Jak napisać życiorys? Rozważania w oparciu o wiersz Wisławy Szymborskiej "Pisanie życiorysu"
Jak napisać życiorys? Rozważania w oparciu o wiersz
Wisławy Szymborskiej Pisanie życiorysu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna tekst wiersza Szymborskiej,
- wie, jak napisać poprawny życiorys.
b) Umiejętności
Uczeń:
- prawidłowo interpretuje wiersz Szymborskiej,
- pisze poprawnie życiorys.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem, praca indywidualna - pisanie życiorysu
3. Środki dydaktyczne
Dietrich J., Zacharska A., Ślad na fali: język polski w gimnazjum: podręcznik dla klasy I: teksty i ćwiczenia, Oświata, Warszawa 2000.
Szymborska W., Pisanie życiorysu, [w:] Poezje, przedmowa J. Kwiatkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel czyta na głos wiersz W. Szymborskiej. Prosi uczniów, aby wynotowywali z niego najistotniejsze, ich zdaniem, cechy, jakie powinien spełniać życiorys.
Pomocnicze mogą okazać się następujące cechy życiorysu:
- krótki (Bez względu na długość życia)
- tylko najważniejsze fakty (Obowiązuje zwięzłość i selekcja faktów)
- ostra selekcja tego, co ważne, np. tylko zagraniczne podróże:
Z wszystkich miłości starczy ślubna,
a z dzieci tylko urodzone.
Ważniejsze, kto cię zna, niż kogo znasz.
- forma bezosobowa (Pisz tak, jakbyś z sobą nigdy nie rozmawiał/ i omijał z daleka)
bez opisów szczegółowych otaczającej nas rzeczywistości (Pomiń milczeniem psy, koty i ptaki,
pamiątkowe rupiecie, przyjaciół i sny.)powierzchowność (Raczej cena niż wartość/ i tytuł niż treść./ Raczej już numer butów, niż dokąd on idzie)
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie napisali własne życiorysy według wskazówek zawartych w wierszu Szymborskiej.
Uczniowie powinni kierować się również instrukcją zwykłego życiorysu, którego składniki nauczyciel zapisuje na tablicy (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie prezentują wyniki swojej indywidualnej pracy.
5. Bibliografia
Dietrich J., Zacharska A., Ślad na fali: język polski w gimnazjum: podręcznik dla klasy I: teksty i ćwiczenia, Oświata, Warszawa 2000.
Szymborska W., Pisanie życiorysu, [w:] Poezje, przedmowa J. Kwiatkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1:
Elementy życiorysu:
IMIĘ I NAZWISKO
DANE PERSONALNE (stan cywilny, adres, miejsce urodzenia, wiek, nr telefonu, adres e‑mail)
WYKSZTAŁCENIE
DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
DODATKOWE UMIEJĘTNOŚCI
ZAINTERESOWANIA
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak