Jacy są Europejczycy?
Jacy są Europejczycy?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczniowie:
powtarzają i utrwalają słownictwo ogólne z różnych dziedzin (narody europejskie, wygląd zewnętrzny, cechy osobowości),
pogłębiają wiedzę o krajach europejskich.
b) Umiejętności
Uczniowie:
potrafią scharakteryzować wybrany kraj i naród europejski,
doskonalą rozumienie tekstu czytanego.
2. Metoda i forma pracy
Metoda komunikacyjna i tradycyjna, praca indywidualna, zbiorowa lub w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Tekst historyczny
Słownik encyklopedyczny
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie.
Nauczyciel pokazuje uczniom symbol Unii Europejskiej i pyta ich, co on oznacza. Następnie padają pytania: Ile krajów liczy Unia Europejska? Jakie to kraje? Jakie narody zamieszkiwały Europę w przeszłości?
2. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst o Celtach i prosi o scharakteryzowanie tego narodu, według punktów:
wygląd zewnętrzny,
cechy osobowości,
kuchnia,
z czego zasłynęli w świecie.
Les Celtes.
Nous commencerons directement par signaler que les Celtes sont les ancêtres de la plupart des civilisations européennes actuelles. Les Gaulois, que les Romains appelaient déjà des Celtes, étaient connus dans tout l’empire pour être de grands consommateurs de viande et de poissons salés. Ils se caractérisaient aussi par leurs parures somptueuses, faites de bijoux, d’or et d’autres métaux richement travaillés. Ils étaient notamment très fiers de leurs orfèvrerie* et de leurs habiles artisans. Grands commerçants, ils établissaient des échanges avec les Grecs. Les descriptions laissées par les auteurs classiques présentent les guerriers celtes comme des hommes de grande taille, à la peau claire et portant des cheveux naturellement blonds.
*orfèvrerie – objets d’ornement en métaux précieux
3. Ćwiczenie. Należy połączyć w pary następujące wyrazy i utworzyć z nich zdania.
l’Italie la grenouille
la France le spaghetti
l’Angleterre le flamenco
l’Espagne le temps pluvieux
la Suisse les tulipes
les Pays‑Bas les banques
4. Ćwiczenie. Uzupełnij tabelkę.
Pays | Capitale | Habitants | Nombre des habitants |
Bruxelles | |||
la Suède | |||
les Espagnoles | |||
80 milions |
5. Bibliografia
Fouquet E., Dictionnaire encyclopédique, Hachette, Paris 2001.
Tekst Les Celtes (http://www.chez.com/geso/CIVILISATIONS/peuples_Celtes.htm).
6. Załączniki
Zadanie domowe
W domu uczniowie charakteryzują wybrany naród europejski według punktów do tekstu o Celtach.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
W punkcie 3. nauczyciel podaje wzór zdania, np.: I’Italie est connue pour le spaghetti.