RVd9AJLx6Dy7O
Zdjęcie przedstawia czarną maszynę do pisania ujętą z lotu ptaka. Stoi ona na czerwonym blacie. Z prawej strony zdjęcia znajduje się kartka papieru zapisana ozdobną czcionką. Napis nieczytelny.

Jak napisać ciekawe opowiadanie?

Maszyna do pisania
Źródło: pexels, domena publiczna.
Twoje cele
  • stworzysz ciągi przyczynowo‑skutkowe,

  • napiszesz wypowiedzenia dynamizujące akcję,

  • wskażesz elementy świata przedstawionego,

  • opiszesz historie z użyciem narracji pierwszo- i trzecioosobowej,

  • zredagujesz opowiadanie.

1
Ćwiczenie 1

Podaj 5 synonimów czasownika „opowiedzieć”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób należy opowiadać historię, aby zainteresować odbiorcę.

uzupełnij treść

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Michał Kuziak, Sławomir Rzepczyński Jak pisać?

Opowiadanie to jedna z najstarszych form komunikowania się ludzi. Jest relacją ze świata zdarzeń i odnajdziemy tę formę w najstarszych zachowanych tekstach kultury, np. w eposachepos rycerskieposach HomeraHomerHomera, w Biblii, w MahabharacieMahabharataMahabharacie czy w średniowiecznychśredniowiecześredniowiecznych eposach rycerskichepos rycerskieposach rycerskich. Ludzie od najdawniejszych czasów chętnie słuchali opowieści, które poszerzały ich wiedzę o świecie, pozwalając im w ten sposób przekraczać krąg przestrzeni ich aktywności, oczekiwali nie tylko wiernej (realistycznej) relacji, ale także tematów dotyczących niezwykłości, cudowności, dziwności itp. Tak więc słuchanie opowieści nie tylko wypełniało czas, ale zaspokajało ciekawość świata i ludzi. Opowiadania trafiły z czasem do podręczników szkolnych jako tzw. czytanki, pełniąc funkcje edukacyjne.

Jakpisać Źródło: Michał Kuziak, Sławomir Rzepczyński, Jak pisać?, Bielsko-Biała 2005, s. 42.
1
Ćwiczenie 3

Na podstawie powyższego tekstu wymień funkcje, jakie pełni opowiadanie od najdawniejszych czasów.

uzupełnij treść
RM89SycUwL7G1
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

KOMPOZYCJA OPOWIADANIA
Kompozycja opowiadania powinna być przemyślana tak, by zaciekawić odbiorcę. Należy też pamiętać, że ta forma pisemna ma określoną budowę:

  1. Wstęp.
    Tutaj znajdują się informacje o czasie i miejscu rozgrywających się wydarzeń,  zostają wprowadzeni bohaterowie, a także nakreślone okoliczności, w których będzie się rozgrywała akcja.

  2. Rozwinięcie.
    Tutaj rozgrywa się cała akcja opowiadania. Należy przedstawić zdarzenia tak, by były ze sobą powiązane w relacje przyczynowo‑skutkowe i by zmierzały do jakiegoś określonego rozwiązania.

  3. Zakończenie.
    Tutaj akcja opowiadania zostaje rozwiązania i może pojawić się puentapuentapuenta.

RGbNrNH5PYDOg
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich kontynuacji z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z podanym poniżej ciągiem przyczynowo‑skutkowym, a następnie uzupełnij podane przykłady.

brak ruchu i zła dieta → przybranie na wadze → problemy ze zdrowiem

Rj3PXtMUX2xqW
nieuczenie się → (Uzupełnij) → (Uzupełnij) pójście późno spać → (Uzupełnij) → (Uzupełnij) czytanie książek → (Uzupełnij) → (Uzupełnij).
Ważne!

Czasowniki w opowiadaniu wskazują na ruch. Informują, że coś zmienia się w świecie, który jest opisywany. Dostarczają informacji o tym, co się dzieje, gdzie coś/ktoś się znajduje i w jakim jest stanie. Ich funkcją jest więc dynamizowanie akcji.

R1XoRJ4fhYoOM
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
RMTz1AkvJTtNc
Zredaguj krótkie wypowiedzenia wskazujące na dynamikę rozgrywających się na ilustracji sytuacji. Nadaj tytuł, który mogłoby mieć opowiadanie do tego obrazka.
Surferzy
Źródło: pexels, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA;, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie scenę, w której dużo się dzieje (np. surferzy surfującysurferzy surfujący surferzy surfujący na wysokich falach). Zaproponuj tytuł dla takiej sceny, a także stwórz trzy wypowiedzenia dynamizujące akcję.

uzupełnij treść
surferska
surferzy surfujący
Ważne!

Świat przedstawiony to jeden z głównych składników dzieła, również opowiadania. Składają się na niego:

  • czas i miejsce akcji,

  • bohaterowie,

  • wydarzenia (zdarzenia, wątki przedstawione w utworze).

R1NtLluBQaFkI
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1D5CzsPe6pBN
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Ważnym elementem struktury opowiadania jest narrator – czyli osoba wypowiadająca się w utworze epickim, opowiadająca o świecie przedstawionym.
W opowiadaniu może zostać użyta:

  • narracja pierwszoosobowa – narrator wypowiada się, używając czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej: „widziałem”, „doświadczyłem”, „zauważyłem”; jest bezpośrednim uczestnikiem lub obserwatorem opisywanych wydarzeń, a jego wiedza o świecie przedstawionym jest ograniczona;

  • narracja trzecioosobowa – narrator wypowiada się, używając czasowników w trzeciej osobie liczby pojedynczej: „widziała”, „doświadczała”, „zauważyła”, jego wiedza o świecie przedstawionym jest nieograniczona, nazywany jest często narratorem wszechwiedzącym – zna bowiem myśli, uczucia, zamierzenia, wydarzenia spoza czasu akcji.

1
Ćwiczenie 11

Przyjrzyj się poniższej ilustracji. Zredaguj krótką historię, w której opiszesz spotkanie smoka i dziewczynki. Zastosuj narrację pierwszo– lub trzecioosobową.

Rg1sfw2WmxGnP
Smok
Źródło: pixaby, domena publiczna.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Zredaguj krótką historię, w której pojawi się między smokiem a dziewczynką. Zastosuj narrację pierwszo– lub trzecioosobową.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Zredaguj krótki wpis z pamiętnika wybranej przez ciebie postaci fantastycznej (np.: wróżki, smoka, elfa), używając podanych słów:

  • najpierw,

  • potem,

  • następnie,

  • wtem,

  • w końcu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 13

Zredaguj krótką, zabawną historię, w którym jak najwięcej użytych słów będzie rozpoczynało się na literę „p”.

uzupełnij treść

Jak napisać ciekawe opowiadanie?

RjoRZmNlz9AOA
Animacja opisuje, czym jest opowiadanie.
1
Polecenie 1

Jednym z elementów, z których składa się opowiadanie, jest opis. Wzbogaca tekst i sprawia, że jest on ciekawszy dla czytelnika. Przeredaguj poniższy fragment charakterystyki głównego bohatera, dodając elementy opisu.

Olaf, smok żyjący na smoczej wyspie był jednak wyjątkiem. Nie potrafił rozwinąć swych skrzydełek, by móc pofrunąć. Olaf bardzo się starał, by nauczyć się latać. Rodzice i inne smoki doradzali mu, pokazywali, jak wznieść się w powietrze, ale bez skutku. Wdrapywał się na drzewo, skakał z najwyższej gałęzi, ale spadał na ziemię.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Opowiadania z różnym typem narracji wywołują w czytelniku odmienne emocje i wpływają na odbiór tekstu. Przekształć w podanym poniżej tekście narrację pierwszoosobową na trzecioosobową.

Pewnego dnia, gdy wygrzewałem swoje łuski na wielkim kamieniu nad brzegiem morza, słońce przysłonił mi nadlatujący smok. Złoty smok! Nigdy nie słyszałem o złotych smokach. Zawsze mówiono mi, że wszystkie są czerwone. O takim, jak ten, który wylądował właśnie przede mną, czytałem tylko w legendach. Ale teraz widziałem go na własne oczy. Długo się mu przyglądałem, oniemiały z zachwytu. Zauważyłem, że złoty smok również wbija we mnie wzrok. Wyglądał mi na zaskoczonego nie mniej niż ja. Przywitał się grzecznie i powiedział, że wprawiłem go w konsternacjękonsternacjakonsternację. Nigdy bowiem nie widział czerwonego smoka.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

W opowiadaniu często pojawia się dialog, który dynamizuje historię. Przekształć poniższy fragment tekstu tak, aby pojawiła się w nim rozmowa dwóch bohaterów.

Smok Olaf był zaniepokojony, ale i zachwycony. Zwierzył się przybyszowi, że nigdy wcześniej nie widział złotego przedstawiciela swojego gatunku, gdyż cała jego rodzina i przyjaciele są czerwoni. Zdziwiło to bardzo rozmówcę Olafa, gdyż na jego wyspie żyły tylko złote gady. Smok ucieszył się z niezwykłego spotkania, ponieważ mógł zobaczyć zwierzę, które było w innym kolorze niż on sam.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Napisz opowiadanie, w którym opiszesz spotkanie dwóch postaci – bohaterów różnych lektur. Przedstawiona historia powinna zawierać pouczającą sytuację z życia jednego z bohaterów. Z wypracowania ma wynikać, że bardzie dobrze znasz treść obu lektur. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

uzupełnij treść

Słownik

dialog
dialog

rozmowa co najmniej dwóch osób

epos
epos

(inaczej: epopeja) dłuższy utwór, zwykle wierszowany, którego tematem są dzieje bohaterów przedstawione na tle ważnych i przełomowych dla danej społeczności wydarzeń historycznych

epos rycerski
epos rycerski

dłuższy utwór, zazwyczaj wierszowany, ukazujący losy legendarnych, historycznych rycerzy na tle ważnych wydarzeń historycznych

Homer
Homer

grecki pisarz; uważany za twórcę poezji epickiej; autor Iliady oraz Odysei

konsternacja
konsternacja

zakłopotanie, zmieszanie

Mahabharata
Mahabharata

tytuł poematu, jednego z głównych dzieł literatury indyjskiej

monolog
monolog

wypowiedź jednego bohatera

narrator
narrator

osoba wypowiadająca się w utworze epickim, nadawca wypowiedzi

puenta
puenta

wyraziste zakończenie utworu stanowiące  podsumowanie jakiejś wypowiedzi lub utworu literackiego

średniowiecze
średniowiecze

okres w historii Europy, rozpoczynający się po upadku cesarstwa rzymskiego i trwający do odkrycia przez Kolumba Ameryk

Notatki

RUrF8GkWejawr
(Uzupełnij).

Bibliografia

Kuziak M., Rzepczyński S., (2005), Jak pisać, Bielsko‑Biała: Park.

Sławiński J. (red.), (2008), Słownik terminów literackich , Wrocław, Warszawa, Kraków: Ossolineum.