Jak odróżnić lirykę?
Jak odróżnić lirykę?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: cechy rodzajowe liryki.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: odnajdywać cechy rodzajowe w konkretnych utworach lirycznych.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykładu, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Broniewski W., Anka.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Gałczyński K.I., Rozmowa liryczna.
Iłłakowiczówna K., Ocalenie.
Iłłakowiczówna K., Wojna Białej i Czerwonej Róży.
Szymborska W., Monolog Kasandry.
4. Przebieg lekcji
1.Uświadomienie celów lekcji.
Podzielenie klasy na 5 grup.
Każda z grup otrzymuje tabelę zbierających informację o rodzaju literackim Załącznik 1 i Podręczny słownik terminów literackich oraz fragmenty tekstów (bądź całe utwory) do opracowania. Załącznik 2
Praca w grupach — udowodnienie, że tekst należy do rodzaju literackiego, odnalezienie cech rodzajowych.
Prezentacja wyników pracy grup.
Dyskusja podsumowująca o doświadczeniach literackich uczniów.
5. Bibliografia
Broniewski W., Anka.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Gałczyński K.I., Rozmowa liryczna.
Iłłakowiczówna K., Ocalenie.
Iłłakowiczówna K., Wojna Białej i Czerwonej Róży.
Język polski w tabelach, red. Mizerski W., Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000.
Szymborska W., Monolog Kasandry.
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Porównywane | Liryka | |||
Składnik | monolog podmiotu lirycznego | |||
Podmiot literacki | nazwa | podmiot liryczny | ||
rola | dominująca w utworze | |||
postawa | * jest główną postacią, która przekazuje własne przeżycia, doznania, mniemania | |||
wypowiedź | zazwyczaj w 1. os. l.poj. | |||
Konstrukcje stylistyczne | sytuacja | sytuacja wyznania (podmiot liryczny w sposób pośredni lub bezpośredni zwierza się ze swego intymnego stosunku do różnych zjawisk) | ||
funkcja | dominuje funkcja ekspresywna i estetyczna | |||
Świat przedstawiony | samodzielność | * nie stanowi wartości samodzielnej | ||
rola fabuły, akcji | drugorzędna lub nieistotna (przeważają zestawiane ze sobą samodzielne obrazy) | |||
czas | jeden porządek czasowy: | |||
Podstawowa forma przekazu | monolog podmiotu lirycznego przekazujący przeżycia wewnętrzne, doznania, emocje, przekonania jednostki; | |||
Rola sztuki słowa | dominująca | |||
Kontakt odbiorcy z dziełem | bezpośredni lub pośredni (np. wysłuchanie deklamacji) | |||
Wybrane gatunki | hymn, oda, sonet, elegia, haiku | |||
b) Załacznik 2
Ocalenie, Iłłakowiczówna K.
Anka, Broniewski W.
Monolog Kasandry, Szymborska W.
Rozmowa liryczna, Gałczyński K.I.
Wojna Białej i Czerwonej Róży, Iłłakowiczówna K.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja powiązana tematycznie i treściowo z dwoma innymi dotyczącymi pozostałych rodzajów literackich.