Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Jak działa komórka?”

biologia, III etap edukacyjny

Temat: Jak działa komórka?

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (2.2) [uczeń] przedstawia podstawowe funkcje poszczególnych elementów komórki.

Cele zoperacjonalizowane

Uczeń:

Definiuje pojęcia: komórka, organella komórkowe

Określa rolę poszczególnych elementów budowy komórki w wypełnianiu jej czynności życiowych

Wymienia organelle wchodzące w skład komórki

Wymienia różnice w budowie komórki roślinnej i zwierzęcej

Zna funkcje organelli komórkowych

Nabywane umiejętności

Uczeń

Dokumentuje wynik obserwacji w postaci rysunku

Doskonali umiejętności właściwej organizacji pracy

Posługuje się mikroskopem

Potrafi porównać komórkę zwierzęcą i roślinną pod względem budowy

Potrafi uzasadnić, że komórka stanowi podstawową jednostkę życia

Potrafi wykonać preparat

Wskazuje na modelu lub schemacie poszczególne organelle komórkowe i je nazywa

Zna budowę komórki roślinnej i zwierzęcej

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Faza przygotowawcza:

W celu wykonania obserwacji zjawiska ruchu cytoplazmy w komórkach moczarki kanadyjskiej, przed wykonaniem preparatu okazy rośliny należy oświetlić z odległości ok. 30 – 40 cm przez okres ok. 1 godziny. Najszybszy ruch cytoplazmy odbywa się w temperaturze 25 - 30°C.

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Pogadanka na temat roli komórki jako podstawowej jednostki strukturalnej i funkcjonalnej organizmu.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel w rozmowie kierowanej wykazuje integralność komórki, która zdolna jest do samodzielnego przeprowadzania wszystkich podstawowych czynności życiowych.

Uczniowie wraz z nauczycielem opracowują mapę mentalną dotyczącą funkcji życiowych komórki (metabolizm, rozmnażanie, odżywianie, oddychanie, wydalanie, ruch, wzrost, reagowanie na bodźce).

Nauczyciel przedstawia ilustrację interaktywną „Komórki roślinne i zwierzęce”.

W trakcie burzy mózgów uczniowie opracowują propozycję tabeli, w której zestawione zostaną podobieństwa i różnice w budowie komórki roślinnej i zwierzęcej. Uczniowie odtwarzają ilustrację interaktywną na swoich komputerach, korzystają z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, Internet).

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Jedną z właściwości życiowych komórki jest ruch cytoplazmy. Siłą motoryczną ruchu jest zmiana struktury białek kurczliwych cytoplazmy. Zjawisko ruchu cytoplazmy można zaobserwować w komórkach liścia moczarki kanadyjskiej Elodea canadensis.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem doświadczenia jest obserwacja zjawiska ruchu cytoplazmy w komórce moczarki kanadyjskiej.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie mają do dyspozycji: mikroskopy, zestawy do mikroskopowania (igła preparacyjna, szkiełko podstawowe, szkiełko nakrywkowe), moczarkę kanadyjską.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują indywidualnie. Przygotowują preparaty z liści moczarki pochodzących ze szczytowej części łodygi. Pod mikroskopem obserwują ruch chloroplastów wraz z cytoplazmą.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji uczniowie sporządzają rysunki kilku komórek z chloroplastami. Na rysunku zaznaczają kierunek ruchu cytoplazmy. Wyciągają wnioski na temat zaobserwowanego zjawiska. Wykazują, że szybkość ruchu cytoplazmy zależy od czynników zewnętrznych np. od temperatury.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel odtwarza film „Wnętrze komórki”. Uczniowie obserwują wewnętrzne życie komórki, która jest układem dynamicznym. W komórce panuje ruch wynikający z aktywności organelli komórkowych pełniących swoje funkcje.

Środki dydaktyczne

  • Materiały multimedialne: film animowany „Wnętrze komórki”

  • Materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Komórki roślinne i zwierzęce”

  • Moczarka kanadyjska

  • Igły preparacyjne

  • Szkiełka podstawowe i szkiełka nakrywkowe

  • Mikroskop

  • Lampka

  • Encyklopedia, podręcznik

  • Komputery połączone z Internetem

  • Notatnik, ołówek

Metody nauczania

  • Ćwiczenia laboratoryjne

  • Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Rozmowa kierowana

Formy pracy

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

Praca domowa

Wyszukaj informacje o odkrywcy istnienia komórek.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Komórki roślinne i zwierzęce”

Film animowany „Wnętrze komórki”

Rj4YQlNp5JI18

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 107.00 KB w języku polskim
R1U4eTkTjPyix

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.76 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3