Ja też mogę coś ofiarować innym.
Autor/autorka
Agnieszka Borgieł
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
spec_zajęcia rewalidacyjne
3. Temat zajęć
Ja też mogę coś ofiarować innym.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Pomaganie innym to jedna z ważniejszych umiejętności społecznych. Dla uczniów z autyzmem nie jest ona jednak tak oczywista i łatwa, jak dla uczniów normatywnych. Dzieci autystyczne mają problemy z rozumieniem potrzeb innych, w związku z czym nie potrafią odpowiednio na te potrzeby reagować. Dlatego tak ważne jest wzmacnianie ich kompetencji społecznych, m.in. poprzez podejmowanie tematyki pomagania innym.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Narzędzia TIK są od kilku lat nieodłącznym elementem zajęć. Są atrakcyjne dla dzieci, przyciągają ich uwagę oraz motywują do pracy. Dzięki zastosowaniu technologii nauka kojarzona jest z zabawą, co na etapie edukacji wczesnoszkolnej jest niezwykle ważne. Pokazując dzieciom wartościowe aplikacje, zachęcam je zdobywania wiedzy w sposób dla nich atrakcyjny i przyjemny.
7. Cel ogólny zajęć
podniesienie stopnia funkcjonowania społecznego ucznia
8. Cele szczegółowe zajęć
kształtowanie umiejętności społecznych
rozwijanie umiejętności rozumienia potrzeb innych ludzi
uczenie zachowań właściwych w danych sytuacjach społecznych
9. Metody i formy pracy
Metody:
- słowne
- pokazowe
- praktycznego działania
Formy pracy:
- indywidualna
10. Środki dydaktyczne
interaktywny termometr uczuć
- bajka „Drzewo, które umiało dawać”
- prezentacja Genially „Jak mogę pomóc innym?”, a na niej:film „Jak mogę pomóc rodzicom?”
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do Internetu
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Bajka oraz rozmowa kierowana
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Prezentacja bajki https://www.youtube.com/watch?v=rZ_W3LdFwsw oraz rozmowa kierowana.
1. Jak wyglądała przyjaźń drzewa z małym chłopcem?
2. Dlaczego chłopiec spędzał z drzewem coraz mniej czasu?
3. Co drzewo ofiarowało chłopcu, kiedy potrzebował pieniędzy?
4. Dlaczego drzewo ofiarowało chłopcu wszystkie swoje gałęzie?
5. Dlaczego drzewo było samotne?
6. W jaki sposób drzewo pomogło chłopakowi, kiedy ten został zupełnie sam?
7. Co drzewo ofiarowało chłopcu, kiedy ten był już staruszkiem?
8. Czy masz kogoś, na kogo zawsze możesz liczyć - kto pomoże Ci w każdej sytuacji?
9. Czy jest ktoś, komu Ty często pomagasz?
Aktywność 2
Temat: Wskazanie różnych sposobów pomocy innym
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Wyświetlenie prezentacji „Jak mogę pomóc innym?” https://view.genial.ly/620e33e221681f00120bdf02/interactive-content-jak-moge-pomoc-innym
Omówienie sposobów pomagania
1) rodzicom - filmik https://www.youtube.com/watch?v=0xl3VuazRo4
2) dziadkom - memory https://wordwall.net/pl/resource/27779980/co-mog%c4%99-zrobi%c4%87-dla-babci-i-dziadka
3) kolegom - test wyboru https://wordwall.net/pl/resource/29019734/jak-mog%c4%99-pom%c3%b3c-kolegom
4) wskazanie innym możliwości - puzzle https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/edukacja/435301-plakat-co-mo%C5%BCna-komu%C5%9B-da%C4%87
Aktywność 3
Temat: Zadanie twórcze
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Przygotowanie komiksu dotyczącego pomagania innym https://www.toonytool.com/
Aktywność 4
Temat: Czy wiem, na czym polega pomaganie?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Wykonanie ćwiczenia interaktywnego https://learningapps.org/16643611
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ćwiczenie interaktywne https://wordwall.net/pl/resource/29226029/ewaluacja-zaj%c4%99%c4%87
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Wszystkie materiały do zajęć zebrane zostały na padlecie https://padlet.com/agajarczok/iz30qtdo9r88bylr
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna