Jak napisać życiorys i list motywacyjny?
Jak napisać życiorys i list motywacyjny?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest list motywacyjny,
zna rodzaje listów,
zna zasady kompozycyjne obowiązujące przy pisaniu listu,
wie, co to jest CV i czym się różni od tradycyjnego życiorysu,
zna elementy wchodzące w skład CV.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać list motywacyjny,
umie prawidłowo określić charakter listu motywacyjnego,
umie opowiedzieć własny życiorys,
potrafi napisać CV,
potrafi przeprowadzić autoprezentację, czyli zainteresować słuchacza swoją osobą
i w sposób przekonujący przedstawić własne zalety.
2. Metoda i forma pracy
Metoda ekspresywna: uczniowie uczestniczą w ćwiczeniach polegających na prezentacji własnej osoby oraz życiorysu.
Metoda podająca: nauczyciel zapoznaje uczniów z formami CV i listu motywacyjnego.
Metoda praktyczna: w ramach pracy domowej uczniowie piszą CV i list motywacyjny.
3. Środki dydaktyczne
Skopiowany wzorzec curriculum vitae.
Kopia przykładowego listu motywacyjnego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przed sprawdzeniem listy obecności informuje uczniów, że w trakcie jej odczytywania mają czas na przypomnienie sobie najważniejszych faktów z ich życia. Uczniowie w formie ustnych, na gorąco przygotowanych wypowiedzi, prezentują własne życiorysy. Nauczyciel notuje, jakie elementy (np. edukacja, życie osobiste, osiągnięcia sportowe) najczęściej są wymieniane. Wyciąga wnioski i dzieli się nimi z klasą. Osią przemyśleń nauczyciela jest pytanie: jakie wydarzenia wydają się uczniom najbardziej istotnymi w ich życiorysach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest curriculum vitae, jakie elementy wchodzą
w jego skład oraz kiedy i w jakim celu je piszemy.
Uczniowie otrzymują skopiowane CV Jana Kowalskiego. Nauczyciel omawia jego poszczególne elementy i wyjaśnia, czym się różni taka forma życiorysu od życiorysu napisanego w sposób tradycyjny (czyli w formie narracyjnej).
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest list motywacyjny, do kogo go piszemy i jaki jest jego charakter.
Nauczyciel odczytuje przykładowy list motywacyjny, a następnie wraz z uczniami przeprowadza analizę jego treści. Zwraca uwagę uczniów na elementy autoprezentacji, podkreśla znaczenie umiejętnej reklamy własnej osoby jako istotnego czynnika w kontekście działań związanych z poszukiwaniem pracy.
Uczniowie wyobrażają sobie pierwsze spotkanie z nieznajomą dziewczyną (chłopakiem), na którym, w ramach krótkiej wypowiedzi (czas przejazdu metra ze stacji Ratusz do stacji Politechnika) mają przedstawić swoją osobę w taki sposób, by zachęcić partnera do kolejnych spotkań. Wybrani uczniowie przedstawiają autoprezentację.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel opowiada o obecnej sytuacji na rynku pracy. Pyta, jakie czynniki dziś decydują
o szansach znalezienia dobrej pracy.
5. Bibliografia
M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, Park, Bielsko‑Biała 2000.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz CV. Wyobraź sobie, że ogłoszono konkurs na prezydenta RP. Napisz list motywacyjny skierowany do komisji konkursowej, który przekona ją do poparcia Twojej kandydatury.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak