Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Ironic

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Celem lekcji jest ćwiczenie praktycznego zastosowania czasu przeszłego – Past Simple. Uczniowie przekształcają podane zdania (zawarte w karcie pracy ucznia) tak, by powstały formy przeszłe pytające, twierdzące i przeczące. Pracują także z tekstem piosenki, w którym w odpowiednie miejsca wstawiają czasowniki w czasie Past Simple. Zapoznają się także z nowym słownictwem – zwrotami będącymi opisem wszelakich sytuacji określanych mianem „ironia losu”.

b. Umiejętności

Uczniowie ćwiczą umiejętność pisania – przekształcają zdania zawarte w karcie pracy na zdania w czasie Past Simple (uczniowie mają za zadanie utworzyć zdania twierdzące, pytające i przeczące).

Ćwiczona jest również umiejętność mówienia – w drugiej części lekcji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela – rozmawiają na temat wokalistki, Alanis Morissette, której piosenka jest następnie wykorzystania w trakcie ćwiczenia słuchania ze zrozumieniem. Po wysłuchaniu piosenki i uzupełnieniu luk w jej tekście, uczniowie opowiadają również o sytuacjach, które określiliby jako „ironią losu”.

Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (zarówno czytanie w celu zrozumienia ogólnej treści tekstu piosenki, jak i czytanie ze zrozumieniem szczegółów) oraz słuchanie ze zrozumieniem. Uczniowie uzupełniają luki w tekście podanymi słowami w odpowiedniej formie (mają do wyboru czasowniki podane w bezokoliczniku), dzięki czemu opanowują umiejętność konstruowania zdań w czasie Past Simple.

2. Metoda i forma pracy

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – przekształcają podanie zdania tak, by powstały przeczenia, zdania twierdzące i pytania w czasie Past Simple. Następnie uczniowie pracują jako jedna grupa – rozmawiają z nauczycielem na temat wokalistki, Alanis Morissette, a także opowiadają o „ironiach losu”, jakie kiedyś ich spotkały. Uczestnicy lekcji mogą także podawać przykłady niezwiązane bezpośrednio z nimi (mogą to być sytuacje zasłyszane lub wymyślone). W dalszej części lekcji, podczas słuchania, uczniowie pracują znów samodzielnie – słuchają piosenki „Ironic” i uzupełniają luki czasownikami w formie przeszłej.

3. Środki dydaktyczne

a. Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: zdania do przetworzenia, tekst piosenki,
 w którym uczniowie uzupełniają luki, używając do tego podanych czasowników w bezokoliczniku i zamieniając formy nieosobowe na formy czasu Past Simple.

b. Nagranie piosenki Alanis Morisette – „Ironic”.

4. Przebieg lekcji

WRITING – Uczniowie przekształcają podane zdania tak, by powstały zdania twierdzące, przeczące i pytania w czasie Past Simple. Uczestnicy lekcji rozwijają umiejętność pracy samodzielnej, ćwiczą zastosowanie form czasu Past Simple.

SPEAKING – Uczniowie pracują jako jedna grupa, odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące Alanis Morissette oraz piosenki przez nią wykonywanej i tematu utworu – sytuacji, które można określić mianem ironii losu.

LISTENING, WRITING – Uczniowie znów pracują samodzielnie. Wykorzystują kartę pracy – uzupełniają luki w tekście piosenki Alanis Morissette „Ironic” czasownikami w formie przeszłej (wybierają czasowniki z podanej listy czasowników w bezokoliczniku).

5. Załączniki

a. Karta pracy ucznia

Zawiera ćwiczenia opisane w scenariuszu – zdania w czasie teraźniejszym, które uczniowie mają przekształcić na zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie przeszłym. Dodatkowo karta pracy zawiera tekst piosenki z lukami do uzupełnienia.

b. Szablon do pracy z uczniem

Zawiera klucz do ćwiczenia polegającego na uzupełnieniu tekstu piosenki czasownikami w Past Simple oraz pytania do zadania uczniom.

6. Czas trwania lekcji

45 minut

7. Uwagi do scenariusza

Zaleca się wykorzystanie materiałów załączonych do scenariusz – karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.

RM9fvbmzW7LQQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.00 KB w języku polskim