Jak jest urządzony las?
Autor/autorka
Małgorzata Kubacka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Jak jest urządzony las?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Lekcja zrealizowana zgodnie z Podstawą Programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowywanie technologii sprawia, że lekcja jest bardziej atrakcyjna, wzbogaca poznawane treści, aktywizuje uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
uczeń zna warstwową budowę lasu
8. Cele szczegółowe zajęć
- potrafi wymienić rośliny i zwierzęta w poszczególnych warstwach lasu
- prawidłowo wskazuje warstwy lasu
- poprawnie wymienia warstwy lasu
9. Metody i formy pracy
oglądowe, słowne, praktyczne
- zbiorowa, indywidualna
10. Środki dydaktyczne
e‑podręcznik
- karty pracy
- komputer z dostępem do internetu
- tablica multimedialna i rzutnik
11. Wymagania w zakresie technologii
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Jesień w drzwiach lasu
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
rozmowa na temat lasu na podstawie wiersza R. Przymusa „Jeszcze tyroszeczkę lata” oraz własnych doświadczeń
- opis nadejścia jesieni, barwy drzew jesienią, roślinność w lesie, zwierzęta - wypowiedzi uczniów
Aktywność 2
Temat: Rośliny i zwierzęta występujące w lesie.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
-rozpoznawanie zwierząt i roślin występujących w lesie - na podstawie ilustracji w podręczniku
- odnajdywanie wyrazów związanych z lasem - wykreślanka https://learningapps.org/watch?v=puf9tqu7k20
Aktywność 3
Temat: Jakie są warstwy lasu?
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
zapoznanie z warstwową budową lasu (prezentacja multibook wsip)
- zapoznanie z filmem edukacyjnym „Warstwy lasu” https://www.youtube.com/watch?v=XSS7iGclFZU
- omówienie ilustracji, odczytanie informacji - praca z tekstem, wykorzystanie podręcznika
- uczniowie wykonują zadanie https://wordwall.net/pl/resource/5526739/warstwy-lasu
Aktywność 4
Temat: To już wiemy! - układamy warstwy lasu.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
praca w grupach, uczniowie wykonują wybraną warstwę lasu, następnie łączą swoją pracę w jedną makiete „warstwy lasu”
- wykonanie w zeszycie rysunku przedstawiającego budowę warstwową lasu
- uczniowie wykonują zadanie - warstwy lasu https://learningapps.org/8165499
13. Sposób ewaluacji zajęć
uczniowie wypełniaja ankietę tak/nie
https://docs.google.com/forms/d/1p-S7LNzE-40OBPNtfUnknwdB-guUYyerQh6g1xfAh0I/edit
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna