Jak należy zachować się w czasie burzy
Autor/autorka
Joanna Nobis
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Jak należy zachować się w czasie burzy
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Burza jest zjawiskiem, które często wzbudza w dzieciach lęk i poczucie niepewności. Warto zatem ten temat „oswoić” i wyjaśnić związane z nim wątpliwości.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych (TIK) jest dużym wsparciem w procesie edukacyjnym i wyraźnie podnosi jego jakość. Pozwala znacząco poszerzyć wachlarz metod kształcenia, co sprzyja indywidualizacji pracy. Narzędzia TIK zostały użyte zgodnie z drugim etapem modelu SAMR.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie odpowiednich reakcji i zachowań warunkujących bezpieczeństwo podczas burzy.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wykonuje proste doświadczenie przyrodnicze.
Uczeń zna zagrożenia ze strony środowiska naturalnego i wie, jak zachować się w niebezpiecznej sytuacji.
Uczeń odczytuje i zapisuje znaki rzymskie co najmniej do XII.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy (podział według Cz. Kupisiewicza):
- oparte na słowie - wykład, pogadanka, dyskusja,
- oparte na obserwacji - pokaz,
- oparte na praktycznej działalności - zajęć praktycznych,
- aktywizujące - burza mózgów, sytuacyjna, problemowa.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
- słoik z nakrętką,
- balon,
- kłębek wełny lub wełniane ubranie,
- tablica,
- pisak suchościeralny,
- karteczki z wypisanymi zasadami zachowania się w czasie burzy, np. nie chowaj się pod drzewami; przeczekaj burzę w domu, sklepie lub samochodzie; zamknij okna; nie korzystaj z urządzeń elektrycznych; nie zbliżaj się do jezior, rzek itp.,
- kartki z bloku rysunkowego,
- kredki,
- https://youtu.be/buwMBLRJ4Bo
- https://youtu.be/z2c8shHGkMM
- https://wordwall.net/pl/resource/2996153/gdy-burza-szaleje
- https://wordwall.net/pl/resource/577862/matematyka/znaki-rzymskie
11. Wymagania w zakresie technologii
- komputer z dostępem do Internetu,
- tablica multimedialna,
- głośniki.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
1. Wysłuchanie piosenki wprowadzającej w temat.
2. Rozmowa na temat:
Z czym kojarzy Ci się burza?
Jakie są Twoje doświadczenia związane z burzą?
3. Zwrócenie uwagi na termin „piorun”; wyjaśnienie, czym jest to zjawisko.4. Wykonanie eksperymentu dotyczącego piorunów (praca w parach).
Umieść nakrętkę na słoiku. Nadmuchaj balon. Pocieraj nim energicznie o wełnę przez ok. 15 sekund. Połóż balon na nakrętce słoika i zbliż do niej swój palec. Zaobserwuj, jak przeskoczy iskra.
Podczas pocierania w balonie powstały ładunki elektryczne. Ich „przeskoczenie” w kierunku palca oznacza, że zgromadzona energia elektryczna wyzwoliła się. Zaobserwowaną iskrę możemy porównać do pioruna.
Aktywność 2
Temat: Burza mózgów
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
1. Burza mózgów: Jak należy zachować się w czasie burzy?
2. Ponowne wysłuchanie piosenki o burzy, połączone z dowolną improwizacją ruchową.
Aktywność 3
Temat: Zestawienie wypowiedzi dzieci z faktami
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
1. Zweryfikowanie odpowiedzi dzieci; obejrzenie filmu (nauczyciel odczytuje pojawiające się informacje tekstowe).
https://youtu.be/z2c8shHGkMM
2. Utrwalenie zasad zachowania się w czasie burzy (gra typu „koło fortuny”).https://wordwall.net/pl/resource/2996153/gdy-burza-szaleje
3. Wymienienie pór roku i miesięcy, w których najczęściej towarzyszą nam burze; określenie liczby porządkowej wymienionych miesięcy i zapisanie ich za pomocą znaków rzymskich na tablicy.
4. Utrwalenie znajomości znaków rzymskich w zakresie 100 (gra typu „połącz w pary”).https://wordwall.net/pl/resource/577862/matematyka/znaki-rzymskie
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie zajęć
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
1. Losowanie karteczek z wypisanymi zasadami zachowania w czasie burzy; tworzenie ilustracji dotyczących wylosowanych zasad.
2. Prezentowanie prac wraz z ich omówieniem; zebranie prac w całość (stworzenie książeczki).
13. Sposób ewaluacji zajęć
Kończenie zdań:
W czasie burzy nie wolno...
W czasie burzy należy...
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zajęcia można przeprowadzić zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej.
Film instruktażowy do przeprowazenia doświadczenia: https://youtu.be/eyLKBakvNW4 . Podczas przeprowadzania eksperymentu należy zwrócić uwagę na ostrożne obchodzenie się ze szkłem.
W przypadku pracy zdalnej dzieci mogą tworzyć rysunki na dwa sposoby: indywidualnie w programie Paint lub grupowo w programie graficznym, który daje możliwość współdziałania na odległość.
W razie potrzeby zajęcia można rozłożyć na dwie godziny lekcyjne.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna