Ja, ty, my – możemy chronić środowisko!
Ja, ty ,my – możemy chronić środowisko!
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna możliwości własnych drobnych działań w celu ochrony środowiska naturalnego,
rozumie zagrożenia odpadami środowiska przyrodniczego,
Wskazuje zależności między działaniem człowieka a stanem przyrody.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi podejmować działania zapobiegające dewastacji środowiska przyrodniczego,
potrafi dokonać samooceny swojego postępowania,
potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.
c) Postawy
Uczeń:
jest aktywny,
współpracuje w grupie,
przyjmuje postawę odpowiedzialności za stan środowiska.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, dyskusja, sesja plakatowa.
3. Środki dydaktyczne
Kartki ze wskazaniami działań chroniących środowisko, arkusze papieru, mazaki, klej.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Nauczyciel odczytuje myśl Lestera Browna „ Nie odziedziczyliśmy Ziemi po naszych przodkach. Pożyczyliśmy ją od naszych dzieci.” Zachęca uczniów do swobodnych wypowiedzi na ten temat.
3. Nauczyciel podaje cele lekcji i wyjaśnia jej organizację.
b) Faza realizacyjna
Podział klasy na 4 grupy, praca w grupach według instrukcji w załącznikach. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru z hasłem oraz propozycje działań.
c) Faza podsumowująca
Sprawozdawcy grup przypinają arkusze i odczytują zapisane informacje.
Krótka dyskusja nad zapisanymi treściami, wnioski uczniowie przepisują do zeszytów.
Ocena pracy dzieci.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
I ty możesz chronić naszą glebę!
Grupa I………………………………………………………………………
Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.
Kartki z propozycjami:
- zbieraj zużyte baterie,
- kupuj artykuły ze znaczkiem ochrony środowiska,
- jeśli korzystasz często z urządzenia na baterie stosuj akumulatory,
Twoje propozycje:
Wnioski:
Załącznik nr 2
I ty możesz chronić powietrze
Grupa II……………………………………………………………………………
Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.
Kartki z propozycjami:
- jeśli masz do pokonania małą odległość idź piechotą,
- korzystaj często ze środków komunikacji publicznej,
- kupuj aerozole bez freonu,
Twoje propozycje:
Wnioski:
Załącznik nr 3
I ty możesz walczyć z zaśmieceniem Ziemi
Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.
Kartki propozycjami:
- kupuj produkty trwałego użytku,
- wybieraj produkty w opakowaniach wielokrotnego użytku,
- na zakupy zabieraj własną torbę,
- nie marnuj papieru,
- ogranicz używanie przedmiotów jednorazowych,
Twoje propozycje:
Wnioski:
Załącznik nr 4
I ty możesz chronić nasze wody!
Pod umieszczonym na arkuszu hasłem przyklej odpowiadające tobie działania zapisane na kartach ze wskazaniami, dopisz własne pomysły oraz zapisz wyciągnięte wnioski.
Kartki z propozycjami:
- gdy myjesz zęby zakręcaj kran,
- napraw cieknący kran lub spłuczkę,
- bierz prysznic zamiast kąpieli w wannie,
- pierz, gdy będzie pełna pralka,
Twoje propozycje:
Wnioski:
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak