Jak daleko stąd, jak blisko – czyli jak obliczyć rzeczywistą odległość?
Jak daleko stąd, jak blisko – czyli jak obliczyć rzeczywistą odległość
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wyjaśni pojęcia: plan, mapa, skala,
zna i rozumie zapis skali liczbowej,
wymienia czynności przy obliczaniu odległości na mapie i w terenie.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi prawidłowo odczytać skalę,
potrafi zamienić skalę liczbową na mianowaną,
umie zamienić jednostki długości,
oblicza odległości rzeczywiste na podstawie mapy
potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi współpracować grupie,
przejawia aktywną postawę.
2. Metoda i forma pracy
Badawcza: pomiar, słowne: pogadanka, burza mózgów, indywidualna i grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Mapy,
linijka,
nitka.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
2. Uczniowie wyjaśniają określenie mapa, skala, rodzaje skali, znaczenie zapisów.
3. Podział klasy na grupy 3‑osobowe. Każda grupa otrzymuje mapę i polecenie obliczenia rzeczywistej odległości między dwoma wybranymi miastami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel stawia problem – jak obliczyć rzeczywista odległość między wybranymi miastami na podstawie mapy?
Uczniowie poszukują rozwiązania , ustalają kolejne czynności, które zostają zapisane na tablicy.
Uczniowie w grupach wykonują odpowiednie pomiary i obliczenia.
Uczniowie prezentują obliczone dane, nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Nauczyciel wydaje polecenie obliczyć długość wybranej rzeki.
Uczniowie dyskutują nad poprawnym wykonaniem tego zadania, wykorzystując kawałek nitki.
Uczniowie w grupach wykonują odpowiednie pomiary, przykładając nitkę wzdłuż biegu rzeki, a następnie zmierzenie jej długości i wykonanie obliczeń.
Przedstawienie i omówienie wyników pracy w grupach.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie i ocena uczniów.
Wskazanie dużej użyteczności map i planów, oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
5. Bibliografia
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak