Ja i konstytucja
Ja i konstytucja
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: konstytucja i preambuła,
wie, jakie cele i zadania oraz prawa i obowiązki wynikają z Preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
b) Umiejętności
Uczeń:
czyta ze zrozumieniem,
wyszukuje informacje w ustawie zasadniczej,
wykorzystuje wiedzę do oceny rzeczywistości.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, ćwiczenia pisemne, scenka, rozmowa nauczająca, praca w zespołach, praca z klasą.
3. Środki dydaktyczne
Tekst Preambuły Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje kopie tekstu Preambuły Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz karty ćwiczeń dla uczniów. Organizuje salę lekcyjną tak, aby uczniowie mogli pracować w 4‑osobowych zespołach.
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od wyjaśnienia pojęcia preambuła i konstytucja.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe zespoły. Zadaniem uczniów jest wspólne wykonanie ćwiczenia pisemnego (załącznik 2). Następnie odpowiedzi uczniów prezentowane są na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje na głos tekst Preambuły. Wyjaśnia z uczniami znaczenie poszczególnych fraz (załącznik 1).
W grupach uczniowie odczytują tekst Preambuły i wspólnie wykonują ćwiczenie pisemne (załącznik 3). Po zakończeniu zadania, uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zadaniami i celami władzy wynikającymi z Preambuły Konstytucji Rzeczpospolitej (załącznik 4).Uczniowie, pracując w grupach, powinni zilustrować to zadanie czy cel przykładami z życia publicznego. Uczniowie mogą przygotować scenkę sytuacyjną lub wymyślony wywiad z parlamentarzystą lub ministrem.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Tekst Preambuły
załącznik 1.
KONSTYTUCJA
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 2 kwietnia 1997 r.
PREAMBUŁA
W trosce o byt i przyszłość naszej Ojczyzny,
odzyskawszy w 1989 roku możliwość suwerennego i demokratycznego stanowienia o Jej losie,
my, Naród Polski - wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,
zarówno wierzący w Boga
będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna,
jak i nie podzielający tej wiary,
a te uniwersalne wartości wywodzący z innych źródeł,
równi w prawach i w powinnościach wobec dobra wspólnego - Polski,
wdzięczni naszym przodkom za ich pracę, za walkę o niepodległość okupioną ogromnymi ofiarami, za kulturę zakorzenioną w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu i ogólnoludzkich wartościach,
nawiązując do najlepszych tradycji Pierwszej i Drugiej Rzeczypospolitej,
zobowiązani, by przekazać przyszłym pokoleniom wszystko, co cenne z ponad tysiącletniego dorobku,
złączeni więzami wspólnoty z naszymi rodakami rozsianymi po świecie,
świadomi potrzeby współpracy ze wszystkimi krajami dla dobra Rodziny Ludzkiej,
pomni gorzkich doświadczeń z czasów, gdy podstawowe wolności i prawa człowieka były w naszej Ojczyźnie łamane,
pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie, a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność,
w poczuciu odpowiedzialności przed Bogiem lub przed własnym sumieniem,
ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej
jako prawa podstawowe dla państwa
oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
Wszystkich, którzy dla dobra Trzeciej Rzeczypospolitej tę Konstytucję będą stosowali,
wzywamy, aby czynili to, dbając o zachowanie przyrodzonej godności człowieka,
jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi,
a poszanowanie tych zasad mieli za niewzruszoną podstawę Rzeczypospolitej Polskiej.
Źródło: http://www.sejm.gov.pl/prawo/konstytucja/kon1.htm
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Porozmawiajcie w grupie na temat obowiązków władzy wobec obywateli. Uzupełnijcie mapę myśli, dopisując 5 propozycji.
załącznik 3.
Przeczytaj tekst Preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej. Odpowiedz na pytania.
Czym jest Konstytucja?
……………………………………………………………………………………..
Kto ustanowił Konstytucję?
……………………………………………………………………………………..
Kogo dotyczy Konstytucja?
……………………………………………………………………………………..
Jakie są obowiązki władzy wobec obywateli wynikające z Preambuły Konstytucji?
……………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………..
Jakie są obowiązki i prawa obywateli wynikające z Preambuły Konstytucji?
……………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………..
załącznik 4.
poszanowanie praw obywatelskich
rzetelność i sprawność w działaniu instytucji publicznych
poszanowanie wolności
poszanowanie sprawiedliwości
współdziałaniu władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej
szacunek dla godności człowieka
obowiązek solidarności z innymi
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak