Jak napisać ciekawą baśń? Ćwiczenia redakcyjne i stylistyczne
Jak napisać ciekawą baśń? Ćwiczenia redakcyjne i stylistyczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak zbudowana jest baśń,
wie, na czym polega różnica między światem realnym a fantastycznym,
wie, jak łączyć motywy.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi samodzielnie wymyślić baśń,
umie połączyć logicznie motywy i wątki baśniowe,
samodzielnie opracowuje plan wydarzeń baśni,
prawidłowo rozmieszcza tekst pod względem graficznym, stosuje akapity.
c) Postawy
Uczeń:
odróżnia dobro od zła i potrafi dokonać prawidłowej oceny bohaterów i sytuacji,
przyjmuje właściwą postawę wobec zła.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach,
praca z kartą pracy.
3. Środki dydaktyczne
Słownik wyrazów bliskoznacznych, słownik ortograficzny,
karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły czteroosobowe i rozdaje im karty pracy (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia z uczniami zadania przygotowane na zajęcia i uświadamia im cel lekcji, którym jest samodzielne przygotowanie baśni.
Nauczyciel posługując się Elementarzem literackim, wyjaśnia znaczenie takich terminów jak: motyw, wątek, bohater, akcja.
Następnie omawia kartę pracy z fragmentami baśni, którą uczniowie będą musieli uzupełnić według własnego pomysłu. Karta zawiera stałe składniki baśni i graficzny układ treści charakterystyczny dla tego gatunku.
Oprócz karty pracy uczniowie dysponują również materiałami pomocniczymi. Są to kartoniki, na których znajdują się motywy, wątki, imiona bohaterów występujących w baśniach. Każdy uczeń otrzymuje komplet takich kartoników (załącznik 2). Dzieci wypełniają kartę pracy, rozbudowując baśń.
Uczniowie pracują w zespołach, wypełniając kartę pracy, rozbudowują baśń o bohaterów i motywy zaproponowane przez nauczyciela oraz wymyślone samodzielnie. Ponadto w każdej grupie powinien znaleźć się słownik wyrazów bliskoznacznych i słownik ortograficzny, dzięki którym będą mogli wypełnić jeszcze jedną kartę (załącznik 3).
Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują dokonania zespołu. Nauczyciel omawia pomysł i ocenia sposób pracy uczniów na lekcji.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel wspólnie z uczniami ustala cechy charakterystyczne baśni.
Wnioski powinny zostać zapisane w zeszycie.
Nauczyciel podkreśla, że baśń jest utworem, mającym określone cechy:
czas i miejsce wydarzeń są nieokreślone,
świat realny łączy się i przenika ze światem fantastycznym,
występują postacie fantastyczne,
dobro zwycięża ze złem,
utwór zawiera jakieś przesłanie, motto, sentencję, poucza czytelników.
Następnie uczący omawia pracę domową.
5. Bibliografia
Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.
2.
Leszczyński G., Elementarz literacki, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
W karcie należy wpisać własną wersję baśni
załącznik 2.
MOTYWY I WĄTKI POJAWIAJĄCE SIĘ W BAŚNIACH
KRÓLEWNA CZEKA NA SWEGO KSIĘCIA | ZAZDROSNA MACOCHA PRZEŚLADUJE PASIERBICĘ | PIĘKNA I UBOGA SIEROTA SZUKA SZCZĘŚCIA |
ZŁY SMOK PRZEŚLADUJE MIESZKAŃCÓW OKOLICZNYCH WIOSEK | NIEPOZORNY CZŁOWIEK STAJE SIĘ WYBAWICIELEM I RATUJE PRZED NIEBEZPIECZEŃSTWEM CAŁE KRÓLESTWO | KRÓL ODDAJE PÓŁ KRÓLESTWA ZA JEDEN CZYN |
ZWYKŁY CZŁOWIEK POSIADA NADPRZYRODZONE UMIEJĘTNOŚCI, np. POTRAFI ROZMAWIAĆ ZE ZWIERZĘTAMI | ZWIERZĘTA I PRZEDMIOTY POTRAFIĄ MÓWIĆ LUDZKIM GŁOSEM I POMAGAĆ LUDZIOM | KRÓLEWNA UKRYWA SIĘ POD POSTACIĄ ZWYKŁEJ DZIEWCZYNY |
MAGICZNE PRZEDMIOTY
CZARODZIEJSKIE ZWIERCIADŁO | TAJEMNICZA RÓŻDŻKA | SIEDMIOMILOWE BUTY |
ZATRUTE OWOCE | ELIKSIR ŻYCIA | GADAJĄCE PRZEDMIOTY |
MAGICZNE UBRANIA | KAROCA ZAKLĘTA W DYNIĘ | SZAFA BĘDĄCA BRAMĄ DO INNEJ RZECZYWISTOSCI |
POSTACIE WYSTĘPUJĄCE W BAŚNIACH
CALINECZKA | PIOTRUŚ PAN | KRASNOLUDKI | ZŁA CZAROWNICA |
KOPCIUSZEK | CZERWONY KAPTUREK | ŚPIĄCA KROLEWNA | KRÓLEWNA ŚNIEŻKA |
KRÓLOWA ŚNIEGU | BIAŁA CZAROWNICA | DREWNIANY PAJAC | TOMCIO PALUCH |
załącznik 3.
Korzystając ze słownika wyrazów bliskoznacznych, dopisz wyrazy bliskoznaczne.
był –
żył –
przebywał –
znalazł się –
władał –
rzekł –
powiedział –
sprawił –
b) Notatki dla nauczyciela
był – istniał, trwał, egzystował, przebywał, tkwił
żył – funkcjonował, przeżywać, egzystować, tętnić życiem
przebywał – spędzał, pozostawał, zostawał, podziewał się
znalazł się – odnalazł się, zbliżyć się, nadszedł, pojawił się
władał – panował, sprawował władzę, rządzić, kierować, zarządzać
rzekł – przemówił, powiedział, odezwał się
powiedział – zakomunikował, wyraził, oświadczył, wyraził
sprawił – spowodował, urządził
c) Zadanie domowe
Przygotuj ilustrację do baśni wymyślonej na lekcji.
Dla chętnych: Przygotuj własną baśń, w której pojawią się motywy i wątki baśniowe połączone ze sobą w ciekawy i logiczny sposób.
7.
Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 4.