Jak opisać przeżycia wewnętrzne?
dowiesz się, czym jest opis przeżyć wewnętrznych,
określisz, w jaki sposób mogą być wyrażane przeżycia wewnętrzne,
zgromadzisz słownictwo przydatne w tworzeniu opisu przeżyć wewnętrznych,
poznasz zasady pisania opisu przeżyć wewnętrznych.
Uczucia towarzyszą nam od najmłodszych lat. Najczęściej wynikają z sytuacji, jakich jesteśmy świadkami lub w jakich uczestniczymy. Na co dzień doznajemy wielu uczuć, a opisanie ich nie jest wcale łatwym zadaniem, gdyż wymaga umiejętności opowiedzenia o nich. Jeśli opisujemy uczucia wewnętrzne bohaterów literackich, konieczne jest wczucie się w ich sytuację, wyciąganie wniosków na podstawie rozmaitych oznak zewnętrznych. Czy trzeba przeżyć sytuacje, by interesująco o nich opowiedzieć? Niekonieczne. Potrzebna jest pewna sprawność, której można się nauczyć i bogate słownictwo.
Uzupełnij mapę myśli słownictwem opisującym przeżycia wewnętrzne. Skorzystaj ze słownika synonimówsynonimów oraz związków frazeologicznychzwiązków frazeologicznych.
Wyszukaj słownictwo:
nazywające uczucia,
opisujące przeżycia wewnętrzne,
opisujące zmiany w wyglądzie pod wpływem przeżyć wewnętrznych.
Skorzystaj ze słownika synonimów oraz związków frazeologicznych.
Magnus Chase i bogowie Asgardu. Miecz lataGdzieś nad nami rozległo się głośne trach!, które przetoczyło się echem przez pokój. Brzmiało to, jak by wściekły, trzytonowy boston terier zakrztusił się kością mamuta.
Oczy HearthstoneHearthstone'a zrobiły się wielkie jak spodki. Dźwięk był tak głośny, że zapewne wyczuł wibracje przez podeszwy.
- Wszechmocni bogowie! - BlitzenBlitzen chwycił mnie za rękę. Razem z HearthstoneHearthstone'em wywlekli mnie z atriumatrium. [...]
- Co jest tam na górze? - zapytałem, czując że uginają się pode mną kolana. Przypomniała mi się przepowiednia NornNorn, nazywająca mnie heroldem zła.Źródło: Rick Riordan, Magnus Chase i bogowie Asgardu. Miecz lata, tłum. Agnieszka Fulińska, Kraków 2015, s. 162–163.
Ułóż po jednym zdaniu ze związkami frazeologicznymi: blady strach padł na kogoś, mieć nogi jak z waty, robić wielkie oczy.
R.J. PalacioPalacio, Cudowny chłopak
Cudowny chłopakW którymś momencie przechyliłem głowę, żeby wyssać lody z dna rożka, i wtedy zobaczyłem tego chłopca, AugustaAugusta, tuż obok mnie. Wiem, że powinienem się wstydzić, ale na jego widok krzyknąłem: „Och!”, jakie wyrywa się z gardła, gdy ogląda się straszny film albo gdy chuligan wypada z krzaków. W każdym razie zachowałem się niegrzecznie - chłopak tego nie zauważył, ale usłyszała mnie jego siostra.
- Idziemy JackJack! - powiedziała VeronicaVeronica.
Już stała, odwracając spacerówkę, bo JamieJamie też zobaczył tego chłopaka i zaraz by powiedział coś krępującego. Wobec tego zerwałem się z ławki, jakby wylądowała na mnie pszczoła i ruszyłem za prującą do przodu Veroniką. [...]
- Co mu jest? - szepnąłem do Veroniki.
- Cicho bądź! - mruknęła ze złością.Źródło: R.J. Palacio, Cudowny chłopak, tłum. Maria Olenijczak-Skarsgård, Poznań 2018, s. 188–189.
Określ, co było przyczyną silnych przeżyć Jack'a.
Wypisz z tekstu fragmenty, które dotyczą zewnętrznych przejawów emocji Jack'a (zmiany w wyglądzie, zachowaniu). Za pomocą jakich środków stylistycznych zostały one wyrażone?
Jak napisać opis przeżyć wewnętrznych?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rxiibzb4Rp7J1
Wypisz po trzy związki frazeologiczne, synonimy, porównaniaporównania i przenośnie, które będą wyrażały czyjś stan emocjonalny. Postaraj się przywołać inne przykłady niż przedstawione w animacji.
Nazwij emocje osoby, która odczuwa gniew.
Jak można uatrakcyjnić opis przeżyć wewnętrznych? Podaj 2‑3 przykłady.
Słownik
środek stylistyczny, który określa rzeczownik; jego funkcją jest oddziaływanie na wyobraźnię odbiorcy, zobrazowanie opisywanych przedmiotów i uwydatnienie ich cech
(inaczej przenośnia) to środek artystyczny polegający na zestawieniu wyrazów w taki sposób, że tworzą one nowy sens, zmieniają swoje dosłowne znaczenie
polega na zestawieniu dwóch wyrazów, porównywanego i porównującego, połączonych wyrazami: jak, jako, jak gdyby, niby, niczym, na kształt, podobnie do; często w poezji ma znaczenie przenośne (metaforyczne), ma na celu uwydatnić jakieś cechy opisywanego zjawiska
wyraz lub dłuższe określenie równoważne znaczeniowo innemu
to utrwalone w języku związki wyrazowe, których znaczenie jest inne, niż wynika ze składających się na nie słów
Notatki ucznia
Bibliografia
Kuziak M., Rzepczyński S., Kasterski R., (2004), Jak pisać po Polsku? W szkole. W domu. W pracy, Bielsko‑Biała: Park.
Palacio R.J., (2018), Cudowny chłopak, tłum. Maria Olejniczak‑Skarsgård, Poznań: Albatros.
Riordan R., (2015), Magnus Chase i bogowie Asgardu. Miecz lata, tłum. Agnieszka Fulińska, Kraków: Galeria Książki.