Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ja, ty ,my – możemy chronić środowisko!

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna możliwości własnych drobnych działań w celu ochrony środowiska naturalnego,

  • rozumie zagrożenia odpadami środowiska przyrodniczego,

  • Wskazuje zależności między działaniem człowieka a stanem przyrody.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi podejmować działania zapobiegające dewastacji środowiska przyrodniczego,

  • potrafi dokonać samooceny swojego postępowania,

  • potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest aktywny,

  • współpracuje w grupie,

  • przyjmuje postawę odpowiedzialności za stan środowiska.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, dyskusja, sesja plakatowa.

3. Środki dydaktyczne

Kartki ze wskazaniami działań chroniących środowisko, arkusze papieru, mazaki, klej.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Nauczyciel odczytuje myśl Lestera Browna „ Nie odziedziczyliśmy Ziemi po naszych przodkach. Pożyczyliśmy ją od naszych dzieci.” Zachęca uczniów do swobodnych wypowiedzi na ten temat.

3. Nauczyciel podaje cele lekcji i wyjaśnia jej organizację.

b) Faza realizacyjna

  1. Podział klasy na 4 grupy, praca w grupach według instrukcji w załącznikach. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru z hasłem oraz propozycje działań.

c) Faza podsumowująca

  1. Sprawozdawcy grup przypinają arkusze i odczytują zapisane informacje.

  2. Krótka dyskusja nad zapisanymi treściami, wnioski uczniowie przepisują do zeszytów.

  3. Ocena pracy dzieci.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

I ty możesz chronić naszą glebę!

Grupa I………………………………………………………………………

Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.

Kartki z propozycjami:

- zbieraj zużyte baterie,

- kupuj artykuły ze znaczkiem ochrony środowiska,

- jeśli korzystasz często z urządzenia na baterie stosuj akumulatory,

Twoje propozycje:

Wnioski:

Załącznik nr 2

I ty możesz chronić powietrze

Grupa II……………………………………………………………………………

Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.

Kartki z propozycjami:

- jeśli masz do pokonania małą odległość idź piechotą,

- korzystaj często ze środków komunikacji publicznej,

- kupuj aerozole bez freonu,

Twoje propozycje:

Wnioski:

Załącznik nr 3

I ty możesz walczyć z zaśmieceniem Ziemi

Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.

Kartki propozycjami:

- kupuj produkty trwałego użytku,

- wybieraj produkty w opakowaniach wielokrotnego użytku,

- na zakupy zabieraj własną torbę,

- nie marnuj papieru,

- ogranicz używanie przedmiotów jednorazowych,

Twoje propozycje:

Wnioski:

Załącznik nr 4

I ty możesz chronić nasze wody!

Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.

Kartki z propozycjami:

- gdy myjesz zęby zakręcaj kran,

- napraw cieknący kran lub spłuczkę,

- bierz prysznic zamiast kąpieli w wannie,

- pierz, gdy będzie pełna pralka,

Twoje propozycje:

Wnioski:

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

ROWtvRXRpS9hI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 79.50 KB w języku polskim
R1BrubBy90OUS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim