Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Interpretacja danych statystycznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna algorytm obliczania wartości średniej arytmetycznej,

  • zna różne rodzaje przedstawiania danych statystycznych,

  • zna obliczenia procentowe.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zebrać i przedstawić w różny sposób dane dotyczące określonego zjawiska,

  • interpretuje własności danych empirycznych przedstawionych w tabeli i na wykresie,

  • potrafi korzystać ze środków multimedialnych do zbierania, prezentowania i opracowywania danych,

  • potrafi zastosować obliczenia procentowe w interpretacji danych statystycznych.

2. Metoda i forma pracy

Czynnościowa, praca w grupach, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, materiały pozyskane z różnych źródeł, kalkulator, krzyżówka, tabele.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Uczniowie siadają przy stolikach w grupach, w których przygotowywali materiały na dany temat.

  2. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.

  3. Odczytanie zdania umieszczonego na tablicy:

BEZ ......................... ŚWIAT NIE PRZEŻYJE.

  1. Rozwiązanie przygotowanej przez nauczyciela krzyżówki (załącznik 1) i odczytanie uzupełnionego hasła.

  2. Wprowadzenie przez nauczyciela do tematu, wyjaśnienie celów i zadań na lekcji.

  3. Zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje grupom zadania (załącznik 2) do rozwiązania na bazie materiałów, które pozyskali.

  2. Praca w grupach. W czasie rozwiązywania zadań nauczyciel czuwa nad pracą w grupach , koryguje błędy.

  3. Liderzy grup przedstawiają rozwiązania i wnioski.

  4. Każda grupa dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat referowanych wiadomości.

c) Faza podsumowująca

  1. Dokonanie samooceny uczniów.

  2. Podsumowanie treści lekcji przez nauczyciela.

5. Bibliografia

Ścieżki edukacyjne i integracja międzyprzedmiotowa na lekcjach matematyki w gimnazjum – Biuletyn nr 7 2001, Materiały pozyskane z internetu.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

  1. 0,05 to 5 .......................

  2. 0,03 = ………….%

  3. 25% liczby 52 to ……….

  4. liczba, której 10% wynosi 0,8 to .....

  5. 4 cm to .............. procent 1 metra

  6. wyrażenie typu ax + b < 0 to ...........

  7. y = ax + b , to ogólna postać .................... liniowej

  8. wyrażenie postaci ax + b = 0 to ............................

  9. dwie nierówności nazywamy .................. jeżeli mają ten sam zbiór rozwiązań

  10. układ równań rozwiązujemy ................... podstawiania

  11. metoda przeciwnych ...........................................

załącznik 2

GRUPA 1

Na podstawie zebranych materiałów i materiałów uzyskanych od nauczyciela (diagram 1 i 2) odpowiedz na pytania:

  1. jaką częścią zanieczyszczeń pyłowych całego województwa są zanieczyszczenia miasta Konina?

  2. jaką częścią zanieczyszczeń gazowych całego województwa są zanieczyszczenia miasta Konina?

DIAGRAM 1

DIAGRAM 2

GRUPA 2

Przedstawiony diagram obrazuje emisję dwutlenku siarki z ZE PAK od roku 1996 z prognozą do 2007 roku.

O ile ton zmniejszyła się emisja dwutlenku siarki w 2005 roku w stosunku do 1998 roku? Ile to procent?

W których latach nastąpi wyraźny spadek emisji dwutlenku siarki?

Ile ton dwutlenku siarki produkowała każda elektrownia w 1999 roku, a ile razem wszystkie trzy elektrownie?

GRUPA 3

Wykorzystując zebrane dane oraz poniższą tabelę oblicz wartość średnich odpadów łącznie wytworzonych przez powiaty: kolski, koniński, słupecki i turecki.

Lp.

Powiaty

Odpady [Mg]

wytworzone

składowane

utylizowane

wykorzystane

1

2

3

4

5

6

1

chodzieski

181,107

1,994

3,222

176,080

2

czarnkowsko‑trzcianecki

113.803

47,657

26,612

37,321

3

gnieźnieński

61,062

37,061

13,500

10,580

4

gostyński

54,742

2,199

27,360

25,182

5

grodziski

17,507

0,410

1,737

15,360

6

jarociński

41,911

8,091

15,228

19,728

7

kaliski

6,014

0,746

4,050

1,218

g

kępiński

33,732

0,000

32,432

1,300

9

kolski

44,339

1,300

18,749

24,290

10

koniński

248,687

2,500

54,0474

192,113

11

kościański

14,621

6,941

7,821

6,265

12

krotoszyński

871,709

0,400

237,649

633,660

13

miasto Kalisz

309,044

24,282

232,642

54,240

14

miasto Konin

352,818

72,277

181,042

99,499

15

miasto Leszno

260,880

3,723

93,756

163,500

16

miasto Poznań

5309,293

829,820

710,592

3812,547

17

miedzychodzki

63,780

0,000

61,150

2,630

18

nowotomyski

29,450

0,000

4,360

25,090

19

obornicki

73,736

3,301

69,145

1,290

20

ostrowski

4811,544

36,621

4700,672

73,416

21

ostrzeszowski

26,405

20.305

5,700

0,400

22

pilski

454,520

5,001

365,190

106,263

23

pleszewski

30,765

4,113

21,433

5,307

24

poznański

575,498

11,727

202,423

367,713

25

ra wieki

11,689

0,884

5,600

5,220

26

słupecki

7,070

0,000

1,520

5,550

27

szamotulski

82,570

19,645

17,120

45,805

28

średzki

99,155

50,208

0,454

49,180

29

śremski

45,041

1,576

0,450

48,768

30

turecki

188,349

8,693

52,560

91,096

31

wągrowiecki

35,220

0,009

35,210

0,000

32

wolsztyński

20,101

1,444

11,067

7,590

33

wrzesiński

94,427

13,250

21,007

60,170

34

złotowski

61,230

20727

75,020

13,364

suma całkowita

14631,820

1318,212

7779,458

6919,903

GRUPA 4

Duży udział w zanieczyszczeniu powietrza mają zakłady przemysłowe występujące na terenie naszego województwa (tabela poniżej). Przedstaw dane o zanieczyszczeniach z powiatu: kolskiego, konińskiego, słupeckiego i tureckiego w postaci diagramu słupkowego.

Wyszczególnienie

pyłowe

gazowe

zatrzymane w urządzeniach

oczyszczających w % zanieczyszczeń wytworzonych

suma bez COIndeks dolny 2

dwutlenek siarki

tlenki azotu

pyłowe

gazowe

1998

1999

1998

1999

1998

1999

1998

1999

1998

1999

1998

1999

województwo

20472

15347

213581

189647

160949

141430

34889

32790

98,3

98,7

4,7

6,8

powiaty

Turecki

1720

1722

22663

21579

14509

14534

7456

6439

99,4

99,5

-

-

Koniński

736

537

507

619

126

139

51

62

18,0

20,1

-

-

Gnieźnieński

678

563

1625

1131

623

538

211

211

79,7

75,5

-

-

Pilski

565

547

2457

2089

588

508

423

364

47,3

46,5

0,9

1,0

Śremski

542

429

1148

940

536

333

187

160

88,0

88,0

-

1,2

Czarnkowsko‑Trzcianecki

531

493

1389

1258

717

630

261

259

93,2

93,7

-

-

Kolski

398

353

1278

770

260

173

162

101

93,5

93,9

-

-

Jarociński

380

264

1146

773

382

302

221

180

91,4

92,9

5,4

-

Ostrowski

349

320

3777

3123

855

770

246

240

81,7

81,8

-

-

Wągrowiecki

271

120

1265

485

258

Indeks górny r~\27~

54

41

51,6

69,2

-

-

Powicki

241

157

675

316

256

114

78

, 49

78,3

80,1

0,9

-

Gostyński

201

177

1235

1776

153

131

715

1100

86,9

86,1

2,8

1,9

Szamotulski

194 ^

107

576

298

246

95

115

102

80,8

79,0

-

-

Krotoszyński

158

135

718

578

351

314

124

123

86,2

87,1

-

-

Kościański

145

129

532

413

248

199

101

82

84,7

84,7

-

-

Słupecki

134

125

506

413

275

183

93

57

78,4

78,0

-

-

Wrzesiński

123

130

414

271

222

106

63

64

86,7

80,4

-

-

Poznański

84

76

175

177

62

66

42

52

81,4

85,4

13,8

2,7

Pleszewski

75

65

185

172

62

54

20

19

75,0

29,3

-

-

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przed lekcją nauczyciel ustawia stoliki do pracy w grupach. Tydzień przed lekcją uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy i mieli za zadanie odszukać w Internecie na lekcjach informatyki materiały dotyczące zagadnień: zanieczyszczenie pyłowe i gazowe powiatu, emisja dwutlenku siarki z elektrowni Pątnów – Adamów – Konin, opadów wyprodukowanych przez mieszkańców, zanieczyszczenie powietrza. Nauczyciel kieruje zbieraniem danych by uczniowie uzyskali takie jakie będą potrzebne w zadaniach.

R1ZEknB61waAe

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 164.82 KB w języku polskim
RFR0hNVtkkuTy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 972.00 KB w języku polskim