Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Jak nauczyć się historii poprzez zabawę?

Uczeń przyswaja i utrwala wiadomości, które zdobył na lekcjach historii.

Umiejętności

Uczeń umie kojarzyć fakty, łączyć postaci z konkretnymi wydarzeniami, latami, miejscami; potrafi rozpoznać daną postać na fotografii, a także powiązać cytaty z ich autorami.

Metoda i forma pracy

  • Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.

  • Gra dydaktyczna:

  1. Zgadnij, kto to?

  2. Gdzie ja jestem?

  3. I kto to mówi?

Ilustracje i mapy, z których korzystamy podczas gier.

Środki dydaktyczne

- Polek K., Wilczyński M., Ludzie i epoki: Historia klasa 1., wyd. Znak, Kraków 2002
- Ziółkowski A., Dzieje starożytne, WSiP, Warszawa 1999
- Wipszycka E., Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  1. Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.

Mówię uczniom, że dzisiejsza lekcja zostanie przeprowadzona w formie zabawy, gdyż będą to gry dydaktyczne.

  1. Zgadnij, kto to?

Wybieram pięciu uczniów, każdemu wręczam do ręki fotografie. Z tyłu każdej fotografii są wypisane: dane personalne konkretnych bohaterów, najważniejsze wydarzenia z ich życia, ale o tym wie tylko osoba, która otrzymała fotografię. Reszta klasy nic nie wie na ten temat. Kolejno każda z osób wychodzi na środek klasy, pokazując uczniom fotografię.

Jeśli ktoś z klasy zgadnie, kto jest na zdjęciu, otrzymuje w prezencie fotografię pod warunkiem, że powie np. w którym wieku żyła dana postać albo poda najważniejsze fakty z życia tego bohatera? Osoba prezentująca fotografię oraz reszta klasy weryfikują odpowiedź kolegi lub koleżanki.

Fotografie i dane:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Hw‑caesar.jpg

Gajusz Juliusz Cezar, I w.p.n.e.; namiestnictwo w Galii zaalpejskiej, przedalpejskiej; wojna galijska, wojna domowa, bitwa nad Rubikonem; zginął śmiercią tragiczną - został zamordowany w idy marcowe.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Hw‑augustus.jpg

Oktawian August I p.n.e. – I n.e.

Pryncypał; bitwa pod Akcjom; powołał pretorianów; walka z Markiem Antoniuszem o władzę.

3.

R6gkoufpbRz9N

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:BattleofIssus333BC‑mosaic‑detail1.jpg

Aleksander Wielki, IV w. p.n.e., podbił imperium perskie, Egipt; bitwa pod Issos, bitwa nad rzeką Grannik.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Hannibal.jpg

Hannibal z rodu Barkidów, III‑II w. p.n.e., władał Kartaginą; wojna z Rzymem; II wojna punicka, bitwa pod Zamą, bitwa nad Jeziorem Trazymeńskim.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Solon.jpg

Solon, VII‑VI w. p.n.e.; przeprowadził reformy w Atenach, wprowadził Rady Czterystu.

Przechodzę następnie do kolejnej gry dydaktycznej. Wybieram troje uczniów i wręczam im mapki. Z tyłu mapki znajdują się dane informujące, czego dotyczy mapka i z jakim wodzem należy ją wiązać. Reszta klasy ma za zadanie odgadnąć imię wodza. Ten, kto odgadnie, dostaje mapkę w prezencie.

2. Gdzie ja jestem?

1.

R1Dyia2r4ffMO

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Map_Gallia_Tribes_Towns.png

Galia - Gajusz Juliusz Cezar

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Athens_map.png

Ateny, np. Solon, Klejstenes, Perykles.

3.

RWMwviNhqXCPW

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Carthage_location.png

Kartagina, np. Hannibal, Hamilkar.

Następnie przechodzę do ostatniej już zabawy. Jest to gra, do której wybieram trzech ochotników. Każdy z nich otrzymuje kartkę z napisem. Na każdej kartce znajdują się cytaty wybitnej postaci historii Rzymu lub kultury Rzymu. Cytaty napisane są po łacinie, więc uczniowie muszą dodatkowo je przetłumaczyć. Pozostała część klasy odgaduje, czyje to słowa. Nagroda - cukierek – śliwka w czekoladzie.

3. I kto to mówi?

Cezar

Marek Porcjusz Katon

Cyceron

Przy każdej grze, nauczyciel powinien rozmawiać z uczniami na temat zdarzeń, osób, miejscowości, w celu przypomnienia i utrwalenia wiadomości znanych już uczniom.

Faza podsumowująca

  1. Zadanie pracy domowej - Jako pracę domową zadaję uczniom powtórzyć wiadomości omawiane na lekcji.

Bibliografia

- Polek K., Wilczyński M., Ludzie i epoki: Historia klasa 1., wyd. Znak, Kraków 2002
- Ziółkowski A., Dzieje starożytne, WSiP, Warszawa 1999
- Wipszycka E., Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998

R1cQOyfC4koVZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 2.05 MB w języku polskim