Interpretacja danych statystycznych.
Interpretacja danych statystycznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna algorytm obliczania wartości średniej arytmetycznej,
zna różne rodzaje przedstawiania danych statystycznych,
zna obliczenia procentowe.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zebrać i przedstawić w różny sposób dane dotyczące określonego zjawiska,
interpretuje własności danych empirycznych przedstawionych w tabeli i na wykresie,
potrafi korzystać ze środków multimedialnych do zbierania, prezentowania i opracowywania danych,
potrafi zastosować obliczenia procentowe w interpretacji danych statystycznych.
2. Metoda i forma pracy
Czynnościowa, praca w grupach, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy, materiały pozyskane z różnych źródeł, kalkulator, krzyżówka, tabele.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie siadają przy stolikach w grupach, w których przygotowywali materiały na dany temat.
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Odczytanie zdania umieszczonego na tablicy:
BEZ ......................... ŚWIAT NIE PRZEŻYJE.
Rozwiązanie przygotowanej przez nauczyciela krzyżówki (załącznik 1) i odczytanie uzupełnionego hasła.
Wprowadzenie przez nauczyciela do tematu, wyjaśnienie celów i zadań na lekcji.
Zapisanie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje grupom zadania (załącznik 2) do rozwiązania na bazie materiałów, które pozyskali.
Praca w grupach. W czasie rozwiązywania zadań nauczyciel czuwa nad pracą w grupach , koryguje błędy.
Liderzy grup przedstawiają rozwiązania i wnioski.
Każda grupa dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat referowanych wiadomości.
c) Faza podsumowująca
Dokonanie samooceny uczniów.
Podsumowanie treści lekcji przez nauczyciela.
5. Bibliografia
Ścieżki edukacyjne i integracja międzyprzedmiotowa na lekcjach matematyki w gimnazjum – Biuletyn nr 7 2001, Materiały pozyskane z internetu.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
0,05 to 5 .......................
0,03 = ………….%
25% liczby 52 to ……….
liczba, której 10% wynosi 0,8 to .....
4 cm to .............. procent 1 metra
wyrażenie typu ax + b < 0 to ...........
y = ax + b , to ogólna postać .................... liniowej
wyrażenie postaci ax + b = 0 to ............................
dwie nierówności nazywamy .................. jeżeli mają ten sam zbiór rozwiązań
układ równań rozwiązujemy ................... podstawiania
metoda przeciwnych ...........................................
załącznik 2
GRUPA 1
Na podstawie zebranych materiałów i materiałów uzyskanych od nauczyciela (diagram 1 i 2) odpowiedz na pytania:
jaką częścią zanieczyszczeń pyłowych całego województwa są zanieczyszczenia miasta Konina?
jaką częścią zanieczyszczeń gazowych całego województwa są zanieczyszczenia miasta Konina?
DIAGRAM 1
DIAGRAM 2
GRUPA 2
Przedstawiony diagram obrazuje emisję dwutlenku siarki z ZE PAK od roku 1996 z prognozą do 2007 roku.
O ile ton zmniejszyła się emisja dwutlenku siarki w 2005 roku w stosunku do 1998 roku? Ile to procent?
W których latach nastąpi wyraźny spadek emisji dwutlenku siarki?
Ile ton dwutlenku siarki produkowała każda elektrownia w 1999 roku, a ile razem wszystkie trzy elektrownie?
GRUPA 3
Wykorzystując zebrane dane oraz poniższą tabelę oblicz wartość średnich odpadów łącznie wytworzonych przez powiaty: kolski, koniński, słupecki i turecki.
Lp. | Powiaty | Odpady [Mg] | |||
wytworzone | składowane | utylizowane | wykorzystane | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | chodzieski | 181,107 | 1,994 | 3,222 | 176,080 |
2 | czarnkowsko‑trzcianecki | 113.803 | 47,657 | 26,612 | 37,321 |
3 | gnieźnieński | 61,062 | 37,061 | 13,500 | 10,580 |
4 | gostyński | 54,742 | 2,199 | 27,360 | 25,182 |
5 | grodziski | 17,507 | 0,410 | 1,737 | 15,360 |
6 | jarociński | 41,911 | 8,091 | 15,228 | 19,728 |
7 | kaliski | 6,014 | 0,746 | 4,050 | 1,218 |
g | kępiński | 33,732 | 0,000 | 32,432 | 1,300 |
9 | kolski | 44,339 | 1,300 | 18,749 | 24,290 |
10 | koniński | 248,687 | 2,500 | 54,0474 | 192,113 |
11 | kościański | 14,621 | 6,941 | 7,821 | 6,265 |
12 | krotoszyński | 871,709 | 0,400 | 237,649 | 633,660 |
13 | miasto Kalisz | 309,044 | 24,282 | 232,642 | 54,240 |
14 | miasto Konin | 352,818 | 72,277 | 181,042 | 99,499 |
15 | miasto Leszno | 260,880 | 3,723 | 93,756 | 163,500 |
16 | miasto Poznań | 5309,293 | 829,820 | 710,592 | 3812,547 |
17 | miedzychodzki | 63,780 | 0,000 | 61,150 | 2,630 |
18 | nowotomyski | 29,450 | 0,000 | 4,360 | 25,090 |
19 | obornicki | 73,736 | 3,301 | 69,145 | 1,290 |
20 | ostrowski | 4811,544 | 36,621 | 4700,672 | 73,416 |
21 | ostrzeszowski | 26,405 | 20.305 | 5,700 | 0,400 |
22 | pilski | 454,520 | 5,001 | 365,190 | 106,263 |
23 | pleszewski | 30,765 | 4,113 | 21,433 | 5,307 |
24 | poznański | 575,498 | 11,727 | 202,423 | 367,713 |
25 | ra wieki | 11,689 | 0,884 | 5,600 | 5,220 |
26 | słupecki | 7,070 | 0,000 | 1,520 | 5,550 |
27 | szamotulski | 82,570 | 19,645 | 17,120 | 45,805 |
28 | średzki | 99,155 | 50,208 | 0,454 | 49,180 |
29 | śremski | 45,041 | 1,576 | 0,450 | 48,768 |
30 | turecki | 188,349 | 8,693 | 52,560 | 91,096 |
31 | wągrowiecki | 35,220 | 0,009 | 35,210 | 0,000 |
32 | wolsztyński | 20,101 | 1,444 | 11,067 | 7,590 |
33 | wrzesiński | 94,427 | 13,250 | 21,007 | 60,170 |
34 | złotowski | 61,230 | 20727 | 75,020 | 13,364 |
suma całkowita | 14631,820 | 1318,212 | 7779,458 | 6919,903 |
GRUPA 4
Duży udział w zanieczyszczeniu powietrza mają zakłady przemysłowe występujące na terenie naszego województwa (tabela poniżej). Przedstaw dane o zanieczyszczeniach z powiatu: kolskiego, konińskiego, słupeckiego i tureckiego w postaci diagramu słupkowego.
Wyszczególnienie | ||||||||||||
pyłowe | gazowe | zatrzymane w urządzeniach oczyszczających w % zanieczyszczeń wytworzonych | ||||||||||
suma bez COIndeks dolny 22 | dwutlenek siarki | tlenki azotu | ||||||||||
pyłowe | gazowe | |||||||||||
1998 | 1999 | 1998 | 1999 | 1998 | 1999 | 1998 | 1999 | 1998 | 1999 | 1998 | 1999 | |
województwo | 20472 | 15347 | 213581 | 189647 | 160949 | 141430 | 34889 | 32790 | 98,3 | 98,7 | 4,7 | 6,8 |
powiaty | ||||||||||||
Turecki | 1720 | 1722 | 22663 | 21579 | 14509 | 14534 | 7456 | 6439 | 99,4 | 99,5 | - | - |
Koniński | 736 | 537 | 507 | 619 | 126 | 139 | 51 | 62 | 18,0 | 20,1 | - | - |
Gnieźnieński | 678 | 563 | 1625 | 1131 | 623 | 538 | 211 | 211 | 79,7 | 75,5 | - | - |
Pilski | 565 | 547 | 2457 | 2089 | 588 | 508 | 423 | 364 | 47,3 | 46,5 | 0,9 | 1,0 |
Śremski | 542 | 429 | 1148 | 940 | 536 | 333 | 187 | 160 | 88,0 | 88,0 | - | 1,2 |
Czarnkowsko‑Trzcianecki | 531 | 493 | 1389 | 1258 | 717 | 630 | 261 | 259 | 93,2 | 93,7 | - | - |
Kolski | 398 | 353 | 1278 | 770 | 260 | 173 | 162 | 101 | 93,5 | 93,9 | - | - |
Jarociński | 380 | 264 | 1146 | 773 | 382 | 302 | 221 | 180 | 91,4 | 92,9 | 5,4 | - |
Ostrowski | 349 | 320 | 3777 | 3123 | 855 | 770 | 246 | 240 | 81,7 | 81,8 | - | - |
Wągrowiecki | 271 | 120 | 1265 | 485 | 258 | Indeks górny rr~\27~ | 54 | 41 | 51,6 | 69,2 | - | - |
Powicki | 241 | 157 | 675 | 316 | 256 | 114 | 78 | , 49 | 78,3 | 80,1 | 0,9 | - |
Gostyński | 201 | 177 | 1235 | 1776 | 153 | 131 | 715 | 1100 | 86,9 | 86,1 | 2,8 | 1,9 |
Szamotulski | 194 ^ | 107 | 576 | 298 | 246 | 95 | 115 | 102 | 80,8 | 79,0 | - | - |
Krotoszyński | 158 | 135 | 718 | 578 | 351 | 314 | 124 | 123 | 86,2 | 87,1 | - | - |
Kościański | 145 | 129 | 532 | 413 | 248 | 199 | 101 | 82 | 84,7 | 84,7 | - | - |
Słupecki | 134 | 125 | 506 | 413 | 275 | 183 | 93 | 57 | 78,4 | 78,0 | - | - |
Wrzesiński | 123 | 130 | 414 | 271 | 222 | 106 | 63 | 64 | 86,7 | 80,4 | - | - |
Poznański | 84 | 76 | 175 | 177 | 62 | 66 | 42 | 52 | 81,4 | 85,4 | 13,8 | 2,7 |
Pleszewski | 75 | 65 | 185 | 172 | 62 | 54 | 20 | 19 | 75,0 | 29,3 | - | - |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Przed lekcją nauczyciel ustawia stoliki do pracy w grupach. Tydzień przed lekcją uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy i mieli za zadanie odszukać w Internecie na lekcjach informatyki materiały dotyczące zagadnień: zanieczyszczenie pyłowe i gazowe powiatu, emisja dwutlenku siarki z elektrowni Pątnów – Adamów – Konin, opadów wyprodukowanych przez mieszkańców, zanieczyszczenie powietrza. Nauczyciel kieruje zbieraniem danych by uczniowie uzyskali takie jakie będą potrzebne w zadaniach.