Jak dbamy o nasze zdrowie? Projekt dnia zdrowia
Jak dbamy o nasze zdrowie? – klasa I‑II‑III
Jest to projekt Dnia Zdrowia, który organizowałam w naszej szkole. Zajęcia są podzielone na poszczególne grupy wiekowe, a więc klasy I‑III, klasa IV‑V, klasa VI. Zajęcia są przewidziane na 4 godziny lekcyjne, w trakcie których jedna godzina to aktywności ruchowa – zajęcia na sali gimnastycznej prowadzone przez nauczyciela wychowania fizycznego.
1. Cele zajęć:
Wiadomości
Uczeń wie, co to jest choroba.
Uczeń wie, na czym polega higiena.
Uczeń wie, jak prawidłowo piszemy słowo higiena i choroba.
Uczeń wie, jakie są zasady prawidłowego odżywiania.
Uczeń dzieli przedmioty na 3 grupy: środki czystości, lekarstwa, żywność.
Uczeń dzieli wyrazy na sylaby i głoski.
Uczeń grupuje wyrazy na h i ch.
Uczeń wykonuje plakat na zadany temat.
Praca indywidualna.
Praca w grupach.
Opakowania po lekach.
Opakowania po środkach czystości /mydło pasta do zębów/.
Kartki z napisami higiena, choroba.
Kartki z wyrazami zawierającymi h i ch.
Karta pracy.
Ankieta dla ucznia „Co lubię jeść?”
Na kartce narysowana piramida zdrowego odżywiania.
Przebieg zajęć
Godzina I – Higiena
Zabawa w lustro
uczniowie stoją w kręgu, naśladują ruchy i gesty jakie pokazuje nauczyciel, a które są związane z higieną osobistą, np. mycie zębów, włosów, rąk, twarzy, czesanie włosów itp.
następnie wykonują ruchy zgodnie z przeznaczeniem przedmiotu, który podnosi nauczyciel, np. kiedy nauczyciel podnosi opakowanie po paście do zębów, to uczniowie naśladują mycie zębów, grzebień – uczniowie naśladują ruchy czesania się itd.
układają przyniesione przez siebie przedmioty lub opakowania segregując je w 3 zbiory:
środki czystości,
lekarstwa,
żywność.
Pojawienie się na tablicy 2 wyrazów: higiena, choroba
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Na czym polega higiena osobista?
W jaki sposób należy o nią dbać?
Jakie znaczenie ma ona dla człowieka?
Na tablicy zawieszamy chmurkę jest to załącznik a:
Uczniowie odczytują wyrazy, dzielą je na sylaby i głoski.
Następnie uczniowie grupują wyrazy w kolumnach h i ch.
Zadanie matematyczne
Karta pracy – załącznik b i c.
Godzina II – Zdrowe odżywianie
Uczniowie wypełniają ankietę „Co lubię jeść?” (ankiety są anonimowe i wędrują do kapelusza – koszyczka) – załącznik d.
Piramida – zasady zdrowego odżywiania.
Praca w grupach, uczniowie wycinają i naklejają produkty spożywcze z gazet na szary papier.
Prezentacja pracy grup.
Porównanie piramidy uczniów z plakatem (załącznik f) i ankietami.
Z rozsypanki wyrazowej układanie haseł i przyklejanie ich na papierze (załącznik e)
Godzina III – higiena c.d.
1. Uczniowie wykonują plakat w grupach: „ Jak dbam o swoje zdrowie?”
Godzina IV – Zdrowe zęby
1. Pogadanka oraz film „Podróż doktora Ząbka”.
Scenariusz lekcji – Jak dbamy o nasze zdrowie? – klasa IV‑VI
Uczeń wie, co oznacza słowo profilaktyka.
Uczeń wie, jakie wyrazy kojarzą się ze słowem czystość i zdrowie.
Uczeń wie, jakie są zasady zdrowego odżywiania.
Uczeń układa krzyżówkę.
Uczeń układa wierszyk lub piosenkę zachęcające do dbania o higienę osobistą.
Uczeń prawidłowo układa jadłospis.
Indywidualna.
Grupowa.
Układanie krzyżówek.
Układanie wierszy i piosenek.
Wypisywanie skojarzeń.
Krzyżówka.
Kartki papieru A4.
Przebieg lekcji
Godzina I - Higiena
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (Profilaktyka), a następnie w słowniku wyrazów obcych sprawdzają znaczenie słowa profilaktyka oraz wpisują krótką definicje w 2‑3 zdaniach pod krzyżówką. (załącznik)
Praca w grupach: wypisać na kartce jak najwięcej wyrazów kojarzących się z higieną i chorobą.
Uczniowie indywidualnie układają krzyżówkę z hasłem: Czystość i zdrowie.
Zadanie dla uczniów: ułożyć wierszyk lub piosenkę zachęcającą do dbania o higienę osobistą.
Godzina II – Zdrowe odżywianie
Ankieta „Co lubię jeść?”.
Przedstawienie piramidy zasad zdrowego odżywiania. (załącznik f)
Ułożenie piramidy z wyrazów oraz przyklejenie ich na kartkach (może być to praca w parach).
Z rozsypanki wyrazowej układanie haseł i przyklejanie ich na papierze – załącznik e.
Godzina III- Zdrowe odżywianie
Wykonać „zdrowe” kanapki według własnego pomysłu. Degustacja.
Godzina IV – Higiena
Wykonanie plakatu w grupach „Jak dbam o swoje ciało?” Technika: kulki bibułowe lub wydzieranka z kolorowego papieru.
*Klasa VI
Godzina I – Higiena
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (Profilaktyka), a następnie w słowniku wyrazów obcych sprawdzają znaczenie słowa profilaktyka oraz wpisują krótką definicje w 2‑3 zdaniach pod krzyżówką. /załącznik g/
Uczniowie samodzielnie układają reklamę do wybranego produktu higieny osobistej, a następnie prezentują przed klasą. /grupy/
Ułożyć wierszyk lub piosenkę zachęcającą do dbania o higienę osobistą.
Godzina II – Zdrowe odżywianie
Słoneczko - „Co lubię jeść?”. (”Istotnym elementem tej metody jest zestawienie poglądów w formie ułożonych z kartek promieni, hasłowo prezentujących tę samą odpowiedź. Potrzebne materiały to kartki (ok. 8 cm x 8 cm), flamastry. Liczba uczestników jest dowolna, a czas trwania ok. 10‑15 minut. …Przedstawiciele grup układają na podłodze słoneczko w ten sposób, że kartki z tą samą treścią tworzą promienie. Promienie są ułożone wokół okręgu. (Z. Barciński, J. Wójcik (red), Metody aktywizujące w katechezie część 1, wydawnictwo Klanza, Lublin 1999, s. 13)
Uczniowie wypisują na karteczkach (każdy uczeń 3 karteczki) swoje ulubione potrawy, każdą na oddzielnej karteczce. Następnie wspólnie układają na podłodze karteczki oraz wstępnie analizują wyniki.
Przedstawienie piramidy zasad zdrowego odżywiania (załącznik f), a następnie porównanie jej ze słoneczkiem.
Zaproponowanie przykładowego jadłospisu (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) na 1 dzień, z uwzględnieniem zasad prawidłowego żywienia. Praca w parach lub grupach.
Z rozsypanki wyrazowej układanie haseł i przyklejanie ich na papierze – załącznik e.
Godzina III – Nałogi zagrożeniem człowieka
Pogadanka o szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
Praca plastyczna, wykonanie plakatu – „Nałogom mówimy NIE”.
Godzina IV- Zdrowe odżywianie
Wykonanie sałatki warzywnej lub owocowej. Degustacja.
Karta pracy ucznia I
Karta pracy ucznia 2
Ankieta
Przykłady haseł do rozsypanki wyrazowej
Piramida żywienia
Krzyżowka
a.
b. Karta pracy nr 1 – zadania matematyczne dla klasy I
Pod wynikami wpisz do kółek odpowiednie litery i odczytaj nazwę swojej grupy
Obliczając wyniki, pokoloruj pola zgodnie z kodem:
niebieski wyniki > 5
czerwony wyniki = 5
żółty wyniki < 3
zielony wyniki = 4
c. Karta pracy nr 2 – zadania matematyczne dla klasy II
d. Ankieta
Co lubię jeść?
Spośród zapisanych poniżej produktów wybierz 3, które najchętniej spożywasz. Wstaw znak X we właściwą kratkę.
PIZZA, HAMBURGER, FRYTKI
OWOCE, WARZYWA, SURÓWKI
SŁODYCZE
CHIPSY
NAPOJE GAZOWANE
SOKI
e. Przykłady haseł do rozsypanki wyrazowej:
JEDZ OWOCÓW WIELE, BĘDZIESZ MOIM PRZYJACIELEM.
PIJ MLEKO BĘDZIESZ WIELKI.
KTO JADA SAŁATKI JEST PIĘKNY I GŁADKI.
NIE CHESZ W ZĘBACH WIERCENIA, UNIKAJ SŁODYCZY JEDZENIA.
JEŚLI NIE CHCESZ MOJEJ ZGUBY, ZDROWĄ ŻYWNOŚĆ DAJ MI LUBY.