Jak jest urządzony las?
Autor/autorka
Katarzyna Seweryn
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Jak jest urządzony las?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
W obecnych czasach, gdzie cywilizacja rozwija się w bardzo szybkim tempie i człowiek bardzo wpływa na środowisko naturalne, uzasadnionym jest rozmawianie z dziećmi na tematy związane z życiem na naszej planecie, jak ochronić i nie niszczyć środowiska naturalnego jakim jest las.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie technologii informacyjnej komunikacyjnej (TIK) pozwala na poszerzanie i utrwalanie wiadomości zdobytych przez uczniów. Zastosowanie narzędzi cyfrowych pozwala na skuteczne zrealizowanie założeń lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i dostrzeganie piękna otaczającej nas przyrody.
8. Cele szczegółowe zajęć
Rozpoznaje i wymienia warstwy roślinności w lesie: (ściółka leśna, runo leśne, podszyt, korony drzew)
Grupuje nazwy zwierząt występujących w poszczególnych warstwach lasu.
Rozpoznaje drzewa występujące w lesie.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
słowne,
aktywizujące: burza mózgów,
praktycznego działania,
praca grupowa,
praca indywidualna,
10. Środki dydaktyczne
duży arkusz białego papieru,
kredki,
ilustracja warstw lasu,,
ilustracja zwierzat leśnych,
11. Wymagania w zakresie technologii
tablica multimedialna,
1 komputer z dostępem do Internetu,
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co słychać w lesie?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza uczniów do wspólnej zabawy w rozwiązanie zagadek wprowadzających w tematykę lekcji.
Nauczyciel ma przygotowane patyczki z imionami uczniów, losuje patyczek i wskazuje dziecko, które po zakręceniu kołem fortuny, będzie próbowało prawidłowo odpowiedzieć na zagadkę. Uczniowie wykorzystują swoje wiadomości nabyte w klasie 2 podczas wycieczki do lasu.
https://wordwall.net/pl/resource/21615121/zagadki-o-lesie#:~:text=https%3A//wordwall.net/pl/resource/21615121
Po rozwiązaniu zagadek, nauczyciel zaprasza uczniów do uważnego obejrzenia filmu, ponieważ będą zadawane pytania.
https://youtu.be/XSS7iGclFZU.
Aktywność 2
Temat: Warstwowa budowa lasu.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Dyskusja na temat obejrzanego filmu i odwołanie się do wcześniej nabytych wiadomości uczniów. Nauczyciel zadaje pytania do obejrzanego filmu:
Jakie mamy warstwy lasu?
Jakie rośliny i zwierzęta w nich występują?
Czy do wszystkich warstw lasu jednakowo dociera światło?
Jakie zostały wymienione w filmie nazwy drzew?
Aktywność 3
Temat: Wykonanie rysunku z warstwami lasu.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie podzieleni są na 2 zaespoły, w których za pomoc arkusza papieru i kredek tworzą swój schemat lasu z podpisanymi odpowiednio warstwami oraz nazwami drzew. Wiedzę do tworzenia rysunku opierają na podstawie obejrzanego filmu i własnych przeżyć zdobytych w środowisku naturalnym, jakim była las. Demonstracja i opis ustny przez uczniów wykonanych schematów.
Nauczyciel podsumowuje dyskusję i systematyzuje zdobytą przez uczniów wiedzę.
Aktywność 4
Temat: Instrukcja ochrony lasu.
Czas trwania: 7 minut
Opis aktywności:
Podsumowanie przez nauczyciela w 2 zdaniach, to co działo się na lekcji. Zaproszenie klasy do wykonania i napisania na dużej kartce instrukcji:
„ Jak ochronić las przed zniszczeniem”. Nauczyciel dzieli klasę na 2 zespoły. Uczniowie prezentują przed resztą klasy wykonaną instrukcję.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel po skończonej lekcji rozdaje uczniom kertki ze zdaniami, które muszą dokończyć:
Po dzisiejszej lekcji wiem...
Po dzisiejszej lekcji potrafię...
Po dzisiejszej lekcji będę....
Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się używanie.....
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Do scenariusz można dodać więcej zadań i aktywności według własnego pomysłu.
Zorganizować wycieczkę do lasu.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna