Jak masz na imię? Przedstawianie się
Jak masz na imię? Przedstawianie się
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak prawidłowo się przedstawić w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przedstawić się, podać swoje imię, nazwisko, nazwę miejscowości i kraj,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane zwroty,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi połączyć uzupełnić zdania końcówkami osobowymi,
potrafi utworzyć prosty dialog.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z ćwiczeniami, fotokopie z wizytówkami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami słówka poznane na poprzedniej lekcji. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną wypowiadanych przez uczniów zdań.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje wybranym uczniom jedno z trzech pytań i oczekuje odpowiedzi. Ćwiczenie jest wykonywane kilkakrotnie (załącznik 1).
Uczniowie wyszukują błędów w zdaniach i poprawiają je (załącznik 2).
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami zasady odmiany czasownika przez osoby. Uczniowie przypominają, jak brzmią w języku niemieckim osoby: ja i ty oraz jakie końcówki otrzyma czasownik przy odmianie tych osób.
Uczniowie wypełniają ćwiczenie 3. Należy zdecydować, jaką końcówkę dostawić do tematu czasownika: -e czy -st (załącznik 3).
Zabawa. Nauczyciel wycina wizytówki z szablonu. Jeden z uczniów wychodzi za drzwi z dowolną wizytówką, a reszta uczniów otrzymuje wybrane wizytówki, które pozostały. Trzeba pamiętać o tym, aby jeden z pozostałych uczniów miał taką samą wizytówkę jak ten, który wyszedł. Po przyjściu ucznia do klasy reszta klasy milczy i nie daje sygnałów, kto ma jego parę. Zabawa wtedy traci sens. Zadaniem ucznia jest odnaleźć swoją parę zadając pytanie: Wie heißt du? Jeśli dany uczeń odpowie i imię nie zgadza się z tym na wizytówce, uczeń podchodzi do innego kolegi i zadaje to samo pytanie. Jeśli imię się zgadza, wówczas musi zadać drugie pytanie: Wo wohnst du? Kolega odpowiada czytając nazwę miejscowości z kartki. Jeśli miejscowości są różne, wtedy należy niestety szukać pary u innego ucznia. Nauczyciel może zapisywać liczbę trafień na tablicy i uczeń, który trafi na swoją parę najszybciej może otrzymać na przykład plusa (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie tworzą proste dialogi i pytają siebie wzajemnie w parach o imię, miejsce zamieszkania i państwo, z którego pochodzą. Dialogi wypowiadają na głos, na forum klasy.
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak