Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak daleko stąd, jak blisko – czyli jak obliczyć rzeczywistą odległość

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wyjaśni pojęcia: plan, mapa, skala,

  • zna i rozumie zapis skali liczbowej,

  • wymienia czynności przy obliczaniu odległości na mapie i w terenie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi prawidłowo odczytać skalę,

  • potrafi zamienić skalę liczbową na mianowaną,

  • umie zamienić jednostki długości,

  • oblicza odległości rzeczywiste na podstawie mapy

  • potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi współpracować grupie,

  • przejawia aktywną postawę.

2. Metoda i forma pracy

Badawcza: pomiar, słowne: pogadanka, burza mózgów, indywidualna i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Mapy,

linijka,

nitka.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

2. Uczniowie wyjaśniają określenie mapa, skala, rodzaje skali, znaczenie zapisów.

3. Podział klasy na grupy 3‑osobowe. Każda grupa otrzymuje mapę i polecenie obliczenia rzeczywistej odległości między dwoma wybranymi miastami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel stawia problem – jak obliczyć rzeczywista odległość między wybranymi miastami na podstawie mapy?

  2. Uczniowie poszukują rozwiązania , ustalają kolejne czynności, które zostają zapisane na tablicy.

  3. Uczniowie w grupach wykonują odpowiednie pomiary i obliczenia.

  4. Uczniowie prezentują obliczone dane, nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.

  5. Nauczyciel wydaje polecenie obliczyć długość wybranej rzeki.

  6. Uczniowie dyskutują nad poprawnym wykonaniem tego zadania, wykorzystując kawałek nitki.

  7. Uczniowie w grupach wykonują odpowiednie pomiary, przykładając nitkę wzdłuż biegu rzeki, a następnie zmierzenie jej długości i wykonanie obliczeń.

  8. Przedstawienie i omówienie wyników pracy w grupach.

c) Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie i ocena uczniów.

  2. Wskazanie dużej użyteczności map i planów, oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.

5. Bibliografia

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RuFsJDvnMZSqy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 74.91 KB w języku polskim
RkaQXFSMi6cyk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim