Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ireland – The Emerald Isle. Irlandia – kraj Unii Europejskiej

1. Cele lekcji

Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności mówienia, poznawanie kultury irlandzkiej.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna nazwiska sławnych Irlandczyków i ich osiągnięcia

  • zna słowa i wyrażenia dotyczące kultury irlandzkiej (kino, taniec, muzyka, literatura)

  • wie, na czym polega metoda projektu

  • poszerza słownictwo związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi mówić o kulturze irlandzkiej

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • pracuje metodą projektu

  • wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wypowiedzi w nowej sytuacji

  • potrafi zaprezentować swój projekt

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas prezentacji, pracy indywidualnej i w parze

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • szanuje pracę kolegów

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, metoda projektu, praca z podręcznikiem, pytania–odpowiedzi, pogadanka, prezentacja

  • Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz CD lub magnetofon, płyty lub kasety, plakaty, zdjęcia, książki, telewizor, filmy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie kulturę Irlandii. Będziecie ćwiczyć sprawności mówienia i słuchania. Sprawdza, czy uczniowie odrobili pracę domową – przygotowali projekty o Irlandii.

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, co się kojarzy uczniom z Irlandią. Burza mózgów. Można skorzystać ze słownictwa tematycznego zamieszczonego w załączniku (a).

b) Faza realizacyjna

W tej fazie lekcji uczniowie będą prezentować, wcześniej przygotowane w grupach, projekty. Cała klasa śledzi prezentacje poszczególnych grup i obowiązkowo notuje najważniejsze informacje. Notatka w zeszycie powinna uwzględniać: sławnych piosenkarzy, aktorów, filmy, pisarzy, tytuły książek, tradycyjne instrumenty.

  1. Pierwsza grupa uczniów prezentuje swoją pracę o muzyce irlandzkiej. Streszczają tekst z podręcznika, strona 110 (część a), pokazują zdjęcia, puszczają nagranie, jeśli mają to teledyski z piosenkami takich wykonawców, jak Enya, The Corrs, The Cranberries.

  2. Druga grupa prezentuje taneczną muzykę irlandzką. Streszcza tekst B z podręcznika. Odtwarza nagrania, pokazuje zdjęcia. Opowiada, jakie jeszcze informacje znalazła.

  3. Trzecia grupa opowiada o tradycyjnych instrumentach (harfa, skrzypce). Tekst C.

  4. Czwarta grupa prezentuje irlandzkich pisarzy (Swift, Beckett, Heaney). Pokazuje książki i pyta kolegów, co wiedzą o tych osobach. (Tekst D). Opowiada o najważniejszych książkach.

  5. Piąta grupa prezentuje irlandzkie kino (Brosnan, Neeson). Uczniowie pokazują fragmenty filmów. Opowiadają o faktach podanych w podręczniku (tekst E). Jeśli pozostali uczniowie widzieli te filmy, powinni włączyć się do prezentacji kolegów.

  6. Cała grupa wykonuje ćwiczenie nr 1 z podręcznika: uczniowie opowiadają o tym, co pamiętają z prezentacji o sławnych Irlandczykach. Nauczyciel wyznacza do odpowiedzi konkretnego ucznia lub zgłaszają się chętni, ale ci, którzy nie przygotowywali prezentacji na dany temat.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i chwali ich za przygotowane i zaprezentowane projekty. Ocenia je pełnymi stopniami. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Pearson Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.

  5. www.ireland.com

  6. www.ireland.ie

  7. www.ireland‑information.com.

6. Załączniki

Słownictwo tematyczne

  • Irish music

  • Cinema

  • instruments

  • traditions

  • writers

  • famous people

  • Celtic rules

Zadanie domowe

Na następną lekcję wykonaj ćwiczenia 4,5 / 110 z podręcznika (do tekstu).

Masz tydzień czasu na przygotowanie pracy o polskiej muzyce w języku angielskim. Zobacz w podręczniku na stronie 111, na jakich stronach internetowych możesz znaleźć potrzebne informacje. Limit słów: 120‑150.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Żeby lekcja była ciekawa, musi zawierać elementy współczesnej kultury, nie tylko znane osoby i fakty z podręcznika. Trzeba zachęcić uczniów do poszukania informacji na ten temat w Internecie. Uczniowie powinni wykazać się znajomością najnowszej muzyki, filmu, literatury, czy sportu irlandzkiego. Uczniowie na przygotowanie takich prezentacji powinni mieć około miesiąca. Muszą też pokazać swoje prace nauczycielowi przed ich prezentacją na lekcji. Nauczyciel poprawia je i proponuje zmiany. Ocena jest uzgadniana wspólnie z grupą.

R1AMTI7VQSagT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.60 KB w języku polskim
R1bWzkyiEB7pf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim