Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak napisać życiorys? Rozważania w oparciu o wiersz
Wisławy Szymborskiej Pisanie życiorysu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna tekst wiersza Szymborskiej,

- wie, jak napisać poprawny życiorys.

b) Umiejętności

Uczeń:

- prawidłowo interpretuje wiersz Szymborskiej,

- pisze poprawnie życiorys.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem, praca indywidualna - pisanie życiorysu

3. Środki dydaktyczne

Dietrich J., Zacharska A., Ślad na fali: język polski w gimnazjum: podręcznik dla klasy I: teksty i ćwiczenia, Oświata, Warszawa 2000.

Szymborska W., Pisanie życiorysu, [w:] Poezje, przedmowa J. Kwiatkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel czyta na głos wiersz W. Szymborskiej. Prosi uczniów, aby wynotowywali z niego najistotniejsze, ich zdaniem, cechy, jakie powinien spełniać życiorys.

Pomocnicze mogą okazać się następujące cechy życiorysu:

- krótki (Bez względu na długość życia)

- tylko najważniejsze fakty (Obowiązuje zwięzłość i selekcja faktów)

- ostra selekcja tego, co ważne, np. tylko zagraniczne podróże:

Z wszystkich miłości starczy ślubna,
a z dzieci tylko urodzone.

Ważniejsze, kto cię zna, niż kogo znasz.

- forma bezosobowa (Pisz tak, jakbyś z sobą nigdy nie rozmawiał/ i omijał z daleka)

  • bez opisów szczegółowych otaczającej nas rzeczywistości (Pomiń milczeniem psy, koty i ptaki,
    pamiątkowe rupiecie, przyjaciół i sny
    .)

  • powierzchowność (Raczej cena niż wartość/ i tytuł niż treść./ Raczej już numer butów, niż dokąd on idzie)

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi, aby uczniowie napisali własne życiorysy według wskazówek zawartych w wierszu Szymborskiej.

Uczniowie powinni kierować się również instrukcją zwykłego życiorysu, którego składniki nauczyciel zapisuje na tablicy (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie prezentują wyniki swojej indywidualnej pracy.

5. Bibliografia

Dietrich J., Zacharska A., Ślad na fali: język polski w gimnazjum: podręcznik dla klasy I: teksty i ćwiczenia, Oświata, Warszawa 2000.

Szymborska W., Pisanie życiorysu, [w:] Poezje, przedmowa J. Kwiatkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1:

Elementy życiorysu:

IMIĘ I NAZWISKO

DANE PERSONALNE (stan cywilny, adres, miejsce urodzenia, wiek, nr telefonu, adres e‑mail)

WYKSZTAŁCENIE

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

DODATKOWE UMIEJĘTNOŚCI

ZAINTERESOWANIA

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1MMotQwHr1xs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.92 KB w języku polskim
R1HyQDaqpHwgM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim