Jak działa termometr
Scenariusz zajęć „Jak działa termometr?”
PRZYRODA, II etap edukacyjny
Temat: Jak działa termometr?
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (3.9) [uczeń] podaje przykłady występowania i wykorzystania rozszerzalności cieplnej ciał w życiu codziennym, wyjaśnia zasadę działania termometru cieczowego.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | wie jakie zastosowane ma rozszerzalność cieplna w życiu codziennym; |
rozumie termin - termometr cieczowy; | |
wie do czego służy termometr; | |
wie z czego zbudowany jest termometr. |
Nabywane umiejętności:
UCZEŃ | wyjaśnia zasadę działania termometru cieczowego; |
podaje przykłady występowania i wykorzystania rozszerzalności cieplnej w życiu codziennym; | |
wie do czego służy termometr; | |
potrafi odczytać temperaturę. |
Kompetencje kluczowe:
Kompetencje naukowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Umiejętności praktyczne
Etapy lekcji:
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Jak działa termometr. Nauczyciel inicjuje rozmowę.
Nauczyciel zadaje pytanie: Czy wiecie co ma wpływ na wasz ubiór? Dlaczego latem nosicie lekkie ubrania, a zimą ciepłe kurtki?
Termometr cieczowy. Wyjaśnienie terminu (rozmowa kierowana).
Budowa termometru.
Nauczyciel demonstruje uczniom termometr. Wyjaśnia do czego służy.
Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.
Eksperyment:
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Termometr cieczowy jest urządzeniem, które wskazuje temperaturę korzystając z rozszerzalności temperaturowej cieczy znajdującej się w zbiorniku połączonym z kapilarą szklaną.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem eksperymentu jest zapoznanie uczniów z działaniem termometru cieczowego.
3. Sposób przygotowania eksperymentu (czas, miejsce itd.): Eksperyment prowadzony jest podczas zajęć lekcyjnych w klasie przez nauczyciela przy pomocy dwóch uczniów. Potrzebne sprzęty – termometr cieczowy, pojemnik z zimną wodą (ok. 5°C).
4. Sposób przeprowadzenia eksperymentu: Nauczyciel zaprasza chętnego ucznia, aby odczytał temperaturę, następnie wkłada termometr do zimnej wody i po chwili wyjmuje. Kolejny uczeń odczytuje aktualną temperaturę.
5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji eksperymentu uczniowie wyciągają wnioski: temperatura otoczenia wypływa na objętość cieczy. Przy odpowiednim wyskalowaniu można wykorzystać to zjawisko do odczytania temperatury otoczenia.
Nauczyciel tłumaczy zjawisko (rozszerzalność cieplna).
Prezentacja multimedialna „Wykorzystanie rozszerzalności cieplnej” szczegółowo omawia wszystkie slajdy. Uczniowie zapisują szczegółowe notatki.
Rozszerzalność cieplna w codziennym życiu – uczniowie podają przykłady. Nauczyciel naprowadza uczniów, zachęca do podjęcia wysiłku i aktywności.
Czujnik temperatury jako element pozwalający wychwycić pewna prawidłowość, bodziec. Wyjaśnienie terminu na podstawie filmu.
Film (animacja) „Czujnik temperatury”
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Zadanie domowe
Podaj przykłady zastosowania termometru.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Termometr
Szklanka/kubek z zimną wodą
Komputer
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Metody nauczania
Pogawędka
Rozmowa kierowana
Obserwacja
Eksperyment
Pokaz
Formy pracy
Praca indywidualna
Rozmowa kierowana
Zadanie dla chętnych:
Jakie są rodzaje termometrów? Wymień i opisz je.