RbuN4VqnaGByG
Kolorowa fotografia przedstawia drewniane pionki do gry, w kształcie zwężających się ku górze walców, zakończone kulką. Ustawione są na ziemi. Po prawej stronie stoi jeden pionek, zaś po lewej osiem. Tło fotografii jest rozmazane.

Ja przemawiam, wy słuchacie!

Wystąpienie publiczne
Źródło: domena publiczna.
Twoje cele
  • dowiesz się, jak zredagować i wygłosić przemówienie,

  • określisz środki językowe charakterystyczne dla przemówienia,

  • zredagujesz mowę okolicznościową.

Przygotowanie mowy okolicznościowej związane jest z podstawową znajomością zasad retoryki, czyli sztuki budowania wypowiedzi (pisemnych lub ustnych) o charakterze perswazyjnym i artystycznym. Celem retoryki jest zyskanie sympatii słuchaczy, zbudowanie z nimi relacji oraz przekonanie ich do jakiejś sprawy. Profesjonalni mówcy wykorzystują różne środki stylistyczne, aby wzmocnić siłę przekazu i nadać wypowiedzi ozdobny oraz wzniosły charakter. Retoryka narodziła się w starożytnej Grecji. Współcześnie stosuje się ją głównie w wypowiedziach publicznych.

Polecenie 1

Przypomnij sobie jak powinna być zbudowana mowa okolicznościowa. Możesz zapoznać się z informacjami zamieszczonymi w materiale pt. „W szkole mówimy o szkoleP1DADm1L1W szkole mówimy o szkole”.

R1Ele8QRW73tY
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem „Jak przygotować się do wystąpienia publicznego?”, a następnie wykonaj polecenia.

RlfFt7zOzwSvA
Film przedstawia właściwe sposoby przygotowania się do wystąpienia publicznego.
Polecenie 2

Wyszukaj w dostępnych źródłach przykładowe wzorcowe przemówienia znanych mówców, których wystąpienia „porywały tłumy” (np.: Winstona ChurchillaWinstona Churchilla Winstona Churchilla, Johna F. Kennedy'egoJohna F. Kennedy'ego ohna F. Kennedy'ego, Martina Luthera Kinga czy Jana Pawła II), a następnie określ cechy dobrego mówcy. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RepPfIlLXDMfl
(Uzupełnij).
Winstona Churchilla
Johna F. Kennedy'ego
Polecenie 3

Rozważ, czy wystarczy „odpowiedni” wygląd i gruntowna znajomość tematu, by wygłosić dobre przemówienie. Wymień inne czynniki decydujące o powodzeniu mówcy. Uzasadnij swoje zdanie.

R13M8Nq1r9sqx
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Podczas wystąpień publicznych mówcy może towarzyszyć stres. Zastanów się i odpowiedz, w jaki sposób radzisz sobie z tremą podczas wypowiedzi na forum czy w sytuacjach, kiedy musisz publicznie zabrać głos. Sformułuj trzy „rady dla przemawiającego”, które pomogą mu przezwyciężyć lęk.

Ran7sgPMwRFz5
(Uzupełnij).

Przeczytaj treść mowy okolicznościowej zredagowanej na podstawie tekstu Marty Tomczyk, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Mowa okolicznościowa
Mowa okolicznościowa

Szanowni Państwo, Drodzy Koledzy!

Spotkaliśmy się dzisiaj, by uczestniczyć w uroczystości otwarcia nowej biblioteki. To bardzo ważny dzień w życiu naszej szkoły, możemy go wręcz nazwać świętem czytelnictwa! Książki towarzyszą nam prawie od urodzenia – najpierw czytają nam je rodzice i dziadkowie, a potem robimy to już sami. Z biegiem lat uczymy się wybierać książki, decydujemy, którzy autorzy stają się naszymi ulubionymi...

Biblioteki są prawie tak stare jak ludzkość, a w każdym razie równie stare jak pismo. Dwie najstarsze i największe z nich to Biblioteka AleksandryjskaBiblioteka AleksandryjskaBiblioteka AleksandryjskaPergamońskaBiblioteka PergamońskaPergamońska. Choć zostały zniszczone, pamięć o nich pozostała żywa do naszych czasów. Największą biblioteką we współczesnym świecie jest Biblioteka Kongresu USABiblioteka Kongresu USABiblioteka Kongresu USA, a w Polsce Biblioteka JagiellońskaBiblioteka JagiellońskaBiblioteka Jagiellońska, mieszcząca ponad 2 miliony książek. Nasza szkolna biblioteka nie jest oczywiście tak duża. Mieści 10 tysięcy tytułów, w tym lektury czy rozmaite zbiory haseł i definicji – encyklopedie oraz słowniki.

Nowoczesna czytelnia, taka jak nasza, posiada stały dostęp do internetu. Można tu uczyć się, odrabiać lekcje, ale także przyjemnie spędzać czas, relaksując się, czytając czasopisma młodzieżowe czy surfującsurfowaćsurfując po sieci.

Wszyscy pamiętamy, jak ciasno i niewygodnie było w naszej starej bibliotece! Od dzisiaj mamy do dyspozycji wspaniałe i obszerne sale, nowe książki i wygodne stoliki. Możemy cieszyć się lekturą i zabawą – uczyć się i odpoczywać.

Szanowni Państwo, Drodzy Koledzy! Nasza nowa biblioteka powstała dzięki wysiłkowi Komitetu Rodzicielskiego i Rady Szkoły. Jesteśmy dumni z posiadania wspaniałych zasobów, które przez wiele lat będą służyły do szerzenia wiedzy. Kto wie – może dzięki temu wychowamy nowe pokolenie noblistów! Zapraszam do odwiedzania biblioteki!

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Encyklopedia szkolna. Język polski, oprac. Learnetic SA, red. Marta Tomczyk, Kraków 2004, s. 364–365.
Ćwiczenie 1

Jaki cel mogą mieć poniższe zdania? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.

RENC5nrlvoGhU
Kto jest nadawcą mowy okolicznościowej? Możliwe odpowiedzi: 1. uczeń, 2. szkolny bibliotekarz, 3. dyrektor szkoły, 4. nauczyciel
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1OtdaxtUW8aE
Kto jest adresatem mowy okolicznościowej? Możliwe odpowiedzi: 1. wszystkie odpowiedzi są poprawne, 2. uczniowie, 3. nauczyciele, 4. dyrekcja szkoły
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFPW1PlpS1aet
Ćwiczenie 2
Dopasuj nagłówki do fragmentów tekstu. Szanowni Państwo, Drodzy Koledzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia Spotkaliśmy się dzisiaj, by uczestniczyć w uroczystości otwarcia nowej biblioteki. To bardzo ważny dzień w życiu naszej szkoły. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia Książki towarzyszą nam bowiem prawie od urodzenia – najpierw czytają nam je rodzice i dziadkowie, a potem robimy to już sami. Uczymy się wybierać książki, mamy ulubionych autorów... To nic dziwnego – biblioteki są prawie tak stare, jak ludzkość, a w każdym razie równie stare, jak pismo. Dwie najstarsze i największe biblioteki to Biblioteka Aleksandryjska i Pergamońska. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia I choć zostały zniszczone, pamięć o nich pozostała żywa do naszych czasów, co świadczy o tym, jak ważną rolę dla człowieka odgrywa książka. Największą biblioteką świata współczesnego jest Biblioteka Kongresu USA, a w Polsce Biblioteka Jagiellońska, mieszcząca ponad 2 miliony książek. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia Nasza szkolna biblioteka nie jest oczywiście tak duża. Mieści 10 tysięcy tytułów, w tym lektury i rozmaite pomoce naukowe – encyklopedie i słowniki. Nowoczesne wyposażona czytelnia posiada stały dostęp do internetu. Można tu uczyć się, odrabiać lekcje, ale także przyjemnie spędzać czas, relaksując się, czytając czasopisma młodzieżowe czy surfując po sieci. Ta wspaniała biblioteka powstała dzięki wysiłkowi Komitetu Rodzicielskiego i Rady Szkoły. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia Wszyscy pamiętamy, jak ciasno i niewygodnie było w naszej starej bibliotece! Teraz wszystko się zmieni – od dzisiaj mamy do dyspozycji wspaniałe i obszerne sale, nowe książki i wygodne stoliki. Możemy cieszyć się lekturą i zabawą – uczyć się i odpoczywać. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia Szanowni Państwo, drodzy koledzy – zapraszam was do odwiedzenia naszej biblioteki, z której jesteśmy dumni. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia Prawdą jest powiedzenie, iż „książka to najlepszy przyjaciel” – niech będzie naszym przyjacielem przez wiele, wiele lat. Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawienie faktów, 2. Błyskotliwa puenta, 3. Podsumowanie, 4. Subiektywna ocena faktów, 5. Nawiązanie kontaktu z publicznością, 6. Argumentowanie, 7. Odpieranie ewentualnych zarzutów, 8. Informacja o temacie wystąpienia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

W poniższy fragment mowy okolicznościowej wpleć środki wyrazu, dzięki którym przemawiający może wpływać na odbiorcę.

„Nasza szkolna biblioteka [...] mieści 10 tysięcy tytułów, w tym lektury czy rozmaite zbiory haseł i definicji – encyklopedie oraz słowniki”.

RYoMRaDcPRcS9
(Uzupełnij).
R1ToqYRFtE06y
Ćwiczenie 4
W podanym zdaniu zaznacz wyraz, który jest homonimem. Teraz wszystko się zmieni – od dzisiaj mamy do dyspozycji wspaniałe i obszerne sale, nowe książki i wygodne stoliki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij znaczenia wybranego homonimu z ćw. 4., a następnie z każdym ze znaczeń ułóż odrębne zdanie.

R1bG8efgl0mke
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Uporządkuj podane wyrazy według zakresu znaczeniowego - od najszerszego do najwęższego.

R1HzOGyd2fToD
Elementy do uszeregowania: 1. człowiek, 2. pisarz, 3. Henryk Sienkiewicz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RMtf5DTKx8fj1
Elementy do uszeregowania: 1. szkoła, 2. budynek, 3. podstawówka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXDwYqYEiYieA
Elementy do uszeregowania: 1. lektura, 2. książka, 3. W pustyni i w puszczy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Uporządkuj podane wyrazy według treści znaczeniowej - od najszerszej do najwęższej.

RYHIqYwOMWO5A
Elementy do uszeregowania: 1. dyrektor, 2. dyrektor szkoły, 3. mężczyzna
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1QVSTxIrYFXE
Elementy do uszeregowania: 1. człowiek, 2. słuchacz, 3. uczeń
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RRgaGufvg3O89
Elementy do uszeregowania: 1. skrzyżowanie rąk, 2. mowa ciała, 3. gest
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RdLBi3EL6TLg8
Ćwiczenie 8
Z podanych liter ułóż nazwy środków językowych, najczęściej używanych w wypowiedziach retorycznych. strofaapo Tu uzupełnij – bezpośredni zwrot do adresata. krzykwynienie Tu uzupełnij – wypowiedzenie wykrzyknikowe. pela Tu uzupełnij – wezwanie skierowane do odbiorców. liczwyenie Tu uzupełnij – kolejne wymienianie elementów raz z ich ewentualnym opisem. używanie sownikacza – Tu uzupełnij w 1. os. lp. lub lm.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjrYuwSkZcZD8
Ćwiczenie 9
Podane nazwy środków językowych połącz z pełnionymi przez nie funkcjami. Apostrofa Możliwe odpowiedzi: 1. Zachęcania do działania, chęć wpłynięcia na rozmówcę., 2. Nawiązanie kontaktu z odbiorcami., 3. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy., 4. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy lub tworzenie poczucia wspólnoty., 5. Wstępne wprowadzenie punktów, które chce się rozważyć lub ich podsumowanie. Wykrzyknienie Możliwe odpowiedzi: 1. Zachęcania do działania, chęć wpłynięcia na rozmówcę., 2. Nawiązanie kontaktu z odbiorcami., 3. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy., 4. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy lub tworzenie poczucia wspólnoty., 5. Wstępne wprowadzenie punktów, które chce się rozważyć lub ich podsumowanie. Apel Możliwe odpowiedzi: 1. Zachęcania do działania, chęć wpłynięcia na rozmówcę., 2. Nawiązanie kontaktu z odbiorcami., 3. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy., 4. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy lub tworzenie poczucia wspólnoty., 5. Wstępne wprowadzenie punktów, które chce się rozważyć lub ich podsumowanie. Wyliczenie Możliwe odpowiedzi: 1. Zachęcania do działania, chęć wpłynięcia na rozmówcę., 2. Nawiązanie kontaktu z odbiorcami., 3. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy., 4. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy lub tworzenie poczucia wspólnoty., 5. Wstępne wprowadzenie punktów, które chce się rozważyć lub ich podsumowanie. Używanie czasownika w 1. os. lp. lub lm. Możliwe odpowiedzi: 1. Zachęcania do działania, chęć wpłynięcia na rozmówcę., 2. Nawiązanie kontaktu z odbiorcami., 3. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy., 4. Podkreślenie emocjonalnego zaangażowania mówcy lub tworzenie poczucia wspólnoty., 5. Wstępne wprowadzenie punktów, które chce się rozważyć lub ich podsumowanie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Wyobraź sobie, że zostałeś wyznaczony do wygłoszenia mowy okolicznościowej z okazji otwarcia nowej biblioteki szkolnej. Przeczytaj zamieszczony powyżej tekst „Mowa okolicznościowa” głośno, wolno i wyraźnie. Zapisz swoje przemyślenia.

R14cBZbxc2yqq
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Zredaguj przemówienie z okazji otwarcia w twojej szkole laboratorium przyszłości, dzięki któremu uczniowie będą mogli korzystać z drukarek 3D, robotów, dronów i innych nowoczesnych technologii.

RxRccwI1VEuvr
(Uzupełnij).

Słownik

Biblioteka Aleksandryjska
Biblioteka Aleksandryjska

największa biblioteka świata starożytnego, mieszcząca się niegdyś w Egipcie; jej zbiory spłonęły w wyniku pożaru

Biblioteka Jagiellońska
Biblioteka Jagiellońska

polska biblioteka akademicka znajdująca się w Krakowie

Biblioteka Kongresu USA
Biblioteka Kongresu USA

biblioteka publiczna znajdująca się w Waszyngtonie

Biblioteka Pergamońska
Biblioteka Pergamońska

największa po Bibliotece Aleksandryjskiej książnica świata starożytnego, mieszcząca się niegdyś w zachodniej części Azji Mniejszej

surfować
surfować

[czyt. serfować] tu: korzystać z zasobów sieci internetowej

Notatnik

R1WkkGngPMNbF
(Uzupełnij).

Bibliografia

Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 09.02.2023].

Tomczyk M. (red.), (2004), Encyklopedia szkolna. Język polski, Kraków: Zielona Sowa.