Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak napisać list motywacyjny?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń zna:

  • gatunek wypowiedzi, którym jest list motywacyjny,

  • różnice między listem a listem motywacyjnym.

  1. Uczeń wie:

  • jak należy napisać list motywacyjny,

  • jak wyrażać własne opinie i poglądy, jak przekonywać.

b) Umiejętności

  1. Uczeń posiada sprawność tworzenia pisemnych tekstów językowych.

  2. Uczeń potrafi:

  • selekcjonować informacje (wybiera najważniejsze wiadomości spośród wielu dostępnych),

  • mówić o swoich zaletach,

  • wyrażać własne opinie i poglądy,

  • przekonywać.

2. Metoda i forma pracy

pogadanka, ćwiczenia praktyczne

3. Środki dydaktyczne

tablica

4. Przebieg lekcji

Nauczyciel prosi, aby uczniowie dopisali kilka synonimów do wyrazów:

motywować -

motywacja -

Nauczyciel pyta uczniów:

  • czy spotkali się już gdzieś z listem motywacyjnym?

  • co to za gatunek listu?

  • czym różni się od zwykłego listu?

Uczniowie próbują zdefiniować pojęcie listu motywacyjnego. Powstaje notatka (np. list motywacyjny to gatunek praktyczno‑użytkowy, list pisany do ewentualnego pracodawcy, w którym ubiegający się o pracę uzasadnia, dlaczego chce podjąć pracę na danym stanowisku).

Nauczyciel pyta:

  • czy uczniowie znają jakieś inne dokumenty, których nierzadko wymaga pracodawca? (np. curriculum vitae – rodzaj schematycznego życiorysu, inaczej CV)

  • co, według uczniów, powinno się znaleźć w liście motywacyjnym, jakie powinny być części składowe?

Uczniowie wyrażają swoje opinie i uzasadniają je (np. mówią, dlaczego należy umieszczać w liście motywacyjnym zwroty grzecznościowe czy dokładny adres nadawcy). Powstaje schemat listu motywacyjnego, który wszyscy przepisują do zeszytów.

SCHEMAT LISTU MOTYWACYJNEGO

Dane nadawcy Miejscowość i data

(imię i nazwisko,

stanowisko służbowe,

nazwa instytucji) Dane odbiorcy

Grzecznościowa formuła początkowa.

Właściwa treść listu

(np. stanowisko, o które się ubiega autor listu, charakter zatrudnienia, czas zatrudnienia)

Predyspozycje do podjęcia pracy

(wiek, wykształcenie, umiejętności, które byłyby cenne w pracy na stanowisku, o które ubiega się nadawca)

Informacje o wykształceniu i dotychczasowym doświadczeniu zawodowym

(np. ukończone szkoły, stanowiska dotychczas zajmowane, referencje)

Inne okoliczności mogące mieć wpływ na zatrudnienie

(np. posiadanie samochodu, posiadanie prawa jazdy)

Kontakt

(adres, telefon, e‑mail)

Zwrot grzecznościowy

Podpis

Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie cechy powinien mieć list motywacyjny, aby pracodawca zainteresował się nim? (dyskusja).

Powstaje notatka, w której podane zostają charakterystyczne cechy listu motywacyjnego, np.

- zachowanie właściwej kompozycji i układu graficznego listu,

- zachowanie wszelkich elementów znamiennych dla listu motywacyjnego (np.: przyczyna listu w części środkowej, zwroty grzecznościowe – we wstępie i zakończeniu),

- bezbłędny językowo,

- przejrzysty i zwięzły,

- napisany w stylu oficjalnym.

Ćwiczenie. Wskaż błędy w warstwie treściowej i językowej, które popełniła autorka poniższego listu motywacyjnego. Następnie zredaguj poprawną wersję listu. (ćwiczenie pochodzi z książki Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk)

ul. Sasanki 12 m. 4

Piaseczno

Jadwiga Klimaszewska

Prezes dr. J. Nowakowski

Prezesie,

Zgłaszam swoją kandydaturę na stanowisko sekretarki.

Nadmieniam, iż właśnie w tym roku zdaję maturę w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Warszawie, ale już teraz zmuszona jestem podjąć jakąś pracę zarobkową. Znam trochę język angielski i bardzo mało rosyjski. Doskonale radzę sobie z komputerem (Windows 3.11 i Word 2.0). Jestem osobą młodą, ładną zgrabną. Mam 1,75 wzrostu. Potrafię łatwo dogadywać się z ludźmi. Jestem dyspozycyjna 24 godziny na dobę.

Jeżeli czeka pan na kogoś o wspomnianych cechach, może pan spać spokojnie. Jestem przekonana, że moja przygotowanie czyni mnie dobrą osobą na sekretarkę.

Czekam na wiadomość na numer telefonu 0‑609‑12‑35‑78.

Z pozdrowieniami, Jadzia.

5. Bibliografia

  1. Bańkowska E., Mikołajczuk A., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Książka i Wiedza, Warszawa 2003.

  2. Gis A., Kaniewski J., Moja polszczyzna, Arka, Poznań 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Starasz się o pracę szkolnego pedagoga. Napisz list motywacyjny.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla III klasy gimnazjum.

Ra1k0cBG526Qs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 85.11 KB w języku polskim
R27muIBcko6gG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim