Istota, przyczyny i rozwiązywanie konfliktów pracowniczych
Rozwiązywanie konfliktów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcie konfliktu,
kategorie konfliktów: konflikt wartości, konflikt interesów, konflikt strukturalnego, konflikt racji,
sposoby rozwiązywania konfliktów: liberalizm, dominację, kompromis, współpracę.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania konfliktu w różnych sytuacjach.
2. Metoda i forma pracy
wykład, praca z tekstem, praca w grupach, drama
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik: Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.
Karteczki z opisem sytuacji konfliktowych i z metodami rozwiązywania konfliktów (niezbędne do wykonania ćwiczeń w grupach).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Przypomnienie wiadomości zdobytych na poprzedniej lekcji.
b) Faza realizacyjna
Na podstawie podręcznika uczniowie podają definicję konfliktu.
Konflikt – sytuacja, w której zaistniała sprzeczność interesów, a jej uczestnicy próbują narzucić swoją wolę sobie nawzajem.
Omówienie podstawowych kategorii konfliktów: konfliktu wartości, konfliktu interesów, konfliktu strukturalnego, konfliktu racji (załącznik 1).
Nauczyciel objaśnia metody rozwiązywania konfliktów: kompromis, dominację, liberalizm, współpracę (załącznik 2).
Ćwiczenie metod rozwiązywania konfliktów w grupach.
Ćwiczenie 1. Uczniowie dobierają się w pary lub małe grupki. Losują kartki z opisem sytuacji konfliktowej. Próbują przedstawić reszcie klasy wylosowaną sytuację, a następnie stosują odpowiednią metodę rozwiązania konfliktu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie losują metodę rozwiązania konfliktu, a następnie demonstrują ją reszcie klasy, która ma odgadnąć jaka to metoda.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie powtarzają wiadomości zdobyte na lekcji.
5. Bibliografia
Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) Notatki dla nauczyciela
załącznik 1.
Wyróżniamy następujące kategorie konfliktów:
konflikt wartości – wynika z różnic religijnych, społecznych, a także odmiennej hierarchii wartości każdego człowieka,
sprzeczność interesów – dotyczy różnych sposobów zaspokajania potrzeb. Występuje wtedy, gdy zaistnieje konieczność dzielenia się ograniczonymi zasobami,
konflikt strukturalny – wynika z różnych pozycji zajmowanych w gospodarce, życiu społecznym,
konflikt racji – wynika z błędnego postrzegania swojego miejsca w społeczeństwie.
załącznik 2.
Metody rozwiązywania konfliktów:
Kompromis – rozstrzygnięcie sporu w wyniku wzajemnych ustępstw. Żadna ze stron nie jest w pełni zadowolona z osiągniętych celów.
Dominacja – polega na dążeniu do uzyskania przewagi jednej ze stron i narzuceniu swojej dominującej pozycji. Jedna ze stron jest w pełni zadowolona, a druga nie otrzymuje niczego.
Liberalizm – pozostawienie konfliktu własnemu biegowi i dawanie dużej swobody w podejmowaniu decyzji.
Współpraca (metoda dwóch zwycięzców) – polega na zrezygnowaniu z walki i przemocy. Obie strony są zadowolone z osiągniętych celów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak