Jak mówić o uczuciach?
Jak mówić o uczuciach?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poszerza zasób słownictwa,
przypomina sobie wiadomości zdobyte w poprzednich latach.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie nazywać swoje uczucia,
umie odczytywać stany psychiczne z przejawów niewerbalnych,
umie pracować ze słownikiem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, heureza, praca grupowa i jednostkowa.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy z zadaniami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wybiera pięć osób i prosi, aby pokazały uczucia: strach, radość, złość, zawstydzenie, zdziwienie.
Nauczyciel pyta uczniów, jak się zachowują, gdy czują na przykład strach, złość, miłość, zaniepokojenie.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zadaniami (załącznik 1). Po ich wypełnieniu uczniowie odczytują swoje odpowiedzi.
Nauczyciel dzieli klasę na 4, 5 grup. Każdej grupie rozdaje słownik frazeologiczny, słownik wyrazów obcych, synonimów, języka polskiego i kartki z zadaniami (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Po zrobieniu zadań grupy odczytują swoje odpowiedzi. Wygrywa grupa, która najlepiej wykona zadanie.
Nauczyciel omawia zadanie domowe.
5.Bibliografia
Bąba S., Liberek J., Mały słownik frazeologiczny współczesnego języka polskiego, RYTM, Warszawa 2003.
Skowronek K., Szkolny słownik wyrazów obcych i trudnych, Zielona Sowa, Kraków 2004.
Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1982.
Słownik synonimów polskich pod red. Zofii Kurzowej, PWN, Warszawa 1998.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
ZADANIA
Jakie są przejawy zewnętrzne, gdy czujesz:
radość –
smutek –
żal –
zdenerwowanie –
przerażenie –
złość –
miłość –
tremę –
zakłopotanie –-
zadowolenie –
dumę –
Uporządkuj wyżej wymienione uczucia, według tego, czy są one dla Ciebie przyjemne, czy nieprzyjemne.
Uczucia przyjemne:
Uczucia nieprzyjemne:
Co czuje, co chce pokazać człowiek, który:
się czerwieni –
wydyma wargi –
ma podniesiony głos –
sztucznie się śmieje –
udaje, że kogoś nie zauważa –
śmieje się, wskazując na kogoś palcem –
kręci głową, patrząc na kogoś –
przygryza wargi –
Jak są odbierane osoby, które tak się zachowują?
załącznik 2.
Wypisz jak najwięcej synonimów i antonimów do wyrazów związanych z takimi uczuciami, jak:
radość
synonimy:
antonimy:
smutek
synonimy:
antonimy:
żal
synonimy:
antonimy:
zdenerwowanie
synonimy:
antonimy:
przerażenie
synonimy:
antonimy:
złość
synonimy:
antonimy:
miłość
synonimy:
antonimy:
trema
synonimy:
antonimy:
zakłopotanie
synonimy:
antonimy:
zadowolenie
synonimy:
antonimy:
duma
synonimy:
antonimy:
Zapisz, co oznaczają słowa:
ekscytacja –
empatia –
apatia –
ignorancja –
ironia –
sarkazm –
Podaj przynajmniej trzy związki frazeologiczne opisujące uczucie lub stan psychiczny.
b) Zadanie domowe
Opisz sytuację, w której Twoje zachowanie zupełnie nie wskazywało, jak się naprawdę czujesz.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak