Człowiek od zarania dziejów wpływał na krajobraz. Karczował lasy, wydobywał surowce naturalne oraz budował domy, drogi, a póżniej miasta i zakłady przemysłowe. Wraz z rozwojem nauki i techniki działania te zaczęły być bardzo intensywne powodując zanikanie naturalnego krajobrazu.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie czynniki wpływają na krajobraz,

  • jak rośliny i zwierzęta wpływają na krajobraz.

Twoje cele
  • Poznasz elementy krajobrazu.

  • Opiszesz, jak człowiek zmienia otaczający go krajobraz.

  • Odróżnisz krajobraz naturalny od krajobrazu przekształconego przez człowieka.

  • Wymienisz pozytywne i negatywne skutki oddziaływania człowieka na krajobraz.

i0ObUm4ti0_d5e182

Czym jest krajobraz?

Krajobraz to ogół cech przyrodniczych i antropogenicznychantropogenicznyantropogenicznych typowych dla danego terenu. W opisie krajobrazu wyróżniamy następujące elementy:

Rx2Odg0frgihL1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Elementy krajobrazu
    • Elementy należące do kategorii Elementy krajobrazu
    • Nazwa kategorii: skały
    • Nazwa kategorii: ukształtowanie terenu
    • Nazwa kategorii: wody
    • Nazwa kategorii: szata roślinna
    • Nazwa kategorii: zwierzęta
    • Nazwa kategorii: wytwory działalności ludzkiej/ człowieka (np. budynki, pola uprawne )
    • Koniec elementów należących do kategorii Elementy krajobrazu
Mapa myśli przedstawiająca poszczególne elementy krajobrazu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyróżnia się krajobraz naturalny oraz kulturowy. Krajobraz naturalny ukształtowany jest przez poszczególne elementy natury, czyli skałę macierzystą, wodę, powietrze, florę i faunę. Krajobraz kulturowykrajobraz kulturowyKrajobraz kulturowy to przestrzeń ukształtowana przez działalność człowieka, która zawiera zarówno elementy przyrodnicze jak i elementy cywilizacyjne. Wyróżnia się trzy rodzaje krajobrazu kulturowego: rolniczykrajobraz rolniczyrolniczy, przemysłowykrajobraz przemysłowyprzemysłowymiejskikrajobraz miejskimiejski.

1

Krajobraz częściowo przekształcony

Dawniej morza i wielkie rzeki stanowiły dla ludzi bariery nie do przebycia. W góry chodzili rzadko, a bagna i pustynie starali się omijać. Ludzie zamieszkiwali lasy i odwiedzali je w celu zdobycia pożywienia.

Stopniowo zaczęli przekształcać krajobraz do swoich potrzeb. W celu znalezienia ziemi dla rolnictwa i budowy osad zajęli większość łąk i leśnych polan oraz doliny rzeczne. Potem wycinali i wypalali lasy, by uzyskać drewno do budowy domów oraz zwiększyć teren przeznaczony pod uprawę roślin i hodowlę zwierząt. Poniżej klika przykładów, w jaki sposób człowiek potrafi dostosować krajobraz do swoich potrzeb.

1

Rozwój cywilizacji spowodował, że ludzie zmieniali otaczający ich krajobraz. Zaczęli uprawiać wybrane rośliny na polach czy hodować zwierzęta. Mimo to w krajobrazie wsi nadal istnieje wiele elementów naturalnych. Taki krajobraz nazywa się częściowo przekształconym przez człowieka.

Ciekawostka

Ludzie potrafią przystosować się do różnorodnych warunków. W australijskim miasteczku Coober Pedy, w którym wydobywa się cenne kamienie, robotnicy i ich rodziny mieszkają pod ziemią w opuszczonych chodnikach licznych kopalni. Mieszkanie na powierzchni byłoby uciążliwe z powodu upałów i burz pyłowych.

R1cWu0NmloVYM
Coober Pedy (czyt. kuba pidi) jest położone na środku pustyni i temperatura może przekraczać tu 50 stopni w cieniu. W domach ukrytych częściowo pod ziemią, temperatura przez cały rok wynosi około 20 stopni Celsjusza.
Źródło: Graeme Churchard, Flickr, licencja: CC BY 2.0.
i0ObUm4ti0_d5e238

Krajobrazy przekształcone przez człowieka

Znacznie większym zmianom uległ krajobraz miast. Silny wpływ ma na niego intensywny rozwój przemysłu, czyli industrializacjaindustrializacjaindustrializacja. Na przykład w kopalniach wydobywa się surowce, które zostają przerobione na różnorodne produkty. Podczas wydobycia powstaje mnóstwo odpadów, które z czasem przyjmują postać wzgórz nazywanych hałdamihałdahałdami. Tam, gdzie nie ma przemysłu, krajobraz miejski i tak bywa silnie zmieniony przez człowieka z powodu skupisk budynków, ulic, torowisk, centrów handlowych.

1
Polecenie 1

Jaka jest największa budowla w okolicy twojego miejsca zamieszkania? Opisz jej rozmiary i przeznaczenie oraz to, w jaki sposób wpływa na krajobraz.

RoDyuHtvDU240
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
i0ObUm4ti0_d5e294
1
Dla zainteresowanych

Rekultywacja krajobrazu

Niektóre krajobrazy są tak zniszczone, że przyroda nie jest w stanie w krótkim czasie sama naprawić szkód spowodowanych przez ludzi. W takiej sytuacji niezbędne są działania człowieka. Przywracanie zniszczonemu krajobrazowi jego pierwotnej wartości i wyglądu to odnawianie lub rekultywacjarekultywacjarekultywacja. W najprostszym przypadku polega to na sadzeniu nowych drzew w miejsce wyciętych albo oczyszczaniu wód. Odnawianie terenów po kopalniach i kamieniołomach to na przykład zalanie wodą miejsca, w którym wydobywano surowce, i przekształcenie go w sztuczne jezioro. Można też zadbać o rzeki i jeziora, ograniczając dopływ zanieczyszczeń i wpuszczając do ich wód organizmy, które żyły tam wcześniej, ale wyginęły na skutek zmian warunków życia.

Etapy rekultywacji terenu

Cały proces rekultywacji terenu można podzielić na dwa główne etapy: rekultywację techniczną i rekultywację biologiczną. Każda część składa się z wielu czynności, które pozwalają przywrócić wartość użytkową zniszczonym glebom.

R5b2j5JJhV0hx
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUQvazuRg5s6T1
Fotografia prezentuje hałdę. Widoczne jest zagłębienie terenu powstałe w wyniku działalności kopalni. Na brzegach zagłębienia widać wzniesienia, są to hałdy. W tle widać wiatraki.
Góra Kamieńska o wysokości 386 m n.p.m. została w całości usypana w wyniku działalności kopalni. Dzisiaj po trwającej wiele lat rekultywacji niemal nie różni się od naturalnego wzgórza.
Źródło: Zbigniew Kucybała (http://commons.wikimedia.org), licencja: CC BY-SA 4.0.

Rekultywacja wód jest procesem mającym na celu przywrócenie zanieczyszczonym wodom powierzchniowym płynącym ich pierwotnej funkcji hydrobiologicznej, gospodarczej oraz rekreacyjnej. Rekultywacja wód powierzchniowych obejmuje:

  • zwiększenie dopływu czystych wód;

  • przepłukiwanie;

  • natlenianie wód;

  • regulację biegu rzeki, np. przywrócenie rzece naturalnego, meandrującego koryta;

  • wprowadzenie do zbiornika wybranych gatunków ryb i zooplanktonu.

Rekultywacja wód podziemnych (regradacja wód podziemnych) jest procesem mającym na celu przywrócenie zanieczyszczonym zbiornikom wód podziemnych stanu pierwotnego lub stanu umożliwiającego ich wykorzystanie gospodarcze.

Rekultywacja wód podziemnych obejmuje oczyszczanie warstwy wodonośnej (eliminację stwierdzonego zanieczyszczenia) za pomocą:

  • izolacji źródła zanieczyszczenia za pomocą barier ochronnych;

  • wydobycia substancji wywołującej zanieczyszczenie zbiornika;

  • unieszkodliwienia substancji wywołującej zanieczyszczenie w warstwie wodonośnej (obróbka fizykochemiczna, biodegradacja);

  • ograniczenia emisji zanieczyszczeń;

  • zmiany sposobu użytkowania wód.

Rekultywacja jezior ma na celu poprawę jakości wody w jeziorach zeutrofizowanych (przeżyźnionych), a także ich przywrócenie cech fizycznych, chemicznych i biologicznych jak najbardziej zbliżonych do stanu naturalnego. Główną przyczyną degradacji ekosystemów jeziornych jest nadmierny dopływ nutrientów (głównie związków azotu i fosforu) skutkujący nadmiernym rozwojem i zakwitami fitoplanktonu. Rekultywacja ekosystemów jeziornych polega więc w głównej mierze na usunięciu lub ograniczeniu głównej przyczyny eutrofizacji.

Polecenie 2

Oceń, czy w twoim otoczeniu przeważają pozytywne czy negatywne skutki wpływu człowieka na krajobraz. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R8FiXB8FhD5zz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt zagospodarowania terenu wokół szkoły

Wygląd naszych miast i wsi stale ulega zmianie. W wielu miejscowościach znajdują się parki, place zabaw, trasy rowerowe, boiska sportowe i inne atrakcyjne miejsca. Niestety często istnieją również miejsca nieatrakcyjne, takie jak: dzikie wysypiska śmieci, zniszczone budynki, zaniedbane tereny czy nieestetyczne reklamy, wpływające negatywnie na wygląd danej miejscowości. Jednak każdy z nas może zmienić swoje otoczenie. Wystarczy wpaść na ciekawy pomysł i przedstawić go innym. Spróbuj więc wykonać projekt zagospodarowania terenu wokół swojej szkoły na podstawie poniższego wzoru.

1. Opis krajobrazu najbliższej okolicy

R4UG1hzeLk6ns
Wymień po trzy przykłady ożywionych i nieożywionych elementów krajobrazu okolic szkoły. Elementy ożywione: Elementy nieożywione:, Jakie określenie najlepiej charakteryzuje krajobraz okolic twojej szkoły? leśny, rolniczy, pojezierny, miejski, górski, przemysłowy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2. Przygotowanie materiałów do lekcji terenowej

Przygotuj i wydrukuj plan okolic szkoły (np. ze strony www.googlemaps.com lub mapy.geoportal.gov.pl). Potrzebne będą dwa egzemplarze. Ponadto przygotuj:

  • twardą podkładkę pod plan;

  • ołówek;

  • gumkę;

  • aparat fotograficzny lub telefon komórkowy;

  • kompas.

Pod planem, który wykorzystasz podczas lekcji terenowej, wykonaj legendę według poniższego wzoru. Na jej podstawie ocenisz krajobraz.

RnYGO7LnyMNhQ1
Grafika przedstawiająca legendę oceny krajobrazu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

3. Lekcja terenowa

Na samym początku ustaw wydrukowany plan zgodnie z rzeczywistym położeniem szkoły, używając do tego kompasu lub odnosząc się do charakterystycznych obiektów w okolicy. Oznacz na planie kierunki geograficzne za pomocą skrótów: N – kierunek północny, S – kierunek południowy, E – kierunek wschodni, W – kierunek zachodni. Następnie opisz i oceń poszczególne fragmenty krajobrazu widzianego na północ, południe, wschód i zachód od budynku szkoły. W tym celu:

  • wykonaj zdjęcia;

  • zapisz najważniejsze informacje dotyczące widzianego obszaru (forma terenu, roślinność, zabudowa);

  • zaznacz i podpisz na planie charakterystyczne elementy krajobrazu;

  • oceń krajobraz okolic szkoły, wykorzystując oznaczenia z wcześniej przygotowanej legendy.

Poniższa grafika przedstawia przykładowy plan z zaznaczonymi elementami krajobrazu oraz ich oceną.

RmpBCQ4RUosL01
Ilustracja interaktywna przedstawia przykładowy plan krajobrazu. Widoczne elementy przedstawione są z lotu ptaka. Pomiędzy nimi widać ulice. Elementy zaznaczone są różnymi kolorami. Widoczny jest zaniedbany park zaznaczony na pomarańczowo, osiedlowy plac zabaw zaznaczony na żółto, szkoła i parking zaznaczone na biało, zniszczone budynki fabryki zaznaczone na pomarańczowo, domki jednorodzinne zaznaczone na zielono. W prawym dolnym rogu znajduje się róża kompasowa wyznaczająca cztery strony świata. U góry grafiki jest północ, w lewo zachód, w dół południe, w prawo wschód.
Grafika przedstawiająca plan krajobrazu wraz z oceną jego elementów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7O1jbZwk84sz1
Grafika przedstawiająca legendę oceny krajobrazu wraz z elementami planu osiedla
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji na temat planu znajdziesz w materiale „Co to jest plan?”.

4. Projekt zagospodarowania terenu

Po wykonaniu obserwacji wybierz nieatrakcyjne miejsce zaznaczone przez ciebie na planie kolorem czerwonym, by przygotować dla niego nowy plan zagospodarowania. Zastanów się, co należy zmienić, aby dane miejsce stało się ładniejsze, bardziej użyteczne oraz przyjemniejsze dla mieszkańców. Pamiętaj, że oprócz zagospodarowania pustych terenów pod np. plac zabaw, parki czy las możesz również zaproponować odnowienie starych zabudowań lub podsunąć pomysł na ich wykorzystanie. Wszystkie swoje pomysły możesz zebrać w tabeli według poniższego wzoru:

Teren

Pomysł zagospodarowania

zniszczone budynki fabryki

  • plac zabaw

  • siłownia

  • skate park [czyt. skejt park]

5. Prezentacja projektu

Pomysł na zagospodarowanie terenu wokół szkoły możesz zaprezentować swojej klasie. Warto przedstawić go np. w postaci plakatu lub prezentacji multimedialnej. W ten sposób łatwiej ci będzie opisać efekt planowanych zmian. Pamiętaj o dołączeniu planu i fotografii wykonanych podczas lekcji terenowej oraz odpowiednich opisów.

R16XL00nLCcRG1
Ilustracja interaktywna przedstawia przykładowy plan krajobrazu. Widoczne elementy przedstawione są z lotu ptaka. Pomiędzy nimi widać ulice. Elementy zaznaczone są różnymi kolorami. Widoczny jest zaniedbany park zaznaczony na pomarańczowo, osiedlowy plac zabaw zaznaczony na żółto, szkoła i parking zaznaczone na biało, plac zabaw otoczony parkiem zaznaczony na zielono, domki jednorodzinne zaznaczone na zielono. W prawym dolnym rogu znajduje się róża kompasowa wyznaczająca cztery strony świata. U góry grafiki jest północ, w lewo zachód, w dół południe, w prawo wschód.
Pomysł na zagospodarowanie terenu wokół szkoły.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
i0ObUm4ti0_d5e336

Podsumowanie

  • Krajobrazem nazywamy ogół cech przyrodniczych i antropogenicznych typowych dla danego terenu. Wyróżnia się krajobraz naturalny oraz kulturowy.

  • Działalność człowieka wpływa zarówno na elementy krajobrazu wiejskiego, jak i miejskiego.

  • Krajobraz kulturowy powstaje wskutek częściowego lub całkowitego przekształcenia krajobrazu naturalnego przez człowieka.

  • Krajobraz: rolniczy, przemysłowy i miejski powstają wskutek całkowitego przekształcenia krajobrazu naturalnego przez człowieka.

  • Na obszarach zniszczonych przez człowieka możliwa jest rekultywacja, czyli odnowienie elementów krajobrazu.

Praca domowa

1
Polecenie 1

Opisz krajobraz twojego miejsca zamieszkania. Jakie elementy w nim występują? Czy jest to krajobraz częściowo przekształcony przez człowieka?

R1Q7BugtusB8D
@@@.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
i0ObUm4ti0_d5e404

Słownik

antropogeniczny
antropogeniczny

powstały lub zachodzący w wyniku działalności gospodarczej człowieka

hałda
hałda

sztuczne wzniesienie powstałe na skutek usypania odpadów przemysłowych, resztek wykopanych skał itp.

industrializacja
industrializacja

procesy prowadzące do rozwoju przemysłu

krajobraz kulturowy
krajobraz kulturowy

przestrzeń, zawierająca elementy przyrodnicze i wytwory cywilizacji, historycznie ukształtowana w wyniku działania czynników naturalnych i działalności człowieka

krajobraz miejski
krajobraz miejski

typ krajobrazu kulturowego, cechujący się zabudowaniami, ciągami komunikacyjnymi i terenami zielonymi, które są wynikiem silnych przekształceń krajobrazu naturalnego

krajobraz przemysłowy
krajobraz przemysłowy

typ krajobrazu kulturowego, cechujący się budynkami przemysłowymi (fabrykami) i związanym z tym silnym zanieczyszczeniem powietrza, gleby i wody

krajobraz rolniczy
krajobraz rolniczy

typ krajobrazu kulturowego, ukształtowany przez działania rolnicze

melioracje
melioracje

zabiegi mające na celu poprawę zdolności produkcyjnych gleb uprawnych, głównie przez regulowanie stosunków wodnych w glebie (odwodnienie i nawodnienie)

rekultywacja
rekultywacja

przywracanie wartości użytkowej i przyrodniczej terenom zdewastowanym przez działalność człowieka

skansen
skansen

muzeum, którego celem jest zaprezentowanie elementów kultury danego regionu lub ekspozycji zabytków

i0ObUm4ti0_d5e480

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
R1AdfgRvcmiFW1
Ćwiczenie 1
Pogrupuj elementy krajobrazu. Zdecyduj, które z nich należą do krajobrazu miejskiego, a które do krajobrazu naturalnego. Krajobraz naturalny Możliwe odpowiedzi: 1. rzeka, 2. ogród, 3. kwiaciarnia, 4. staw w parku, 5. park, 6. łąka, 7. budynek biblioteki, 8. trawnik, 9. dolina, 10. wąwóz, 11. las Krajobraz miejski Możliwe odpowiedzi: 1. rzeka, 2. ogród, 3. kwiaciarnia, 4. staw w parku, 5. park, 6. łąka, 7. budynek biblioteki, 8. trawnik, 9. dolina, 10. wąwóz, 11. las
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
RLmGgVPsJPM3f11
Ćwiczenie 2
Dopasuj typ krajobrazu z odpowiednim zdjęciem, które go przedstawia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R8xEdQ3V49H8q
Ćwiczenie 2
Dopasuj typ krajobrazu do odpowiedniego opisu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RI04TVDl0yzW21
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1IUVLv0K5LT11
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 5
RfU0AwJZpkoom1
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 6
R1XN9sBYbQmGO
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.