R1FRLhO4vEtby
Kolorowa fotografia przedstawia kobietę siedzącą na łące i notującą coś w zeszycie. Widoczne są tylko jej ręce oraz nogi na których opiera notatnik. W prawej dłoni trzyma długopis, zaś w lewej dolny róg notatnika. Kobieta ubrana jest w niebieskie jeansy. Na prawej ręce ma założoną bransoletkę.

Jak napisać plan twórczy?

Tworzenie planu twórczego
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz cechy i zasady redagowania planu twórczego,

  • odróżnisz plan ramowy od szczegółowego,

  • zredagujesz plan twórczy opowiadania.

Plan wypowiedzi to ujęcie w punktach najważniejszych jej treści. Stosujemy go wtedy, gdy chcemy zapisać w skrócie kolejne informacje lub wydarzenia, które mają się pojawić w planowanym tekście, np. wypracowaniu czy opowiadaniu. Może on przedstawiać tylko najważniejsze informacje (plan ramowy) lub być uzupełniony o informacje poboczne (plany szczegółowe). Stworzenie planu twórczego może poprzedzać zredagowanie własnego tekstu.

Polecenie 1

Wymień dwie sytuacje, w których może być ci potrzebne zredagowanie twórczego planu wypowiedzi.

R1XlqFt6tVGKy
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z animacją „Jak napisać plan twórczy?” , a następnie wykonaj polecenia.

R1SatTdHKeW3q
Animacja dotyczy planu twórczego, informuje, czym jest plan twórczy, jak go redagować.
Polecenie 2

Wyobraź sobie,  że koleżanka prosi cię o pomoc w napisaniu przemówienia, które ma wygłosić na zakończenie roku szkolnego. Wypisz w punktach najważniejsze rady, jakie możesz jej przekazać, aby wykonała to zadanie prawidłowo.

RwL5MPZzmsfeI
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Sformułuj trzy argumenty, którymi uzasadnisz tezę, że pisanie planu twórczego powinno poprzedzać redagowanie wypowiedzi pisemnych.

R1KgqJi6r05vk
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Narysuj rebus, którego rozwiązaniem będzie hasło -  plan twórczy.

R1KnF3ZjH6Jqf
Polecenie 4

Opisz, z czego powinien składać się plan twórczy tekstu.

R1E6HSK6OUARO
{duze pole- Tutaj wpisz odpowiedź}.
RvsRc4OrtrRtm
Ćwiczenie 1
Wskaż informacje, które odnoszą się do planu twórczego: Możliwe odpowiedzi: 1. polega na ujęciu w punktach treści wypowiedzi, 2. sporządzany jest na podstawie istniejącego już tekstu, 3. ułatwia pracę nad przygotowaniem dłuższej wypowiedzi pisemnej lub ustnej, 4. odpowiada spisowi treści, 5. poprzedza powstanie własnego tekstu, 6. na jego podstawie powstaje streszczenie, 7. inaczej zwany jest konspektem, 8. najważniejsze informacje zapisywane są w punktach, zaś mniej ważne w podpunktach, 9. zapisywany jest formie zdań lub równoważników zdań, 10. zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Uzupełnij plan opowiadania. Przyporządkuj treści punktów i podpunktów zamieszczone poniżej do odpowiednich miejsc.

RmBLnPK34kEPU
Uzupełnij plan twórczy poniżej wymienionymi wydarzeniami.

I. Wstęp
1.
a) Porywanie czapek i targanie fryzur.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Łamanie gałęzi i konarów drzew.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
II. Rozwinięcie
1.
a) Organizacja pikników na świeżym powietrzu.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Wyrzucanie czapek do śmietników.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) Koniec sportów wodnych typu windsurfing, kitesurfing.
b) Parne powietrze.
c) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
3. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Wybudowanie dla wiatru najwyższego wiatraka na świecie.
c) Napisanie listu do wiatru przez ludzi.
III. Zakończenie
1. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Ustanowienie Światowego Dnia Wiatru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUJzEZv7qdp9c
Ćwiczenie 3
Wybierz prawidłowe dokończenie zdań. Do jakiego rodzaju wypowiedzi został sporządzony plan twórczy z ćwiczenia 1? Możliwe odpowiedzi: 1. sprawozdania, 2. rozprawki, 3. opowiadania
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RJKiYr7vSd6P0
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RQDKuK3XupK0H
Ćwiczenie 5
W jakiej formie zostały zapisane punkty planu? Możliwe odpowiedzi: 1. zdań, 2. równoważników zdań, 3. zdań i równoważników zdań
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1h0aQd9NMlnE
Ćwiczenie 6
W jakiej formie zostały zapisane punkty planu? Możliwe odpowiedzi: 1. w punktach, 2. w podpunktach, 3. w punktach i podpunktach
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RNJvv3xZ4slxC
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1cTGbh89jaND
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Zredaguj plan twórczy opowiadania pt. „Moja samotna podróż na Marsa”. Pamiętaj o właściwej kompozycji tekstu.

RMSddp2Y9SIls
(Uzupełnij).

Słownik

wątek
wątek

rozwijający się w czasie logiczny ciąg myśli, słów lub wydarzeń

Notatki ucznia

RmTcgh4TvowdX
(Uzupełnij).

Bibliografia

Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 24.02.2023].

Pakuła B. I., (2014), Co i jak napisać? Formy wypowiedzi pisemnych dla uczniów klas IV‑VI szkoły podstawowej, Gdańsk: Meritum.