R1K0sEmrdxIsd
Kolorowa grafika przedstawia ułożone w rzędach małe portrety osób w różnym wieku i o różnym kolorze skóry. Każdą z osób wyróżnia jakiś element, np. kapelusz, okulary, broda, zasłonięta twarz,

Jak opisać postać?

Twarze
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz zasady tworzenia opisu postaci,

  • zgromadzisz słownictwo przydatne do opisu postaci,

  • opiszesz wygląd i zachowanie bohatera utworu Jana Brzechwy,

  • zredagujesz opis postaci.

Każdego dnia przyglądamy się bliskim albo przechodniom na ulicy, obserwujemy na portalach społecznościowych internetowe profile swoich idoli, czytamy teksty opisujące wygląd bohaterów literackich lub słuchamy relacji znajomych na temat ubioru i zachowania spotkanych przez nich osób. Czasem czynimy to z ciekawości, czasem, aby pomóc w rozpoznaniu lub odnalezieniu kogoś. Dlatego też umiejętność redagowania opisu postaci jest w życiu bardzo przydatna.

Polecenie 1

Wymień trzy informacje przydatne do opisu postaci. Możesz skorzystać z wiadomości zawartych w lekcji pt. Perfekcja w detalachP7Ta96vpMPerfekcja w detalach.

RgTdwpJrkMlzN
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z animacją pt. Jak opisać postać?, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

R1dEOsoZL9UUT
Animacja z audiodeskrypcją na temat zasad redagowania opisu postaci.
Polecenie 2

Wymień, co lubisz w swoim wyglądzie.

R52Sob2r24eZd
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Przedstaw charakterystyczne cechy swojego wyglądu „z przymrużeniem oka”, np. rudowłosa chudzina, rumiany dryblas.

RSd6a948Ux1un
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Wyszukaj w dostępnych źródłach, czym zajmuje się stylista/stylistka. Rozważ, dlaczego zawód ten jest obecnie tak bardzo popularny.

R122M9XzpOImz
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 5

Wyjaśnij, czym są awatary. Odwołując się do poniższej ilustracji, rozważ, w jakim stopniu wygląd graficznych postaci może mieć związek z realnym wyglądem właściciela konkretnego awatara.

RHdhYsvV3nDeH
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1bDX6fg0Yi2o1
Kolorowa grafika przedstawia, ułożone w dwóch rzędach po sześć, dwanaście twarzy ludzi w różnym wieku. Rysunki są szablonowe, wszystkie postacie mają czarne oczy, prostokątne nosy i półokrągłe uszy. Pierwszy rząd od lewej: 1. uśmiechnięty chłopiec o krótkich, brązowych włosach, 2. mężczyzna z uniesionym kącikiem ust, z łysiną na czubku głowy, siwych włosach nad skroniami i siwych brwiach, 3. dziewczyna z uniesionym kącikiem ust, o długich rzęsach, rudych włosach i podwiniętej grzywce, 4. uśmiechnięta dziewczyna o długich rzęsach, ciemnych włosach spiętych w kok na czubku głowy i biały zębach, 5. mężczyzna z uniesionym kącikiem ust, o ciemnych włosach i grzywce, 6. dziewczyna z uniesionym kącikiem ust, o długich rzęsach i brązowych, prostych włosach sięgających połowy szyi. Drugi rząd od lewej: 1. uśmiechnięta dziewczyna o długich rzęsach, prostych włosach sięgających połowy szyi i grzywce ułożonej w trzy loczki, 2. dziewczyna z uniesionym kącikiem ust, o długich rzęsach, prostych, długich, blond włosach i podwiniętej grzywce, 3. chłopiec o poważnym wyrazie twarzy, czarnych włosach i zawijającej się w lok grzywce, 4. mężczyzna o czarnych włosach, czarnych wąsach i szerokim uśmiechu, 5. uśmiechnięty mężczyzna o brązowych włosach i zawijającej się w lok grzywce, brązowej brodzie i wąsach, 6. dziewczyna o poważnym wyrazie twarzy, długich rzęsach, prostych, długich, czarnych włosach i zaczesanej na bok grzywce. Każda z twarzy jest umieszczona na kolorowym tle.
Twarze
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RGZZNy4IE9ro4
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RGsSjwoFLkg7P
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8bMhWvLhumwd
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na takim dobraniu wyrazów, aby powstały związki wyrazowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Zaproponuj po trzy określenia opisujące każdą z poniższych postaci. Wypełnij pola tekstowe i umieść w odpowiednich miejscach na ilustracji.

RaFE9ZxZ8gon8
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Grafiki: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Zaproponuj po trzy określenia, którymi można opisać wymienione poniżej osoby.

RnSvnjI3rd5eV
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1QmEqV72HO1o
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RA7ClgM2eUZwI
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Opisując postać, często używamy słownictwa wartościującego pozytywnie (np. sympatyczny, przemiła, urocza, nosek, puszysty) lub negatywnie (np. odpychający, nieprzyjazna, nochal, gruby). Wyraża ono nasze nastawienie do przedstawianej osoby.

Warto pamiętać o umiejętnym dobieraniu wyrazów. Stosując słownictwo oceniające ujemnie, można sprawić przykrość opisywanej osobie.

Ćwiczenie 6

Wybierz z ćwiczenia 5. dwa wyrazy i ułóż z nimi zdania na temat znanej ci osoby. Wyjaśnij, czy są to wyrazy wartościujące pozytywnie czy negatywnie oraz określ ich funkcję.

R1INx87uilOm4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Podaj trzy przymiotniki wartościujące pozytywnie, a następnie dopisz do nich wyrazy o znaczeniu przeciwnym.

RF30vSXupj8MS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ważne!

Aby urozmaicić opis, a jednocześnie uniknąć częstego powtarzania tych samych wyrazów, np. czasowników miećbyć, warto stosować słownictwo typu: należy do, wyróżnia się, cechuje ją/go, uwagę zwracają, charakteryzuje się, rzuca się w oczy, odznacza się.

Ćwiczenie 8

Uzupełnij zdania podanymi poniżej czasownikami tak, aby urozmaicić wypowiedź.

R1ZlyciZSftu2
Portret dziewczynki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1LbUyVtVbGfH
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1bZWXXabszau
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Przekształć poniższe zdania tak, aby uniknąć powtarzania form czasowników: majest.

Mój przyjaciel ma na imię Adam. Jest bardzo wysoki i ma szczupłą sylwetkę ciała.

Karolina jest bardzo ładna. Ma niebieskie oczy i ma długie rzęsy.

RWqnI09CniHhG
Miejsce na odpowiedź ucznia.

O autorze

Jan Brzechwa19661900
R1PRnJe7dSrM1
Jan Brzechwa
Źródło: Wikimedia, Władysław Miernicki, domena publiczna.

Jan Brzechwa

– polski pisarz, autor wielu utworów dla dzieci i młodzieży, z zawodu adwokat. Sławę przyniosły mu zbiory wierszy: Brzechwa dzieciom, Sto bajek, Kaczka dziwaczka oraz cykl opowieści o panu Kleksie. Słynął z ogromnego poczucia humoru. W wierszu pt. Ręce i nogi tak opisał siebie:

„Stąd się właśnie pewność bierze,
Że nie jestem ptak ni zwierzę,
Tylko człowiek, starszy pan,
Który zwie się - Brzechwa Jan”.

Redagując opis postaci, warto zwrócić uwagę na cechy wyróżniające przedstawianą osobę, np. znaki szczególne, nietypowy strój, fryzurę, biżuterię. Zapoznaj się z fragmentem utworu Jana Brzechwy pt. Akademia pana Kleksa, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

Jan Brzechwa Akademia pana Kleksa

Nie pamiętam, czy wspomniałem już o tym, że twarz pana Kleksa po prostu upstrzonaupstrzonyupstrzona jest piegami. Początkowo najbardziej dziwiła mnie okoliczność, że piegi te codziennie zmieniały swoje położenie: jednego dnia zdobiły nos pana Kleksa, nazajutrz znów przenosiły się na czoło po to, aby trzeciego dnia pojawić się na brodzie albo na szyi.

Okazało się, że przyczyną tego jest roztargnienie pana Kleksa, który na noc zazwyczaj piegi zdejmuje i chowa do złotej tabakierkitabakierkatabakierki, a rano przytwierdza je z powrotem, ale za każdym razem na innym miejscu. [...]

Wszyscy uczniowie bardzo szanują pana Kleksa, gdyż nigdy się nie gniewa i jest nadzwyczaj dobry. [...]

Pan Kleks jest średniego wzrostu, ale nie wiadomo, czy jest gruby czy chudy, albowiem cały tonie w swoim ubraniu. Nosi szerokie spodnie, niezwykle obszerny, długi surdutsurdutsurdut koloru czekoladowego lub bordo, aksamitną cytrynową kamizelkę, zapinaną na szklane guziki wielkości śliwek, sztywny, bardzo wysoki kołnierzyk oraz aksamitną kokardę zamiast krawata. Szczególną osobliwość stroju pana Kleksa stanowią kieszenie, których ma niezliczoną po prostu ilość. W spodniach jego zdołałem naliczyć szesnaście kieszeni, w kamizelce zaś dwadzieścia cztery. […]

W kieszeniach kamizelki pana Kleksa mieszczą się rozmaite przedmioty […]. Jest tam flaszka z zielonym płynem, tabakierka z zapasowymi piegami, powiększająca pompka, […] kilka płomyków świec, pigułki na porost włosów [...].

Głowa pana Kleksa nie przypomina żadnej spośród głów, które się kiedykolwiek w życiu widziało. Pokryta jest ogromną czupryną, mieniącą się wszystkimi barwami tęczy i okolona bujną zwichrzoną brodą, czarną jak smoła.

Nos zajmuje większą część twarzy pana Kleksa, jest bardzo ruchliwy i przekrzywiony w prawo albo w lewo, w zależności od pory roku. Na nosie tkwią srebrne binoklebinoklebinokle, bardzo przypominające mały rower, pod nosem zaś rosną długie sztywne wąsy koloru pomarańczy. Oczy pana Kleksa są jak świderki i, gdyby nie binokle, które je osłaniają, na pewno przekłuwałby nimi na wylot.

Pan Kleks widzi absolutnie wszystko, a kiedy chce zobaczyć to, czego nie widzi, też ma na to sposób. [...]

Gdyśmy siedzieli nad stawem, pan Kleks przeglądał się w wodzie i w pewnej chwili tak się nieszczęśliwie przechylił, że z kamizelki wypadła mu powiększająca pompka. Widzieliśmy wszyscy, jak zanurzyła się w wodzie i zanim pan Kleks zdążył ją złapać, poszła na dno. [...] Po prostu znikła bez śladu. Wówczas pan Kleks wyjął prawe oko i wrzucił je do wody, mówiąc:

– Wysyłam oko na oględziny. Dowiemy się zaraz, gdzie leży pompka.

wpis_01 Źródło: Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa, Kraków 2020, s. 10–28.
R11wcOGbhAwJh
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiedniego wyrazu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Na podstawie powyższego fragmentu utworu Jana Brzechwy zgromadź informacje na temat wyglądu pana Kleksa. Uzupełnij poniższe pola.

R1XjhCydYYl3f
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

W opisie wyglądu pana Kleksa wskaż po dwa przykłady elementów realistycznych i fantastycznych.

Re2156k0nXi8g
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Na podstawie fragmentu książki Jana Brzechwy wykonaj ilustrację przedstawiającą pana Kleksa. Możesz wykorzystać tradycyjne przybory lub poniższy zestaw cyfrowych „kredek”.

RPQeWLRTonuZH
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Wyobraź sobie, że jesteś reżyserem filmowym i poszukujesz odtwórcy roli pana Kleksa. Zredaguj krótkie ogłoszenie, w którym w zabawny sposób wyjaśnisz, kto mógłby wystąpić w twoim filmie.

RfcaOOpmE7tb5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 7

Zredaguj opis dowolnie wybranej postaci (członka rodziny, koleżanki/kolegi, bohatera literackiego lub osoby ukazanej na jednym z poniższych zdjęć).

Rije8TCiqweGe
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 7

Zredaguj opis dowolnie wybranej postaci (członka rodziny, koleżanki/kolegi, bohatera literackiego).

RlI7RxAj6oRq9
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

binokle
binokle

okulary bez uchwytów na uszy, trzymają się na nosie za pomocą sprężynki

surdut
surdut

długa marynarka, noszona dawniej przez mężczyzn jako strój wieczorowy

tabakierka
tabakierka

płaskie pudełeczko na tabakę (sproszkowany tytoń)

upstrzony
upstrzony

pokryty plamkami w kolorze innym niż tło

Notatnik

R1OdhQiQPPrpN
Miejsce na notatkę ucznia.

Bibliografia

Brzechwa J., (1990), Akademia pana Kleksa, Warszawa: Siedmioróg.

Dereń E., (2005), Opis a opowiadanie: typowe słownictwo szkolnych form wypowiedzi,
[w:] „Nauczyciel i Szkoła” 3‑4 (28‑29).