II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,
4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;
5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;
9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:
a) dzieł antycznych egipskich,
b) dzieł antycznych greckich i rzymskich (a także powstałych w okresie renesansu, baroku i klasycyzmu, dla których antyk był inspiracją),
c) wczesnochrześcijańskich,
d) bizantyńskich,
e) romańskich,
f) gotyckich.
m78439d104f70ee6c_0000000000058
Nauczysz się
stosować pojęcia związane z opisem architektury;
definiować pojęcie planu budowli oraz określać jakie są jego typy;
wyszczególniać elementy widoczne na rzucie poziomym;
wyjaśniać na co zwracać uwagę, aby właściwie dokonać analizy planu budowli;
analizować oraz czytać plany wybranych dzieł architektury.
m78439d104f70ee6c_0000000000063
Sztuka architektury
Rkc9J1MhwW4l8m78439d104f70ee6c_00000000000351
Sztuka architektury Pojęcia – budowla, budownictwo, architektura czy styl, są wszystkim dobrze znane i niejednokrotnie używane w mowie potocznej, lecz w niniejszym podręczniku wymagają jednak nieco dokładniejszego omówienia. Budowlą – jak wiemy z budownictwa ogólnego – nazywa się każde dzieło rąk ludzkich trwale połączone z gruntem. Może to być budynek, lub zespół budynków, również most, tunel, wiadukt, a nawet droga, słup czy ogrodzenia. Budownictwo – jest to dziedzina działalności człowieka, który opanował techniczne umiejętności wznoszenia budowli lub ich zespołów, odpowiednio na potrzeby bytowe danej epoki. Układ elementów zestawiony przez budowniczego, według wymagań techniki budowlanej w określonym czasie jej rozwoju, tworzy konstrukcję budowlaną. Konstrukcja powinna bezpiecznie przenosić strukturę budowlaną. Konstrukcja powinna bezpiecznie przenosić obciążenia wynikające z jej funkcji bez przekroczenia wytrzymałości materiału, z którego została wykonana. W dawnych czasach budowniczy był równocześnie architektem i konstruktorem, a często też kierownikiem budowy. Znajomość wytrzymałości materiałów opierał na doświadczeniu poprzedników i własnym, a stateczność konstrukcji, wytrzymałość jej elementów i dopuszczalne rozpiętości, ustalał wyłącznie metodą doświadczeń na modelach. Dopiero gdy w XVIII wieku wprowadzono do budownictwa żeliwo, a nieco później stal i żelbet – następuje z wolna podział na tych, którzy projektują architekturę i funkcję budynku – czyli architektów i tych, którzy obliczają konstrukcję budynku, aby jak najwłaściwiej spełniała nakreślone jej cele, spełniając jednocześnie warunki ekonomiki budownictwa. Jedność wymienionych tutaj czynników – architektury, konstrukcji i ekonomiki, ich najprawidłowsze i harmonijne rozwiązanie w projektowanej budowli, decyduje o randze dzieła i świadczy o umiejętności jego twórców. Widzimy stąd, że rozwój architektury i budownictwa jest nierozłącznie z sobą związany. Pojęcie architektury – pochodzi od greckiego słowa „architekton”. Architektura jest sztuką kształtowania formy w powiązaniu z konstrukcją budowlaną w sposób, który organizuje przestrzeń niezbędną do zaspokojenia materialnych i duchowych potrzeb człowieka. Kształtowanie się tej umiejętności sięga czasów najdawniejszych, gdy człowiek pierwotny rozpoczynał trudną sztukę budowania sobie schronienia przed zimnem, deszczem i dzikimi zwierzętami. Umiejętność ta rozwija się od najdawniejszych kultur i cywilizacji przez poszczególne epoki historyczne, gromadząc doświadczenia i wzbogacając technikę budowlaną. Poziom, który osiąga architektura w kolejnych okresach rozwojowych, świadczy o uzdolnieniach artystycznych, potrzebach kulturalnych i ideowych społeczeństwa danej epoki. Powstanie nowych wartości architektonicznych jest wynikiem udoskonalania starych i wprowadzania nowych postępowych form, nowszych technik budowlanych, poszukiwania ekonomiczniejszych i prostszych rozwiązań w dziedzinie konstrukcji, wiążących się z rozwojem myśli architektonicznej i umiejętności technicznych oraz uzdolnień artystycznych twórców. Forma architektoniczna od najdawniejszych czasów wiąże się z układem konstrukcyjnym budowli i z elementami z których się ona składa. Poznanie historycznego rozwoju form i układu elementów budowlanych niezbędne jest do zrozumienia roli, którą spełnia kompozycja, proporcja i skala detalu w osiągnięciach historycznej i współczesnej architektury. Architekci, teoretycy architektury i historycy sztuki szukali od dawna ogólnego sformułowania praw rządzących proporcjami w arcydziełach architektury światowej. Nie była to sprawa prosta. Zachowanie relacji pomiędzy poszczególnymi elementami budowli i jej całości oraz ujęcie ich współzależności w pewne jednostki liczbowe, nie daje reguły na stworzenie architektury o idealnej harmonii. Oprócz szeregu czynników, warunkujących właściwe proporcje w opracowanym temacie, powinna być zachowana właściwa skala zgodna z przeznaczeniem obiektu. E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963
Sztuka architektury Pojęcia – budowla, budownictwo, architektura czy styl, są wszystkim dobrze znane i niejednokrotnie używane w mowie potocznej, lecz w niniejszym podręczniku wymagają jednak nieco dokładniejszego omówienia. Budowlą – jak wiemy z budownictwa ogólnego – nazywa się każde dzieło rąk ludzkich trwale połączone z gruntem. Może to być budynek, lub zespół budynków, również most, tunel, wiadukt, a nawet droga, słup czy ogrodzenia. Budownictwo – jest to dziedzina działalności człowieka, który opanował techniczne umiejętności wznoszenia budowli lub ich zespołów, odpowiednio na potrzeby bytowe danej epoki. Układ elementów zestawiony przez budowniczego, według wymagań techniki budowlanej w określonym czasie jej rozwoju, tworzy konstrukcję budowlaną. Konstrukcja powinna bezpiecznie przenosić strukturę budowlaną. Konstrukcja powinna bezpiecznie przenosić obciążenia wynikające z jej funkcji bez przekroczenia wytrzymałości materiału, z którego została wykonana. W dawnych czasach budowniczy był równocześnie architektem i konstruktorem, a często też kierownikiem budowy. Znajomość wytrzymałości materiałów opierał na doświadczeniu poprzedników i własnym, a stateczność konstrukcji, wytrzymałość jej elementów i dopuszczalne rozpiętości, ustalał wyłącznie metodą doświadczeń na modelach. Dopiero gdy w XVIII wieku wprowadzono do budownictwa żeliwo, a nieco później stal i żelbet – następuje z wolna podział na tych, którzy projektują architekturę i funkcję budynku – czyli architektów i tych, którzy obliczają konstrukcję budynku, aby jak najwłaściwiej spełniała nakreślone jej cele, spełniając jednocześnie warunki ekonomiki budownictwa. Jedność wymienionych tutaj czynników – architektury, konstrukcji i ekonomiki, ich najprawidłowsze i harmonijne rozwiązanie w projektowanej budowli, decyduje o randze dzieła i świadczy o umiejętności jego twórców. Widzimy stąd, że rozwój architektury i budownictwa jest nierozłącznie z sobą związany. Pojęcie architektury – pochodzi od greckiego słowa „architekton”. Architektura jest sztuką kształtowania formy w powiązaniu z konstrukcją budowlaną w sposób, który organizuje przestrzeń niezbędną do zaspokojenia materialnych i duchowych potrzeb człowieka. Kształtowanie się tej umiejętności sięga czasów najdawniejszych, gdy człowiek pierwotny rozpoczynał trudną sztukę budowania sobie schronienia przed zimnem, deszczem i dzikimi zwierzętami. Umiejętność ta rozwija się od najdawniejszych kultur i cywilizacji przez poszczególne epoki historyczne, gromadząc doświadczenia i wzbogacając technikę budowlaną. Poziom, który osiąga architektura w kolejnych okresach rozwojowych, świadczy o uzdolnieniach artystycznych, potrzebach kulturalnych i ideowych społeczeństwa danej epoki. Powstanie nowych wartości architektonicznych jest wynikiem udoskonalania starych i wprowadzania nowych postępowych form, nowszych technik budowlanych, poszukiwania ekonomiczniejszych i prostszych rozwiązań w dziedzinie konstrukcji, wiążących się z rozwojem myśli architektonicznej i umiejętności technicznych oraz uzdolnień artystycznych twórców. Forma architektoniczna od najdawniejszych czasów wiąże się z układem konstrukcyjnym budowli i z elementami z których się ona składa. Poznanie historycznego rozwoju form i układu elementów budowlanych niezbędne jest do zrozumienia roli, którą spełnia kompozycja, proporcja i skala detalu w osiągnięciach historycznej i współczesnej architektury. Architekci, teoretycy architektury i historycy sztuki szukali od dawna ogólnego sformułowania praw rządzących proporcjami w arcydziełach architektury światowej. Nie była to sprawa prosta. Zachowanie relacji pomiędzy poszczególnymi elementami budowli i jej całości oraz ujęcie ich współzależności w pewne jednostki liczbowe, nie daje reguły na stworzenie architektury o idealnej harmonii. Oprócz szeregu czynników, warunkujących właściwe proporcje w opracowanym temacie, powinna być zachowana właściwa skala zgodna z przeznaczeniem obiektu. E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963
Architektura, podobnie jak inne dziedziny sztuki, posługuje się swoistym językiem. Na jego gramatykę składają się: typy budowli, wykształtowane w poszczególnych epokach style, użyte materiały. Analiza dzieła architektonicznego wymaga rozbicia obiektu na elementy składowe i ich odczytania. Należy więc dokonać opisu planu architektonicznego, charakterystyki bryły, jej konstrukcji i wykończenia, a także konstrukcji oraz dekoracji elewacji i wnętrza.
Plan jest rzutem budowli w postaci rysunku ujętym „z góry”, który uwzględnia wszystkie podziały wnętrza. Oprócz tych podziałów z zaznaczonymi otworami okiennymi drzwiowymi, widoczne są w nim niektóre elementy konstrukcji, np. podpory (kolumnyKolumnakolumny, filary). Można z niego również odczytać rodzaj sklepieniaSklepieniesklepienia lub dachu. Podstawowymi kategoriami, rozróżniającymi rzuty poziome są podziały na plany: centralny (koła, kwadratu, krzyża greckiego, wieloboku foremnego lub owalu/elipsy), podłużny (prostokąta, krzyża łacińskiego). Budowle mogą posiadać również założenia opierające się na bardziej skomplikowanej, nieregularnej formie, powstałej z połączenia kilku figur zbliżonych kształtem do litery alfabetu łacińskiego (T, L, F lub odwróconego E). Cechą niektórych założeń jest oś symetrii (jedną lub kilka).
RaiiDBKVgrWNJ1
Ilustracja przedstawia interaktywny schemat składający się z sześciu kół, zawierający plany budowli założonych na planach centralnych. W środku schematu znajduje się koło z napisem „plan centralny”, od którego strzałki kierują się do kolejnych kół z określeniami: koło, kwadrat, krzyż grecki, wielobok foremny, elipsa. Dodatkowo na każdym z tych pięciu interaktywnych kół umieszczono następujące informacje: 1. Koło. Ilustracja przedstawiająca plan kaplicy pod wezwaniem świętego Mikołaja w Cieszynie, z XI wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli opartej na planie koła. 2. Kwadrat. Ilustracja przedstawiająca plan zamku krzyżackiego z I połowy XIV wieku w Radzyniu Chełmińskim. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie kwadratu. 3. Krzyż grecki. Ilustracja przedstawiająca plan Bazyliki św. Piotra na Watykanie z XVI wieku autorstwa Donato Bramantego. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie krzyża greckiego. 4. Wielobok foremny. Ilustracja przedstawiająca plan kościoła San Vitale w Ravennie z VI wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie ośmioboku. 5. Elipsa. Ilustracja przedstawiająca plan kościoła San Carlo alle Quattro Fontane w Rzymie z XVII wieku autorstwa Francesco Borrominiego. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie wydłużonego krzyża greckiego z elipsą (owalem).
Ilustracja przedstawia interaktywny schemat składający się z sześciu kół, zawierający plany budowli założonych na planach centralnych. W środku schematu znajduje się koło z napisem „plan centralny”, od którego strzałki kierują się do kolejnych kół z określeniami: koło, kwadrat, krzyż grecki, wielobok foremny, elipsa. Dodatkowo na każdym z tych pięciu interaktywnych kół umieszczono następujące informacje: 1. Koło. Ilustracja przedstawiająca plan kaplicy pod wezwaniem świętego Mikołaja w Cieszynie, z XI wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli opartej na planie koła. 2. Kwadrat. Ilustracja przedstawiająca plan zamku krzyżackiego z I połowy XIV wieku w Radzyniu Chełmińskim. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie kwadratu. 3. Krzyż grecki. Ilustracja przedstawiająca plan Bazyliki św. Piotra na Watykanie z XVI wieku autorstwa Donato Bramantego. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie krzyża greckiego. 4. Wielobok foremny. Ilustracja przedstawiająca plan kościoła San Vitale w Ravennie z VI wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie ośmioboku. 5. Elipsa. Ilustracja przedstawiająca plan kościoła San Carlo alle Quattro Fontane w Rzymie z XVII wieku autorstwa Francesco Borrominiego. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie wydłużonego krzyża greckiego z elipsą (owalem).
Plany centralne, online-skills, CC BY 3.0
RzMPsdVvcrYly1
Ilustracja przedstawia interaktywny schemat składający się z czterech kół, z przykładami planów budowli założonych na planach podłużnych. W środku znajduje się koło z napisem „plan podłużny”, od którego strzałki kierują się do kolejnych kół z określeniami: prostokąt, w kształcie litery, krzyż łaciński. Dodatkowo na każdym z tych nich umieszczono następujące informacje: 1. Prostokąt. Ilustracja przedstawiająca plan Partenonu greckiego w Atenach z V wieku przed naszą erą. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie prostokąta. 2. Krzyż łaciński. Ilustracja przedstawiająca plan Katedry Najświętszej Marii Panny (Notre Dame) w Chartres we Francji z I połowy XIII wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie krzyża łacińskiego, czyli z transeptem, przecinającym nawę główną, stanowiącym dłuższe ramię krzyża. 3. W kształcie litery C. Ilustracja przedstawiająca plan Pałacu w Wilanowie w Warszawie z II połowy XVII wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie zbliżonym do litery C.
Ilustracja przedstawia interaktywny schemat składający się z czterech kół, z przykładami planów budowli założonych na planach podłużnych. W środku znajduje się koło z napisem „plan podłużny”, od którego strzałki kierują się do kolejnych kół z określeniami: prostokąt, w kształcie litery, krzyż łaciński. Dodatkowo na każdym z tych nich umieszczono następujące informacje: 1. Prostokąt. Ilustracja przedstawiająca plan Partenonu greckiego w Atenach z V wieku przed naszą erą. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie prostokąta. 2. Krzyż łaciński. Ilustracja przedstawiająca plan Katedry Najświętszej Marii Panny (Notre Dame) w Chartres we Francji z I połowy XIII wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie krzyża łacińskiego, czyli z transeptem, przecinającym nawę główną, stanowiącym dłuższe ramię krzyża. 3. W kształcie litery C. Ilustracja przedstawiająca plan Pałacu w Wilanowie w Warszawie z II połowy XVII wieku. Zawiera czarno-biały schemat budowli na planie zbliżonym do litery C.
Plany podłóżne, online-skills, CC BY 3.0
Dokonywanie analizy planu budowli
Podczas analizy planu kościoła należy wskazać i opisać widoczne jego elementy: ołtarz (zazwyczaj znajduje się od strony wschodniej – kościół określa się jako orientowanyOrientowanieorientowany), prezbiteriumChór (prezbiterium)prezbiterium (może być wydłużone lub krótkie, zamknięte prosto lub zakończone absydąAbsydaabsydą, wielobocznie lub poligonalniePoligonalnypoligonalnie, otoczone obejściemObejścieobejściem/ambitemAmbit (obejście)ambitem, z zakrystiąZakrystiazakrystią, skarbcem, kaplicamiKaplicakaplicami, wieżamiWieżawieżami, kryptąKryptakryptą), określić ilość naw w korpusie (w przypadku jednej nawyNawanawy – kościół salowyKościół salowykościół salowy), wskazać ilość naw bocznych, obecność transeptuTransepttranseptu i jego budowę (jedno lub kilkunawowy, otoczony kaplicamiKaplicakaplicami). Jeśli w planie zaznaczone są przęsłaPrzęsłoprzęsła, można podać ich ilość, rozpoznać też system zastosowanych sklepień (odpowiednio zaznaczone na planie). Warto zwrócić uwagę, czy obecne są kruchtyKruchtakruchty z bocznymi wejściami. W przypadku kościołów orientowanych wejście znajduje się w fasadzieFasadafasadzie zachodniej (front), w której mogą pojawić się włączone w korpus lub do niego dostawione wieże – dwie po bokach lub jedna pośrodku (kościół może być też bezwieżowy), a wejście główne może być poprzedzone atriumAtriumatrium, narteksemNarteksnarteksem, kruchtąKruchtakruchtą lub portykiem (wysuniętym, wgłębnym, pozornym).
Do korpusu głównego budowli świeckich mogą być dostawione skrzydła, mające znaczenie dla odczytania planu - mogą tworzyć układ zamknięty lub otwarty, kształt litery, podkowy. Częstym elementem budowli jest dziedziniecDziedziniecdziedziniec, a reprezentacyjne budowle mogą posiadać wieże (o przekroju, np. kwadratu). Innymi istotnymi pomieszczeniami są: oficyny (wolnostojące lub połączone z korpusem kolumnadKolumnadakolumnad, galerią), taras, schody. Jeśli na planie wydzielone są pomieszczenia, warto podjąć się próby określenia ich przeznaczenia (np. klatka schodowa, sala balowa, westybulWestybulwestybul, gabinetGabinetgabinet, jadalnia, antresolaAntresolaantresola itp.)
RiRx34DUGRDjN1
Ilustracja interaktywna przedstawiająca dwa schematy świątyni Chonsu w Karnaku. Pierwszy ukazuje podłużny przekrój budowli przedstawionej w rysunku perspektywicznym, na którym widoczne są poszczególne części budynku i konstrukcja kolumnowa, szczegółowo oznaczone ma planie. Drugi schemat jest rzutem poziomym. Dodatkowo na drugiej ilustracji umieszczono informacje dotyczące elementów planu świątyni następujących kolejno po sobie: 1. aleja sfinksów, 2. obeliski, 3. pylony, 4. dziedziniec podcieniowy, 5. sala modłów (hypostylowa), 6. sala na barkę, 7. miejsce święte.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca dwa schematy świątyni Chonsu w Karnaku. Pierwszy ukazuje podłużny przekrój budowli przedstawionej w rysunku perspektywicznym, na którym widoczne są poszczególne części budynku i konstrukcja kolumnowa, szczegółowo oznaczone ma planie. Drugi schemat jest rzutem poziomym. Dodatkowo na drugiej ilustracji umieszczono informacje dotyczące elementów planu świątyni następujących kolejno po sobie: 1. aleja sfinksów, 2. obeliski, 3. pylony, 4. dziedziniec podcieniowy, 5. sala modłów (hypostylowa), 6. sala na barkę, 7. miejsce święte.
Świątynia Chonsu w Karnaku (starożytne Teby): a) widok perspektywiczny z przekrojem podłużnym, b) rzut poziomy, na podstawie W. Bogusz, „Zarys historii architektury”, WSiP, 1996 s. 12, CC BY 3.0
RnPovwN8YjW5d1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białe schematy ukazujące plany świątyń greckich. Obrazują one kolejne etapy rozwoju świątyń. Na planach czarną ciągłą linią zaznaczone są ściany, a białe linie znajdujące się między nimi oznaczają wejścia do świątyni. Kropkami zaznaczone są kolumny tworzące kolumnadę. Schematy kolejno ukazują zwiększanie ilości kolumn, powstanie podwójnej kolumnady i utworzenie otwartej przestrzeni poprzez wprowadzenie dodatkowego wejścia/wyjścia w układzie pionowym. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje nazw typów świątyni: 1. Templum in antis (niewielka świątynia, gdzie w fasadzie pomiędzy antami występują dwie kolumny), 2. Prostylos (z kolumnadą tylko przed elewacją frontową, zwykle są to cztery kolumny), 3. Amfiprostylos (z kolumnadą, złożoną na ogół z czterech kolumn w elewacjach frontowej i tylnej), 4. Peripteros (budowla otoczona pojedynczą kolumnadą), 5. Pseudoperipteros (kolumnada zastąpiona półkolumnami wtopionymi w ścianę oraz kolumnada w elewacjach frontowej i tylnej), 6. Dipteros (budowla otoczona podwójną kolumnadą), 7. Świątynia hypetralna (nie posiadająca dachu, 8. Pseudodipteros (dwa rzędy kolumn biegnące dookoła, ale drugi rząd jest wtopiony w ścianę budynku), 9. Tolos (budowla na panie koła, otoczona kolumnadą), 10. Monopteros (budowla na panie koła, otoczona kolumnadą. Także budynek na planie koła bez ścian, kryty dachem).
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białe schematy ukazujące plany świątyń greckich. Obrazują one kolejne etapy rozwoju świątyń. Na planach czarną ciągłą linią zaznaczone są ściany, a białe linie znajdujące się między nimi oznaczają wejścia do świątyni. Kropkami zaznaczone są kolumny tworzące kolumnadę. Schematy kolejno ukazują zwiększanie ilości kolumn, powstanie podwójnej kolumnady i utworzenie otwartej przestrzeni poprzez wprowadzenie dodatkowego wejścia/wyjścia w układzie pionowym. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje nazw typów świątyni: 1. Templum in antis (niewielka świątynia, gdzie w fasadzie pomiędzy antami występują dwie kolumny), 2. Prostylos (z kolumnadą tylko przed elewacją frontową, zwykle są to cztery kolumny), 3. Amfiprostylos (z kolumnadą, złożoną na ogół z czterech kolumn w elewacjach frontowej i tylnej), 4. Peripteros (budowla otoczona pojedynczą kolumnadą), 5. Pseudoperipteros (kolumnada zastąpiona półkolumnami wtopionymi w ścianę oraz kolumnada w elewacjach frontowej i tylnej), 6. Dipteros (budowla otoczona podwójną kolumnadą), 7. Świątynia hypetralna (nie posiadająca dachu, 8. Pseudodipteros (dwa rzędy kolumn biegnące dookoła, ale drugi rząd jest wtopiony w ścianę budynku), 9. Tolos (budowla na panie koła, otoczona kolumnadą), 10. Monopteros (budowla na panie koła, otoczona kolumnadą. Także budynek na planie koła bez ścian, kryty dachem).
Typy świątyń greckich, wordpress.com, CC BY 3.0
R1CaIDapG4rST1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały schemat ukazujący plan greckiej świątyni Partenon w Atenach z V wieku przed naszą erą. Jego forma jest pionowym prostokątem. Linią ciągłą zaznaczone są ściany, a kropkami kolumny wewnątrz oraz ciągłe ich układy, tworzące kolumnadę. Białe linie oznaczają wejścia do świątyni, znajdujące się w elewacji frontowej i tylnej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pronaos (przedsionek, z kolumnadą), 2. Naos (centralna część świątyni, gdzie przechowywano posąg bóstwa, z kolumnadą z trzech stron z pominięciem wejścia), 3. Opistodomos (pomieszczenie na tyłach świątyni, oddzielone od naosu ścianą, z przodu otwarte, z kolumnadą), 4. Anta (odcinek ściany bocznej naosu, wysunięte przed ścianę frontową), 5. Kolumnada (rząd lub kilka rzędów kolumn połączonych ze sobą belkowaniem).
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały schemat ukazujący plan greckiej świątyni Partenon w Atenach z V wieku przed naszą erą. Jego forma jest pionowym prostokątem. Linią ciągłą zaznaczone są ściany, a kropkami kolumny wewnątrz oraz ciągłe ich układy, tworzące kolumnadę. Białe linie oznaczają wejścia do świątyni, znajdujące się w elewacji frontowej i tylnej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pronaos (przedsionek, z kolumnadą), 2. Naos (centralna część świątyni, gdzie przechowywano posąg bóstwa, z kolumnadą z trzech stron z pominięciem wejścia), 3. Opistodomos (pomieszczenie na tyłach świątyni, oddzielone od naosu ścianą, z przodu otwarte, z kolumnadą), 4. Anta (odcinek ściany bocznej naosu, wysunięte przed ścianę frontową), 5. Kolumnada (rząd lub kilka rzędów kolumn połączonych ze sobą belkowaniem).
Partenon, plan, V w. p.n.e., Ateny, Grecja, Wikimedia, domena publiczna
R12WF4F2W1qVa1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały schemat ukazujący plan wczesnochrześcijańskiej bazyliki św. Piotra w Rzymie, pochodzącej z IV wieku. Rzut poziomy przedstawia plan oparty na kształcie wydłużonego prostokąta zakończonego położonym do niego prostokątem pod kątem prostym i wystającym poza jego szerokość, a na dłuższym boku dokładnie na środku znajduje się niewielkie, dodatkowe pomieszczenie o kształcie półokręgu - to apsyda. Plan bazyliki zawiera wszystkie ściany wraz z elementami konstrukcyjnymi: rzędami filarów. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje na temat wszystkich elementów budowli oznaczonych na planie: 1. prezbiterium, 2. apsyda, 3. transept, 4. nawa główna, 5. nawy boczne, 6. nawy boczne, 7. narteks, 8. atrium, 9. fontanna , 10. portyk.
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały schemat ukazujący plan wczesnochrześcijańskiej bazyliki św. Piotra w Rzymie, pochodzącej z IV wieku. Rzut poziomy przedstawia plan oparty na kształcie wydłużonego prostokąta zakończonego położonym do niego prostokątem pod kątem prostym i wystającym poza jego szerokość, a na dłuższym boku dokładnie na środku znajduje się niewielkie, dodatkowe pomieszczenie o kształcie półokręgu - to apsyda. Plan bazyliki zawiera wszystkie ściany wraz z elementami konstrukcyjnymi: rzędami filarów. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje na temat wszystkich elementów budowli oznaczonych na planie: 1. prezbiterium, 2. apsyda, 3. transept, 4. nawa główna, 5. nawy boczne, 6. nawy boczne, 7. narteks, 8. atrium, 9. fontanna , 10. portyk.
Bazylika wczesnochrześcijańska św. Piotra, IV w., Rzym, Włochy, online-skills, CC BY 3.0
R1RENyStV4veq1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały schemat ukazujący plan kościoła San Vitale w Rawennie z VI wieku. Plan jest oparty na ośmiokącie foremnym. Na planie linią czarną zaznaczone ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne filary, a kropkami kolumny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje o elementach konstrukcyjnych budowli: 1. nawa środkowa na planie ośmioboku (oktagon), 2. prezbiterium, 3. apsyda, 4. Siedem półokrągłych nisz, przyległych do nawy środkowej, 5. obejście nawy środkowej z arkadami, 6. narteks, 7. wieża z klatką schodową.
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały schemat ukazujący plan kościoła San Vitale w Rawennie z VI wieku. Plan jest oparty na ośmiokącie foremnym. Na planie linią czarną zaznaczone ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne filary, a kropkami kolumny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje o elementach konstrukcyjnych budowli: 1. nawa środkowa na planie ośmioboku (oktagon), 2. prezbiterium, 3. apsyda, 4. Siedem półokrągłych nisz, przyległych do nawy środkowej, 5. obejście nawy środkowej z arkadami, 6. narteks, 7. wieża z klatką schodową.
San Vitale w Rawennie, VI w., online-skills, CC BY 3.0
R17VG0Lv6W94M1
Ilustracja interaktywna przestawia schemat planu świątyni, opartego na planie krzyża łacińskiego. Poniżej czarno-białego rysunku znajdują się kolorowe prostokąty z nazwami części planu, po których wskazaniu na planie podświetla się wybrany fragment: nawa główna, nawy boczne, transept, skrzyżowanie nawy głównej z transeptem, prezbiterium (chór), ambit (obejście), absyda (apsyda), kaplice, przęsło, narteks.
Ilustracja interaktywna przestawia schemat planu świątyni, opartego na planie krzyża łacińskiego. Poniżej czarno-białego rysunku znajdują się kolorowe prostokąty z nazwami części planu, po których wskazaniu na planie podświetla się wybrany fragment: nawa główna, nawy boczne, transept, skrzyżowanie nawy głównej z transeptem, prezbiterium (chór), ambit (obejście), absyda (apsyda), kaplice, przęsło, narteks.
Elementy planu kościoła, online-skills, CC BY 3.0
RkTGgLxVZ7XRZ
Ilustracja przedstawia czarno-białe rysunki, ukazujące rzuty poziome symetrycznych sklepień gotyckich, odpowiednio od lewej strony: a) krzyżowo-żebrowe, które w przekroju posiada w kwadrat wrysowane dwie przecinające się po przekątnej linie, b) gwiaździste, przypominające, wykreśloną na podstawie przekątnych, czteroramienną gwiazdę, c) kryształowe, tworzące w rzucie układ rozbudowanych linii tworzących figury geometryczne przypominających nacięcia kryształu, d) sieciowe, tworzącej w rzucie krzyżujące się przekątne przypominające sieć.
Rzuty poziome sklepień gotyckich: a) krzyżowo-żebrowe, b) gwiaździste, c) kryształowe, d) sieciowe, na podstawie W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, 1996 s. 70, CC BY 3.0
R5BbJ2G1IXrxR1
Ilustracja przedstawia czarno‑biały schemat kopuły na pendentywach z odwzorowaniem za pomocą jej rzutu, oparty na kole opisanym na kwadracie z wyznaczonymi przekątnymi, wyjaśniającymi łuki żebra.
Sposób oznaczania kopuły na planie, online-skills, CC BY 3.0
RxjTPLIOtn1a01
Ilustracja przedstawia kolorowy schemat fragmentu planu szkoły, obrazujący system wiązany. Ilustracja oznacza, że system wiązany polega na tym, że jedno przęsło nawy głównej obejmuje cztery przęsła naw bocznych, symetrycznie: dwa nawy lewej i dwa nawy prawej. .
Przęsło z systemem wiązanym, online-skills, CC BY 3.0
RhGzvMHHNzX8f1
Ilustracja przedstawia czarno-biały schemat fragmentu planu kościoła, na którym, za pomocną odnośników, zostały oznaczone przypory znajdujące się na zewnątrz budowli oraz filary międzynawowe podtrzymujące arkadowe łuki pomiędzy nawami.
Elementy konstrukcyjne widoczne na planie: przypory i filary międzynawowe, online-skills, CC BY 3.0
RhKS1EHnxh9P6
Ćwiczenie 1
Wymień cztery poznane elementy starożytnej świątyni egipskiej.
Wymień cztery poznane elementy starożytnej świątyni egipskiej.
Opisz poniższy plan. Dobierz właściwe określenia wskazanych pomieszczeń.
miejsce święte, sala na barkę, dziedziniec podcieniowy, sala hypostylowa
.................
.................
.................
.................
RHDdlnmFPjaYi
Ćwiczenie 2
Wymień cztery nazwy planów starożytnych świątyń greckich.
Wymień cztery nazwy planów starożytnych świątyń greckich.
Wpisz nazwy planom świątyń greckich.
.................
.................
.................
.................
R11tn0TXjsG6W
Ćwiczenie 3
Podaj pięć elementów bazyliki wczesnochrześcijańskiej.
Podaj pięć elementów bazyliki wczesnochrześcijańskiej.
Podpisz wskazane elementy planu.
.................
.................
.................
.................
.................
.................
R1IQG2GqRoRjK
Ćwiczenie 4
Odpowiedz, w jaki sposób rozwijały się plany świątyń greckich.
Odpowiedz, w jaki sposób rozwijały się plany świątyń greckich.
Rozpoznaj zamieszczony na ilustracji rodzaj planu i zaznacz właściwe dla niego określenia.
prostokąta
koła
centralny
podłużny
RkBDQ71BEuTyn
Ćwiczenie 5
Opowiedz, jaka świątynia została wybudowana na planie elipsy?
Opowiedz, jaka świątynia została wybudowana na planie elipsy?
Dla przedstawionego planu zaznacz właściwe określenia.
podłużny
centralny
krzyża greckiego
krzyża łacińskiego
prostokąta
RPA3etkysuffu
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij różnicę pomiędzy umiejscowieniem na planie przypory i filaru międzynawowego.
Wyjaśnij różnicę pomiędzy umiejscowieniem na planie przypory i filaru międzynawowego.
Podpisz wskazane elementy konstrukcyjne widoczne na planie.
.................
.................
.................
REij9nZjmT2Sj
Ćwiczenie 7
Podaj nazwę świątyni wybudowanej na planie oktogonalnym (ośmiokąta).
Podaj nazwę świątyni wybudowanej na planie oktogonalnym (ośmiokąta).
Uzupełnij informacje dotyczące planu budowli umieszczonego poniżej.
Plan ukazuje kościół .................... w ................, który pochodzi z ............ wieku. Założony jest na planie (centralnym/podłużnym) .....................
Cyframi zostały oznaczone następujące elementy (obejście z arkadami, narteks, prezbiterium, apsyda, nawa środkowa na planie ośmioboku, wieża z klatką schodową, półokrągłe nisze):
1. ......................................................................
2. ........................
3. ............
4. ........................................
5. ..........................................
6. ..............
7. ......................................................
R1F0ja8JJsyyL1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały schemat ukazujący plan kościoła San Vitale w Rawennie z VI wieku. Plan jest oparty na ośmiokącie foremnym. Na planie linią czarną zaznaczone ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne filary, a kropkami kolumny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje o elementach konstrukcyjnych budowli: 1. nawa środkowa na planie ośmioboku (oktagon), 2. prezbiterium, 3. apsyda, 4. Siedem półokrągłych nisz, przyległych do nawy środkowej, 5. obejście nawy środkowej z arkadami, 6. narteks, 7. wieża z klatką schodową.
San Vitale w Rawennie, VI w., online-skills, CC BY 3.0
Rht5D4PKdj4gf
Ćwiczenie 8
Wymień trzy rodzaje sklepień.
Wymień trzy rodzaje sklepień.
Do schematów sklepień dopisz właściwe nazwy.
.................
.................
.................
m78439d104f70ee6c_0000000000222
Słownik pojęć
Absyda
Absyda
w architekturze (gł. sakralnej) pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę (niekiedy nawy boczne i ramiona transeptu), o równej lub mniejszej od nich wysokości i szerokości.
Ambit (obejście)
Ambit (obejście)
w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych, oddzielone murem lub arkadami.
Antresola
Antresola
(franc. l' entresol) - niskie pomieszczenie mieszkalne jedno lub kilkuizbowe, wydzielone w górze z przestrzeni przyziemia (parteru), rzadziej piętra, niestanowiące jednak kondygnacji budynku.
Atrium
Atrium
1. centralne pomieszczenie w starożytnych domach rzymskich, oświetlane przez otwór w dachu, pod którym był basen na wodę deszczową; 2. dziedziniec w bazylikach starochrześcijańskich, otoczony ze wszystkich stron kolumnadą, poprzedzający właściwy kościół, pełnił rolę narteksu.
Bazylika
Bazylika
w architekturze chrześcijańskiej, kościół wielonawowy, o nawie środkowej wyższej od bocznych (przeciwieństwo kościoła halowego). W zależności od przekroju poprzecznego rozróżnia się: - bazylikę właściwą, o nawach krytych odrębnie i nawie środkowej oświetlonej najczęściej przez okna ponad dachami naw bocznych; - pseudobazylikę, o nawach krytych wspólnym dachem dwuspadowym i nawie środkowej oświetlonej pośrednio poprzez nawy boczne.
Chór (prezbiterium)
Chór (prezbiterium)
przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj węższa i niższa od nawy głównej, wyodrębniona np. balustradą i zamknięta np. absydą; w prezbiterium znajduje się ołtarz główny,
Dziedziniec
Dziedziniec
staropol. podwórzec, dworzec, nieprzykryta, wydzielona przestrzeń w obrębie budynku lub zespołu architektonicznego, spełniająca funkcje użytkowo‑reprezentacyjne. Rozróżniamy dziedzińce zamknięte, otoczone ze wszystkich stron zabudowaniami, i otwarte, pozbawione przynajmniej z jednej strony zabudowy architektonicznej.
Facjatka
Facjatka
facjata, pomieszczenie mieszkalne w kondygnacji strychowej, którego okna, przebite przez połać dachu, ujęte są we własne ścianki, nakryte osobnym daszkiem, prostopadłym do kalenicy dachu.
Fasada
Fasada
frontowa ściana lub elewacja budynku.
Gabinet
Gabinet
1) niewielkie pomieszczenie, pozbawione zwykle osobnego wyjścia na korytarz, występujące w architekturze pałacowej od XVI w.; 2) element przestrzenny kompozycji ogrodowej, o charakterze wnętrza, wyznaczony strzyżonymi ścianami szpalerów, charakterystyczny dla ogrodów barokowych XVII i XVIII w.
Kaplica
Kaplica
mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych. (…) W liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część.
Kaplica promienista
Kaplica promienista
kaplice otaczające wieńcem prezbiterium, przylegające do niego.
Kolumna
Kolumna
pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym, pełniąca również funkcje dekoracyjną; składa się z trzech części: głowicy, trzonu i bazy, lub przynajmniej z dwóch pierwszych.
Kolumnada
Kolumnada
jeden lub kilka rzędów kolumn połączonych ze sobą belkowaniem lub łukami arkadowymi; może pełnić funkcję konstrukcyjną lub dekoracyjną: stanowi najczęściej wyodrębniony, silnie akcentowany element w obrębie budowli bądź budowlę wolno stojącą.
Kopuła
Kopuła
sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym), także i wyodrębniona zewnętrzna część budowli, zawierająca takie sklepienie (kopuła zewnętrzna). Zasadniczą częścią kopuła jako sklepienia jest czasza (kalota), która w przekroju może dawać łuk półkolisty, koszowy, ostrołukowy, cebulasty, eliptyczny itp.
Kościół halowy
Kościół halowy
budowla sakralna, w której wszystkie nawy mają jednakową wysokość, a nawa gł., pozbawiona okien, oświetlona jest za pośrednictwem naw bocznych.
Kościół salowy
Kościół salowy
kościół jednonawowy, w którym prezbiterium i nawa mają tę samą szerokość, wysokość i wspólne przykrycie, tworząc jednolite wnętrze sprawiające wrażenie sali; typ kościoła salowego występował, choć stosunkowo rzadko, w okresie romanizmie i gotyku.
Kruchta
Kruchta
przedsionek kościoła, poprzedzający wejście główne, czasem także boczne do naw lub zakrystii; pomieszczenie wyodrębnione wewnątrz kościoła, najczęściej pod chórem muzycznym lub w dolnej kondygnacji wieży sytuowanej na osi fasady; niekiedy osobna przybudówka, zwykle jednokondygnacjowa.
Krypta
Krypta
w starożytności termin o wielu znaczeniach, określający generalnie pomieszczenie zaciemnione, słabo oświetlone dla zachowania niskiej temperatury, ale głównie podziemny korytarz lub salę; w okresie starochrześcijańskiej sklepione pomieszczenie z grobem świętego w katakumbach; później podziemne lub na pół podziemne sklepione pomieszczenie pod prezbiterium kościoła, mieszczące relikwie lub grób świętego; służyło także jako miejsce chowania dostojników świeckich i duchownych.
Narteks
Narteks
kryty przedsionek w bazylikach wczesnochrześcijańskich, bizantyjskich i wczesnośredniowiecznych, w formie prostokątnej lub owalnej przybudówki, poprzedzającej wejście do nawy; w średniowiecznej architekturze narteks przekształcił się w kruchtę.
Nawa
Nawa
część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary), oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).
Obejście
Obejście
patrz: ambit
Orientowanie
Orientowanie
(łac. oriens - „wschód”) - w architekturze sakralnej zwrócenie części prezbiterialnej, mieszczącej ołtarz główny, ku wschodowi— w stronę grobu Chrystusa w Jerozolimie.
Poligonalny
Poligonalny
(franc. polygonal, od gr. polygonos, „wielokątny”) - układ planu opartego na wielokątnej figurze geometrycznej.
Prezbiterium
Prezbiterium
patrz: chór
Przęsło
Przęsło
1) we wnętrzu budowli przestrzeń między parą podpór dźwigających odrębną konstrukcyjnie część sklepienia; 2) wyodrębniona rytmicznie powtarzanymi elementami podziału pionowego część płaszczyzny elewacji (p. ścienne).
Sklepienie
Sklepienie
konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły, o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.
Sklepienie kolebkowe
Sklepienie kolebkowe
(beczkowe) – sklepienie w kształcie połowy leżącego walca przeciętego wzdłuż płaszczyzny poziomej.
Sterczyna
Sterczyna
pionowy, wieńczący element dekoracji arch., np. pinakiel, mały obelisk itp.
System wiązany
System wiązany
system kompozycji przestrzennej wnętrz kościelnych, związany z zastosowaniem sklepień krzyżowych, w której jednemu kwadratowemu przęsłu nawy głównej odpowiadają w nawach bocznych po dwa również kwadratowe przęsła, każde o polu stanowiącym 1 /4 powierzchni przęsła głównego.
Transept
Transept
określenie równoznaczne z terminem nawa poprzeczna.
Westybul
Westybul
(franc. vestibule, z łac. vestibulum) - przedsionek w niektórych typach budowli świeckich: 1) w domach prywatnych starożytnej Grecji (prothyron) i Rzymu (vestibulum), w. miał najczęściej formę korytarza, w budynkach publicznych. nadawano mu formy bardziej rozbudowane i ozdobniejsze; 2) w pałacach nowożytnych 2 poł. XVI‑XVIII w. przedpokój o charakterze reprezentacyjnym lub przy apartamencie mieszkalnym; 3) ob. pomieszczenie przejściowe w budowlach publicznych (teatry, budynki z salami koncertowymi, reprezentacyjne gmachy itp.), zawierające szatnie i prowadzące niekiedy do głównej klatki schodowej lub hallu.
Wieża
Wieża
budowla lub wyodrębniona część innej budowli na planie koła, owalu, wieloboku lub prostokąta, której wysokość jest wyraźnie zaakcentowana w stosunku do szerokości podstawy.
Zakrystia
Zakrystia
(wł. sacristia - sługa kościelny, zakrystian) - boczne pomieszczenie w świątyni chrześcijańskiej, przylegające od pn. lub pd. i połączone wejściem z prezbiterium; niekiedy z drugim wejściem od zewnątrz; przeznaczone do przechowywania szat i sprzętów liturgicznych oraz do przygotowywania się kapłanów do odprawiania obrzędów liturgicznych.
Źródła: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003 https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury (dostęp z dnia 31.03.2018)
m78439d104f70ee6c_0000000000336
Bibliografia
A. Basista , Jak czytać architekturę, Universitas, Kraków 2012
C. Davidson Cragoe, Jak czytać architekturę? Najważniejsze informacje o stylach i detalach, Arkady, Warszawa 2009
E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003
W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, Warszawa 1996
https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury (dostęp z dnia 31.03.2018)