Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Joanna Nobis

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Jak należy zachować się w czasie burzy

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Burza jest zjawiskiem, które często wzbudza w dzieciach lęk i poczucie niepewności. Warto zatem ten temat „oswoić” i wyjaśnić związane z nim wątpliwości.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych (TIK) jest dużym wsparciem w procesie edukacyjnym i wyraźnie podnosi jego jakość. Pozwala znacząco poszerzyć wachlarz metod kształcenia, co sprzyja indywidualizacji pracy. Narzędzia TIK zostały użyte zgodnie z drugim etapem modelu SAMR.

7. Cel ogólny zajęć

Kształtowanie odpowiednich reakcji i zachowań warunkujących bezpieczeństwo podczas burzy.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wykonuje proste doświadczenie przyrodnicze.

  2. Uczeń zna zagrożenia ze strony środowiska naturalnego i wie, jak zachować się w niebezpiecznej sytuacji.

  3. Uczeń odczytuje i zapisuje znaki rzymskie co najmniej do XII.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy (podział według Cz. Kupisiewicza):
- oparte na słowie - wykład, pogadanka, dyskusja,
- oparte na obserwacji - pokaz,
- oparte na praktycznej działalności - zajęć praktycznych,
- aktywizujące - burza mózgów, sytuacyjna, problemowa.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

- słoik z nakrętką,
- balon,
- kłębek wełny lub wełniane ubranie,
- tablica,
- pisak suchościeralny,
- karteczki z wypisanymi zasadami zachowania się w czasie burzy, np. nie chowaj się pod drzewami; przeczekaj burzę w domu, sklepie lub samochodzie; zamknij okna; nie korzystaj z urządzeń elektrycznych; nie zbliżaj się do jezior, rzek itp.,
- kartki z bloku rysunkowego,
- kredki,
- https://youtu.be/buwMBLRJ4Bo
- https://youtu.be/z2c8shHGkMM
- https://wordwall.net/pl/resource/2996153/gdy-burza-szaleje
- https://wordwall.net/pl/resource/577862/matematyka/znaki-rzymskie

11. Wymagania w zakresie technologii

- komputer z dostępem do Internetu,
- tablica multimedialna,
- głośniki.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do tematu

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Wysłuchanie piosenki wprowadzającej w temat.

      https://youtu.be/buwMBLRJ4Bo

      2. Rozmowa na temat:
      Z czym kojarzy Ci się burza?
      Jakie są Twoje doświadczenia związane z burzą?

      3. Zwrócenie uwagi na termin „piorun”; wyjaśnienie, czym jest to zjawisko.

      4. Wykonanie eksperymentu dotyczącego piorunów (praca w parach).
      Umieść nakrętkę na słoiku. Nadmuchaj balon. Pocieraj nim energicznie o wełnę przez ok. 15 sekund. Połóż balon na nakrętce słoika i zbliż do niej swój palec. Zaobserwuj, jak przeskoczy iskra. 
      Podczas pocierania w balonie powstały ładunki elektryczne. Ich „przeskoczenie” w kierunku palca oznacza, że zgromadzona energia elektryczna wyzwoliła się. Zaobserwowaną iskrę możemy porównać do pioruna. 

  • Aktywność 2

    • Temat: Burza mózgów

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      1. Burza mózgów: Jak należy zachować się w czasie burzy?

      2. Ponowne wysłuchanie piosenki o burzy, połączone z dowolną improwizacją ruchową.

      https://youtu.be/buwMBLRJ4Bo

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Podsumowanie zajęć

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Losowanie karteczek z wypisanymi zasadami zachowania w czasie burzy; tworzenie ilustracji dotyczących wylosowanych zasad. 

      2. Prezentowanie prac wraz z ich omówieniem; zebranie prac w całość (stworzenie książeczki).

13. Sposób ewaluacji zajęć

Kończenie zdań:
W czasie burzy nie wolno...
W czasie burzy należy...

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Zajęcia można przeprowadzić zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej.

Film instruktażowy do przeprowazenia doświadczenia: https://youtu.be/eyLKBakvNW4 . Podczas przeprowadzania eksperymentu należy zwrócić uwagę na ostrożne obchodzenie się ze szkłem.

W przypadku pracy zdalnej dzieci mogą tworzyć rysunki na dwa sposoby: indywidualnie w programie Paint lub grupowo w programie graficznym, który daje możliwość współdziałania na odległość.

W razie potrzeby zajęcia można rozłożyć na dwie godziny lekcyjne.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna