Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak odróżnić lirykę?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: cechy rodzajowe liryki.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: odnajdywać cechy rodzajowe w konkretnych utworach lirycznych.

2. Metoda i forma pracy

Elementy wykładu, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Broniewski W., Anka.

  2. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  3. Gałczyński K.I., Rozmowa liryczna.

  4. Iłłakowiczówna K., Ocalenie.

  5. Iłłakowiczówna K., Wojna Białej i Czerwonej Róży.

  6. Szymborska W., Monolog Kasandry.

4. Przebieg lekcji

1.Uświadomienie celów lekcji.

  1. Podzielenie klasy na 5 grup.

  2. Każda z grup otrzymuje tabelę zbierających informację o rodzaju literackim Załącznik 1 i Podręczny słownik terminów literackich oraz fragmenty tekstów (bądź całe utwory) do opracowania. Załącznik 2

  3. Praca w grupach — udowodnienie, że tekst należy do rodzaju literackiego, odnalezienie cech rodzajowych.

  4. Prezentacja wyników pracy grup.

  5. Dyskusja podsumowująca o doświadczeniach literackich uczniów.

5. Bibliografia

  1. Broniewski W., Anka.

  2. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  3. Gałczyński K.I., Rozmowa liryczna.

  4. Iłłakowiczówna K., Ocalenie.

  5. Iłłakowiczówna K., Wojna Białej i Czerwonej Róży.

  6. Język polski w tabelach, red. Mizerski W., Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000.

  7. Szymborska W., Monolog Kasandry.

6. Załączniki

a) Załącznik 1

Porównywane
zagadnienie

Liryka

Składnik
dominujący

monolog podmiotu lirycznego

Podmiot literacki

nazwa

podmiot liryczny

rola

dominująca w utworze

postawa

* jest główną postacią, która przekazuje własne przeżycia, doznania, mniemania
* wszystko, co się pojawia w jego wypowiedzi, zostaje sprowadzone do subiektywnej skali jego odczuwania, subiektywnego sposobu wyobrażenia
* mówi językiem odbiegającym od tego, który obowiązuje w innych typach wypowiedzi

wypowiedź

zazwyczaj w 1. os. l.poj.

Konstrukcje stylistyczne

sytuacja

sytuacja wyznania (podmiot liryczny w sposób pośredni lub bezpośredni zwierza się ze swego intymnego stosunku do różnych zjawisk)

funkcja

dominuje funkcja ekspresywnaestetyczna

Świat przedstawiony

samodzielność

* nie stanowi wartości samodzielnej
* zależy od charakteru i kształtu przeżyć podmiotu lirycznego
* stanowi tylko pretekst do wyrażenia tych przeżyć

rola fabuły, akcji

drugorzędna lub nieistotna (przeważają zestawiane ze sobą samodzielne obrazy)

czas

jeden porządek czasowy:
czas lirycznego wyznania, realizowany najczęściej jako teraźniejszy (nawet czas przeszły lub przyszły zostaje sprowadzony do teraźniejszości ze względu na aktualną sytuację, w jakiej znajduje się podmiot liryczny)

Podstawowa forma przekazu

monolog podmiotu lirycznego przekazujący przeżycia wewnętrzne, doznania, emocje, przekonania jednostki;
* pomocniczo może występować opowiadanie, opis, dialog

Rola sztuki słowa

dominująca

Kontakt odbiorcy z dziełem

bezpośredni lub pośredni (np. wysłuchanie deklamacji)

Wybrane gatunki

hymn, oda, sonet, elegia, haiku

b) Załacznik 2

Ocalenie, Iłłakowiczówna K.

Anka, Broniewski W.

Monolog Kasandry, Szymborska W.

Rozmowa liryczna, Gałczyński K.I.

Wojna Białej i Czerwonej Róży, Iłłakowiczówna K.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja powiązana tematycznie i treściowo z dwoma innymi dotyczącymi pozostałych rodzajów literackich.

RQtTNgJQI80aj

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 124.19 KB w języku polskim
ROt5xsETWCWT2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim