Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozwiązywanie konfliktów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie konfliktu,

  • kategorie konfliktów: konflikt wartości, konflikt interesów, konflikt strukturalnego, konflikt racji,

  • sposoby rozwiązywania konfliktów: liberalizm, dominację, kompromis, współpracę.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania konfliktu w różnych sytuacjach.

2. Metoda i forma pracy

wykład, praca z tekstem, praca w grupach, drama

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik: Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.

Karteczki z opisem sytuacji konfliktowych i z metodami rozwiązywania konfliktów (niezbędne do wykonania ćwiczeń w grupach).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie wiadomości zdobytych na poprzedniej lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Na podstawie podręcznika uczniowie podają definicję konfliktu.

Konflikt – sytuacja, w której zaistniała sprzeczność interesów, a jej uczestnicy próbują narzucić swoją wolę sobie nawzajem.

  1. Omówienie podstawowych kategorii konfliktów: konfliktu wartości, konfliktu interesów, konfliktu strukturalnego, konfliktu racji (załącznik 1).

  2. Nauczyciel objaśnia metody rozwiązywania konfliktów: kompromis, dominację, liberalizm, współpracę (załącznik 2).

  3. Ćwiczenie metod rozwiązywania konfliktów w grupach.

Ćwiczenie 1. Uczniowie dobierają się w pary lub małe grupki. Losują kartki z opisem sytuacji konfliktowej. Próbują przedstawić reszcie klasy wylosowaną sytuację, a następnie stosują odpowiednią metodę rozwiązania konfliktu.

Ćwiczenie 2. Uczniowie losują metodę rozwiązania konfliktu, a następnie demonstrują ją reszcie klasy, która ma odgadnąć jaka to metoda.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie powtarzają wiadomości zdobyte na lekcji.

5. Bibliografia

Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Notatki dla nauczyciela

załącznik 1.

Wyróżniamy następujące kategorie konfliktów:

  • konflikt wartości – wynika z różnic religijnych, społecznych, a także odmiennej hierarchii wartości każdego człowieka,

  • sprzeczność interesów – dotyczy różnych sposobów zaspokajania potrzeb. Występuje wtedy, gdy zaistnieje konieczność dzielenia się ograniczonymi zasobami,

  • konflikt strukturalny – wynika z różnych pozycji zajmowanych w gospodarce, życiu społecznym,

  • konflikt racji – wynika z błędnego postrzegania swojego miejsca w społeczeństwie.

załącznik 2.

Metody rozwiązywania konfliktów:

  • Kompromis – rozstrzygnięcie sporu w wyniku wzajemnych ustępstw. Żadna ze stron nie jest w pełni zadowolona z osiągniętych celów.

  • Dominacja – polega na dążeniu do uzyskania przewagi jednej ze stron i narzuceniu swojej dominującej pozycji. Jedna ze stron jest w pełni zadowolona, a druga nie otrzymuje niczego.

  • Liberalizm – pozostawienie konfliktu własnemu biegowi i dawanie dużej swobody w podejmowaniu decyzji.

  • Współpraca (metoda dwóch zwycięzców) – polega na zrezygnowaniu z walki i przemocy. Obie strony są zadowolone z osiągniętych celów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R2MdDsJ7jazMo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.94 KB w języku polskim
RgGpg8CVYHM05

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim