Jak napisać plan twórczy?
poznasz cechy i zasady redagowania planu twórczego,
odróżnisz plan ramowy od szczegółowego,
zredagujesz plan twórczy opowiadania.
Plan wypowiedzi to ujęcie w punktach najważniejszych jej treści. Stosujemy go wtedy, gdy chcemy zapisać w skrócie kolejne informacje lub wydarzenia, które mają się pojawić w planowanym tekście, np. wypracowaniu czy opowiadaniu. Może on przedstawiać tylko najważniejsze informacje (plan ramowy) lub być uzupełniony o informacje poboczne (plany szczegółowe). Stworzenie planu twórczego może poprzedzać zredagowanie własnego tekstu.
Wymień dwie sytuacje, w których może być ci potrzebne zredagowanie twórczego planu wypowiedzi.
Zapoznaj się z animacją „Jak napisać plan twórczy?” , a następnie wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1SatTdHKeW3q
Animacja dotyczy planu twórczego, informuje, czym jest plan twórczy, jak go redagować.
Wyobraź sobie, że koleżanka prosi cię o pomoc w napisaniu przemówienia, które ma wygłosić na zakończenie roku szkolnego. Wypisz w punktach najważniejsze rady, jakie możesz jej przekazać, aby wykonała to zadanie prawidłowo.
Sformułuj trzy argumenty, którymi uzasadnisz tezę, że pisanie planu twórczego powinno poprzedzać redagowanie wypowiedzi pisemnych.
Narysuj rebus, którego rozwiązaniem będzie hasło - plan twórczy.
Opisz, z czego powinien składać się plan twórczy tekstu.
Uzupełnij plan opowiadania. Przyporządkuj treści punktów i podpunktów zamieszczone poniżej do odpowiednich miejsc.
I. Wstęp
1.
a) Porywanie czapek i targanie fryzur.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Łamanie gałęzi i konarów drzew.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
II. Rozwinięcie
1.
a) Organizacja pikników na świeżym powietrzu.
b) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
c) Wyrzucanie czapek do śmietników.
2. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) Koniec sportów wodnych typu windsurfing, kitesurfing.
b) Parne powietrze.
c) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
3. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Wybudowanie dla wiatru najwyższego wiatraka na świecie.
c) Napisanie listu do wiatru przez ludzi.
III. Zakończenie
1. 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
a) 1. Radość ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 2. Ułożenie na ziemi napisu „Wietrze wróć!”., 3. Smutek ludzi z powodu zniknięcia wiatru., 4. Oczekiwanie ludzi z nadzieją na powrót wiatru na ziemię., 5. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 6. Obrażenie się wiatru i zniknięcie ze świata., 7. Przeproszenie wiatru przez ludzi., 8. Niemożliwość wytwarzania energii elektrycznej z wiatraków., 9. Powrót wiatru na ziemię., 10. Nieustanne narzekanie ludzi na wianie wiatru., 11. Turniej gry w badminton., 12. Uczucie zimna i częste przeziębienia.
b) Ustanowienie Światowego Dnia Wiatru.
Zredaguj plan twórczy opowiadania pt. „Moja samotna podróż na Marsa”. Pamiętaj o właściwej kompozycji tekstu.
Słownik
rozwijający się w czasie logiczny ciąg myśli, słów lub wydarzeń
Notatki ucznia
Bibliografia
Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 24.02.2023].
Pakuła B. I., (2014), Co i jak napisać? Formy wypowiedzi pisemnych dla uczniów klas IV‑VI szkoły podstawowej, Gdańsk: Meritum.