E-materiały do kształcenia zawodowego

Identyfikowanie barier fizycznych i społecznych w życiu osoby z niepełnosprawnością

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami?

INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

11
Samouczek

Dostępność

Aby umożliwić osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie i pełny udział we wszystkich sferach życia, Państwa Strony podejmą odpowiednie środki w celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym, na zasadzie równości z innymi osobami, dostępu do środowiska fizycznego, środków transportu, informacji i komunikacji, w tym technologii i systemów informacyjno‑komunikacyjnych, a także do innych urządzeń i usług, powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich. Środki te, obejmujące rozpoznanie i eliminację przeszkód i barier w zakresie dostępności, stosują się między innymi do:

  • budynków, dróg, transportu oraz innych urządzeń wewnętrznych i zewnętrznych, w tym szkół, mieszkań, instytucji zapewniających opiekę medyczną i miejsc pracy,

  • informacji, komunikacji i innych usług, w tym usług elektronicznych i służb ratowniczych.

„Konwencja OZN o prawach osób niepełnosprawnych, Artykuł 9”

Projektowanie uniwersalne

Projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Uniwersalne projektowanie nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób niepełnosprawnych, jeżeli jest to potrzebne.

„Konwencja OZN o prawach osób niepełnosprawnych*, Artykuł 2”

Bariera

Przeszkoda lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno‑komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.

„Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami*, Rozdział I, Art.2”

Bariery fizyczne to takie, które utrudniają dostęp lub utrudniają poruszanie się. Do najczęściej występujących przeszkód tego typu należą bariery architektoniczne lub przedmioty ograniczające swobodne funkcjonowanie/przemieszczanie się osób z niepełnosprawnościami.

Bariery społeczne – wartościujący sposób myślenia i postawy osób, otoczenia, które – bazując najczęściej na stereotypach – prowadzą do unikania kontaktów z osobami z niepełnosprawnościami i wprowadzanie dystansu w relacjach społecznych z nimi.

Bariery komunikacyjne w życiu osób z niepełnosprawnościami to wszelkiego rodzaju przeszkody utrudniające komunikowanie się z otoczeniem, najczęściej związane z brakiem możliwości odbierania lub nadawania komunikatów (przekazywania informacji).

1
1
Instrukcja obsługi interaktywnego narzędzia typu scenario based‑learning

Interaktywne narzędzie typu scenario based‑learning “Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami?” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Start, gracz przechodzi się do opisu celów i zasad gry oraz ekranu z wyborem postaci. Między tymi planszami porusza się za pomocą przycisków Dalej i Wstecz.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Interaktywne narzędzie typu scenario based‑learning wykorzystuje model uczenia się na podstawie przypadków z wykorzystaniem scenariuszy. Gracz wciela się w postaci osób z niepełnosprawnościami. Podczas gry będzie identyfikować bariery fizyczne, komunikacyjne oraz społeczne, jakie mogą napotkać osoby z niepełnosprawnościami.

Gracz ma możliwość wybrania jednego z 5 scenariuszy gry. Zadaniem dla użytkownika będzie rozpoznanie rodzaju barier oraz wybranie sposobu na ich niwelowanie, czyli tworzenie dostępności. W grze pojawia się element zaskoczenia, oznaczony ikoną gwiazdki.

Po wyborze postaci, na ekranie Wybierz postać, pojawia się okno z jej opisem i przyciskiem Dalej. Gracz przechodzi do kolejnych pytań. Po zaznaczeniu wybranej odpowiedzi i kliknięciu przycisku Sprawdź, otrzymuje informację zwrotną o poprawności podjętej decyzji.

Po odpowiedzeniu na wszystkie pytania w danej sytuacji pojawia się plansza z informacją zwrotną. Klikając przycisk Dalej, gracz przechodzi do ekranu Wybór postaci.

Na ekranie kończącym grę jest informacja zwrotna oraz przycisk Jeszcze raz umożliwiający przejście do ekranu startowego.

R15Kz3r3zyw1z
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8mZAQUZyCkQJ
Jak likwidować bariery ograniczające niezależność osób z niepełnosprawnościami?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z opisem osoby i sytuacji, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Wcielasz się w postać trzydziestoletniej osoby niewidomej poruszającej się z białą laską. Masz ukończony kurs orientacji przestrzennej, samodzielnie poruszasz się po mieście, korzystasz z komunikacji miejskiej, pracujesz. Nie korzystasz z pomocy asystenta osoby niepełnosprawnej. Posługujesz się sprawnie znakami pisma Braille’a.

Dzisiaj wybierasz się do nowo otwartego sklepu spożywczego, który znajduje się niedaleko miejsca twojego zamieszkania. Idziesz chodnikiem w kierunku sklepu, w pewnym momencie napotykasz przeszkodę, która tarasuje cały chodnik. Ktoś pozostawił zaparkowany samochód, który uniemożliwia ci przejście.

RaNH573vSqBLr
Wskaż, jaki to rodzaj bariery.
R1Hpfxqe3wMRR

Idziesz dalej, wchodzisz do sklepu. Jesteś w nim pierwszy raz, stajesz przy wejściu. Nie wiesz, w którą stronę się udać. Stoisz już 10 minut, nie możesz nic kupić.

R1IOYPoVogseb
R2MFnr42sFBkh

Wsiadasz do windy, jesteś sam. Chcesz wjechać na szóste piętro, ale przyciski w windzie są płaskie, gładkie, ułożone w dwóch rzędach. Nie wiesz, który przycisk wybrać i nacisnąć. Jesteś w tym budynku pierwszy raz.

RPfqoUJ1P0lTR
RSViF5Xbg7q7n

Powiązane ćwiczenia