Jak dzielić wyrazy?

1. Cele

Wiadomości

- rozszerzenie znajomości reguł dzielenia wyrazów na sylaby,

- rozszerzenie wiadomości z fonetyki.

Umiejętności

- kształcenie umiejętności bezbłędnego posługiwania się odmianą pisaną języka ojczystego,

- kształcenie sprawności myślenia.

Uczeń potrafi:

- poprawnie zapisać poznane wyrazy,

- poprawnie dzielić wyrazy na sylaby,

- zna samogłoski,

- wie, co to sylaba,

- wie, co to litera.

2. Metoda i forma pracy

Metody pracy:

- pogadanka heurystyczna,

- metoda zajęć praktycznych.

Formy pracy:

- indywidualna,

- zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

ćwiczenia.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

1. Zapisanie tematu na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przed przystąpieniem do rozwiązywania ćwiczeń przybliża uczniom termatykę zajęć. Przypomina niezbędne wiadomości dotyczące fonetyki i dzielenia wyrazów na sylaby. W powtórzeniu uczestniczą uczniowie odpowiadając na pytania zadawane przez nauczyciela.

Wiadomości teoretyczne dotyczące fonetyki i podziału na sylaby, które powinny zostać powtórzone przed przystąpieniem do ćwiczeń:

Fonetyka – dział nauki o języku, który zajmuje się dźwiękami mowy: głoskami, akcentem, intonacją.

Sylaba – to część wyrazu utworzona przez samogłoskę lub samogłoskę ze spółgłoską lub spółgłoskami.

Samogłoski – a, ą, e, ę, i, o, u, (ó), y.

Spółgłoski – b, c, cz, ć, d, dz dź, dż, f, g, h, j, k, l, ł, m, n, ń, p, r, s, sz, ś, t, w, z, ź, ż.

Litera – to graficzny znak głoski.

Głoska – najmniejszy dźwięk mowy ludzkiej, który można wyodrębnić słuchem.

Alfabet – zbiór liter danego języka ułożony w ustalonym porządku.

2. Zapisanie notatki pomocnej w późniejszym rozwiązywaniu ćwiczeń.

O czym trzeba pamiętać dzieląc wyraz na sylaby:

- nie wolno dzielić wyrazów jednosylabowych,

- trzeba oddzielać takie cząstki, jak: naj-, pod-, bez-, nad-, przed-, od-, itp. od reszty wyrazu, np.:

pod‑oficer.

- należy rozdzielać dwie takie same litery oznaczające spółgłoski, np.: man- -na.

3. Przejście do nabywania wiedzy praktycznej. Rozwiązywanie ćwiczeń.

Ćwiczenie 1.

Podane wyrazy podziel na sylaby. Podaj zasadę, według której zostały one podzielone.

Rozgłos, rozkaz, odjazd, przekład, przedbieg, podkurcz.

Ćwiczenie 2.

W podanych zdaniach podkreśl wyrazy, których nie można podzielić na sylaby.

Niedbalstwo jest bardzo brzydką cechą.

Ze sportów wodnych, najbardziej podoba mi się żeglarstwo.

Wiosną zaczyna się rok. To czas budzenia się przyrody do życia.

Ćwiczenie 3.

Zapisz podane podyktowane zdanie z podziałem na sylaby.

Święto słoni obchodzone jest w Tajlandii co roku. Słonie w tym kraju są zwierzętami roboczymi i bardzo ciężko pracują. Raz w roku mają okazję popisać się swoimi umiejętnościami. Jedną z konkurencji jest bieg.

Ćwiczenie 4.

Ćwiczenia z podręcznika ćwiczeń 1‑2-3 ze strony 169 oraz 4 i 5 ze strony 170.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie jeszcze raz zebranych wiadomości na temat jak dzielić wyrazy.

2. Zadanie pracy domowej.

5. Bibliografia

Gawdzik Witold, Ortografia na wesoło i na serio, Warszawa 2003, Wydawnictwo Oświata,

Polański Edward, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,

Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, pod red. Edwarda Polańskiego, Warszawa 2000, PWN,

Wójcik Janina, Nauka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1990, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,

Łucza A. Marudzek A., Język polski – między nami, zeszyt ćwiczeń dla klasy VI szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003

6. Załączniki

Zadanie domowe

1. Powtórzę i zapamiętam reguły zwiazane z podziałem wyrazu na sylaby.

2. Wykonam zadania 6 i 7 ze strony 170 zawarte w zeszycie ćwiczeń.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

R19mvkaw9durU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 34.50 KB w języku polskim