Interpunkcja i szyk zdania

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie poznają:

  • zasady użycia znaków interpunkcyjnych w języku francuskim,

  • szyk zdania w języku francuskim.

b) Umiejętności

Uczniowie:

  • potrafią układać zdania według przyjętego schematu,

  • opanowują praktyczne użycie znaków interpunkcyjnych w tekście.

2. Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, indywidualna lub w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Tekst prasowy

Podręcznik gramatyczny

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie.

Nauczyciel czyta dowolny tekst dwa razy. Przy pierwszej lekturze uwzględnia znaki interpunkcyjne, przy drugiej nie robi pauz. Następnie pyta uczniów, które odczytanie tekstu bardziej się podobało i dlaczego.

2. Nauczyciel pisze na tablicy dwa zdania i pyta uczniów, które jest poprawne:

1) La souris mangeait le chat.

2) Le chat mangeait la souris.

Szyk zdania w języku francuskim: podmiot – orzeczenie – dopełnienie

3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają znaki interpunkcyjne. Uczniowie wymieniają: kropka, przecinek, średnik....Nauczyciel pisze na tablicy zdania z różnymi znakami interpunkcyjnymi. Zadaniem uczniów jest utworzenie dla nich reguł użycia (w języku polskim) po dokładnej analizie treści zdań.

* Les parents sont allés au travail ; les enfants sont allés à l’école.

* A la salle d’atente il y avait beaucoup de gens : enfants**,** femmes**,** hommes.

* A quelle heure tu sors ?

- A dix huit heures.

* Il est triste**:** il n’a pas passé son bac.

* Allez ! Dépêchez‑vous !

4. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst, w którym trzeba wstawić znaki interpunkcyjne. Po skończonej pracy uczniowie czytają na głos tekst.

Avoir le brevet des collèges ou non Telle n’est pas la question Bien sûr pour les 800 000 collègiens qui se plongeront pour la premiere fois dans l’ambiance d’un examen officiel le 24 juin il y stress Qu’ils se rassurent chaque année près de 80% des candidats obtiennent leur diplôme A quoi ça sert cet examen Comme le fait remarquer Bénédicte Voix professeur d’histoire‑géographie dans un collège du Val‑d’Oise tous les conseils de classe sont terminés et les élèves sont déjà casés Le diplôme national du brevet créé en 1987 pour remplacer le BEPC ne conditionne donc en rien l’orientation future des élèves.

5. Ćwiczenie. Uczniowie układają zdania z pojedynczych słów:

a. langues / parle / il / plusieurs

b. nuit / arrivée / est / elle / cette

c. manger / beaucoup / elle / aime

d. à / une heure / attendent / ils / depuis / Michel / la gare

e. ce / jamais / il / a / changement / n’ / accepté

6. Ćwiczenie. Uczniowie układają dialog w parach z użyciem wszystkich rodzajów znaków interpunkcyjnych. Pod koniec lekcji odbywa się prezentacja dialogów.

5. Bibliografia

  1. Cousin M., Le brevet, pour quoi faire ?, [w :] « L’Express » juin 2004, N° 2764.

  2. Descotes‑Genon Ch., L’exercisier, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1993.

  3. Migdalska G., Gramatyka francuska dla młodzieży, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1997.

6. Załączniki

Zadanie domowe

W domu uczniowie proszeni są o zrobienie ćwiczenia Ex 4/12 (Descotes‑Genon Ch., L’exercisier).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Tekst z ćwiczenia 4 może być wybrany z innej prasy lub książki. Ważne jest, aby zawierał dużo różnych znaków interpunkcyjnych i nie był zbyt skomplikowany merytorycznie.

R1Umjdtlu5Zrp

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.17 KB w języku polskim
RixhwvJ5ZMepJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim