Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny, język polski

Temat: Interpunkcja na co dzień

Treści kształcenia:

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Świadomość językowa. Uczeń:

6) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku wykrzyknika.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Potrafi wypowiedzieć się na określony temat,

  • Rozróżnia znaki interpunkcyjne i zna ich zastosowanie,

  • Posługuje się słownikiem ortograficznym,

  • Słucha aktywnie i ze zrozumieniem,

  • Umie zaprezentować efekty swojej pracy innym,

  • Potrafi współpracować w grupie.

Nabywane umiejętności:

  • Pozyskiwania istotnych informacje z prezentowanego materiału filmowego,

  • Wymieniania się uwagami i spostrzeżeniami z innymi uczniami,

  • Podejmowania dyskusji,

  • Weryfikowania dylematów ortograficznych i interpunkcyjnych z pomocą odpowiednich źródeł (słowniki),

  • Stosowania znaków interpunkcyjnych w praktyce,

  • Opracowywania zasad działania, gier,

  • Komunikatywności, skutecznego porozumiewanie się z innymi ludźmi.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: film „Dlaczego interpunkcja jest ważna?”,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, rzutnik multimedialny,

  • Egzemplarze słowników ortograficznych,

  • Arkusze papieru, flamastry, kredki, artykuły piśmiennicze.

Metody nauczania:

  • Eksponująca: film,

  • Podająca: pogadanka,

  • Aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Zajęcia powinny odbyć się po cyklu zajęć związanym ze składnią zdania złożonego. Uczniowie zostali poproszeni o przeczytanie – z części opisowej szkolnego słownika ortograficznego – zasad interpunkcji i o przyniesienie na lekcję dowolnego polskiego słownika ortograficznego.

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z uczniami. Następnie informuje, że wprowadzeniem do zajęć będzie projekcja filmu edukacyjnego z wykładem doktor Urszuli Glensk, literaturoznawczyni, na temat używania znaków interpunkcyjnych. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów podczas projekcji jest uważne przysłuchanie się:

  • Jakie zagadnienia porusza literaturoznawca w prezentowanym materiale?

  • Na co zwraca uwagę?

  • Czy temat poruszany przez dr Glensk stanowi źródło ich szkolnych – i nie tylko – problemów?

  • W jaki sposób interpunkcja wzmacnia komunikatywność wypowiedzi?

Po projekcji uczniowie wymieniają się spostrzeżeniami, odpowiadając na pytania, dyskutują o swoich najczęstszych dylematach interpunkcyjnych.

Etap realizacji

Uczniowie zostają podzieleni na dwuosobowe grupy. Każda z nich ma do dyspozycji słownik ortograficzny z zapisem reguł użycia znaków przestankowych, arkusz papieru, flamastry, kredki, ołówki, artykuły piśmiennicze.

Poszczególne zespoły otrzymują odrębne zagadnienia do opracowania: przecinek w zdaniu złożonym, przecinek w zdaniu pojedynczym, średnik, dwukropek, myślnik, nawias, cudzysłów, kropka, wielokropek, wykrzyknik, pytajnik. Ich zadaniem jest przygotowanie krótkiej prezentacji dla pozostałych uczniów oraz samodzielne stworzenie gry dydaktycznej z myślą o tych, którzy mogą mieć problemy z właściwym stosowaniem interpunkcji. Uczniowie mają zatem za zadanie:

  • Ustalić jasne zasady gry,

  • Zaprojektować planszę, pionki,

  • Wykorzystać w grze opracowywane w pracy zespołowej zasady interpunkcji.

Po zakończeniu prac w zespołach poszczególne pary uczniów prezentują opracowane zagadnienia. Następnie grupy losują przygotowane przez innych gry i testują je. Do dyspozycji dzieci są słowniki i wspierający nauczyciel, który wyjaśnia kwestie sporne.

Etap końcowy

Na zakończenie zajęć nauczyciel podkreśla uczniom, że ćwiczyli zasady poprawnego przestankowania. Podsumowując zajęcia, zleca im zadanie domowe, które polega na wymyśleniu i napisaniu tekstu dyktanda dla kolegów z klasy. Autorzy tekstów mają podkreślić zielonym flamastrem wszystkie znaki interpunkcyjne i wykazać się znajomością zasad ich poprawnego użycia.

R1erMw4xk8Y1r

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.14 KB w języku polskim
RToBrqpo5OMaX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 101.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3