Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak mówić o uczuciach?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • poszerza zasób słownictwa,

  • przypomina sobie wiadomości zdobyte w poprzednich latach.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie nazywać swoje uczucia,

  • umie odczytywać stany psychiczne z przejawów niewerbalnych,

  • umie pracować ze słownikiem.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, heureza, praca grupowa i jednostkowa.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy z zadaniami.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel wybiera pięć osób i prosi, aby pokazały uczucia: strach, radość, złość, zawstydzenie, zdziwienie.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jak się zachowują, gdy czują na przykład strach, złość, miłość, zaniepokojenie.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zadaniami (załącznik 1). Po ich wypełnieniu uczniowie odczytują swoje odpowiedzi.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 4, 5 grup. Każdej grupie rozdaje słownik frazeologiczny, słownik wyrazów obcych, synonimów, języka polskiego i kartki z zadaniami (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

  1. Po zrobieniu zadań grupy odczytują swoje odpowiedzi. Wygrywa grupa, która najlepiej wykona zadanie.

  2. Nauczyciel omawia zadanie domowe.

5.Bibliografia

  1. Bąba S., Liberek J., Mały słownik frazeologiczny współczesnego języka polskiego, RYTM, Warszawa 2003.

  2. Skowronek K., Szkolny słownik wyrazów obcych i trudnych, Zielona Sowa, Kraków 2004.

  3. Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1982.

  4. Słownik synonimów polskich pod red. Zofii Kurzowej, PWN, Warszawa 1998.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

ZADANIA

  1. Jakie są przejawy zewnętrzne, gdy czujesz:

  • radość –

  • smutek –

  • żal –

  • zdenerwowanie –

  • przerażenie –

  • złość –

  • miłość –

  • tremę –

  • zakłopotanie –-

  • zadowolenie –

  • dumę –

  1. Uporządkuj wyżej wymienione uczucia, według tego, czy są one dla Ciebie przyjemne, czy nieprzyjemne.

    • Uczucia przyjemne:

    • Uczucia nieprzyjemne:

  2. Co czuje, co chce pokazać człowiek, który:

  • się czerwieni –

  • wydyma wargi –

  • ma podniesiony głos –

  • sztucznie się śmieje –

  • udaje, że kogoś nie zauważa –

  • śmieje się, wskazując na kogoś palcem –

  • kręci głową, patrząc na kogoś –

  • przygryza wargi –

  1. Jak są odbierane osoby, które tak się zachowują?

załącznik 2.

  1. Wypisz jak najwięcej synonimów i antonimów do wyrazów związanych z takimi uczuciami, jak:

    • radość

      • synonimy:

      • antonimy:

    • smutek

      • synonimy:

      • antonimy:

    • żal

      • synonimy:

      • antonimy:

    • zdenerwowanie

      • synonimy:

      • antonimy:

    • przerażenie

      • synonimy:

      • antonimy:

    • złość

      • synonimy:

      • antonimy:

    • miłość

      • synonimy:

      • antonimy:

    • trema

      • synonimy:

      • antonimy:

    • zakłopotanie

      • synonimy:

      • antonimy:

    • zadowolenie

      • synonimy:

      • antonimy:

    • duma

      • synonimy:

      • antonimy:

  2. Zapisz, co oznaczają słowa:

  • ekscytacja –

  • empatia –

  • apatia –

  • ignorancja –

  • ironia –

  • sarkazm –

  1. Podaj przynajmniej trzy związki frazeologiczne opisujące uczucie lub stan psychiczny.

b) Zadanie domowe

Opisz sytuację, w której Twoje zachowanie zupełnie nie wskazywało, jak się naprawdę czujesz.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

REmJwr0cMPu8P

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.75 KB w języku polskim
R1VI7lTYyIJAG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim