Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Katarzyna Seweryn

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Jak jest urządzony las?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

W obecnych czasach, gdzie cywilizacja rozwija się w bardzo szybkim tempie i człowiek bardzo wpływa na środowisko naturalne, uzasadnionym jest rozmawianie z dziećmi na tematy związane z życiem na naszej planecie, jak ochronić i nie niszczyć środowiska naturalnego jakim jest las.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Użycie technologii informacyjnej komunikacyjnej (TIK) pozwala na poszerzanie i utrwalanie wiadomości zdobytych przez uczniów. Zastosowanie narzędzi cyfrowych pozwala na skuteczne zrealizowanie założeń lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i dostrzeganie piękna otaczającej nas przyrody.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Rozpoznaje i wymienia warstwy roślinności w lesie: (ściółka leśna, runo leśne, podszyt, korony drzew)

  2. Grupuje nazwy zwierząt występujących w poszczególnych warstwach lasu.

  3. Rozpoznaje drzewa występujące w lesie.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

  • słowne,

  • aktywizujące: burza mózgów,

  • praktycznego działania,

  • praca grupowa,

  • praca indywidualna,

10. Środki dydaktyczne

  • duży arkusz białego papieru,

  • kredki,

  • ilustracja warstw lasu,,

  • ilustracja zwierzat leśnych,

11. Wymagania w zakresie technologii

  • tablica multimedialna,

  • 1 komputer z dostępem do Internetu,

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co słychać w lesie?

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zaprasza uczniów do wspólnej zabawy w rozwiązanie zagadek wprowadzających w tematykę lekcji. 
      Nauczyciel ma przygotowane patyczki z imionami uczniów, losuje patyczek i wskazuje dziecko, które po zakręceniu kołem fortuny, będzie próbowało prawidłowo odpowiedzieć na zagadkę. Uczniowie wykorzystują swoje wiadomości nabyte w klasie 2 podczas wycieczki do lasu.

      https://wordwall.net/pl/resource/21615121/zagadki-o-lesie#:~:text=https%3A//wordwall.net/pl/resource/21615121

      Po rozwiązaniu zagadek, nauczyciel zaprasza uczniów do uważnego obejrzenia filmu, ponieważ będą zadawane pytania.
      https://youtu.be/XSS7iGclFZU.

  • Aktywność 2

    • Temat: Warstwowa budowa lasu.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Dyskusja na temat obejrzanego filmu i odwołanie się do wcześniej nabytych wiadomości uczniów. Nauczyciel zadaje pytania do obejrzanego filmu:

      • Jakie mamy warstwy lasu?

      • Jakie rośliny i zwierzęta w nich występują?

      • Czy do wszystkich warstw lasu jednakowo dociera światło?

      • Jakie zostały wymienione w filmie nazwy drzew?

  • Aktywność 3

    • Temat: Wykonanie rysunku z warstwami lasu.

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie podzieleni są na 2 zaespoły, w których za pomoc arkusza papieru i kredek tworzą swój schemat lasu z podpisanymi odpowiednio warstwami oraz nazwami drzew. Wiedzę do tworzenia rysunku opierają na podstawie obejrzanego filmu i własnych przeżyć zdobytych w środowisku naturalnym, jakim była las. Demonstracja i opis ustny przez uczniów wykonanych schematów. 
      Nauczyciel podsumowuje dyskusję i systematyzuje zdobytą przez uczniów wiedzę.

  • Aktywność 4

    • Temat: Instrukcja ochrony lasu.

    • Czas trwania: 7 minut

    • Opis aktywności:

      Podsumowanie przez nauczyciela w 2 zdaniach, to co działo się na lekcji. Zaproszenie klasy do wykonania i napisania na dużej kartce instrukcji:
      „ Jak ochronić las przed zniszczeniem”. Nauczyciel dzieli klasę na 2 zespoły. Uczniowie prezentują przed resztą klasy wykonaną instrukcję.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel po skończonej lekcji rozdaje uczniom kertki ze zdaniami, które muszą dokończyć:

  • Po dzisiejszej lekcji wiem...

  • Po dzisiejszej lekcji potrafię...

  • Po dzisiejszej lekcji będę....

  • Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się używanie.....

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

  • Do scenariusz można dodać więcej zadań i aktywności według własnego pomysłu.

  • Zorganizować wycieczkę do lasu.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna