Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • zna budowę drzewa,

      • wie, jakie drzewa zrzucają na zimę liście,

      • zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa na wycieczce

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi opisać wygląd drzewa,

      • umie poprawnie zapisać wyrazy ze spółgłoskami miękkimi,

      • potrafi dokonać obserwacji zjawisk przyrodniczych,

      • umie narysować pejzaż lasu

      • umie rozwiązywać drzewka matematyczne w zakresie dodawania do 20

      • potrafi zaśpiewać piosenkę o tematyce jesiennej

  2. Metoda pracy

    • impresyjna,

    • pokazu,

    • ćwiczebna,

    • wycieczka,

    • dramy

    • rozmowa

  3. Środki dydaktyczne

    • ilustracje drzew (tablice poglądowe)

    • kaseta z piosenką „Jesień”

    • kawałki gałązek

    • instrumenty muzyczne

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Rozmowa na temat celu i przebiegu wycieczki do lasu. Omówienie zasad bezpieczeństwa przy przechodzeniu przez ulicę oraz zachowania się w lesie. Prośba nauczyciela o zabranie ze sobą kartek papieru i kredek świecowych.

      2. Rozpoznawanie gatunków drzew po liściach i owocach. Swobodne rozmowy dotyczące wyglądu drzew ich wielkości i kształtów liści.

      3. Zabawy ruchowe – slalom między drzewami, rzucanie szyszkami do celu itp.

      4. Malowanie jesiennego pejzażu

      5. Zbieranie liści i gałązek oraz innych darów lasu.

    2. Faza realizacyjna

      1. Przygotowanie wystawy z rysunków powstałych w lesie.

      2. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły.

        • zadanie poszczególnych zespołów polega na wykonaniu z przyniesionych darów jesieni drzewa.

        • dzieci pracują, słuchając jednocześnie piosenkę „Jesień”.

        • po wykonaniu pracy, uczniowie oglądają prace innych grup.

      3. Omówienie budowy i przedstawienie głównych części drzewa.

      4. Uczniowie podpisują części drzewa na przygotowanych uprzednio kartach pracy

      5. Nauczyciel pokazuje ilustracje drzew, o różnych porach roku.

        • wyszukiwanie różnic i podobieństw

        • odgadywanie nazw drzew na podstawie liści

      6. Obliczanie sumy i różnicy na drzewkach matematycznych (załącznik1,3).

      7. Nauka piosenki „Jesień”

        • głośne czytanie słów piosenki

        • próba zaśpiewania razem z zespołem wykonującym piosenkę na kasecie

        • uczniowie śpiewają piosenkę tylko z linią melodyczną

        • wykonanie piosenki z wykorzystaniem instrumentów muzycznych

      8. Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania pytające, jako plan wypowiedzi do opisu dowolnego drzewa:

        • Jak nazywa się wybrane przez ciebie drzewo?

        • Jakiej jest wielkości?

        • Jak wyglądają jego liście?

        • Jakiego są koloru?

        • Czy podoba ci się opisywane drzewo? Dlaczego?

      9. Samodzielne układanie zdań opisujących wybrane drzewo.

      10. Ćwiczenia dramowe oparte na wczuwaniu się przez uczniów w rolę drzewa. Jak się zachowuje, gdy wieje wiatr, ma ciężkie gałęzie od owoców np. szyszek.

      11. Ćwiczenia doskonalące pisanie spółgłosek miękkich.

    3. Faza podsumowująca

      1. Rozwiązywanie rebusów (załącznik 2)

      2. Rozmowa podsumowująca pracę uczniów i zdobyte wiadomości

  5. Bibliografia

  6. Załączniki

    1. Uzupełnij.

      R1dQIZsIYcqMU

    2. Uzupełnij drzewka.

      R1E6kCYICw05r

  7. Czas trwania lekcji 3‑4 godziny lekcyjne

RBWYewPDRfbrN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 91.93 KB w języku polskim
RzBcF9UGW4Xaf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim