Jak napisać dobry reportaż?
Jak napisać dobry reportaż?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest publicystyka, reportaż,
zna nazwiska najwybitniejszych polskich reportażystów,
zna cechy dobrego reportażu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem,
umie napisać reportaż zgodnie z założeniami gatunku.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
pogadanka heurystyczna,
elementy dyskusji,
praca całą klasą,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Komputer,
rzutnik multimedialny,
prezentacja multimedialna,
karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i przedstawia cele lekcji.
Uczniowie zapisują temat lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czym według nich jest reportaż. Uczniowie mówią, czy lubią czytać lub oglądać reportaże, opowiadają o swoich ulubionych reportażystach.
Uczący omawia reportaż, jako jeden z gatunków publicystki i jednocześnie uruchamia prezentację multimedialną.
Przedstawia i omawia hasło dotyczące publicystki, uczniowie zapisują notatkę w zeszytach.
Każdy z obecnych otrzymuje teksty różnych reportaży prasowych.
Uczniowie przeglądają teksty, próbują wymienić cechy reportażu, zastanawiają się, co łączy te wszystkie teksty.
Dyktują wskazane przez siebie cechy koledze, który zapisuje je na tablicy.
Nauczyciel przedstawia uczniom definicję reportażu (prezentacja multimedialna slajdy numer 5 i 6), a oni zapisują ją w zeszytach.
Wszyscy proszeni są o wymienienie znanych reportażystów polskich oraz najbardziej znane reportaże.
Nauczyciel przedstawia nazwiska najwybitniejszych twórców gatunku (prezentacja multimedialna, slajd numer 7).
Uczniowie zastanawiają się, co właściwie oznacza określenie dobry reportaż? Pomocny w tym zadaniu będzie tekst artykułu Tomasza Lisieckiego Reportaż - spróbuj obudzić wyobraźnię, który wszyscy otrzymują.
Ponadto wszyscy zapisują do zeszytów pytania, na które mają znaleźć odpowiedzi w tekście:
Jakie cechy powinien mieć człowiek, który chce napisać dobry reportaż?
Jaka jest dzisiaj pozycja reportażu?
Jakie rady na temat napisania dobrego reportażu daje autor?
Uczniowie czytają artykuł i odpowiadają na pytania, następnie prezentują odpowiedzi.
Wywiązuje się dyskusja na temat kwestii poruszonych w artykule - czy opinia autora na temat współczesnej kondycji reportażu jest słuszna? czy wskazówki, które podaje autor osobom, które zamierzają stworzyć dobry reportaż są przydatne?
Nauczyciel wyjaśnia, że kolejne zadanie dotyczyć będzie napisania reportażu.
Ustalony zostaje termin oddania pracy, tematyka, objętość.
Uczniowie określają zakres spraw, których dotyczyć może napisany przez nich reportaż. Nauczyciel wyjaśnia wszelkie wątpliwości.
Uczący mówi, że najlepsze prace mają szansę zostać opublikowane w szkolnej gazecie.
c) Faza podsumowująca
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną pt. „Jak napisać dobry reportaż”.
5. Bibliografia
T. Lisiecki, Reportaż − spróbuj obudzić wyobraźnię, [w:] Poradnik zielonego dziennikarza. Jak jeszcze lepiej pisać. Publikacja poszkoleniowa, Wydawnictwo Zielone Brygady, Kraków 1999.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jeżeli szkoła nie dysponuje komputerem lub rzutnikiem multimedialnym, można prezentację przygotować na dużych arkuszach papieru,
Jeśli w szkole nie jest wydawana gazetka albo z innych względów nie można umieścić w niej reportaży uczniów, teksty można wydrukować i powiesić w klasowej gablocie.