Jak napisać plan odtwórczy?
dowiesz się, czym jest plan odtwórczy,
poznasz zasady obowiązujące przy redagowaniu planu odtwórczego.
Sporządzenie planu wypowiedzi polega na ujęciu w punktach jej najważniejszych treści. Można napisać plan wypracowania, opowiadania, wystąpienia publicznego itp. Plan sporządzony na podstawie istniejącego już tekstu zwany jest „planem odtwórczym”. Może on przedstawiać tylko najważniejsze informacje (plan ramowy) albo zawierać również treści szczegółowe (plan szczegółowy).
Wygłoszenie przemówienia wymaga opracowania planu wypowiedzi. Wymień dwie inne sytuacje, do których należy się w ten sposób przygotować.
Zapoznaj się z animacją pt. „Jak napisać plan odtwórczy?”, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RAs7I8vMEgPft
Animacja przedstawia informacje o tym, jak napisać plan odtwórczy.
Wyobraź sobie, że koleżanka prosi cię o pomoc w napisaniu odtwórczego planu wydarzeń z opowiadania omawianego na lekcjach języka polskiego. Wypisz w punktach najważniejsze rady, jakie możesz jej przekazać, aby wykonała to zadanie prawidłowo.
Sformułuj trzy argumenty, którymi uzasadnisz tezę, że pisanie planu odtwórczego jest przydatną umiejętnością.
Narysuj schematy planu ramowego i planu szczegółowego, które będą przydatne przy sporządzaniu planów wydarzeń.
Opisz, z czego powinny składać się plan ramowy i plan szczegółowy.
Uzupełnij zdania poniższymi wyrazami.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem „Uszy króla Midasa”, a następnie wykonaj polecenia.
Uszy króla MidasaOpowiadają, że król Midas, który zresztą nie znał się na muzyce, miał nieszczęście oświadczyć w czasie konkursu muzycznego, że sylensylen Marsjasz jest lepszym muzykiem niż Apollo. Ten ostatni był bogiem wszystkich sztuk, toteż natychmiast strasznie się rozgniewał. A po to, by ukarać Midasa, wydłużył mu uszy tak, że stały się uszami oślimi.
– Będziesz miał dzięki temu bardziej subtelny słuch! – powiedział.
Biedny Midas, zraniony w swej pysze, musiał z tego powodu nosić ogromną srebrną tiarętiarę przez cały dzień. W ten sposób udało mu się – chociaż z wielkim trudem – ukryć tę ośmieszającą ułomność.
Królewski fryzjer był jedyną wtajemniczoną osobą. A kiedy przychodził podciąć włosy królowi, nie mógł się nadziwić tym długim kosmatymkosmatym wypustkom i płonął z pragnienia wyjawienia sekretu. Król Midas przestrzegał go przed tym wyraźnie:
– Jeśli to powiesz, zginiesz!
Ciężko jest dźwigać taką tajemnicę… Fryzjer wytrzymał dzień, dwa, trzy… Ale rankiem czwartego dnia już nie mógł się powstrzymać. Wybiegł jak wariat z pałacu, skierował się nad brzeg rzeki, wykopał tam dołek i wyszeptał do niego:
– Król Midas ma ośle uszy!
I przyniosło mu to wielką ulgę. Mógł już zagrzebać dołek i powrócić do pałacu.
Niestety, w tym nadbrzeżnym miejscu wyrosła nagle kępa trzcin. A poruszane wiatrem trzciny szeptały:
– Król Midas ma ośle uszy…
Król Midas ma ośle uszy…
Przechodziła tamtędy pewna praczka… usłyszała, powtórzyła… i tajemnica się rozniosła!
Źródło: Michel Piquemal [czyt. miszel pikmal], Uszy króla Midasa, [w:] Michel Piquemal, Bajki filozoficzne, Warszawa, s. 55.
Na podstawie przytoczonego fragmentu tekstu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Zaznacz Prawda, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, lub Fałsz, jeśli stwierdzenie jest nieprawdziwe.
Wskaż prawidłową odpowiedź na poniższe pytanie.
Zaznacz najważniejsze informacje dotyczące przytoczonego wyżej fragmentu tekstu.
Ułóż szczegółowy odtwórczy plan wydarzeń z tekstu „Uszy króla Midasa”.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem „Bucefał i Aleksander Wielki”, a następnie wykonaj polecenia.
Bucefał i Aleksander WielkiBucefał był koniem o wielkiej piękności, ale żaden jeździec nie potrafił go dosiąść. Nadzwyczaj nerwowy wierzgał, stawał dęba i wysadzał z siodła nieostrożnych jeźdźców. Dlatego mówiono powszechnie, że jest koniem złośliwym i pełnym agresji. Przyprowadzono go kiedyś przed Aleksandra WielkiegoAleksandra Wielkiego, który roztropnie powstrzymywał się od podobnych sądów. Długo i uważnie przyglądał się zachowaniu zwierzęcia, aż odkrył, że po prostu boi się ono swego cienia. Zwrócił więc głowę Bucefała w stronę słońca i utrzymując ją w tej pozycji, zdołał uspokoić konia i zmęczył… a wkrótce potem zaczął na nim jeździć.
Źródło: Michel Piquemal [czyt. miszel pikmal], Bucefał i Aleksander Wielki, [w:] Michel Piquemal, Bajki filozoficzne, s. 47.
Na podstawie opowieści Bucefał i Aleksander Wielki napisz ramowy odtwórczy plan wydarzeń.
Uzupełnij plan ramowy, który napisałeś w poprzednim ćwiczeniu tak, aby powstał plan szczegółowy.
Słownik
król Macedonii, jeden z najwybitniejszych wodzów w historii ludzkości
człowiek wypowiadający się o jakiejś dziedzinie wiedzy, pomimo braku odpowiedniego wykształcenia ku temu
pokryty włosami, sierścią, meszkiem
w mitologii greckiej bożek przyrody
wysokie, stożkowe nakrycie głowy, noszone przez niektórych dostojników starożytnego Wschodu
Notatnik
Bibliografia
Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 12.02.2023].
Michel Piquemal, (2004), Bajki filozoficzne, Warszawa: Muchomor.