Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jacy są Europejczycy?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie:

  • powtarzają i utrwalają słownictwo ogólne z różnych dziedzin (narody europejskie, wygląd zewnętrzny, cechy osobowości),

  • pogłębiają wiedzę o krajach europejskich.

b) Umiejętności

Uczniowie:

  • potrafią scharakteryzować wybrany kraj i naród europejski,

  • doskonalą rozumienie tekstu czytanego.

2. Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna i tradycyjna, praca indywidualna, zbiorowa lub w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Tekst historyczny

Słownik encyklopedyczny

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie.

Nauczyciel pokazuje uczniom symbol Unii Europejskiej i pyta ich, co on oznacza. Następnie padają pytania: Ile krajów liczy Unia Europejska? Jakie to kraje? Jakie narody zamieszkiwały Europę w przeszłości?

2. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst o Celtach i prosi o scharakteryzowanie tego narodu, według punktów:

  • wygląd zewnętrzny,

  • cechy osobowości,

  • kuchnia,

  • z czego zasłynęli w świecie.

Les Celtes.

Nous commencerons directement par signaler que les Celtes sont les ancêtres de la plupart des civilisations européennes actuelles. Les Gaulois, que les Romains appelaient déjà des Celtes, étaient connus dans tout l’empire pour être de grands consommateurs de viande et de poissons salés. Ils se caractérisaient aussi par leurs parures somptueuses, faites de bijoux, d’or et d’autres métaux richement travaillés. Ils étaient notamment très fiers de leurs orfèvrerie* et de leurs habiles artisans. Grands commerçants, ils établissaient des échanges avec les Grecs. Les descriptions laissées par les auteurs classiques présentent les guerriers celtes comme des hommes de grande taille, à la peau claire et portant des cheveux naturellement blonds.

*orfèvrerie – objets d’ornement en métaux précieux

3. Ćwiczenie. Należy połączyć w pary następujące wyrazy i utworzyć z nich zdania.

l’Italie la grenouille

la France le spaghetti

l’Angleterre le flamenco

l’Espagne le temps pluvieux

la Suisse les tulipes

les Pays‑Bas les banques

4. Ćwiczenie. Uzupełnij tabelkę.

Pays

Capitale

Habitants

Nombre des habitants

Bruxelles

la Suède

les Espagnoles

80 milions

5. Bibliografia

  1. Fouquet E., Dictionnaire encyclopédique, Hachette, Paris 2001.

  2. Tekst Les Celtes (http://www.chez.com/geso/CIVILISATIONS/peuples_Celtes.htm).

6. Załączniki

Zadanie domowe

W domu uczniowie charakteryzują wybrany naród europejski według punktów do tekstu o Celtach.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

W punkcie 3. nauczyciel podaje wzór zdania, np.: I’Italie est connue pour le spaghetti.

REgqrNzkYTP0F

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.07 KB w języku polskim
RNp9izd0JOobq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim