Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. zna historię, główne założenia i atrybuty islamu;

      2. zna sytuację społeczną w państwach muzułmańskich, w tym relacje pomiędzy kobietami a mężczyznami;

      3. zna przyczyny oraz przejawy wrogości pomiędzy światem zachodnim i światem islamu;

      4. zna przykładowe konflikty wewnątrz świata islamu.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi wskazać kraje (części świata), w których dominuje ludność muzułmańska;

      2. potrafi ocenić, czy terroryzm jest nieodłącznym elementem islamu oraz czy islam jako religia, stanowi zagrożenie dla pokoju na świecie.

  2. Metoda pracy
    Mapa skojarzeń, wykład, praca w grupach, praca z tekstem, prezentacja.

  3. Środki dydaktyczne
    Karteczki – każda z jednym zagadnieniem:

    1. sytuacja społeczna w państwach muzułmańskich, w tym relacje pomiędzy kobietami a mężczyznami;

    2. przyczyny oraz przejawy wrogości pomiędzy światem zachodnim i światem islamu;

    3. konflikty wewnątrz świata islamu; ponadto białe kartki formatu A4 oraz duże arkusze, mazaki, artykuły i kserokopie fragmentów książek z informacjami na tematy wypisane na karteczkach, atlasy, mapa ścienna świata.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • podział klasy na 3 grupy (wybranie w każdej grupie sekretarza, lidera).

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • co to jest sacrum i profanum;

        • elementy religii: doktryna, kult, organizacja;

        • podział religii na politeistyczne i monoteistyczne oraz na uniwersalistyczne i plemienne;

        • struktura wyznaniowa ludności świata;

        • podstawowe informacje na temat islamu;

        • podział islamu na odłamy: sunnicki i szyicki;

        • co to jest: Koran, ramadan, dżihad.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów na kartce formatu A4 napisał na środku słowo „islam”, a dookoła niego hasła, które mu się z nim kojarzą, tak aby powstała mapa skojarzeń.

      2. Nauczyciel wprowadza w zagadnienie przekazując nowe informacje na temat islamu – jego historii, głównych założeń i atrybutów.

      3. Poszczególne grupy uczniów losują po jednym temacie wypisanym na karteczkach, a następnie opracowują dla niego podstawowe informacje korzystając z własnych wiadomości, informacji z podręcznika, artykułów otrzymanych od nauczyciela i haseł encyklopedycznych, oraz atlasów.

    3. Faza podsumowująca

      1. Liderzy grup prezentują na forum wyniki pracy opracowane przez grupy poprzez przyczepienie arkuszy do tablicy i ich odczytanie.

      2. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i uzupełnia braki.

      3. Uczniowie robią notatki z prezentacji wyników.

      4. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia

    1. J. Korba, J. Mordawski, W. Wiecki, „Geografia 2. Geografia i człowiek”, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2005.

    2. F. Plit, W. Osuch, M. Sielatycki, J. Wrona, „Geografia. Część 2. Człowiek i jego działalność”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.

    3. A. Jackowski, „Święta przestrzeń świata, podstawy geografii religii”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.

    4. E. Kopyt, „Cywilizacja Zachodu a problem postrzegania odmienności kulturowych w islamie i hinduizmie”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.

    5. F. Plit, „Konflikty ze światem islamu – konflikty w świecie islamu”, [w:] „Geografia w Szkole”, nr 1 (295), 2006, s. 3–13.

    6. E. Puchnarewicz, „Sytuacja kobiety w krajach arabskich”, [w:] „Geografia w Szkole”, nr 1 (295), 2006, s. 14–17.

    7. E. Orłowska, „Współczesne problemy cywilizacyjne w edukacji geograficznej bez stereotypów (na przykładzie fundamentalizmu i terroryzmu islamskiego)”, [w:] K. Kopeć (red.), „Wybrane zagadnienia kształcenia geograficznego na początku XXI wieku”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2006, s. 9–19.

    8. A. Parzymies (red.), „Islam a terroryzm”, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2003.

    9. J. Danecki, „Polityczne funkcje islamu”, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1991.

    10. M. Owczarz, „Druga liczebnie religia świata – Islam”, [w:] „Geografia w Szkole”, nr 1 (295), 2006, s. 25–27.

    11. S. P. Huntington, „Zderzenie cywilizacji”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2004.

    12. B. J. Barber, „Dżihad kontra McŚwiat”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2004.

    13. „Atlas geograficzny dla szkół średnich”, PPWK, Warszawa 2000.

    14. „Atlas geograficzny. Liceum. Świat – Polska”, Wydawnictwo DEMART, Warszawa 2003.

  6. Załączniki Zadanie domowe

    1. Przeanalizuj mapę skojarzeń, którą wykonałeś na początku lekcji. Uzupełnij ją innym kolorem. Jeżeli pewne poprzednie skojarzenia uważasz za błędne – skreśl je.

    2. Oceń czy terroryzm jest nieodłącznym elementem islamu oraz czy islam jako religia, stanowi zagrożenie dla pokoju na świecie. Wnioski zapisz.

  7. Czas trwania lekcji

    45 minut

  8. Uwagi do scenariusza
    Scenariusz jest rozszerzeniem wiadomości o islamie. Przeznaczony jest do realizacji po lekcji „Zróżnicowanie religijne ludności świata”.

R9Wz3fJcypB9I

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 50.24 KB w języku polskim
R1bMz2spXltyZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim