Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak dbamy o nasze zdrowie? – klasa I‑II‑III

Jest to projekt Dnia Zdrowia, który organizowałam w naszej szkole. Zajęcia są podzielone na poszczególne grupy wiekowe, a więc klasy I‑III, klasa IV‑V, klasa VI. Zajęcia są przewidziane na 4 godziny lekcyjne, w trakcie których jedna godzina to aktywności ruchowa – zajęcia na sali gimnastycznej prowadzone przez nauczyciela wychowania fizycznego.

1. Cele zajęć:

Wiadomości

  • Uczeń wie, co to jest choroba.

  • Uczeń wie, na czym polega higiena.

  • Uczeń wie, jak prawidłowo piszemy słowo higiena i choroba.

  • Uczeń wie, jakie są zasady prawidłowego odżywiania.

  • Uczeń dzieli przedmioty na 3 grupy: środki czystości, lekarstwa, żywność.

  • Uczeń dzieli wyrazy na sylaby i głoski.

  • Uczeń grupuje wyrazy na h i ch.

  • Uczeń wykonuje plakat na zadany temat.

    1. Praca indywidualna.

    2. Praca w grupach.

  1. Opakowania po lekach.

  2. Opakowania po środkach czystości /mydło pasta do zębów/.

  3. Kartki z napisami higiena, choroba.

  4. Kartki z wyrazami zawierającymi h i ch.

  5. Karta pracy.

  6. Ankieta dla ucznia „Co lubię jeść?”

  7. Na kartce narysowana piramida zdrowego odżywiania.

Przebieg zajęć

Godzina I – Higiena

  1. Zabawa w lustro

    • uczniowie stoją w kręgu, naśladują ruchy i gesty jakie pokazuje nauczyciel, a które są związane z higieną osobistą, np. mycie zębów, włosów, rąk, twarzy, czesanie włosów itp.

    • następnie wykonują ruchy zgodnie z przeznaczeniem przedmiotu, który podnosi nauczyciel, np. kiedy nauczyciel podnosi opakowanie po paście do zębów, to uczniowie naśladują mycie zębów, grzebień – uczniowie naśladują ruchy czesania się itd.

    • układają przyniesione przez siebie przedmioty lub opakowania segregując je w 3 zbiory:

      • środki czystości,

      • lekarstwa,

      • żywność.

  2. Pojawienie się na tablicy 2 wyrazów: higiena, choroba

  3. Uczniowie odpowiadają na pytania:

    • Na czym polega higiena osobista?

    • W jaki sposób należy o nią dbać?

    • Jakie znaczenie ma ona dla człowieka?

  4. Na tablicy zawieszamy chmurkę jest to załącznik a:

    • Uczniowie odczytują wyrazy, dzielą je na sylaby i głoski.

    • Następnie uczniowie grupują wyrazy w kolumnach hch.

  5. Zadanie matematyczne

    • Karta pracy – załącznik b i c.

Godzina II – Zdrowe odżywianie

  1. Uczniowie wypełniają ankietę „Co lubię jeść?” (ankiety są anonimowe i wędrują do kapelusza – koszyczka) – załącznik d.

  2. Piramida – zasady zdrowego odżywiania.

Praca w grupach, uczniowie wycinają i naklejają produkty spożywcze z gazet na szary papier.

  1. Prezentacja pracy grup.

  2. Porównanie piramidy uczniów z plakatem (załącznik f) i ankietami.

  3. Z rozsypanki wyrazowej układanie haseł i przyklejanie ich na papierze (załącznik e)

Godzina III – higiena c.d.

1. Uczniowie wykonują plakat w grupach: „ Jak dbam o swoje zdrowie?”

Godzina IV – Zdrowe zęby

1. Pogadanka oraz film „Podróż doktora Ząbka”.

Scenariusz lekcji – Jak dbamy o nasze zdrowie? – klasa IV‑VI

  • Uczeń wie, co oznacza słowo profilaktyka.

  • Uczeń wie, jakie wyrazy kojarzą się ze słowem czystość i zdrowie.

  • Uczeń wie, jakie są zasady zdrowego odżywiania.

  • Uczeń układa krzyżówkę.

  • Uczeń układa wierszyk lub piosenkę zachęcające do dbania o higienę osobistą.

  • Uczeń prawidłowo układa jadłospis.

    1. Indywidualna.

    2. Grupowa.

    3. Układanie krzyżówek.

    4. Układanie wierszy i piosenek.

    5. Wypisywanie skojarzeń.

  1. Krzyżówka.

  2. Kartki papieru A4.

Przebieg lekcji

Godzina I - Higiena

  1. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (Profilaktyka), a następnie w słowniku wyrazów obcych sprawdzają znaczenie słowa profilaktyka oraz wpisują krótką definicje w 2‑3 zdaniach pod krzyżówką. (załącznik)

  2. Praca w grupach: wypisać na kartce jak najwięcej wyrazów kojarzących się z higieną i chorobą.

  3. Uczniowie indywidualnie układają krzyżówkę z hasłem: Czystość i zdrowie.

  4. Zadanie dla uczniów: ułożyć wierszyk lub piosenkę zachęcającą do dbania o higienę osobistą.

Godzina II – Zdrowe odżywianie

  1. Ankieta „Co lubię jeść?”.

  2. Przedstawienie piramidy zasad zdrowego odżywiania. (załącznik f)

  3. Ułożenie piramidy z wyrazów oraz przyklejenie ich na kartkach (może być to praca w parach).

  4. Z rozsypanki wyrazowej układanie haseł i przyklejanie ich na papierze – załącznik e.

Godzina III- Zdrowe odżywianie

Wykonać „zdrowe” kanapki według własnego pomysłu. Degustacja.

Godzina IV – Higiena

  1. Wykonanie plakatu w grupach „Jak dbam o swoje ciało?” Technika: kulki bibułowe lub wydzieranka z kolorowego papieru.

*Klasa VI

Godzina I – Higiena

  1. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (Profilaktyka), a następnie w słowniku wyrazów obcych sprawdzają znaczenie słowa profilaktyka oraz wpisują krótką definicje w 2‑3 zdaniach pod krzyżówką. /załącznik g/

  2. Uczniowie samodzielnie układają reklamę do wybranego produktu higieny osobistej, a następnie prezentują przed klasą. /grupy/

  3. Ułożyć wierszyk lub piosenkę zachęcającą do dbania o higienę osobistą.

Godzina II – Zdrowe odżywianie

  1. Słoneczko - „Co lubię jeść?”. (Istotnym elementem tej metody jest zestawienie poglądów w formie ułożonych z kartek promieni, hasłowo prezentujących tę samą odpowiedź. Potrzebne materiały to kartki (ok. 8 cm x 8 cm), flamastry. Liczba uczestników jest dowolna, a czas trwania ok. 10‑15 minut. …Przedstawiciele grup układają na podłodze słoneczko w ten sposób, że kartki z tą samą treścią tworzą promienie. Promienie są ułożone wokół okręgu. (Z. Barciński, J. Wójcik (red), Metody aktywizujące w katechezie część 1, wydawnictwo Klanza, Lublin 1999, s. 13)

  2. Uczniowie wypisują na karteczkach (każdy uczeń 3 karteczki) swoje ulubione potrawy, każdą na oddzielnej karteczce. Następnie wspólnie układają na podłodze karteczki oraz wstępnie analizują wyniki.

  3. Przedstawienie piramidy zasad zdrowego odżywiania (załącznik f), a następnie porównanie jej ze słoneczkiem.

  4. Zaproponowanie przykładowego jadłospisu (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) na 1 dzień, z uwzględnieniem zasad prawidłowego żywienia. Praca w parach lub grupach.

  5. Z rozsypanki wyrazowej układanie haseł i przyklejanie ich na papierze – załącznik e.

Godzina III – Nałogi zagrożeniem człowieka

  1. Pogadanka o szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.

  2. Praca plastyczna, wykonanie plakatu – „Nałogom mówimy NIE”.

Godzina IV- Zdrowe odżywianie

  1. Wykonanie sałatki warzywnej lub owocowej. Degustacja.

    1. Karta pracy ucznia I

    2. Karta pracy ucznia 2

    3. Ankieta

    4. Przykłady haseł do rozsypanki wyrazowej

    5. Piramida żywienia

    6. Krzyżowka

a.

R14Bpzh6F0G6u

b. Karta pracy nr 1 – zadania matematyczne dla klasy I

Pod wynikami wpisz do kółek odpowiednie litery i odczytaj nazwę swojej grupy

R19Nzz1Gj0jQ5
RdWLeNYQJJYfC

Obliczając wyniki, pokoloruj pola zgodnie z kodem:

niebieski wyniki > 5

czerwony wyniki = 5

żółty wyniki < 3

zielony wyniki = 4

c. Karta pracy nr 2 – zadania matematyczne dla klasy II

R1MqflavdP51O

d. Ankieta

Co lubię jeść?

Spośród zapisanych poniżej produktów wybierz 3, które najchętniej spożywasz. Wstaw znak X we właściwą kratkę.

PIZZA, HAMBURGER, FRYTKI

OWOCE, WARZYWA, SURÓWKI

SŁODYCZE

CHIPSY

NAPOJE GAZOWANE

SOKI

e. Przykłady haseł do rozsypanki wyrazowej:

JEDZ OWOCÓW WIELE, BĘDZIESZ MOIM PRZYJACIELEM.

PIJ MLEKO BĘDZIESZ WIELKI.

KTO JADA SAŁATKI JEST PIĘKNY I GŁADKI.

NIE CHESZ W ZĘBACH WIERCENIA, UNIKAJ SŁODYCZY JEDZENIA.

JEŚLI NIE CHCESZ MOJEJ ZGUBY, ZDROWĄ ŻYWNOŚĆ DAJ MI LUBY.

RomdDEy6IA8cO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 658.00 KB w języku polskim