Jajo – budowa, ciekawostki, zastosowanie.
Autor/autorka
Anna Stefaniak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Jajo – budowa, ciekawostki, zastosowanie.
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat pośrednio koresponduje z treściami omawianymi w czasie wiosny w klasie trzeciej:
Omawianie lektury H. Ch. Andersena „Brzydkie kaczątko”;
Tematy związane z wiosną oraz ze Świętami Wielkanocnymi.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie technologii zaktywizuje i zaangażuje wszystkich uczniów w tok lekcji, również obcojęzycznych i mających trudności w przyswajaniu wiedzy, posiadających opinię z poradni psychologiczno - pedagogicznej. Ponadto uatrakcyjni lekcję, przez co nabycie nowej wiedzy i umiejętności stanie się bardziej efektywne.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie budowy jaja, jego właściwości, cech i walorów zdrowotnych oraz zwierząt jajorodnych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń poznaje budowę jaja i zwierzęta jajorodne.
Uczeń potrafi odróżnić różne rodzaje jaj (świeże/nieświeże; ugotowane/surowe; kurze/strusie) .
Uczeń zna wartości odżywcze jaj i potrafi przyrządzić zdrowy posiłek.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: zagadka, pogadanka, pokaz z objaśnieniem, eksperyment, doświadczenie.
Formy pracy: indywidualna i grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Rzutnik, komputer, zasoby sieci (materiały ZPE, LearningApps, Genially)
2. Jaja (surowe, gotowane, nieświeże, kurze, przepiórcze), słoik z wodą, płaska miseczka.
3. Rzeczy potrzebne do wykonania pasty jajecznej (miseczka, widelec, pieczywo, talerzyk, ściereczka, przyprawy, pomidorki koktajlowe).
11. Wymagania w zakresie technologii
Do przeprowadzenia lekcji niezbędny będzie komputer (smartfon/tablet) z dostępem do internetu oraz rzutnik (tablica multimedialna).
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Jajo- co to takiego?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wyświetla ilustrację zawierającą różne rzeczy (kurczak, żółw, jajecznica, brzydkie kaczątko, dinozaur). Zadaje dzieciom pytanie: „Co mają ze sobą wspólnego pokazane rzeczy?”.
https://view.genial.ly/62473b34703e69001944bfde/interactive-content-sport-vibrant-timeline
Aktywność 2
Temat: Jajo – budowa, właściwości, zwierzęta jajorodne.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel rozbija jajo kurze. Oddziela białko od żółtka oraz skorupki. Uczniowie mogą dotknąć, powąchać, obejrzeć (podanie do każdego z uczniów miseczki z rozbitym jajem). W tle na tablicy wyświetlona jest plansza nr 3 „Obejrzyj ilustrację” z ZPE
2. Porównanie z jajem przepiórki (podobne czynności).
3. Wykonanie eksperymentów (W tle na tablicy wyświetlona jest plansza nr 4 „Przeczytaj ciekawostki o jajach” z ZPE):Jak rozpoznać jajo świeże od nieświeżego? Jajo nieświeże unosi się na wodzie, świeże tonie. Nauczyciel wkłada jajka do słoika z wodą. Uczniowie zapisują wnioski.
Jak rozpoznać jajo ugotowane od surowego? Nauczyciel obraca Jajo ugotowane obraca się szybko, surowe – powoli.
4. Nauczyciel prezentuje planszę nr 2 „Obejrzyj ilustrację dotyczącą zwierząt jajorodnych”, na której znajdują się zwierzęta jajorodne. Uczniowie odszukują je na ilustracji i podają nazwy.
https://moje.zpe.gov.pl/a-shared-owner/D1A3sOD4V/BCKBkfwq
Aktywność 3
Temat: Już wiem!
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wyświetla quiz z LearningApps na temat zwierząt jajorodnych i żyworodnych. Uczniowie dopasowują nazwy do odpowiedniej grupy.
https://learningapps.org/view10363064
Aktywność 4
Temat: Pasta jajeczna
Czas trwania: 35 minut
Opis aktywności:
Uczniowie przygotowują stanowiska pracy do wykonania pasty jajecznej, myją ręce.
2. Nauczyciel prosi o zakręcenie jajami w celu sprawdzenia, czy są ugotowane.
3. Uczniowie wykonują pastę jajeczną wg instrukcji prezentowanej na ekranie (tablicy).
https://view.genial.ly/6245ed6da5fc530011ac19af/presentation-pasta-jajeczna
4. Czynności porządkowe.
13. Sposób ewaluacji zajęć
„Tarcza strzelnicza” – nauczyciel prosi o zaznaczenie punktu na przyczepionej (narysowanej) tarczy z pytaniem „Czy dowiedziałeś się nowych interesujących rzeczy na dzisiejszych zajęciach?”
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja wymaga wcześniejszego przygotowania niezbędnych przedmiotów.
Po aktywności trzeciej zalecana jest przerwa.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna