Interpunkcja – ćwiczenia w pisaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i pisania w oparciu o tematykę żywieniową oraz wprowadzenie wybranych zasad interpunkcyjnych.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z jedzeniem,

  • zna zasady interpunkcji,

  • wie, jak poprawić błędy interpunkcyjne,

  • wie, jak napisać opis.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi jedzenia,

  • potrafi posługiwać się zasadami interpunkcji,

  • ćwiczy sprawność czytania i pisania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy na temat zasad interpunkcji,

  • potrafi zastosować poznane zasady interpunkcji w praktyce,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • opisuje jedzenie serwowane w szkolnej stołówce lub w domu.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z tekstem, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie zasady interpunkcji. Następnie będziecie czytać i pisać na temat jedzenia w szkole lub w domu, wykonując ćwiczenia różnego typu pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, jakie uczniowie znają znaki interpunkcyjne. Uczniowie podają odpowiedzi, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i podaje ich angielskie nazwy.

  2. Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 24. i zapoznają się częścią „study guide”. Nauczyciel zadaje pytania o zasady stosowania znaków (When do you use capital letters, full stops, commas?). Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.

  3. Uczniowie czytają zasady z ćwiczenia 16. i znajdują w nich błędy. Nauczyciel uzupełnia wiedzę uczniów i prosi o zapisanie najważniejszych informacji dotyczących interpunkcji w zeszytach.

  4. Uczniowie w parach poprawiają tekst z ćwiczenia 15., stosując zasady interpunkcji. Kiedy skończą, zgłaszają się do odpowiedzi. Wyjaśniają też, z pomocą nauczyciela, niezrozumiałe fragmenty tekstu.

  5. Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 17. i w parach piszą krótkie opisy jedzenia w szkolnej stołówce lub w domu. Nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie problemów. Kiedy uczniowie skończą, mogą przeczytać opisy na głos lub oddać je nauczycielowi do sprawdzenia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych zasad interpunkcji.

  2. Napisz dziesięć zdań, w których zastosujesz te zasady.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest bardzo ważna ze względu na zasady interpunkcji, należy więc poświęcić im większość czasu na tych zajęciach. Pisanie można ewentualnie dokończyć w domu. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak poprawić tekst z błędami interpunkcyjnymi, jak opisać potrawy podawane w szkolnej stołówce lub w domu oraz jak wykonać przykładowe zadania maturalne (opis). Powinien znać zasady interpunkcji oraz zwroty związane z jedzeniem (canteen, snack, fast food, prices, cheap etc.).

RYFBdmGhmP5co

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.77 KB w języku polskim
RN7pebhFsMu1F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim