Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna określanie plan, mapa, skala, znak topograficzny, kierunek, legenda mapy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odczytać tytuł mapy,

  • doskonali czytanie mapy,

  • potrafi praktycznie posługiwać się mapą.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,

  • współpracuje w grupie,

  • dba o otrzymane na zajęcia mapy,

  • przestrzega dyscypliny pracy .

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, praca z mapą, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Mapy turystyczne wybranych regionów Polski, mapa Polski, karta pracy.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące pojęcia skali, jej rodzajów.

3. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące legendy mapy, wskazywania kierunków geograficznych.

4. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

b) Faza realizacyjna

1. Podział uczniów na grupy 2‑osobowe.

2. Każda grupa otrzymuje mapę turystyczną wybranego regionu Polski.

3. Uczniowie zapoznają się z mapą, odpowiadają na pytania z nią związane( załącznik nr1).

4. Wykorzystanie map do opisu trasy prowadzącej do ukrytego skarbu zgodnie zasadami podanymi w karcie pracy.

( załącznik nr2)

5. Grupy wymieniają się mapami i opisami, przystępują do poszukiwania skarbu.

c) Faza podsumowująca

1. Sprawozdawcy grup prezentują wykonane zadania, sprawdzamy, czy skarb został odnaleziony.

2. Ocena uczniów.

3. Praca domowa – Korzystając z atlasu opracuj trasę wycieczki do Karpacza.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Karta pracy

Zapoznaj się z otrzymaną mapą i przygotuj odpowiedzi na pytania:

  1. Jaki jest tytuł mapy?

  2. Skąd mapa pochodzi i kto ją opracował?

  3. Czy możesz poznać cel, jakiemu mapa służy?

  4. Zapoznaj się z legendą mapy, odszukaj na mapie użyte w niej znaki, symbole i kolory.

Załącznik nr2

Karta pracy

SZUKAMY UKRYTEGO SKARBU

  1. Na podstawie swojej mapy opracuj opis trasy prowadzącej do skarbu.

  2. Nie używaj nazw ulic, wsi rzek itd.

  3. Pamiętaj o określaniu kierunków i odległości.

  4. Mów cicho, aby nikt nie dowiedział się, gdzie ukryto skarb.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1QHiRTdbK0NM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 77.90 KB w języku polskim
Rswc4gOotX7aH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim