Ironic
Scenariusz lekcji – Ironic
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Celem lekcji jest ćwiczenie praktycznego zastosowania czasu przeszłego – Past Simple. Uczniowie przekształcają podane zdania (zawarte w karcie pracy ucznia) tak, by powstały formy przeszłe pytające, twierdzące i przeczące. Pracują także z tekstem piosenki, w którym w odpowiednie miejsca wstawiają czasowniki w czasie Past Simple. Zapoznają się także z nowym słownictwem – zwrotami będącymi opisem wszelakich sytuacji określanych mianem „ironia losu”.
b. Umiejętności
Uczniowie ćwiczą umiejętność pisania – przekształcają zdania zawarte w karcie pracy na zdania w czasie Past Simple (uczniowie mają za zadanie utworzyć zdania twierdzące, pytające i przeczące).
Ćwiczona jest również umiejętność mówienia – w drugiej części lekcji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela – rozmawiają na temat wokalistki, Alanis Morissette, której piosenka jest następnie wykorzystania w trakcie ćwiczenia słuchania ze zrozumieniem. Po wysłuchaniu piosenki i uzupełnieniu luk w jej tekście, uczniowie opowiadają również o sytuacjach, które określiliby jako „ironią losu”.
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (zarówno czytanie w celu zrozumienia ogólnej treści tekstu piosenki, jak i czytanie ze zrozumieniem szczegółów) oraz słuchanie ze zrozumieniem. Uczniowie uzupełniają luki w tekście podanymi słowami w odpowiedniej formie (mają do wyboru czasowniki podane w bezokoliczniku), dzięki czemu opanowują umiejętność konstruowania zdań w czasie Past Simple.
2. Metoda i forma pracy
W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – przekształcają podanie zdania tak, by powstały przeczenia, zdania twierdzące i pytania w czasie Past Simple. Następnie uczniowie pracują jako jedna grupa – rozmawiają z nauczycielem na temat wokalistki, Alanis Morissette, a także opowiadają o „ironiach losu”, jakie kiedyś ich spotkały. Uczestnicy lekcji mogą także podawać przykłady niezwiązane bezpośrednio z nimi (mogą to być sytuacje zasłyszane lub wymyślone). W dalszej części lekcji, podczas słuchania, uczniowie pracują znów samodzielnie – słuchają piosenki „Ironic” i uzupełniają luki czasownikami w formie przeszłej.
3. Środki dydaktyczne
a. Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: zdania do przetworzenia, tekst piosenki,
w którym uczniowie uzupełniają luki, używając do tego podanych czasowników w bezokoliczniku i zamieniając formy nieosobowe na formy czasu Past Simple.
b. Nagranie piosenki Alanis Morisette – „Ironic”.
4. Przebieg lekcji
WRITING – Uczniowie przekształcają podane zdania tak, by powstały zdania twierdzące, przeczące i pytania w czasie Past Simple. Uczestnicy lekcji rozwijają umiejętność pracy samodzielnej, ćwiczą zastosowanie form czasu Past Simple.
SPEAKING – Uczniowie pracują jako jedna grupa, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące Alanis Morissette oraz piosenki przez nią wykonywanej i tematu utworu – sytuacji, które można określić mianem ironii losu.
LISTENING, WRITING – Uczniowie znów pracują samodzielnie. Wykorzystują kartę pracy – uzupełniają luki w tekście piosenki Alanis Morissette „Ironic” czasownikami w formie przeszłej (wybierają czasowniki z podanej listy czasowników w bezokoliczniku).
5. Załączniki
a. Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenia opisane w scenariuszu – zdania w czasie teraźniejszym, które uczniowie mają przekształcić na zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie przeszłym. Dodatkowo karta pracy zawiera tekst piosenki z lukami do uzupełnienia.
b. Szablon do pracy z uczniem
Zawiera klucz do ćwiczenia polegającego na uzupełnieniu tekstu piosenki czasownikami w Past Simple oraz pytania do zadania uczniom.
6. Czas trwania lekcji
45 minut
7. Uwagi do scenariusza
Zaleca się wykorzystanie materiałów załączonych do scenariusz – karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.