Internet jako ocean informacji
Autor/autorka
Angelika Zygmunt
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Internet jako ocean informacji
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynika z realizacji podstawy programowej oraz bieżącym planem pracy.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Internet jako okno na świat ma bardzo wiele zastosowań i w połączeniu z zastosowaniem narzędzi TIK jest dla ucznia atrakcyjne. Podczas rozwiązywania zadań, uczeń uzyskuje bieżącą informację zwrotną dotyczącą poprawności udzielanych odpowiedzi, co sprzyja motywacji i większemu zaangażowaniu.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń selekcjonuje informacje w kontekście potrzeb informacyjnych i wykonywanego zadania.
8. Cele szczegółowe zajęć
podaje przykłady wpływu informatyki i technologii komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z wybranych e‑usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i komunikację społeczną;
bezpiecznie buduje swój wizerunek w przestrzeni medialnej
poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
9. Metody i formy pracy
Praca zdalna za pomocą aplikacji Teams
Doświadczenie
Burza mózgów
Praca w grupach
Praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Komputer, laptop, tablet, smartfon z dostępem do Internetu
Ankieta internetowa (forms)
epodreczniki.pl
whiteboard
podręcznik: wyd. MiGra Informatyka kl 1 G. Koba
11. Wymagania w zakresie technologii
Dostęp do komputera, tabletu lub smartfona
łącze internetowe, dostęp do platformy teams
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wiarygodność informacji
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie oglądają film:
Ci ludzie wierzą, że ziemia jest płaska! https://youtu.be/fRByNgJIo8Q
Aktywność 2
Temat: Analiza filmu
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia z wykorzystaniem narzędzia menti.com dotyczące oceny wiarygodności informacji zawartych w filmie.
Aktywność 3
Temat: Źródła i ocena informacji
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi na stronie https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/133550
Aktywność 4
Temat: Zalety oraz zagrożenia związane z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii oraz podsumowanie lekcji
Czas trwania: 25 min
Opis aktywności:
Uczniowie rozwiązują zadania umieszczone na stronie: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/133550
Uczniowie podają po 3 zalety oraz zagrożenia związane z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii (wykorzystane narzędzie: menti.com - chmura wyrazowa).
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę ankiete internetową (Microsoft Forms)
pytania:
1. Czy dzisiejsza lekcja była dla Ciebie interesująca? Oceń w skali 1‑5
2. Czy wykorzystane narzędzia TIK zwiększyły Twoją aktywność na lekcji? Oceń w skali 1‑5
3. Które z zastosowanych narzędzi TIK były dla Ciebie interesujące:
Youtube,
e‑podręczniki
menti.com
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna