Autor/autorka

Angelika Zygmunt

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Internet jako ocean informacji

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynika z realizacji podstawy programowej oraz bieżącym planem pracy.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Internet jako okno na świat ma bardzo wiele zastosowań i w połączeniu z zastosowaniem narzędzi TIK jest dla ucznia atrakcyjne. Podczas rozwiązywania zadań, uczeń uzyskuje bieżącą informację zwrotną dotyczącą poprawności udzielanych odpowiedzi, co sprzyja motywacji i większemu zaangażowaniu.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń selekcjonuje informacje w kontekście potrzeb informacyjnych i wykonywanego zadania.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. podaje przykłady wpływu informatyki i technologii komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z wybranych e‑usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i komunikację społeczną;

  2. bezpiecznie buduje swój wizerunek w przestrzeni medialnej

  3. poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

9. Metody i formy pracy

Praca zdalna za pomocą aplikacji Teams
Doświadczenie 
Burza mózgów
Praca w grupach
Praca indywidualna

10. Środki dydaktyczne

Komputer, laptop, tablet, smartfon z dostępem do Internetu
Ankieta internetowa (forms)
epodreczniki.pl
whiteboard
podręcznik: wyd. MiGra Informatyka kl 1 G. Koba

11. Wymagania w zakresie technologii

Dostęp do komputera, tabletu lub smartfona  
łącze internetowe, dostęp do platformy teams

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wiarygodność informacji

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie oglądają film:
      Ci ludzie wierzą, że ziemia jest płaska! https://youtu.be/fRByNgJIo8Q

  • Aktywność 2

    • Temat: Analiza filmu

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia z wykorzystaniem narzędzia menti.com dotyczące oceny wiarygodności informacji zawartych w filmie.

  • Aktywność 3

    • Temat: Źródła i ocena informacji

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi na stronie https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/133550

  • Aktywność 4

    • Temat: Zalety oraz zagrożenia związane z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii oraz podsumowanie lekcji

    • Czas trwania: 25 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie rozwiązują zadania umieszczone na stronie: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/133550
      Uczniowie podają po 3 zalety oraz zagrożenia związane z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii (wykorzystane narzędzie: menti.com - chmura wyrazowa).

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę ankiete internetową (Microsoft Forms)

pytania:

1. Czy dzisiejsza lekcja była dla Ciebie interesująca? Oceń w skali 1‑5

2. Czy wykorzystane narzędzia TIK zwiększyły Twoją aktywność na lekcji? Oceń w skali 1‑5

3. Które z zastosowanych narzędzi TIK były dla Ciebie interesujące: 

Youtube, 
e‑podręczniki
menti.com

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna