Jak dokonuje się wyboru wiadomości i umiejętności do sprawdzenia?
Jak dokonuje się wyboru wiadomości i umiejętności do sprawdzenia?
1. Oczytanie w materiałach dotyczących zakresu treści nauczania, takich, jak:
podstawa programowa,
sylabus,
podręczniki,
poradniki metodyczne,
inne materiały dotyczące tematu.
2. Wyszczególnienie treści w postaci listy uporządkowanej wg wewnętrznej logiki tematu.
3. Selekcja tego, co jest mierzalne testem, a co należy sprawdzić w inny sposób.
Wybór wiadomości i umiejętności do sprawdzania:
treści podstawowe, czyli:
przydatne na wyższym etapie kształcenia,
mające zastosowanie poza przedmiotem i szkołą,
powiązane z innymi treściami przedmiotu,
możliwe do opanowania przez przeciętnie uzdolnionego ucznia.
Należy proporcjonalnie ująć wszystkie kategorie celów nauczania i działów materiału nauczania na każdym poziomie wymagań.
4. Sporządzenie tabelarycznego planu testu:
wyszczególnienie celów operacyjnych,
określenie celu badań,
określenie ilości czasu lekcyjnego,
określenie ilości zadań,
określenie charakteru materiału,
określenie poziomu nauczania.
Znajomość utworu to rozumienie (z ewentualnym pamiętaniem) treści, które ujawniają się w utworze, plus wiadomości z zakresu świata przedstawionego, plus opis utworu podlegający kompetencjom poetyki opisowej.
Kryteria:
1. poznawcze – jakość i zakres wiedzy:
znajomość faktów,
znajomość uogólnień,
wyćwiczone umiejętności.
2. kształcące:
logiczne myślenie,
obszerność wypowiedzi,
planowość,
samodzielność,
krytycyzm,
poprawność językowa.
Analiza treści nauczania z zakresu znajomości utworu literackiego (lektury)
Lp. | Uczeń potrafi: | KC | PW |
1. | wyróżnić elementy świata przedstawionego: czas, miejsce, postaci, | C | P |
2. | wskazać postacie pierwszoplanowe, | B | P |
3. | odróżnić akcję od fabuły, | B | P |
4. | wskazać wątek główny i wątki poboczne, | C | R |
5. | ustalić chronologię wydarzeń, | C | R |
6. | określić narratora, | C | R |
7. | określić narrację, | C | R |
8. | określić funkcję narracji, | D | D |
9. | uzasadnić wybór typu narracji, | D | D |
10. | określić temat utworu, | C | P |
11. | określić myśl główną utworu, | C | R |
12. | dostrzec główne problemy w utworze, | C | R |
13. | wymienić cechy bohatera, | C | P |
14. | odróżnić charakterystykę bezpośrednią od pośredniej, | B | P |
15. | wyjaśnić przyczyny zachowania i postępowania bohatera, | B | P |
16. | określić motywy postępowania bohatera, | C | R |
17. | ustalić rodzaj literacki, | B | P |
18. | uzasadnić tę przynależność własnymi argumentami, | C | D |
19. | ustalić gatunek literacki utworu, | B | P |
20. | podać cechy wyróżniające tego gatunku, | B | R |
21. | określić zasady kompozycyjne, | D | D |
22. | rozpoznać środki stylistyczne, | C | R |
23. | rozpoznać formy wypowiedzi, | B | P |
24. | uzasadnić trafność tytułu, | C | R |
25. | podać konteksty, | D | D |
26. | wyjaśnić symboliczne znaczenie motywów, | B | D |
27. | sformułować własną opinię na tematy poruszane w tekście, | D | R |
28. | poprzeć własną wypowiedź cytatami, | C | R |
29. | odnaleźć w tekście potwierdzenia, hipotezy interpretacyjne, | C | R |
30. | uzasadnić swoje stanowisko. | D | D |
Analiza treści nauczania
dział: znaczenie wyrazu
Lp. | Uczeń potrafi: | KC | PW |
1. | wyjaśnić, co to jest treść wyrazu i jego zakres, | B | P |
2. | uporządkować wyrazy wg zakresu i treści, | C | K |
3. | dopisać do podanego wyrazu wyrazy o najbogatszej treści, | C | P |
4. | narysować wykres treści i zakresu podanych wyrazów, | C | P |
5. | wyjaśnić, co to jest barwa uczuciowa wyrazu, | B | P |
6. | określić barwę uczuciową wyrazu, | C | K |
7. | rozróżnić zdrobnienie i zgrubienie, | B | P |
8. | określić znaczenie wyrazu na podstawie kontekstu, | C | P |
9. | odróżnić znaczenie dosłowne od przenośnego, | B | R |
10. | użyć wyrazu w zdaniach, by wykazać jego wieloznaczność, | C | R |
11. | wyjaśnić, co oznaczają terminy: słownictwo ogólne, specjalne (terminy, profesjonalizmy, żargon profesjonalny), | B | R |
12. | wskazać w tekście przykłady ww. słownictwa, | C | P |
13. | określić znaczenie ogólne i specjalne wyrazu, | D | R |
14. | wyjaśnić terminy: dublet, synonim, | B | R/P |
15. | podać przykłady dubletów i synonimów, | A | R/P |
16. | dopisać do podanego wyrazu synonimy, | C | P |
17. | wymienić rodzaje synonimów, | A | R |
18. | rozpoznać w tekście rodzaje synonimów, | C | D |
19. | określić funkcje synonimów w tekście, | D | D |
20. | wyjaśnić termin: antonim, | B | D |
21. | podać przykłady antonimów, | A | D |
22. | dopisać antonimy do podanych wyrazów, | C | D |
23. | wyjaśnić, co to jest realne i etymologiczne znaczenie wyrazu, | B | R |
24. | określić realne i etymologiczne znaczenie podanych wyrazów, | C | R |
25. | określić dawne znaczenie wyrazu na podstawie kontekstu, | D | D |
26. | pokazać zmiany rozwoju znaczenia na wybranym przykładzie, | A | D |
27. | korzystać ze słownika języka polskiego | C | K |
28. | korzystać ze słownika etymologicznego, | C | R |
29. | korzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych. | C | K |
Uwaga:
oznaczenia kategorii celów i poziomów wymagań wg taksonomii ABC B. Niemierki