa (10 min)

Podsumowanie wiadomości i ocena pracy uczniów.

Uczniowie:

  • przypominają możliwości rozwiązania postawionego na lekcji problemu,

  • rozróżniają pojęcia: przeglądarka i wyszukiwarka,

  • czytają swoje notatki,

  • wyłączają poprawnie komputery,

  • zapisują pracę domową.

Nauczyciel:

  • koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów,

  • ocenia wypowiedzi i pracę uczniów.

  • poleca wyłączyć komputery

  • poleca zapisać pracę domową.

II. Szczegółowy

Pytanie nauczyciela: Co to jest Internet?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Internet jest to sieć komputerowa, łącząca miliony komputerów. Umożliwia współpracę oraz przesyłanie informacji pomiędzy ich użytkownikami. Jest to kopalnia wiedzy, ponieważ stanowi zbiór informacji z różnych dziedzin i stron świata.

Pytanie nauczyciela: Co oznacza skrót WWW?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Skrót WWW z angielskiego World Wide Web, tłumacząc na język polski: Światowa Pajęczyna Danych. Nazwa pochodzi stąd, że komputery, które zostały ze sobą połączone, tworzą sieć podobną do pajęczyny i oplotły całą ziemię.

Pytanie nauczyciela: Co to jest strona WWW?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Stronami WWW nazywamy dokumenty zawierające informacje tekstowe lub multimedialne. Strony takie nazywane są również witrynami.

Pytanie nauczyciela: Co musimy mieć, aby uzyskać dostęp do Internetu?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Aby uzyskać dostęp do Internetu musimy mieć zainstalowaną przeglądarkę na swoim komputerze.

Pytanie nauczyciela: Co to jest przeglądarka internetowa?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Przeglądarka, to program służący do pobierania i odtwarzania na ekranie komputera wybranych z Internetu stron WWW.

Pytanie nauczyciela: Jaka przeglądarka jest zainstalowana na naszych komputerach?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Internet Explorer.

Pytanie nauczyciela: Jak wygląda okno tego programu? (nauczyciel prosi o pokazanie na ekranie elementów tego okna)

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Składa się z następujących elementów: pasek tytułu, pasek adresu, pole wyświetlania stron WWW, pasek stanu. (uczeń omawia i pokazuje elementy na ekranie monitora)

Najważniejszym elementem każdej przeglądarki jest pasek Adresy. Za pośrednictwem tego paska przekazujemy programowi informacje o tym, pod jakim adresem mieści się interesująca nas strona WWW, wciskamy ENTER i następuje łączenie komputera z wybraną stroną.

W trakcie surfowania (przeglądania zasobów WWW, przechodzenia od strony do strony) równie istotny jest pasek Przyciski Standardowe. Dwa pierwsze przyciski od lewej pozwalają cofać się do otwieranych wcześniej witryn oraz przechodzić ponownie do kolejnych. Przycisk Zatrzymaj przerywa ładowanie do okna przeglądarki elementów odwiedzanej strony. Przydaje się, gdy jej pobieranie trwa zbyt długo i wydaje nam się, że nie zakończy się powodzeniem. Zdarza się też, że otwarta strona nie jest kompletna lub występują w niej błędy. Wtedy sięgamy do przycisku Odśwież, który ponownie załaduje witrynę. Na pasku Przyciski standardowe znajduje się też przycisk Start. Gdy go klikniemy otworzy się strona początkowa.

R4X23VUe3Rlki

Pytanie nauczyciela: Jakie elementy może posiadać strona WWW?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Informacje tekstowe i multimedialne, adres, pasek przewijania, odsyłacze do innych elementów przeglądanej witryny lub do innych witryn (w jaki sposób są one zaznaczone – podkreślony tekst, zmiana kursora w łapkę, lub może mieć formę przycisków sterujących).

Pytanie nauczyciela: Co należy zrobić, jeśli szukamy jakiegoś zagadnienia, lecz nie znamy adresu strony, która mogłaby nas zainteresować?

Są trzy możliwości rozwiązania tego problemu.

  • Skorzystać z pomocy serwisu wyszukiwawczego.

  • Skorzystać z katalogu stron.

  • Wykorzystać specjalne programy np. Internetowy Poszukiwacz.

Serwis informacyjny z wyszukiwarką, inaczej portal, jest internetową bramą, po prze kroczeniu której uzyskamy dostęp do uporządkowanych informacji. Ponieważ w portalu zawarte są wyselekcjonowane i uporządkowane wiadomości, użytkownicy internetu mają gwarancję, iż dotrą w ten sposób do najciekawszych i najwartościowszych miejsc w sieci.

Dzięki zawartym w portalu serwisom wyszukiwawczym możemy odnaleźć dane na konkretny temat. (uczniowie mają przed sobą na monitorach widok strony wybranego portalu). Wystarczy wpisać do pola edycyjnego (biały pasek z aktywny kursorem) żądany termin, wcisnąć klawisz Szukaj, aby po chwili wyszukiwarka stworzyła listę odsyłaczy do stron WWW (adresów WWW) zawierających potrzebne wiadomości. Teraz wystarczy kliknąć jeden z tych odsyłaczy, aby przenieść na daną witrynę.

Portale oprócz takich wyszukiwarek dysponują własnym katalogiem, w którym pogrupowano tematycznie wiadomości z różnych dziedzin: polityki, filmu, mody, nauki, komputerów, sportu itd. Po wejściu do któregoś z działów użytkownik otrzymuje listę najwartościowszych stron z danej dziedziny. Inne usługi portali to: zakładanie kont, tworzenia stron WWW, wysyłania kartek itd.

Jeszcze innym sposobem na dotarcie do interesujących nas informacji jest skorzystanie z programów poszukujących np. Internetowy Poszukiwacz. Zasada działania jest podobna jak w serwisie wyszukiwawczym.

Pytanie nauczyciela: Co to jest przeglądarka i wyszykiwarka?

Przypuszczalna odpowiedź uczniów: Przeglądarka udostępnia nam zasoby internetu, ale trzeba znać konkretny adres. Wyszukiwarka przeszukuje strony WWW w celu odnalezienia danych określonych przez użytkownika.

Proszę napisać notatkę w zeszycie na temat „Wyszukiwanie informacji w Internecie, co to takiego wyszukiwarka”, a dla chętnych zadanie dodatkowe: wypisać nazwy polskich i zagranicznych serwisów informacyjnych z wyszukiwarkami, typowe strony WWW służące tylko do wyszukiwania informacji na zadany temat (serwisy wyszukiwawcze) oraz niezależne od przeglądarek programy do przeszukiwania sieci.

Bibliografia

Informatyka 2000, Podręcznik dla klasy IV‑VI szkoły podstawowej, wyd. Czarny Kruk

R18k1beg9aVgb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 203.50 KB w języku polskim